REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysłanie nabywcy faktury mailem w pliku PDF jest jej wydaniem wg ustawy o VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wysłanie nabywcy faktury mailem w pliku PDF jest jej wydaniem wg ustawy o VAT
Wysłanie nabywcy faktury mailem w pliku PDF jest jej wydaniem wg ustawy o VAT

REKLAMA

REKLAMA

Wysłanie przez wystawcę faktury w pliku PDF na adres e-mailowy wskazany przez nabywcę, który wyraził żądanie otrzymywania faktur w formie elektronicznej, spełnia przesłanki do uznania, że nastąpiło wydanie faktury nabywcy w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT. Bez znaczenie jest tu okoliczność, że faktura wysyłana jest w imieniu wystawcy (franczyzobiorcy) przez franczyzodawcę za pośrednictwem aplikacji mobilnej faktur elektronicznych.

Taką tezę zawiera indywidualna interpretacja podatkowa wydana 22 czerwca 2018 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0111-KDIB3-2.4012.287.2018.2.MD).

REKLAMA

REKLAMA

O interpretację wystąpił pewien franczyzobiorca z branży paliwowej (czynny podatnik VAT), który w ramach współpracy z franczyzobiorcą planuje wdrożyć rozwiązanie, w którym nabywca, po dokonaniu tankowania paliwa do pojazdu, będzie mógł dokonać samoobsługowej zapłaty za zakupione paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze lub samoobsługowej zapłaty za zakupiony wybrany produkt pozapaliwowy lub usługę oferowane na stacji paliw bezpośrednio przy tym produkcie lub usłudze za pomocą dedykowanej aplikacji mobilnej zainstalowanej na użytkowanym smartfonie (płatność mobilna).

Polecamy: Biuletyn VAT

Aby dokonywać płatności mobilnych nabywca będzie też musiał zainstalować aplikację na smartfona i zarejestrować swoje osobiste konto w Centralnym Systemie Płatności Mobilnych. Podczas instalacji aplikacji do płatności mobilnych nabywca zobowiązany będzie do zaakceptowania regulaminu korzystania z tej aplikacji. Akceptując regulamin aplikacji mobilnej, nabywca może wyrazić (zawarte w regulaminie) żądanie otrzymywania faktur dokumentujących transakcje w formie pliku PDF na adres e-mail podany przy rejestracji konta użytkownika.

REKLAMA

Franczyzodawca jest właścicielem całej infrastruktury informatycznej (w tym w szczególności aplikacji mobilnej i Centralnego Systemu Płatności Mobilnych) realizującej płatności mobilne i wysyłającej faktury. Dlatego faktura przeznaczona dla nabywcy będzie technicznie wysyłana przez franczyzodawcę  w imieniu franczyzobiorcy (tj. faktycznego sprzedawcy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Transakcje sprzedaży (po potwierdzeniu płatności mobilnej w aplikacji mobilnej) będą też automatycznie ewidencjonowane na kasie rejestrującej franczyzobiorcy.

Jednak w przypadku nabywców, którzy wyrazili żądanie otrzymania faktury w formie elektronicznej (PDF wysyłany mailem) papierowy paragon fiskalny wydrukowany z kasy rejestrującej zostanie zniszczony (kopia paragonu fiskalnego nadal pozostanie w pamięci fiskalnej kasy fiskalnej), a franczyzodawca wystawi nabywcy fakturę do tego paragonu. Przy czym egzemplarz faktury przeznaczony dla nabywcy będzie mu wysłany mailem przez system franczyzodawcy związany z aplikacją mobilną.

W związku z powyższymi planami franczyzobiorca zapytał Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, czy taki sposób wysyłania faktur nabywcom może być uznany za wydanie faktury nabywcy w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT.

Dyrektor KIS zgodził się z podatnikiem, że jest to dopuszczalny przez przepisy ustawy o VAT sposób wydawania faktur nabywcom towarów i usług.

W interpretacji podkreślono, że przepisy dot. VAT nie precyzują pojęcia „wydania” faktury. Dlatego trzeba sięgnąć do definicji słownikowej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego – „wydać” oznacza tyle co dać, przydzielić komuś.

Zdaniem Dyrektora KIS faktura to dokument, który może być wystawiony nie tylko w formie papierowej, ale także w dowolnym formacie elektronicznym, również jak w przedmiotowym przypadku w formacie PDF. Trzeba tylko zadbać o to, by faktura zawierała elementy wymagane przepisami ustawy o VAT (zob. art. 106e i 106f ustawy o VAT).

Powinny też zostać wykonane inne przepisy ustawy o VAT, w tym m.in. stanowiące o obowiązku:

- wystawienia faktury w dwóch egzemplarzach - jeden dla nabywcy, drugi zachowuje sprzedawca (106g ust. 1 ustawy o VAT),

- uzyskania zgody nabywcy na wystawienie mu faktury elektronicznej (106n ust. 1 ustawy o VAT),

- zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury (art. 106m ust. 1 ustawy o VAT).

Dlatego też wysłanie faktury w formacie PDF na wskazany przez nabywcę e-mail zgodnie z jego żądaniem oznacza (zdaniem Dyrektora KIS), że dokument został nabywcy udostępniony (przydzielony) i w odniesieniu do faktury elektronicznej świadczy o tym, że wypełniony został warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. wydano fakturę nabywcy.

Jednocześnie Dyrektor KIS stwierdził, że nie ma tu znaczenia, kto faktycznie wysyła fakturę nabywcy w imieniu wystawcy faktury.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA