REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie zmiany zaszły w zawartości oświadczeń nabywców oleju opałowego

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł

REKLAMA

REKLAMA

Wielu z nas uczestniczy w obrocie olejem opałowym, zarówno jako kupujący a czasami jako sprzedający. Powinniśmy zatem mieć świadomość tego, że przy zawieraniu transakcji sprzedaży takiego oleju obowiązkowo musimy wypełnić oświadczenie dla celów podatku akcyzowego.

Bez takiego oświadczenia nie możemy kupić ani litra oleju opałowego po normalnej cenie, a więc wypełniamy je, gdyż inaczej każdy sprzedawca każe sobie zapłacić ok. 2 zł więcej za litr tego oleju.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dzieje się to dlatego, że zgodnie z art. 89 ustawy o podatku akcyzowym tylko uzyskanie przez sprzedawcę oświadczenia nabywcy tego oleju o jego przeznaczeniu (że będzie zużyty do celów opałowych), pozwala mu na zastosowanie do danej transakcji sprzedaży obniżonej (mniejszej) stawki podatku akcyzowego.

Jeżeli więc sprzedawca nie chce dopłacać później urzędowi celnemu dodatkowej akcyzy w przypadku stwierdzenia podczas kontroli braku tych oświadczeń, musi obowiązkowo je odebrać od kupującego i dodatkowo sprawdzić jego tożsamość.

Nie każde jednak oświadczenie jest wystarczające – oświadczenie takie może co prawda mieć dowolną szatę graficzna, ale obowiązkowo musi zawierać elementy, które wymienione zostały w ustawie o podatku akcyzowym. Pamiętać należy, iż zakres tych danych jest różny w zależności od tego, czy olej kupuje ktoś, kto prowadzi działalność gospodarczą, czy też jest to osoba fizyczna nieprowadząca takiej działalności.

REKLAMA

Co więcej – zgodnie z ustawą akcyzową, jak kupujący nie chce pokazać dowodu osobistego (lub innego dokumentu tożsamości), albo nie zamieści w oświadczeniu wszystkich danych, bądź też życzy sobie dostarczenia oleju pod inny adres, niż wskazał w oświadczeniu lub chce faktycznie kupić inną ilość i rodzaj oleju, niż wpisał do oświadczenia, to w takich wypadkach sprzedawca ma ustawowy obowiązek odmówić sprzedaży tego oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od niedawna, tj. od 1 września 2010 r. sprzedawca zamiast odmawiać sprzedaży oleju, może sprzedać go nam za wyższą cenę, tj. po doliczeniu do niej ok. 1,60 zł akcyzy i odpowiednim zwiększeniu VAT-u.

Pamiętać również należy, iż od tego samego dnia, tj. od 1 września 2010 r., zwiększył się zakres danych, które musimy wpisać do oświadczenia. W chwili obecnej ponownie (po ponad 1,5 roku „spokoju”) musimy ze sobą na zakupy wziąć dokument tożsamości oraz NIP lub PESEL. Ewentualnie możemy podać dane zamieszkującej z nami pełnoletniej osoby, jeżeli to ona będzie odbierać towar.

Jeżeli natomiast prowadzimy działalność gospodarczą, to w oświadczeniu musimy dopisać pełne dane teleadresowe firmy oraz NIP lub REGON.

Tak więc, szykując się do kupowania oleju opałowego na zimę (która podobno ma być bardzo sroga), musimy wziąć ze sobą do sklepu o wiele więcej dokumentów, niż potrzebowaliśmy w zeszłym sezonie grzewczym.

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Ponieważ wszyscy sprzedawcy raczej będą chcieli uniknąć dodatkowego domiaru akcyzy ze strony urzędu celnego, to zapewne nie uda nam się nigdzie zakupić oleju bez wylegitymowania się i podania numerów NIP, PESEL czy REGON, a więc zaciśnijmy zęby i nie złośćmy się na nich, gdyż to nie jest ich wina.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA