REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na węgiel 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Akcyza na węgiel 2012
Akcyza na węgiel 2012

REKLAMA

REKLAMA

Handel węglem i koksem od 2 stycznia 2012 r. będzie obłożony akcyzą, jeżeli wyroby te są przeznaczone do celów opałowych. 1 stycznia 2012 r. to ostatni dzień obowiązywania wynegocjowanego w Traktacie Akcesyjnym okresu przejściowego, w którym w Polsce nie obowiązuje akcyza na węgiel i koks.

Na szczęście Parlament zdążył przed wyborami uchwalić przepisy dotyczące opodatkowania węgla, które zawierają bardzo szeroki katalog zwolnień od akcyzy „węglowej”, w tym tak ważne dla przeciętnego obywatela, jak zwolnienie węgla zużywanego przez gospodarstwa domowe, szkoły, przedszkola, żłobki, szpitale czy rolników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy te wprowadza ustawa z 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców.

Zwolnienia te nie są jednak prostymi „w użyciu” (jak to zawsze bywa w polskich podatkach), ale dla ich zastosowania należy spełnić kilka różnych warunków, których zaniedbanie może oznaczać niezapowiedzianą wizytę celników, którzy wymierzą nam akcyzę a potem ją od nas pobiorą.

Podstawowym warunkiem do spełnienia, aby móc od 2 stycznia 2012 roku handlować bez akcyzy węglem kamiennym i brunatnym oraz koksem, przeznaczonymi do celów opałowych, jest konieczność uzyskania statusu tzw. pośredniczącego podmiotu węglowego.

REKLAMA

Polecamy: serwis VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby tego dokonać, należy przed dniem rozpoczęcia działalności w tym zakresie, powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika urzędu celnego. Powiadomienie takie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Właściwy naczelnik urzędu celnego bez zbędnej zwłoki pisemnie potwierdzi przyjęcie powyższego powiadomienia, natomiast Minister Finansów lub upoważniony przez niego organ będzie na bieżąco publikował w Biuletynie Informacji Publicznej aktualną listę pośredniczących podmiotów węglowych, obejmującą następujące ich dane: imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Pośredniczący podmiot węglowy może odsprzedawać bez akcyzy węgiel przeznaczony do celów zwolnionych z akcyzy bądź bezpośrednio podmiotom korzystającym ze zwolnienia (np. Janowi Kowalskiemu lub szkole), bądź też innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu.

Aby dana dostawa (sprzedaż) była uznana dla sprzedawcy za objętą zwolnieniem (czyli bez konieczności zapłaty akcyzy), trzeba spełnić następujące warunki:

1)      złożyć powiadomienie o zamiarze działania jako pośredniczący podmiot węglowy,

2)      posiadać poświadczenie urzędu celnego o złożeniu powyższego powiadomienia,

3)      dołączać do przemieszczanych wyrobów dokument dostawy.

Jeżeli Minister Finansów nie zdecyduje się na zmianę obecnego wzoru dokumentu dostawy, to trzeba będzie stosować taki sam dokument jak w przypadku zakupu np. gazu do celów grzewczych.

Aby ze zwolnienia od akcyzy korzystał kupujący nie będący pośredniczącym podmiotem węglowym, musi on (poza wykorzystaniem węgla i koksu do celów zwolnionych) prowadzić ewidencję wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ewidencję taką można prowadzić albo papierowo, albo komputerowo, po uprzednim powiadomieniu o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu celnego.

Z obowiązku prowadzenia powyższej ewidencji wyrobów zwolniono:

- gospodarstwa domowe,

- organy administracji publicznej,

- jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

- podmioty systemu oświaty,

- żłobki i kluby dziecięce,

- podmioty lecznicze,

- jednostki organizacyjne pomocy społecznej, oraz

- organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Pamiętać również należy, iż sprzedawca może żądać, aby kupujący przedstawił mu wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego pisemne potwierdzenie przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy.

Aby jednak nie blokować obrotu handlowego, sprzedawca może sprawdzić status kupującego w Biuletynie Informacji Publicznej.

Jeżeli jednak dokonamy sprzedaży bez zachowania powyższych warunków lub sprzedamy węgiel albo koks na cele opałowe osobom lub podmiotom nie uprawnionym do skorzystania ze zwolnienia, to musimy zapłacić podatek akcyzowy.

Ponieważ jest to akcyza, to do naczelnika urzędu celnego składamy odpowiednią deklarację miesięczną i wpłacamy akcyzę na rachunek właściwej izby celnej. Termin do dokonania tych czynności jest niby taki sam jak w pozostałej akcyzie, tj. do 25-go dnia miesiąca, ale chodzi nie o miesiąc następny po miesiącu sprzedaży, ale o drugi miesiąc. Tak więc od sprzedaży dokonanej w styczniu musimy złożyć deklarację i zapłacić podatek do 25 marca.

Wyliczenie wysokości akcyzy nie powinno sprawić nam kłopotu pomimo tego, że stawka podatku wynosi 1,28 zł/1 gigadżul (GJ). Posłowie bowiem okazali się bardzo dla nas mili i ustalili, że 1 tona węgla kamiennego ma 23,8 GJ, 1 tona węgla brunatnego 8,6 GJ a 1 tona węgla 27,5 GJ.

Jeżeli wiemy, że z uwagi na charakter dokonywanego przez nas obrotu węglem będziemy musieli płacić akcyzę, to nie zapomnijmy o uprzednim odwiedzeniu urzędu celnego i zarejestrowaniu się jako „zwykły” podatnik akcyzy, co dokonamy przy wykorzystaniu druku AKC-R.

Pamiętać jednocześnie należy, że ustawodawca i tym razem postanowił zapobiec zamieszaniu na rynku, w związku z czym przed 2 stycznia 2012 roku będzie można dokonać pisemnego powiadomienia naczelnika urzędu celnego o zamiarze bycia pośredniczącym podmiotem węglowym i otrzymać potwierdzenie jego złożenia. Również Minister Finansów będzie mógł opublikować na BIP przed tą datą aktualną listę tych podmiotów, co na pewno ułatwi handel na początku stycznia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA