REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych
Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli po 1 stycznia 2012 r. będzie się chciało kupić węgiel lub koks bez akcyzy, to trzeba będzie spełnić łącznie 3 warunki.

Po pierwsze trzeba być podmiotem wymienionym w ustawie o podatku akcyzowym jako podmiot zwolniony lub zużywać węgiel lub koks na cele zwolnione z akcyzy (które również wymieniono w tej ustawie) oraz dokonać zakupu u tzw. pośredniczącego podmiotu węglowego.

REKLAMA

Autopromocja

W momencie sprzedaży podmiot ten sam dokona weryfikacji, czy jesteśmy uprawnieni do korzystania ze zwolnienia, tj. do zakupu u niego węgla lub koksu bez akcyzy, gdyż to ten podmiot będzie obciążać ewentualny fakt dokonania błędnej (nieuprawnionej) sprzedaży.

Takimi pośredniczącymi podmiotami węglowymi będą przeważnie wszystkie kopalnie lub składy opałowe, a ich aktualną listę znajdziemy na stronie BIP Ministerstwa Finansów.

Lista pośredniczących podmiotów węglowych

REKLAMA

Drugim, równie ważnym i prostym obowiązkiem kupującego będzie potwierdzenie (podpisanie) i odesłanie sprzedawcy tzw. dokumentu dostawy – jest to specjalny druk, który będzie towarzyszył dostawie węgla lub koksu (oprócz faktury, paragonu lub rachunku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po otrzymaniu towaru, dostaniemy do ręki 2 egzemplarze takiego dokumentu dostawy, z których jeden jest dla nas, a na drugim musimy się podpisać i odesłać go sprzedawcy (czy oddać kierowcy).

Trzecim, najistotniejszym dla nas warunkiem jest posiadanie i prowadzenie ewidencji zużycia wyrobów węglowych. Co do zasady (jeżeli nie jesteśmy jednym z podmiotów wyłączonych z tego obowiązku), musimy prowadzić taką ewidencję, do której musimy wpisywać ilość wyrobów węglowych wysłanych, otrzymanych lub zużytych według ich kodów CN w 1000 kg w sposób umożliwiający obliczenie ilości tych wyrobów.

Ewidencja ta musi zatem zawierać następujące dane:

- nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

- ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

- ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego,

- informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia,

-   informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dany dokument dostawy na podstawie którego wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte,

- informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Akcyza na węgiel 2012

Akcyza na węgiel 2012 – zwolnienia

Ewidencję powyższą prowadzi się dla okresów rocznych a kolejne wpisy powinny być dokonywane chronologicznie, niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów, po ich zużyciu czy po wystawieniu dokumentu dostawy.

Ponieważ jednak codzienne lub cogodzinne wpisywanie ilości szufel węgla wrzuconego do pieca mogłoby być bardzo kłopotliwe, to Minister Finansów pozwolił na to, aby wpisywać do ewidencji ilości zużytych wyrobów węglowych  (czyli węgla i koksu) raz w miesiącu, po zweryfikowaniu tej ilości podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.


Ewidencja zużycia wyrobów węglowych może być prowadzona zarówno w formie papierowej jak też elektronicznej, co zależy od fantazji jej posiadacza. Pamiętać jednak należy, że w tym pierwszym przypadku (wersja papierowa) należy z taką ewidencją udać się do naczelnika urzędu celnego, który musi ją ostemplować i oplombować. Z kolei, ewidencja prowadzona w formie elektronicznej musi być prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego i w taki sposób, aby:

- umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz ochronę przechowywanych danych,

- umożliwiała dokonywanie korekty danych opatrzonej adnotacją osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania,

-  pozwalała na uzyskanie czytelnego wydruku wpisów w porządku chronologicznym, oraz

-  uniemożliwiała usuwanie wpisów.

Dodatkowo podmiot prowadzący ewidencję w formie elektronicznej musi przechowywać jej kopię zapisaną na informatycznych nośnikach danych oraz w formie papierowej, po jej wydrukowaniu.

Do podmiotów wyłączonych z obowiązku prowadzenia ewidencji zużycia należą enumeratywnie wymienione w ustawie podmioty nie prowadzące typowej zarobkowej działalności gospodarczej, tj.:

REKLAMA

- gospodarstwa domowe,
- organy administracji publicznej,
- jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
- podmioty systemu oświaty, żłobki i kluby dziecięce,
- podmioty lecznicze,
- jednostki organizacyjne pomocy społecznej,
- organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Należy pamiętać, iż brak powyższej ewidencji lub jej niewłaściwe prowadzenie może skutkować uznaniem przez organy celne, iż nie posiadamy prawa do korzystania ze zwolnienia z akcyzy węglowej, a więc będziemy musieli ją dopłacić, co zapewne nie będzie miłe dla naszych kieszeni.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA