REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zakodować sprzedawany asortyment towarów w kasie fiskalnej

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę usługi gastronomiczne, m.in. sprzedaż piwa. Muszę założyć kasę fiskalną. Czy na każdy gatunek piwa muszę ustalić inny kod, czy może być jeden - piwo duże, bez względu na gatunek, kosztuje tyle samo. Czy na wydruku może być zapis „PIWO”, czy musi być „PIWO LECH”, „PIWO ŻYWIEC”?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie ma potrzeby odrębnego kodowania każdego rodzaju (gatunku) piwa w kasie fiskalnej, skoro ma ono tę samą cenę i stawkę VAT. Firma powinna natomiast odrębnie zakodować „Piwo duże” i „Piwo małe” ze względu na ich różne ceny.

UZASADNIENIE

Nie ma potrzeby oddzielnego kodowania każdego gatunku towaru, gdy posiada tę samą cenę i stawkę VAT. Przepisy nie ustanawiają takiego obowiązku. Brak jest w ogóle regulacji, które precyzują sposób kodowania asortymentu sprzedawanych towarów w kasie fiskalnej. Każdy użytkownik kasy przy pomocy serwisanta powinien dokonać tego samodzielnie. Każda kasa fiskalna spełniająca wymagane warunki techniczne do ewidencjonowania obrotu musi posiadać możliwość przyporządkowania odpowiedniej stawki VAT do nazwy danego towaru lub usługi według odpowiednich oznaczeń literowych, od A do G, przewidzianych w jej programie. Na sposób kodowania sprzedawanego asortymentu w kasie fiskalnej podstawowe znaczenie ma nazwa towaru, jego cena oraz stawka opodatkowania VAT.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla prawidłowego kodowania produktów w kasie rejestrującej znaczenie ma nazwa towaru, jego cena oraz stawka opodatkowania VAT.

Istotne, aby po zakodowaniu towarów możliwa była ich identyfikacja pod względem nazwy, ceny oraz odpowiedniego opodatkowania VAT. Ze względu na fakt, że paragon fiskalny stanowi podstawowy dokument potwierdzający dokonaną sprzedaż ewidencjonowaną za pomocą kasy fiskalnej, ustawodawca określił precyzyjnie zakres informacji, jakie powinien on posiadać. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, paragon powinien zawierać nazwę towaru lub usługi. Przepisy prawa podatkowego nie definiują, co należy rozumieć przez pojęcie „nazwa towaru”. Dlatego należy się odwołać do słownikowego znaczenia tego wyrażenia, gdzie nazwa towaru jest definiowana jako wyraz albo połączenie wyrazowe oznaczające kogoś lub coś. Nazwa ogólna to nazwa mająca więcej niż jeden desygnat (przedmiot materialny odpowiadający nazwie), czyli każdy konkretny obiekt pasujący do nazwy. Ściślej, nazwa ogólna to każda rzecz oznaczana przez dany wyraz, pojęcie lub znak. Np. desygnatem słowa „piwo” jest każdy alkohol będący piwem. Dlatego zakodowanie piwa na jeden kod, bez względu na markę, jest prawidłowe. Kodowanie towarów według nazw jednostkowych byłoby konieczne, gdyby w grupie towarów opisanych daną nazwą istniały towary o różnych stawkach VAT i różnej cenie. Natomiast stawka VAT na piwo jest jednakowa bez względu na markę i wynosi 22%. Dlatego należy odrębnie zaewidencjonować tylko „piwo duże” i „piwo małe”.

Nazwa towarów może być określona na podstawie nazewnictwa użytego w klasyfikacji PKWiU (cztery pierwsze symbole). W razie potrzeby mogą być one dodatkowo uściślane.

• § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników -- Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA