REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy prowadzący biuro rachunkowe mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, jeśli roczne dochody nie przekraczają 150 000 zł oraz w ramach prowadzonej działalności nie świadczą usług prawniczych oraz w zakresie doradztwa.

Powyższa decyzja zawarta jest w interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 19 lutego 2014 roku, nr IPTPP1/443-895/13-4/RG.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Rozpatrywana przez organ podatkowy sprawa dotyczyła podatniczki, która prowadzi biuro rachunkowe (posiada certyfikat księgowy lecz nie ma uprawnień doradcy podatkowego, nie świadczy więc żadnych usług doradczych - PKD 69.20.Z) i jest podatnikiem VAT od lipca 2011 roku. Obroty biura są znacznie niższe niż 150 000 zł. Podatniczka zadała pytanie czy w związku z tym mogła wybrać zwolnienie podmiotowe z VAT od 1 stycznia 2014 roku?

Biuro rachunkowe czy własna księgowość?


Zwolnienie do 150 tys.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


W wyjaśnieniach Izba Skarbowa w Łodzi stwierdziła, że zwolniona jest od podatku sprzedaż dokonywana przez podatników, której wartość nie przekroczyła łącznie kwoty 150 000 zł za poprzedni rok podatkowy. Wynika tak bezpośrednio z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Przy czym do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT nie ma zastosowania zwolnienie w stosunku do podatników świadczących usługi: a) prawnicze, b) w zakresie doradztwa z wyjątkiem doradztwa rolniczego [...], c) jubilerskie.

Do rozstrzygnięcia powstała zatem kwestia czy usługi świadczone przez podatniczkę należy zaliczyć do usług w zakresie doradztwa, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Zapisz się na nasz newsletter


Definicja doradztwa


Zakres doradztwa jest dość szeroko rozumiany i obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne czy finansowe. W zawiązku z tym Organ podatkowy wyjaśnił, wobec braku w ustawie definicji doradztwa, iż należało w tej kwestii odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1996), pod pojęciem doradcy należy rozumieć tego, „kto doradza”. Natomiast „doradzić” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Z przedstawionego przez podatniczkę stanu faktycznego sprawy wynika, że nie udziela fachowych porad, opinii, zaleceń, wyjaśnień prawnych, podatkowych, finansowych i ekonomicznych. W ramach prowadzonej działalności wg PKD 69.20.Z świadczy wyłącznie usługi polegające na kompleksowej obsłudze rachunkowo-księgowej i płacowej firm (m.in. prowadzi w imieniu i na rzecz podatników, płatników podatkową księgę przychodów i rozchodów, ewidencję przychodów, ewidencję środków trwałych, wyposażenia itp., sporządza, podpisuje, składa w imieniu i na rzecz podatników, płatników zeznania i deklaracje podatkowe, deklaracje do ZUS; reprezentuje podatników, płatników przed organami kontrolującymi). Usługi te świadczone są w ramach kompleksowej ciągłej obsługi księgowej w związku z zawartą umową na prowadzenie spraw księgowo-płacowych, a nie w ramach odrębnych i jednorazowych zleceń.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)


Zwolnienie dla biur nieświadczących usług doradczych


W odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy oraz przytoczonej definicji Izba Skarbowa w Łodzi jednoznacznie stwierdziła, że działania podatniczki nie miały charakteru usług doradczych. Świadczone usługi polegały wyłącznie na wykonywaniu przez nią czynności w ramach zawartych z klientami umów o prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie usług rachunkowo-księgowych. Zatem nie wyklucza to zastosowania zwolnienia od VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Oznacza to, że podatniczka mogła skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od 1 stycznia 2014 roku, pod warunkiem że nie wykonuje i nie będzie wykonywała czynności wyłączających możliwość skorzystania ze zwolnienia określonych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zaznaczyć należy, jak informuje organ, iż wydana interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawno-podatkowe dla spraw, których stan faktyczny pokrywa się z przedstawionym we wniosku.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA