REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wystawienie faktury przed dokonaniem sprzedaży - rozliczenie PIT i VAT

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Wystawienie faktury przed dokonaniem sprzedaży - rozliczenie PIT i VAT
Wystawienie faktury przed dokonaniem sprzedaży - rozliczenie PIT i VAT

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami, w większości przypadków sprzedawca może wystawić fakturę do 30 dni przed dokonaniem sprzedaży. Jak w takiej sytuacji należy rozliczyć podatki?

Faktura przed sprzedażą a przychód

Zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za moment powstania przychodu uznaje się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania (także częściowego) usługi, jednak nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

REKLAMA

REKLAMA

Zatem, jeśli faktura sprzedaży została wystawiona z datą wcześniejszą, niż dokonano dostawy towarów lub wykonano usługę, to właśnie datę wystawienia faktury powinno się brać pod uwagę, ustalając moment powstania przychodu. Jest to szczególnie istotne na przełomie okresów rozliczeniowych – jeśli bowiem data wystawienia faktury i data sprzedaży przypadać będą na różne okresy podatkowe, prawidłowe przyporządkowanie przychodu rzutować będzie na poprawne wyliczenie zaliczki na PIT.

Przykład 1.
 Firma Handlowa wystawiła fakturę sprzedaży towaru 26 lutego 2018 r. Dostawa towarów została dokonana 14 marca 2018. W tej sytuacji przychód powinien zostać wykazany z datą wystawienia faktury – dlatego też zostanie on zaksięgowany i ujęty w rozliczeniu zaliczki na PIT za luty 2018 r.

W przypadku faktury zaliczkowej data wystawienia nie będzie miała znaczenia dla podatku dochodowego – zaliczka nie stanowi bowiem przychodu podlegającego opodatkowaniu.

REKLAMA

Faktura przed sprzedażą a VAT

Zgodnie z art. 19a ust. 1 Ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W związku z tym fakt, że faktura została wystawiona jeszcze przed dokonaniem sprzedaży, nie powinno mieć wpływu na obowiązek podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład 2. 
W związku z faktem, że dostawa towarów z przykładu 1 została dokonana 14 marca 2018 r., obowiązek podatkowy powstanie w marcu. Lutowa data wystawienia faktury nie będzie tu miała znaczenia.

W zakresie VAT faktury zaliczkowe rozpatruje się analogicznie do standardowych faktur – obowiązek podatkowy powstaje w okresie, w którym otrzymano całość lub część zapłaty. Zatem, jeśli w powyższym przykładzie 26 lutego wystawiono by fakturę zaliczkową, a zaliczka wpłynęłaby 14 marca, obowiązek podatkowy również powstanie w marcu.

Przepisy Ustawy o VAT wskazują katalog czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury – zostały one wymienione w art. 19a ust. 5 pkt 3 i 4. Zatem w przypadku takiej faktury, data wystawienia będzie determinowała moment powstania obowiązku podatkowego.

Przykład 3.
Firma Druk wystawiła fakturę za dostawę książek 20 lutego 2018 r. Towar został dostarczony do odbiorcy 10 marca 2018 r. W związku z faktem, że dostawa książek drukowanych została wymieniona w art. 19a ust. 5 pkt 3, obowiązek podatkowy w VAT powstanie zgodnie z datą wystawienia faktury – w lutym 2018 r.

Przykład 4. 
Firma Leasing wystawia fakturę 10 dnia każdego miesiąca za ratę leasingową przypadającą na miesiąc kolejny. Zatem, z uwagi na fakt, że usługa leasingowa wymieniona jest w art. 19a ust. 5 pkt. 4 lit. b, dla faktury wystawionej 10 marca 2018 r., dotyczącej raty leasingowej za kwiecień 2018 r., obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z datą wystawienia faktury – w marcu 2018 r.

Anna Kubalka – ifirma.pl

Polecamy: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA