REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy producent powinien rozliczać montaż wyprodukowanych przez siebie towarów

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy zamontowanie wyprodukowanej przez siebie (firmę) konstrukcji: drzwi, okna lub przeszklonej fasady, na nadbudowanym obiekcie, gdzie odbieranie prac dokonywane jest na podstawie protokołu odbioru prac, stanowi usługę budowlaną lub budowlano-montażową, od której obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 2d ustawy o VAT, czy jest to dostawa towarów? Kiedy należy rozliczyć VAT?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Termin rozliczenia VAT jest uzależniony od tego, jak zostanie sklasyfikowana transakcja wykonana przez producenta. Jeśli jako dostawa towarów, to obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później niż 7 dnia od dnia wydania towarów. Jeżeli będzie to usługa, obowiązek podatkowy powstanie tak jak dla usług budowlanych, czyli z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usługi. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Sposób sklasyfikowania wykonywanych przez firmę czynności zależy od tego, czy świadczenie zostanie uznane za dostawę towarów, czy za świadczenie usług. W praktyce możliwe są trzy różne sytuacje, czyli uznanie tych usług za:

• dostawę towaru wraz z jego montażem, fakturowaną jako dostawa,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dostawę towaru i świadczenie usługi, fakturowane jako dwie odrębne czynności,

• świadczenie usługi wraz z materiałami budowlanymi wykonawcy, fakturowane jako usługa.

Rozliczenie usług montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak z tego wynika, montaż towarów przez producenta traktowany jest przez organy podatkowe jako dostawa towarów. Dlatego gdy nie chcemy konfliktu z urzędem skarbowym, obowiązek podatkowy będziemy ustalać według zasad przewidzianych dla dostawy towarów.

Sposób fakturowania powinien być zgodny z przedmiotem wykonanych czynności wskazanych na fakturze. Dla dostawy towaru będzie to dzień wystawienia faktury, nie później jednak niż 7 dnia, od dnia jego wydania towarów. W przypadku towarów montowanych za dzień wydania towarów należy uznać dzień ich montażu, jeśli wcześniej nie są wydawane kupującemu. Jeżeli przed montażem zostanie wpłacona zaliczka, obowiązek podatkowy powstanie u producenta z chwilą jej zapłaty

Przykład

Producent okien podpisał umowę na montaż 50 okien w szkole. Montaż odbył się 3 lipca i w tym dniu została wystawiona faktura, jednak zaliczka 50% została wpłacona 29 czerwca. Dlatego obowiązek podatkowy powstał dwukrotnie: w czerwcu od wpłaconej zaliczki i w lipcu.

REKLAMA

Wykazanie w fakturze zarówno dostawy towaru, jak i świadczenia usługi skutkuje obowiązkiem ustalenia dla każdej z tych czynności odrębnego momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT i rozliczenia go. Dla usługi budowlano-montażowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 13 pkt 2d ustawy). Fakturę w takim przypadku wystawia się najpóźniej w dniu powstania obowiązku podatkowego, nie wcześniej niż 30 dni przed jego powstaniem.

Problem powstaje, gdy na fakturze dokumentowana jest dostawa towarów i usługa montażu, ponieważ dla każdej z tych czynności termin dokumentowania jest inny. Dla pierwszej czynności faktura powinna być wystawiona 7 dnia od dnia wydania towarów i nie wcześniej niż w dniu jej wydania. Natomiast dla drugiej czynności jest to najpóźniej dzień powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30 dni przed jego powstaniem. Nie ma jednak potrzeby wystawiania dwóch faktur. Wystarczy że faktura zostanie wystawiona najpóźniej 7 dnia od dnia wydania towarów, czyli ich montażu. Gdy wcześniej zostanie dokonana zapłata, faktura powinna być wystawiona w dniu jej wpłaty. Mimo wystawienia jednej faktury, każdą czynność rozliczamy odrębnie.

Przykład

Producent okien podpisał umowę na sprzedaż i montaż okien w szkole. Montaż odbył się 3 lipca, jednak zaliczka 50% na poczet dostawy i montażu została wpłacona 29 czerwca. Pozostała zapłata nastąpiła 15 lipca. Dlatego fakturę należy wystawić w dniu wpłaty zaliczki. Drugą fakturę należy wystawić najpóźniej 10 lipca.

• art. 8 ust. 3 ust. 2, art. 19 ust. 13 pkt 2d ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 130, poz. 826

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA