REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć i prowadzić ewidencję wyrobów węglowych?

Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
VAT,  akcyza,  ewidencja wyrobów węglowych
VAT, akcyza, ewidencja wyrobów węglowych

REKLAMA

REKLAMA

Większość podmiotów zużywających wyroby węglowe może korzystać ze zwolnienia od akcyzy pod warunkiem, prowadzenia odpowiedniej ewidencji zużycia wyrobów węglowych. W niniejszym artykule przedstawione zostaną zasady tworzenia i prowadzenia tego rodzaju ewidencji.

Podmioty zobowiązane do prowadzenia ewidencji

Ewidencję zużycia wyrobów węglowych (węgla, węgla brunatnego, koksu) mają obowiązek prowadzić podmioty zużywające wyroby węglowe objęte zwolnieniem na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 1-2 oraz pkt 4-9 ustawy o podatku akcyzowym.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek prowadzenia ewidencji obejmuje więc przykładowo następujące podmioty:

- podmioty zużywające wyroby węglowe w procesie produkcji energii elektrycznej (elektrownie),

- podmioty zużywające wyroby węglowe do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej (elektrociepłownie),

- podmioty zużywające wyroby węglowe w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, w leśnictwie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zakłady energochłonne zużywające wyroby węglowe do celów opałowych (np. ciepłownie zajmujące się produkcją ciepła dla odbiorców zewnętrznych).

Konieczność prowadzenia ewidencji nie dotyczy podmiotów o których mowa w art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym (gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty itp.).

Pan Nowak kupuje węgiel na potrzeby gospodarstwa domowego. Pan Nowak korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31 a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, a więc nie musi prowadzić ewidencji zużycia wyrobów węglowych.

Ustawa o podatku akcyzowym określa tylko ogólne ramy prowadzenia ewidencji zużycia wyrobów węglowych na cele objęte zwolnienie. Szczegółowe reguły prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych objętych zwolnieniem zostały określone w rozporządzeniu rozporządzeniu Ministra Finansów z 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji, wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy.

Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

Wybór formy prowadzenia ewidencji

Ewidencja powinna być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Niezależnie od wybranej formy ewidencji należy ją prowadzić do okresów obejmujących rok kalendarzowy, a dane do ewidencji winny być wpisywane chronologicznie.

Przewożenie węgla bez akcyzy po 1 stycznia 2012 roku

Ewidencja w formie papierowej

Ewidencja prowadzona w formie papierowej powinna mieć formę książkową, a jej karty podlegają zszyciu przed rozpoczęciem wypełniania. Karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden i opatruje stemplem podmiotu prowadzącego ewidencję.

Następnie, tak przygotowana ewidencja winna być przedstawiona właściwemu naczelnikowi urzędu celnego do zaplombowania. Naczelnik właściwego urzędu celnego nakłada na przeszycie zamknięcie urzędowe w formie plomby zaciśniętej na elemencie mocującym przy użyciu plombownicy, a na ostatniej stronie ewidencji wpisuje liczbę jej stron i składa podpis.

Rozpoczęcie prowadzenia ewidencji w formie papierowej możliwe jest dopiero po jej zaplombowaniu przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Akcyza na węgiel 2012

Ewidencja w formie elektronicznej

Przedsiębiorca zużywający wyroby węglowe na cele objęte zwolnieniem może zdecydować się na prowadzenie ewidencji w formie elektronicznej.

Ewidencja w formie elektronicznej jest prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego i w taki sposób, aby:

- umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;

- umożliwiała dokonywanie korekty danych opatrzonej adnotacją osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;

- pozwalała na uzyskanie czytelnego wydruku wpisów w porządku chronologicznym;

- uniemożliwiała usuwanie wpisów.

Podmiot zamierzający prowadzić ewidencję w formie elektronicznej winien nabyć lub stworzyć program do prowadzenia ewidencji spełniający powyższe wymogi. Następnie ma obowiązek powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego o wyborze elektronicznej formy prowadzenia ewidencji, a po dopełnieniu tej formalności może rozpocząć prowadzenie ewidencji.

Poza prowadzeniem ewidencji w formie elektronicznej za pomocą odpowiedniego programu konieczne jest aby dodatkowo kopia prowadzonej ewidencji była przechowywana na informatycznych nośnikach danych (np. na dyskach zewnętrznych). Jednocześnie należy przechowywać ewidencji w formie papierowej po jej wydrukowaniu.

Elementy ewidencji

Ewidencja (niezależnie czy jest prowadzona w formie papierowej czy w formie elektronicznej) powinna zawierać :

1. dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:

          a) nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

          b) ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

          c) ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

2. informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

3. informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;

4. informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Termin dokonywania wpisów

Prowadząc ewidencję pamiętać trzeba, aby ilość wyrobów węglowych zwolnionych otrzymanych lub zużytych wpisywana był do ewidencji według kodów CN w 1000 kg.

Kogo będzie obowiązywać akcyza na węgiel w 2012 r.?

Wpisanie odpowiednich danych do ewidencji winno zostać dokonane niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia po ich odebraniu. Dopuszczalne jest wpisywanie do ewidencji ilości zużytych wyrobów węglowych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.

Elektrociepłownia prowadzi ewidencję wyrobów węglowych zużytych na cele objęte zwolnieniem. Jeżeli elektrociepłownia otrzymała przesyłkę węgla w dniu 30 września w ilości 12000 kg, to wówczas należy dokonać wpisu do ewidencji informacji o odbiorze wyrobów węglowych w dniu 30 września nie później jednak niż 1 października. Jeżeli następnie w październiku elektrociepłownia zużyła 11500 kg węgla, to elektrociepłownia może ująć w ewidencji zużycie węgla mające miejsce październiku w drodze jednego wpisu po dokonaniu dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.

Pamiętać należy, że ewidencja powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona. W tym czasie organy podatkowe mogą bowiem kontrolować prawidłowość zapisów ewidencji zużycia wyrobów węglowych na cele objęte zwolnieniem.

Piotr Paszek, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. VAT i Akcyzy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w Ordynacji podatkowej 2024. Likwidacja terminu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty podatku po wyroku TSUE i TK, rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pisma

Likwidacja ograniczenia czasowego na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty powstałej w wyniku orzeczenia TSUE lub TK oraz rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pism do organów podatkowych – to najważniejsze nowości zawarte w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który został opublikowany 14 czerwca 2024 r. Nowe przepisy mają wejść w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, a więc najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

Zmiany w VAT. Uproszczenia dla drobnych przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia z VAT

Szykują się zmiany w VAT. Małe firmy będą miały możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT w innych krajach UE niż ten, w którym mają siedzibę. Tak wynika z planowanej nowelizacji ustawy o VAT. Dotyczy to zarówno firm z Polski, jak i z innych krajów członkowskich UE.

Dotacje dla śląskich przedsiębiorców na transformację działalności w 2024 roku. Od kiedy nabór wniosków?

W dniu 27 czerwca 2024 r. powinien zostać uruchomiony nabór wniosków o dofinansowanie dla projektów badawczo-rozwojowych, planowanych do realizacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w województwie śląskim. 

Komisja Europejska uruchamia wobec Polski procedurę nadmiernego deficytu. Otwarcie możliwe w lipcu 2024 r. Jakie skutki? Co dalej?

Komisja Europejska poinformowała 19 czerwca 2024 r., że jej zdaniem uzasadnione jest otwarcie procedury nadmiernego deficytu m.in. wobec siedmiu państw członkowskich UE (w tym Polski) i zamierza zaproponować Radzie UE jej otwarcie w lipcu br. Zdaniem ekspertów banku PKO BP to sygnał, że m.in. nie ma przestrzeni do zwiększania wydatków budżetowych.

REKLAMA

Unijna Odprawa Scentralizowana w Imporcie (CCI), Faza 1. Kurs e-learningowy Komisji Europejskiej

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że Komisja Europejska przygotowała moduł e-learningowy opisujący założenia "Unijnej Odprawy Scentralizowanej w Imporcie (CCI), Faza 1" w ramach Unijnego Kodeksu Celnego. 

Projekt zmian w składce zdrowotnej. Już wiemy kiedy trafi do Sejmu

Projekt zmian składki zdrowotnej i uproszczenia sposobu jej wyliczania powinien trafić do Sejmu po wakacjach. Natomiast jeszcze przed wakacjami sejmowymi minister finansów Andrzej Domański ma spotkać się z Lewicą w celu ostatecznego uzgodnienia propozycji zawartych w projekcie.

Wyrok TSUE dot. nadpłaty VAT. Prawo do zwrotu nadpłaconego podatku wskutek błędnej ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

TSUE w wyroku z 21 marca 2024 r. zapadłym w sprawie C‑606/22 orzekł, że wykazanie nadpłaty podatku VAT i dochodzenie jej zwrotu dopuszczalne jest również wtedy, gdy sprzedaż z zawyżoną stawką VATu odbywała się na rzecz konsumentów na podstawie paragonów z kas rejestrujących (fiskalnych), a więc nie wyłącznie wówczas, gdy wystawiano faktury. Naczelny Sąd Administracyjny - w oczekiwaniu na powyższe orzeczenie - zawiesił kilka prowadzonych postępowań. Po wyroku TSUE postępowania te zostały podjęte na nowo i oczekują na rozstrzygnięcia.

W bankomacie Euronetu wypłacisz maksymalnie jednorazowo 200 zł (tylko 18 czerwca). Dlaczego? To akcja protestacyjna

We wtorek 18 czerwca 2024 r. w bankomatach Euronetu można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł. Wprowadzone ograniczenie to akcja protestacyjna Euronetu, która - jak powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski - ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

REKLAMA

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. MRPiPS przygotował zmianę rozporządzenia

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował 13 czerwca 2024 r. projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, który ma wejść w życie przed 1 lipca 2024 r. Co się zmieni?

Karty przedpłacone - jak rozliczać w VAT. Czy tak samo jak bony?

Aktualnie w obrocie gospodarczym często można się spotkać z różnego rodzaju kartami przedpłaconymi. Jak takie karty przedpłacone należy rozliczać dla celów VAT? Czy może tak samo jak bony (towarowe i usługowe)? A także czy niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych należy opodatkować VAT?

REKLAMA