REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych
Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli po 1 stycznia 2012 r. będzie się chciało kupić węgiel lub koks bez akcyzy, to trzeba będzie spełnić łącznie 3 warunki.

Po pierwsze trzeba być podmiotem wymienionym w ustawie o podatku akcyzowym jako podmiot zwolniony lub zużywać węgiel lub koks na cele zwolnione z akcyzy (które również wymieniono w tej ustawie) oraz dokonać zakupu u tzw. pośredniczącego podmiotu węglowego.

REKLAMA

Autopromocja

W momencie sprzedaży podmiot ten sam dokona weryfikacji, czy jesteśmy uprawnieni do korzystania ze zwolnienia, tj. do zakupu u niego węgla lub koksu bez akcyzy, gdyż to ten podmiot będzie obciążać ewentualny fakt dokonania błędnej (nieuprawnionej) sprzedaży.

Takimi pośredniczącymi podmiotami węglowymi będą przeważnie wszystkie kopalnie lub składy opałowe, a ich aktualną listę znajdziemy na stronie BIP Ministerstwa Finansów.

Lista pośredniczących podmiotów węglowych

Drugim, równie ważnym i prostym obowiązkiem kupującego będzie potwierdzenie (podpisanie) i odesłanie sprzedawcy tzw. dokumentu dostawy – jest to specjalny druk, który będzie towarzyszył dostawie węgla lub koksu (oprócz faktury, paragonu lub rachunku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po otrzymaniu towaru, dostaniemy do ręki 2 egzemplarze takiego dokumentu dostawy, z których jeden jest dla nas, a na drugim musimy się podpisać i odesłać go sprzedawcy (czy oddać kierowcy).

Trzecim, najistotniejszym dla nas warunkiem jest posiadanie i prowadzenie ewidencji zużycia wyrobów węglowych. Co do zasady (jeżeli nie jesteśmy jednym z podmiotów wyłączonych z tego obowiązku), musimy prowadzić taką ewidencję, do której musimy wpisywać ilość wyrobów węglowych wysłanych, otrzymanych lub zużytych według ich kodów CN w 1000 kg w sposób umożliwiający obliczenie ilości tych wyrobów.

Ewidencja ta musi zatem zawierać następujące dane:

- nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

- ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

- ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego,

- informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia,

-   informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dany dokument dostawy na podstawie którego wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte,

- informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Akcyza na węgiel 2012

Akcyza na węgiel 2012 – zwolnienia

Ewidencję powyższą prowadzi się dla okresów rocznych a kolejne wpisy powinny być dokonywane chronologicznie, niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów, po ich zużyciu czy po wystawieniu dokumentu dostawy.

Ponieważ jednak codzienne lub cogodzinne wpisywanie ilości szufel węgla wrzuconego do pieca mogłoby być bardzo kłopotliwe, to Minister Finansów pozwolił na to, aby wpisywać do ewidencji ilości zużytych wyrobów węglowych  (czyli węgla i koksu) raz w miesiącu, po zweryfikowaniu tej ilości podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.


Ewidencja zużycia wyrobów węglowych może być prowadzona zarówno w formie papierowej jak też elektronicznej, co zależy od fantazji jej posiadacza. Pamiętać jednak należy, że w tym pierwszym przypadku (wersja papierowa) należy z taką ewidencją udać się do naczelnika urzędu celnego, który musi ją ostemplować i oplombować. Z kolei, ewidencja prowadzona w formie elektronicznej musi być prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego i w taki sposób, aby:

- umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz ochronę przechowywanych danych,

- umożliwiała dokonywanie korekty danych opatrzonej adnotacją osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania,

-  pozwalała na uzyskanie czytelnego wydruku wpisów w porządku chronologicznym, oraz

-  uniemożliwiała usuwanie wpisów.

Dodatkowo podmiot prowadzący ewidencję w formie elektronicznej musi przechowywać jej kopię zapisaną na informatycznych nośnikach danych oraz w formie papierowej, po jej wydrukowaniu.

Do podmiotów wyłączonych z obowiązku prowadzenia ewidencji zużycia należą enumeratywnie wymienione w ustawie podmioty nie prowadzące typowej zarobkowej działalności gospodarczej, tj.:

REKLAMA

- gospodarstwa domowe,
- organy administracji publicznej,
- jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
- podmioty systemu oświaty, żłobki i kluby dziecięce,
- podmioty lecznicze,
- jednostki organizacyjne pomocy społecznej,
- organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Należy pamiętać, iż brak powyższej ewidencji lub jej niewłaściwe prowadzenie może skutkować uznaniem przez organy celne, iż nie posiadamy prawa do korzystania ze zwolnienia z akcyzy węglowej, a więc będziemy musieli ją dopłacić, co zapewne nie będzie miłe dla naszych kieszeni.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WIBOR będzie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

REKLAMA

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

Ranking depozytów: koniec stycznia 2025 r. 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym - w którym banku można tyle dostać

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

REKLAMA

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA