REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać naprawy powypadkowe samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma transportowa posiada samochody, zarówno w leasingu, jak i stanowiące jej własność. Czy w związku z wypłatą odszkodowania należy dokonać korekty podatku naliczonego od nabytych wcześniej części, które zostały zużyte do naprawy szkody? Czy jeśli koszt naprawy pokrył ubezpieczyciel, to czy można odliczyć VAT od naprawy samochodu? A co w przypadku, gdy samochód nie miał ubezpieczenia AC?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie, nie należy dokonywać korekty. Można odliczyć VAT, mimo że koszty naprawy pokrył ubezpieczyciel. Pod warunkiem że firma ma ubezpieczenie AC. Brak ubezpieczenia AC według organów podatkowych uniemożliwia odliczenie VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Niezależnie od tego, w jaki sposób jest finansowany wydatek, aby móc odliczyć VAT, kupujący musi spełnić 2 warunki. Tak jest również w przypadku, gdy podatnik otrzymuje fakturę z tytułu napraw powypadkowych lub kupuje części do naprawy. Dlatego aby odliczyć VAT z takiej faktury, nabywca usługi naprawy lub części samochodowych musi spełnić następujące warunki:

1) towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych; w razie napraw powypadkowych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT, jeżeli naprawiany samochód jest wykorzystywany do działalności opodatkowanej. Gdy samochód służy zarówno do wykonywania działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej, podatek naliczony odlicza, używając proporcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

REKLAMA

Spółka świadczy usługi szkoleniowe zwolnione z VAT oraz prowadzi księgarnię. Samochód był wykorzystywany zarówno do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej. Samochód uległ wypadkowi. Było wykupione ubezpieczenie AC. Spółka otrzymała fakturę za naprawę na kwotę 4000 zł VAT 880 zł. Ponieważ samochód służy zarówno do sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej, podatek naliczony do odliczenia obliczy na podstawie proporcji. Ponieważ proporcja za 2007 rok wynosi 48%, będzie mogła odliczyć 422 zł.

2) wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Ten drugi warunek budzi najwięcej kontrowersji, szczególnie w przypadku napraw, które są finansowane z ubezpieczenia. Podatnik nie może zaliczyć do kosztów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte dobrowolnym ubezpieczeniem. Dlatego gdy samochód nie jest objęty dobrowolnym ubezpieczeniem AC, według organów podatkowych nie można odliczyć VAT.

REKLAMA

Stanowisko organów podatkowych jest błędne. Przepisy dyrektywy nie przewidują bowiem takich ograniczeń. Artykuł 17 dyrektywy uprawnia do wprowadzenia ograniczeń w odliczeniu, które istniały i były rzeczywiście stosowane w momencie wejścia w życie w danym państwie członkowskim przepisów wspólnotowych. Organy podatkowe uznają, że ponieważ 1 maja 2004 r. obowiązywała już ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, to miały prawo wprowadzić te ograniczenia. Sądy uznają to stanowisko za nieprawidłowe.

NSA w wyroku z 15 maja 2008 r., sygn. akt FSK 766/07, stwierdził m.in.: „Z art. 176 pkt 3 powyższej ustawy wynika bowiem, iż wskazane w tej normie przepisy, w tym także art. 88, stosuje się od dnia 1 maja 2004 r. Z tym samym dniem utraciła także moc (z wyjątkiem art. 9, który nie ma w rozpatrywanej sprawie znaczenia) ustawa o VAT z 1993 r., o czym stanowi art. 175 ustawy o VAT z 2004 r. Nie podważa to zatem zasadności stanowiska Sądu pierwszej instancji, iż przewidziane w art. 17 (6) VI Dyrektywy zachowanie wyłączeń z prawa do odliczenia podatku naliczonego,należy odnieść do tego zakresu tych wyłączeń, który funkcjonował na gruncie obowiązującej do dnia 1 maja 2004 r. ustawy o VAT z 1993 r., nie zaś do tych wyłączeń, które ustanowione zostały dopiero w przepisach ustawy o VAT z 2004 r., w tym przypadku na mocy art. 88 ust. 1 tej ustawy, i które do dnia akcesji nie istniały, i w związku z tym nie były rzeczywiście stosowane. Utrzymać czy też zachować, o czym stanowi art. 17 (6) akapit drugi VI Dyrektywy, można jedynie te ograniczenia, które obowiązywały i były faktycznie stosowane przed dniem akcesji, nie zaś takie, które zostały wprowadzone równolegle z akcesją aktem stanowiącym implementację dyrektyw wspólnotowych”.

Jak powinien postąpić podatnik

Jeżeli zostało wykupione ubezpieczenie AC, podatnik, który otrzymał fakturę za naprawę powypadkową, odlicza VAT w miesiącu otrzymania faktury lub następnym.

Gdy podatnik nie miał wykupionego ubezpieczenia AC, według organów podatkowych nie może odliczyć VAT. Powołując się bezpośrednio na przepisy dyrektywy, można odliczyć VAT i wejść w konflikt z urzędem skarbowym. Jednak w tym przypadku nie warto, mimo że istnieje duża szansa na wygranie sporu przed sądem administracyjnym.

17 maja 2007 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął bowiem uchwałę (sygn. III CZP 150/ 06), w której stwierdził, że: „Odszkodowanie przysługujące na podstawie umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkodę powstałą w związku z ruchem tego pojazdu, ustalone według cen części zamiennych i usług, obejmuje kwotę podatku od towarów i usług VAT w zakresie, w jakim poszkodowany nie może obniżyć podatku od niego należnego o kwotę podatku naliczonego”.

Dlatego nieodliczony VAT powinien być wypłacony przez zakład ubezpieczeniowy. Orzeczenie to nie dotyczy tylko osób fizycznych nieprowadzących działalności. Również podatnik VAT, który nie opłacił AC, nie może według organów podatkowych odliczyć VAT.

• art. 86, art. 88 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 130, poz. 826

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA