REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy prowadzący biuro rachunkowe mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, jeśli roczne dochody nie przekraczają 150 000 zł oraz w ramach prowadzonej działalności nie świadczą usług prawniczych oraz w zakresie doradztwa.

Powyższa decyzja zawarta jest w interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 19 lutego 2014 roku, nr IPTPP1/443-895/13-4/RG.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Rozpatrywana przez organ podatkowy sprawa dotyczyła podatniczki, która prowadzi biuro rachunkowe (posiada certyfikat księgowy lecz nie ma uprawnień doradcy podatkowego, nie świadczy więc żadnych usług doradczych - PKD 69.20.Z) i jest podatnikiem VAT od lipca 2011 roku. Obroty biura są znacznie niższe niż 150 000 zł. Podatniczka zadała pytanie czy w związku z tym mogła wybrać zwolnienie podmiotowe z VAT od 1 stycznia 2014 roku?

Biuro rachunkowe czy własna księgowość?

REKLAMA


Zwolnienie do 150 tys.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W wyjaśnieniach Izba Skarbowa w Łodzi stwierdziła, że zwolniona jest od podatku sprzedaż dokonywana przez podatników, której wartość nie przekroczyła łącznie kwoty 150 000 zł za poprzedni rok podatkowy. Wynika tak bezpośrednio z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Przy czym do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT nie ma zastosowania zwolnienie w stosunku do podatników świadczących usługi: a) prawnicze, b) w zakresie doradztwa z wyjątkiem doradztwa rolniczego [...], c) jubilerskie.

Do rozstrzygnięcia powstała zatem kwestia czy usługi świadczone przez podatniczkę należy zaliczyć do usług w zakresie doradztwa, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Zapisz się na nasz newsletter


Definicja doradztwa


Zakres doradztwa jest dość szeroko rozumiany i obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne czy finansowe. W zawiązku z tym Organ podatkowy wyjaśnił, wobec braku w ustawie definicji doradztwa, iż należało w tej kwestii odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1996), pod pojęciem doradcy należy rozumieć tego, „kto doradza”. Natomiast „doradzić” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Z przedstawionego przez podatniczkę stanu faktycznego sprawy wynika, że nie udziela fachowych porad, opinii, zaleceń, wyjaśnień prawnych, podatkowych, finansowych i ekonomicznych. W ramach prowadzonej działalności wg PKD 69.20.Z świadczy wyłącznie usługi polegające na kompleksowej obsłudze rachunkowo-księgowej i płacowej firm (m.in. prowadzi w imieniu i na rzecz podatników, płatników podatkową księgę przychodów i rozchodów, ewidencję przychodów, ewidencję środków trwałych, wyposażenia itp., sporządza, podpisuje, składa w imieniu i na rzecz podatników, płatników zeznania i deklaracje podatkowe, deklaracje do ZUS; reprezentuje podatników, płatników przed organami kontrolującymi). Usługi te świadczone są w ramach kompleksowej ciągłej obsługi księgowej w związku z zawartą umową na prowadzenie spraw księgowo-płacowych, a nie w ramach odrębnych i jednorazowych zleceń.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)


Zwolnienie dla biur nieświadczących usług doradczych


W odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy oraz przytoczonej definicji Izba Skarbowa w Łodzi jednoznacznie stwierdziła, że działania podatniczki nie miały charakteru usług doradczych. Świadczone usługi polegały wyłącznie na wykonywaniu przez nią czynności w ramach zawartych z klientami umów o prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie usług rachunkowo-księgowych. Zatem nie wyklucza to zastosowania zwolnienia od VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Oznacza to, że podatniczka mogła skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od 1 stycznia 2014 roku, pod warunkiem że nie wykonuje i nie będzie wykonywała czynności wyłączających możliwość skorzystania ze zwolnienia określonych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zaznaczyć należy, jak informuje organ, iż wydana interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawno-podatkowe dla spraw, których stan faktyczny pokrywa się z przedstawionym we wniosku.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA