REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej
Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne dotyczące oceny przepisów regulujących zasady fakturowania wprowadzonych w tzw. drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania (dyrektywa Rady 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r.). Konsultacje kładą nacisk na regulacje dot. fakturowania elektronicznego (e-fakturowanie), a informacje zgromadzone w ramach konsultacji mają pozwolić na analizę i lepsze zrozumienie problemów związanych ze stosowaniem e-fakturowania w UE. Nie jest wykluczone, że efektem konsultacji będą konkretne propozycje legislacyjne KE zmian w dyrektywach. Konsultacje są dostępne dla wszystkich i trwają do 20 września 2018 r. Kwestionariusz można wypełnić on-line na stronie Komisji Europejskiej.

Konsultacje publiczne w sprawie oceny przepisów dotyczących fakturowania – wypełnij kwestionariusz

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące fakturowania w dyrektywach

W dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dyrektywa VAT) ustanowiono wspólne przepisy na szczeblu UE dotyczące wystawiania faktur, danych umieszczanych na fakturach i przesyłania faktur. Przepisy te zostały zmienione ostatnio dyrektywą 2010/45/UE Rady z 13 lipca 2010 r. (druga dyrektywa w sprawie fakturowania) mającą na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych przedsiębiorstw, zwiększenie stosowania e-fakturowania, poprawę funkcjonowania jednolitego rynku, promowanie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i umożliwienie lepszej kontroli podatkowej.

W myśl art. 237 dyrektywy VAT Komisja Europejska zobowiązana jest przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające wpływ przepisów dotyczących fakturowania wprowadzonych w drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania. W razie potrzeby, do sprawozdania może zostać dołączony wniosek ustawodawczy mający na celu zmianę przepisów dotyczących fakturowania.

Z tego względu Komisja Europejska rozpoczęła ocenę przepisów dotyczących fakturowania ustanowionych w dyrektywie VAT. Oczywiste jest, że konsultowane przepisy dotyczące fakturowania są istotne zarówno dla firm i przedsiębiorców, którzy wystawiają i otrzymują faktury, jak i dla osób prywatnych, które jedynie otrzymują faktury. Przepisy dotyczące fakturowania mają również kluczowe znaczenie dla państw członkowskich, których władze wykorzystują takie faktury do celów kontroli poprawnej płatności podatków.

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Konsultacje publiczne w sprawie fakturowania

W trakcie konsultacji publicznych, trwających od 13 czerwca do 20 września 2018 r. Komisja Europejska chce zgromadzić informacje niezbędne do oceny przepisów dotyczących fakturowania wprowadzonych w drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania. W szczególności chodzi o zebranie opinii podatników, ekspertów i innych zainteresowanych tym tematem osób na temat tego, w jaki sposób druga dyrektywa w sprawie fakturowania osiągnęła swoje cele oraz w jakim stopniu przepisy dotyczące wystawiania faktur nadal odpowiadają potrzebom zainteresowanych podmiotów. Celem konsultacji jest również poznanie opinii zainteresowanych podmiotów na temat możliwych sposobów zreformowania tych przepisów.

Konsultacje w sposób szczególny traktują problematykę fakturowania elektronicznego (e-fakturowanie), a dane zgromadzone w ramach konsultacji mają pozwolić KE na lepszą identyfikację problemów dot. stosowania e-fakturowania w Unii Europejskiej.

Faktury elektroniczne 2018

W drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania wprowadzono definicję faktury elektronicznej, zapewniono równe traktowanie faktur papierowych i elektronicznych oraz zlikwidowano obowiązek stosowania konkretnej technologii e-fakturowania. Ustanowiono w szczególności, że:

a) za faktury elektroniczne można uznać zarówno ustrukturyzowane wiadomości (faktury, które można przetwarzać automatycznie) i nieustrukturyzowane wiadomości (wiadomości e-mail zawierające plik w formacie PDF);

b) przedsiębiorstwa mogą określić „sposób” udowodnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Metody poprzednio zalecane - takie jak elektroniczna wymiana danych (EDI) i zaawansowany podpis elektroniczny - stały się możliwymi rozwiązaniami technologicznymi;

c) aby zapewnić integralność i autentyczność faktury można również wykorzystać jakąkolwiek „kontrolę biznesową” ustalającą wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Kilka pytań kwestionariusza dotyczy właśnie e-fakturowania. Jedno z pytań dotyczy najbardziej efektywnych środków, które należy zastosować w celu zwiększenia stosowania e-fakturowania? Widać więc jasno, że jednym z celów KE jest upowszechnienie stosowania faktur elektronicznych.

Inne pytania kwestionariusza dotyczą też zasad wystawiania faktur i danych umieszczanych na fakturze, czy metody kasowej rozliczania VAT.

Otrzymane odpowiedzi zostaną opublikowane na stronie internetowej konsultacji, a wyniki wszystkich konsultacji przeprowadzonych w związku z tą inicjatywą zostaną streszczone w sprawozdaniu podsumowującym. Sprawozdanie to zostanie również opublikowane na stronie konsultacji.

W razie problemów z wypełnianiem kwestionariusza lub w razie innych pytań Komisja Europejska prosi o kontakt na adres: taxud-c1-sector-a@ec.europa.eu .

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA