REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy producent powinien rozliczać montaż wyprodukowanych przez siebie towarów

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy zamontowanie wyprodukowanej przez siebie (firmę) konstrukcji: drzwi, okna lub przeszklonej fasady, na nadbudowanym obiekcie, gdzie odbieranie prac dokonywane jest na podstawie protokołu odbioru prac, stanowi usługę budowlaną lub budowlano-montażową, od której obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 2d ustawy o VAT, czy jest to dostawa towarów? Kiedy należy rozliczyć VAT?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Termin rozliczenia VAT jest uzależniony od tego, jak zostanie sklasyfikowana transakcja wykonana przez producenta. Jeśli jako dostawa towarów, to obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później niż 7 dnia od dnia wydania towarów. Jeżeli będzie to usługa, obowiązek podatkowy powstanie tak jak dla usług budowlanych, czyli z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usługi. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Sposób sklasyfikowania wykonywanych przez firmę czynności zależy od tego, czy świadczenie zostanie uznane za dostawę towarów, czy za świadczenie usług. W praktyce możliwe są trzy różne sytuacje, czyli uznanie tych usług za:

REKLAMA

• dostawę towaru wraz z jego montażem, fakturowaną jako dostawa,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dostawę towaru i świadczenie usługi, fakturowane jako dwie odrębne czynności,

• świadczenie usługi wraz z materiałami budowlanymi wykonawcy, fakturowane jako usługa.

Rozliczenie usług montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak z tego wynika, montaż towarów przez producenta traktowany jest przez organy podatkowe jako dostawa towarów. Dlatego gdy nie chcemy konfliktu z urzędem skarbowym, obowiązek podatkowy będziemy ustalać według zasad przewidzianych dla dostawy towarów.

Sposób fakturowania powinien być zgodny z przedmiotem wykonanych czynności wskazanych na fakturze. Dla dostawy towaru będzie to dzień wystawienia faktury, nie później jednak niż 7 dnia, od dnia jego wydania towarów. W przypadku towarów montowanych za dzień wydania towarów należy uznać dzień ich montażu, jeśli wcześniej nie są wydawane kupującemu. Jeżeli przed montażem zostanie wpłacona zaliczka, obowiązek podatkowy powstanie u producenta z chwilą jej zapłaty

Przykład

Producent okien podpisał umowę na montaż 50 okien w szkole. Montaż odbył się 3 lipca i w tym dniu została wystawiona faktura, jednak zaliczka 50% została wpłacona 29 czerwca. Dlatego obowiązek podatkowy powstał dwukrotnie: w czerwcu od wpłaconej zaliczki i w lipcu.

Wykazanie w fakturze zarówno dostawy towaru, jak i świadczenia usługi skutkuje obowiązkiem ustalenia dla każdej z tych czynności odrębnego momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT i rozliczenia go. Dla usługi budowlano-montażowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 13 pkt 2d ustawy). Fakturę w takim przypadku wystawia się najpóźniej w dniu powstania obowiązku podatkowego, nie wcześniej niż 30 dni przed jego powstaniem.

Problem powstaje, gdy na fakturze dokumentowana jest dostawa towarów i usługa montażu, ponieważ dla każdej z tych czynności termin dokumentowania jest inny. Dla pierwszej czynności faktura powinna być wystawiona 7 dnia od dnia wydania towarów i nie wcześniej niż w dniu jej wydania. Natomiast dla drugiej czynności jest to najpóźniej dzień powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30 dni przed jego powstaniem. Nie ma jednak potrzeby wystawiania dwóch faktur. Wystarczy że faktura zostanie wystawiona najpóźniej 7 dnia od dnia wydania towarów, czyli ich montażu. Gdy wcześniej zostanie dokonana zapłata, faktura powinna być wystawiona w dniu jej wpłaty. Mimo wystawienia jednej faktury, każdą czynność rozliczamy odrębnie.

Przykład

Producent okien podpisał umowę na sprzedaż i montaż okien w szkole. Montaż odbył się 3 lipca, jednak zaliczka 50% na poczet dostawy i montażu została wpłacona 29 czerwca. Pozostała zapłata nastąpiła 15 lipca. Dlatego fakturę należy wystawić w dniu wpłaty zaliczki. Drugą fakturę należy wystawić najpóźniej 10 lipca.

• art. 8 ust. 3 ust. 2, art. 19 ust. 13 pkt 2d ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 130, poz. 826

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA