REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zakodować sprzedawany asortyment towarów w kasie fiskalnej

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę usługi gastronomiczne, m.in. sprzedaż piwa. Muszę założyć kasę fiskalną. Czy na każdy gatunek piwa muszę ustalić inny kod, czy może być jeden - piwo duże, bez względu na gatunek, kosztuje tyle samo. Czy na wydruku może być zapis „PIWO”, czy musi być „PIWO LECH”, „PIWO ŻYWIEC”?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie ma potrzeby odrębnego kodowania każdego rodzaju (gatunku) piwa w kasie fiskalnej, skoro ma ono tę samą cenę i stawkę VAT. Firma powinna natomiast odrębnie zakodować „Piwo duże” i „Piwo małe” ze względu na ich różne ceny.

UZASADNIENIE

Nie ma potrzeby oddzielnego kodowania każdego gatunku towaru, gdy posiada tę samą cenę i stawkę VAT. Przepisy nie ustanawiają takiego obowiązku. Brak jest w ogóle regulacji, które precyzują sposób kodowania asortymentu sprzedawanych towarów w kasie fiskalnej. Każdy użytkownik kasy przy pomocy serwisanta powinien dokonać tego samodzielnie. Każda kasa fiskalna spełniająca wymagane warunki techniczne do ewidencjonowania obrotu musi posiadać możliwość przyporządkowania odpowiedniej stawki VAT do nazwy danego towaru lub usługi według odpowiednich oznaczeń literowych, od A do G, przewidzianych w jej programie. Na sposób kodowania sprzedawanego asortymentu w kasie fiskalnej podstawowe znaczenie ma nazwa towaru, jego cena oraz stawka opodatkowania VAT.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla prawidłowego kodowania produktów w kasie rejestrującej znaczenie ma nazwa towaru, jego cena oraz stawka opodatkowania VAT.

Istotne, aby po zakodowaniu towarów możliwa była ich identyfikacja pod względem nazwy, ceny oraz odpowiedniego opodatkowania VAT. Ze względu na fakt, że paragon fiskalny stanowi podstawowy dokument potwierdzający dokonaną sprzedaż ewidencjonowaną za pomocą kasy fiskalnej, ustawodawca określił precyzyjnie zakres informacji, jakie powinien on posiadać. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, paragon powinien zawierać nazwę towaru lub usługi. Przepisy prawa podatkowego nie definiują, co należy rozumieć przez pojęcie „nazwa towaru”. Dlatego należy się odwołać do słownikowego znaczenia tego wyrażenia, gdzie nazwa towaru jest definiowana jako wyraz albo połączenie wyrazowe oznaczające kogoś lub coś. Nazwa ogólna to nazwa mająca więcej niż jeden desygnat (przedmiot materialny odpowiadający nazwie), czyli każdy konkretny obiekt pasujący do nazwy. Ściślej, nazwa ogólna to każda rzecz oznaczana przez dany wyraz, pojęcie lub znak. Np. desygnatem słowa „piwo” jest każdy alkohol będący piwem. Dlatego zakodowanie piwa na jeden kod, bez względu na markę, jest prawidłowe. Kodowanie towarów według nazw jednostkowych byłoby konieczne, gdyby w grupie towarów opisanych daną nazwą istniały towary o różnych stawkach VAT i różnej cenie. Natomiast stawka VAT na piwo jest jednakowa bez względu na markę i wynosi 22%. Dlatego należy odrębnie zaewidencjonować tylko „piwo duże” i „piwo małe”.

Nazwa towarów może być określona na podstawie nazewnictwa użytego w klasyfikacji PKWiU (cztery pierwsze symbole). W razie potrzeby mogą być one dodatkowo uściślane.

• § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników -- Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA