REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Faktury elektroniczne
Faktury elektroniczne
ING

REKLAMA

REKLAMA

Od 2018 roku na wszystkich podatników VAT nałożono ustawowy obowiązek prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Wiąże się to ściśle z obowiązkiem comiesięcznego dostarczania do Ministerstwa Finansów pliku JPK_VAT, który od 2018 roku dotyczy nawet najmniejsze firmy (mikroprzedsiębiorców). Wypełnianie tych obowiązków bez elektronicznego fakturowania jest niemal niemożliwe. Warto więc wiedzieć, że wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej umożliwiają nawet funkcjonalności kont firmowych niektórych banków (np. ING Księgowość).

REKLAMA

Autopromocja

Faktura w VAT

Faktura jest podstawowym dokumentem systemu podatku od towarów i usług (VAT). Każdy podatnik VAT ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą w szczególności sprzedaż (tj. dostawę towarów i świadczenie usług) dokonywaną na rzecz innego podatnika VAT, a nawet na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Tylko sprzedaż osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej nie musi być fakturowana (chyba, że osoba fizyczna zgłosi takie żądanie) – ale trzeba im wystawiać paragony z kasy fiskalnej.

Fakturę VAT trzeba też wystawić zawsze przy sprzedaży wysyłkowej.

Innymi zdarzeniami wymagającymi wystawienia faktury są:

  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
  • otrzymanie zaliczki na poczet przyszłej sprzedaży.

Nie musi być natomiast fakturowana sprzedaż, która została przedmiotowo zwolniona z VAT na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 tej ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowe wystawianie faktur

Przepisy art. 106e i 106f ustawy o VAT określają wszystkie niezbędne elementy prawidłowo wystawionej faktury w różnych przypadkach.

Wspomnijmy tylko, że co do zasady faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numery, za pomocą którego podatnik (sprzedawca), a także nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby VAT (NIP i zagraniczne odpowiedniki tego numeru);
  5. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zaliczki - o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  6. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  7. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  8. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  9. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  10. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  11. stawkę podatku;
  12. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  13. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  14. kwotę należności ogółem.

Przepisy te określają również dodatkowe elementy faktur w różnych przypadkach szczególnych (np. przy stosowaniu metody kasowej, samofakturowaniu, odwrotnym obciążeniu, czy procedurze VAT-marża).

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2018 Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT

W pewnych, określonych w ustawie o VAT sytuacjach faktura może nie zawierać niektórych z ww. danych.

Warto pamiętać, że kwoty podatku VAT wykazuje się zawsze w złotych. Kwoty podatku wyrażone w walucie obcej wykazuje się w złotych przy zastosowaniu zasad przeliczania na złote przyjętych dla przeliczania kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki od 0,5 grosza zaokrągla się do 1 grosza.

Co do zasady fakturę wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zostawia sobie i przechowuje sprzedawca. Jeżeli faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej na kasie fiskalnej, do egzemplarza faktury pozostającego u sprzedawcy dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Zasadniczym terminem wystawienia faktury jest 15. dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę (lub w którym otrzymano całość lub część zapłaty, jeżeli zapłata była wcześniejsza niż dostawa towarów lub wykonanie usługi). Wyjątki od tej zasady określa art. 106i ustawy o VAT.

Faktury elektroniczne

REKLAMA

Obecnie już coraz rzadziej wystawia się faktury ręcznie, drukuje i doręcza „papier” nabywcy. Natomiast stałym elementem „krajobrazu” VAT są faktury elektroniczne. Faktury takie tworzy się w programach finansowo-księgowych lub aplikacjach fakturowych, następnie elektronicznie wysyła do nabywcy, archiwizując jednocześnie ją u siebie (oczywiście także najczęściej w formie elektronicznej).

Faktury elektroniczne oszczędzają czas i pieniądze. Nie trzeba ponosić kosztów drukowania i przechowywania papierowych wydruków. E-faktury szybko trafiają do nabywcy i tym samym szybko mogą być skorygowane ewentualne błędy.

Trzeba wiedzieć, że ustawa o VAT stanowi, że stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Ponadto zgodnie z art. 106n ustawy o VAT w przypadku przesyłania lub udostępniania temu samemu odbiorcy (nabywcy) jednocześnie więcej niż jednej faktury elektronicznej dane wspólne dla poszczególnych faktur mogą zostać podane tylko raz, o ile dla każdej faktury są dostępne wszystkie te dane.

Wystawianie faktur, nawet w małych firmach najczęściej odbywa się w programie finansowo-księgowym. Ale warto wiedzieć, że dedykowane firmom konta bankowości elektronicznej niektórych banków mają funkcjonalności pozwalające na prowadzenie księgowości małych firm. Pozwalają np. na wystawianie faktur, wysyłanie ich online do kontrahentów, kontrolowanie płatności za nie i archiwizowanie tych dokumentów. Takie możliwości daje np. ING Księgowość. Dzięki niej można też dowolnie sortować i filtrować wystawione faktury. Można oczywiście wystawiać różne rodzaje faktur, w tym faktury zaliczkowe, proforma, czy faktury korygujące. Więcej informacji na temat tego rozwiązania na stronie ING - https://www.ingbank.pl/lp/ksiegowosc-dla-firmy.

Przechowywanie faktur

Podatnik powinien przechowywać faktury, podobnie jak inne dokumenty związane z jego obowiązkami podatkowymi zasadniczo przez 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin płatności danego podatku (to podstawowy okres przedawnienia). Jednak w pewnych sytuacjach (np. wszczęcie kontroli podatkowej, czy skarbowej) termin ten może być dłuższy. Dlatego też bezpieczniej przechowywać faktury znacznie dłużej niż ww. 5 lat.

Faktury elektroniczne (papierowe także), zarówno dokumentujące sprzedaż jak i nabycie powinny być przechowywane tak, by były zachowane:

  • autentyczność pochodzenia faktury,
  • integralność jej treści i
  • czytelność faktury.

Ustawa o VAT przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Przez integralność treści faktury rozumie się, że w przechowywanej fakturze nie zmieniono danych, które zawierała oryginalna faktura.

Zgodnie z art. 106m ustawy o VAT autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Poza tym autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

  1. kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub
  2. elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

ING Księgowość pozwala na generowanie faktur w formacie PDF. Można je też pobrać w formacie CSV, ZIP XLSX. Funkcjonalności ING Księgowość zapewniają autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktury zgodnie z ww. przepisem.

W części dla podmiotów prowadzących księgi rachunkowe (np. spółki z o.o.) ING Księgowość oferuje zarówno możliwość stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego, jak też wykorzystania EDI.

JPK_VAT, JPK_FA

Jak wspomniano na wstępie rok 2018 jest przełomowy jeżeli chodzi o cyfryzację procedur ewidencji VAT i fakturowania. Od 1 stycznia 2018 r. już na wszystkich podatników VAT ciąży obowiązek comiesięcznego przesyłania do Ministerstwa Finansów plików JPK_VAT, czyli elektronicznej postaci ewidencji zakupu i sprzedaży VAT. Ta ewidencja może być od 2018 roku prowadzona wyłącznie w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych.

Od 1 stycznia 2018 r. obowiązkiem przesyłania JPK_VAT objęci zostali mikroprzedsiębiorcy. Prześlą oni swój pierwszy JPK_VAT do 26 lutego. Od 1 stycznia 2017 r. obowiązek ten dotyczy małych i średnich przedsiębiorców, a od 1 lipca 2016 r. duże firmy.

Co więcej od 1 lipca 2018 r. mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy, którzy prowadzą księgowość w formie elektronicznej, zostaną objęci obowiązkiem przekazywania na żądanie organów podatkowych innych struktur JPK, tj:

  • księgi rachunkowe – JPK_KR
  • wyciąg bankowy – JPK_WB
  • magazyn – JPK_MAG
  • faktury VAT – JPK_FA (faktury dokumentujące sprzedaż)
  • podatkowa księga przychodów i rozchodów – JPK_PKPIR
  • ewidencja przychodów – JPK_EWP.

ING Księgowość dla podmiotów prowadzących księgi rachunkowe (tzw. pełną księgowość) pozwala generować wszystkie wymagane przepisami prawa pliki JPK w tym JPK_VAT i JPK_FA. Taka funkcjonalność zostanie też w niedługim czasie udostępniona przedsiębiorcom prowadzącym indywidualnie działalność gospodarczą, prowadzącym księgi przychodów i rozchodów.

Advertisement

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA