REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej
Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne dotyczące oceny przepisów regulujących zasady fakturowania wprowadzonych w tzw. drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania (dyrektywa Rady 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r.). Konsultacje kładą nacisk na regulacje dot. fakturowania elektronicznego (e-fakturowanie), a informacje zgromadzone w ramach konsultacji mają pozwolić na analizę i lepsze zrozumienie problemów związanych ze stosowaniem e-fakturowania w UE. Nie jest wykluczone, że efektem konsultacji będą konkretne propozycje legislacyjne KE zmian w dyrektywach. Konsultacje są dostępne dla wszystkich i trwają do 20 września 2018 r. Kwestionariusz można wypełnić on-line na stronie Komisji Europejskiej.

Konsultacje publiczne w sprawie oceny przepisów dotyczących fakturowania – wypełnij kwestionariusz

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy dotyczące fakturowania w dyrektywach

W dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dyrektywa VAT) ustanowiono wspólne przepisy na szczeblu UE dotyczące wystawiania faktur, danych umieszczanych na fakturach i przesyłania faktur. Przepisy te zostały zmienione ostatnio dyrektywą 2010/45/UE Rady z 13 lipca 2010 r. (druga dyrektywa w sprawie fakturowania) mającą na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych przedsiębiorstw, zwiększenie stosowania e-fakturowania, poprawę funkcjonowania jednolitego rynku, promowanie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i umożliwienie lepszej kontroli podatkowej.

W myśl art. 237 dyrektywy VAT Komisja Europejska zobowiązana jest przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające wpływ przepisów dotyczących fakturowania wprowadzonych w drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania. W razie potrzeby, do sprawozdania może zostać dołączony wniosek ustawodawczy mający na celu zmianę przepisów dotyczących fakturowania.

Z tego względu Komisja Europejska rozpoczęła ocenę przepisów dotyczących fakturowania ustanowionych w dyrektywie VAT. Oczywiste jest, że konsultowane przepisy dotyczące fakturowania są istotne zarówno dla firm i przedsiębiorców, którzy wystawiają i otrzymują faktury, jak i dla osób prywatnych, które jedynie otrzymują faktury. Przepisy dotyczące fakturowania mają również kluczowe znaczenie dla państw członkowskich, których władze wykorzystują takie faktury do celów kontroli poprawnej płatności podatków.

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Konsultacje publiczne w sprawie fakturowania

W trakcie konsultacji publicznych, trwających od 13 czerwca do 20 września 2018 r. Komisja Europejska chce zgromadzić informacje niezbędne do oceny przepisów dotyczących fakturowania wprowadzonych w drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania. W szczególności chodzi o zebranie opinii podatników, ekspertów i innych zainteresowanych tym tematem osób na temat tego, w jaki sposób druga dyrektywa w sprawie fakturowania osiągnęła swoje cele oraz w jakim stopniu przepisy dotyczące wystawiania faktur nadal odpowiadają potrzebom zainteresowanych podmiotów. Celem konsultacji jest również poznanie opinii zainteresowanych podmiotów na temat możliwych sposobów zreformowania tych przepisów.

Konsultacje w sposób szczególny traktują problematykę fakturowania elektronicznego (e-fakturowanie), a dane zgromadzone w ramach konsultacji mają pozwolić KE na lepszą identyfikację problemów dot. stosowania e-fakturowania w Unii Europejskiej.

Faktury elektroniczne 2018

W drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania wprowadzono definicję faktury elektronicznej, zapewniono równe traktowanie faktur papierowych i elektronicznych oraz zlikwidowano obowiązek stosowania konkretnej technologii e-fakturowania. Ustanowiono w szczególności, że:

a) za faktury elektroniczne można uznać zarówno ustrukturyzowane wiadomości (faktury, które można przetwarzać automatycznie) i nieustrukturyzowane wiadomości (wiadomości e-mail zawierające plik w formacie PDF);

b) przedsiębiorstwa mogą określić „sposób” udowodnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Metody poprzednio zalecane - takie jak elektroniczna wymiana danych (EDI) i zaawansowany podpis elektroniczny - stały się możliwymi rozwiązaniami technologicznymi;

c) aby zapewnić integralność i autentyczność faktury można również wykorzystać jakąkolwiek „kontrolę biznesową” ustalającą wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Kilka pytań kwestionariusza dotyczy właśnie e-fakturowania. Jedno z pytań dotyczy najbardziej efektywnych środków, które należy zastosować w celu zwiększenia stosowania e-fakturowania? Widać więc jasno, że jednym z celów KE jest upowszechnienie stosowania faktur elektronicznych.

Inne pytania kwestionariusza dotyczą też zasad wystawiania faktur i danych umieszczanych na fakturze, czy metody kasowej rozliczania VAT.

Otrzymane odpowiedzi zostaną opublikowane na stronie internetowej konsultacji, a wyniki wszystkich konsultacji przeprowadzonych w związku z tą inicjatywą zostaną streszczone w sprawozdaniu podsumowującym. Sprawozdanie to zostanie również opublikowane na stronie konsultacji.

W razie problemów z wypełnianiem kwestionariusza lub w razie innych pytań Komisja Europejska prosi o kontakt na adres: taxud-c1-sector-a@ec.europa.eu .

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wchodzi nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA