REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych
Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli po 1 stycznia 2012 r. będzie się chciało kupić węgiel lub koks bez akcyzy, to trzeba będzie spełnić łącznie 3 warunki.

Po pierwsze trzeba być podmiotem wymienionym w ustawie o podatku akcyzowym jako podmiot zwolniony lub zużywać węgiel lub koks na cele zwolnione z akcyzy (które również wymieniono w tej ustawie) oraz dokonać zakupu u tzw. pośredniczącego podmiotu węglowego.

REKLAMA

Autopromocja

W momencie sprzedaży podmiot ten sam dokona weryfikacji, czy jesteśmy uprawnieni do korzystania ze zwolnienia, tj. do zakupu u niego węgla lub koksu bez akcyzy, gdyż to ten podmiot będzie obciążać ewentualny fakt dokonania błędnej (nieuprawnionej) sprzedaży.

Takimi pośredniczącymi podmiotami węglowymi będą przeważnie wszystkie kopalnie lub składy opałowe, a ich aktualną listę znajdziemy na stronie BIP Ministerstwa Finansów.

Lista pośredniczących podmiotów węglowych

Drugim, równie ważnym i prostym obowiązkiem kupującego będzie potwierdzenie (podpisanie) i odesłanie sprzedawcy tzw. dokumentu dostawy – jest to specjalny druk, który będzie towarzyszył dostawie węgla lub koksu (oprócz faktury, paragonu lub rachunku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po otrzymaniu towaru, dostaniemy do ręki 2 egzemplarze takiego dokumentu dostawy, z których jeden jest dla nas, a na drugim musimy się podpisać i odesłać go sprzedawcy (czy oddać kierowcy).

Trzecim, najistotniejszym dla nas warunkiem jest posiadanie i prowadzenie ewidencji zużycia wyrobów węglowych. Co do zasady (jeżeli nie jesteśmy jednym z podmiotów wyłączonych z tego obowiązku), musimy prowadzić taką ewidencję, do której musimy wpisywać ilość wyrobów węglowych wysłanych, otrzymanych lub zużytych według ich kodów CN w 1000 kg w sposób umożliwiający obliczenie ilości tych wyrobów.

Ewidencja ta musi zatem zawierać następujące dane:

- nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

- ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

- ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego,

- informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia,

-   informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dany dokument dostawy na podstawie którego wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte,

- informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Akcyza na węgiel 2012

Akcyza na węgiel 2012 – zwolnienia

Ewidencję powyższą prowadzi się dla okresów rocznych a kolejne wpisy powinny być dokonywane chronologicznie, niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów, po ich zużyciu czy po wystawieniu dokumentu dostawy.

Ponieważ jednak codzienne lub cogodzinne wpisywanie ilości szufel węgla wrzuconego do pieca mogłoby być bardzo kłopotliwe, to Minister Finansów pozwolił na to, aby wpisywać do ewidencji ilości zużytych wyrobów węglowych  (czyli węgla i koksu) raz w miesiącu, po zweryfikowaniu tej ilości podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.


Ewidencja zużycia wyrobów węglowych może być prowadzona zarówno w formie papierowej jak też elektronicznej, co zależy od fantazji jej posiadacza. Pamiętać jednak należy, że w tym pierwszym przypadku (wersja papierowa) należy z taką ewidencją udać się do naczelnika urzędu celnego, który musi ją ostemplować i oplombować. Z kolei, ewidencja prowadzona w formie elektronicznej musi być prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego i w taki sposób, aby:

- umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz ochronę przechowywanych danych,

- umożliwiała dokonywanie korekty danych opatrzonej adnotacją osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania,

-  pozwalała na uzyskanie czytelnego wydruku wpisów w porządku chronologicznym, oraz

-  uniemożliwiała usuwanie wpisów.

Dodatkowo podmiot prowadzący ewidencję w formie elektronicznej musi przechowywać jej kopię zapisaną na informatycznych nośnikach danych oraz w formie papierowej, po jej wydrukowaniu.

Do podmiotów wyłączonych z obowiązku prowadzenia ewidencji zużycia należą enumeratywnie wymienione w ustawie podmioty nie prowadzące typowej zarobkowej działalności gospodarczej, tj.:

- gospodarstwa domowe,
- organy administracji publicznej,
- jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
- podmioty systemu oświaty, żłobki i kluby dziecięce,
- podmioty lecznicze,
- jednostki organizacyjne pomocy społecznej,
- organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Należy pamiętać, iż brak powyższej ewidencji lub jej niewłaściwe prowadzenie może skutkować uznaniem przez organy celne, iż nie posiadamy prawa do korzystania ze zwolnienia z akcyzy węglowej, a więc będziemy musieli ją dopłacić, co zapewne nie będzie miłe dla naszych kieszeni.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA