REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać naprawy powypadkowe samochodów

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma transportowa posiada samochody, zarówno w leasingu, jak i stanowiące jej własność. Czy w związku z wypłatą odszkodowania należy dokonać korekty podatku naliczonego od nabytych wcześniej części, które zostały zużyte do naprawy szkody? Czy jeśli koszt naprawy pokrył ubezpieczyciel, to czy można odliczyć VAT od naprawy samochodu? A co w przypadku, gdy samochód nie miał ubezpieczenia AC?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Nie, nie należy dokonywać korekty. Można odliczyć VAT, mimo że koszty naprawy pokrył ubezpieczyciel. Pod warunkiem że firma ma ubezpieczenie AC. Brak ubezpieczenia AC według organów podatkowych uniemożliwia odliczenie VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Niezależnie od tego, w jaki sposób jest finansowany wydatek, aby móc odliczyć VAT, kupujący musi spełnić 2 warunki. Tak jest również w przypadku, gdy podatnik otrzymuje fakturę z tytułu napraw powypadkowych lub kupuje części do naprawy. Dlatego aby odliczyć VAT z takiej faktury, nabywca usługi naprawy lub części samochodowych musi spełnić następujące warunki:

REKLAMA

1) towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych; w razie napraw powypadkowych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT, jeżeli naprawiany samochód jest wykorzystywany do działalności opodatkowanej. Gdy samochód służy zarówno do wykonywania działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej, podatek naliczony odlicza, używając proporcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

Spółka świadczy usługi szkoleniowe zwolnione z VAT oraz prowadzi księgarnię. Samochód był wykorzystywany zarówno do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej. Samochód uległ wypadkowi. Było wykupione ubezpieczenie AC. Spółka otrzymała fakturę za naprawę na kwotę 4000 zł VAT 880 zł. Ponieważ samochód służy zarówno do sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej, podatek naliczony do odliczenia obliczy na podstawie proporcji. Ponieważ proporcja za 2007 rok wynosi 48%, będzie mogła odliczyć 422 zł.

2) wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Ten drugi warunek budzi najwięcej kontrowersji, szczególnie w przypadku napraw, które są finansowane z ubezpieczenia. Podatnik nie może zaliczyć do kosztów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte dobrowolnym ubezpieczeniem. Dlatego gdy samochód nie jest objęty dobrowolnym ubezpieczeniem AC, według organów podatkowych nie można odliczyć VAT.

Stanowisko organów podatkowych jest błędne. Przepisy dyrektywy nie przewidują bowiem takich ograniczeń. Artykuł 17 dyrektywy uprawnia do wprowadzenia ograniczeń w odliczeniu, które istniały i były rzeczywiście stosowane w momencie wejścia w życie w danym państwie członkowskim przepisów wspólnotowych. Organy podatkowe uznają, że ponieważ 1 maja 2004 r. obowiązywała już ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, to miały prawo wprowadzić te ograniczenia. Sądy uznają to stanowisko za nieprawidłowe.

NSA w wyroku z 15 maja 2008 r., sygn. akt FSK 766/07, stwierdził m.in.: „Z art. 176 pkt 3 powyższej ustawy wynika bowiem, iż wskazane w tej normie przepisy, w tym także art. 88, stosuje się od dnia 1 maja 2004 r. Z tym samym dniem utraciła także moc (z wyjątkiem art. 9, który nie ma w rozpatrywanej sprawie znaczenia) ustawa o VAT z 1993 r., o czym stanowi art. 175 ustawy o VAT z 2004 r. Nie podważa to zatem zasadności stanowiska Sądu pierwszej instancji, iż przewidziane w art. 17 (6) VI Dyrektywy zachowanie wyłączeń z prawa do odliczenia podatku naliczonego,należy odnieść do tego zakresu tych wyłączeń, który funkcjonował na gruncie obowiązującej do dnia 1 maja 2004 r. ustawy o VAT z 1993 r., nie zaś do tych wyłączeń, które ustanowione zostały dopiero w przepisach ustawy o VAT z 2004 r., w tym przypadku na mocy art. 88 ust. 1 tej ustawy, i które do dnia akcesji nie istniały, i w związku z tym nie były rzeczywiście stosowane. Utrzymać czy też zachować, o czym stanowi art. 17 (6) akapit drugi VI Dyrektywy, można jedynie te ograniczenia, które obowiązywały i były faktycznie stosowane przed dniem akcesji, nie zaś takie, które zostały wprowadzone równolegle z akcesją aktem stanowiącym implementację dyrektyw wspólnotowych”.

Jak powinien postąpić podatnik

Jeżeli zostało wykupione ubezpieczenie AC, podatnik, który otrzymał fakturę za naprawę powypadkową, odlicza VAT w miesiącu otrzymania faktury lub następnym.

Gdy podatnik nie miał wykupionego ubezpieczenia AC, według organów podatkowych nie może odliczyć VAT. Powołując się bezpośrednio na przepisy dyrektywy, można odliczyć VAT i wejść w konflikt z urzędem skarbowym. Jednak w tym przypadku nie warto, mimo że istnieje duża szansa na wygranie sporu przed sądem administracyjnym.

17 maja 2007 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął bowiem uchwałę (sygn. III CZP 150/ 06), w której stwierdził, że: „Odszkodowanie przysługujące na podstawie umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkodę powstałą w związku z ruchem tego pojazdu, ustalone według cen części zamiennych i usług, obejmuje kwotę podatku od towarów i usług VAT w zakresie, w jakim poszkodowany nie może obniżyć podatku od niego należnego o kwotę podatku naliczonego”.

Dlatego nieodliczony VAT powinien być wypłacony przez zakład ubezpieczeniowy. Orzeczenie to nie dotyczy tylko osób fizycznych nieprowadzących działalności. Również podatnik VAT, który nie opłacił AC, nie może według organów podatkowych odliczyć VAT.

• art. 86, art. 88 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 130, poz. 826

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA