REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej
Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne dotyczące oceny przepisów regulujących zasady fakturowania wprowadzonych w tzw. drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania (dyrektywa Rady 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r.). Konsultacje kładą nacisk na regulacje dot. fakturowania elektronicznego (e-fakturowanie), a informacje zgromadzone w ramach konsultacji mają pozwolić na analizę i lepsze zrozumienie problemów związanych ze stosowaniem e-fakturowania w UE. Nie jest wykluczone, że efektem konsultacji będą konkretne propozycje legislacyjne KE zmian w dyrektywach. Konsultacje są dostępne dla wszystkich i trwają do 20 września 2018 r. Kwestionariusz można wypełnić on-line na stronie Komisji Europejskiej.

Konsultacje publiczne w sprawie oceny przepisów dotyczących fakturowania – wypełnij kwestionariusz

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy dotyczące fakturowania w dyrektywach

W dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dyrektywa VAT) ustanowiono wspólne przepisy na szczeblu UE dotyczące wystawiania faktur, danych umieszczanych na fakturach i przesyłania faktur. Przepisy te zostały zmienione ostatnio dyrektywą 2010/45/UE Rady z 13 lipca 2010 r. (druga dyrektywa w sprawie fakturowania) mającą na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych przedsiębiorstw, zwiększenie stosowania e-fakturowania, poprawę funkcjonowania jednolitego rynku, promowanie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i umożliwienie lepszej kontroli podatkowej.

W myśl art. 237 dyrektywy VAT Komisja Europejska zobowiązana jest przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające wpływ przepisów dotyczących fakturowania wprowadzonych w drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania. W razie potrzeby, do sprawozdania może zostać dołączony wniosek ustawodawczy mający na celu zmianę przepisów dotyczących fakturowania.

Z tego względu Komisja Europejska rozpoczęła ocenę przepisów dotyczących fakturowania ustanowionych w dyrektywie VAT. Oczywiste jest, że konsultowane przepisy dotyczące fakturowania są istotne zarówno dla firm i przedsiębiorców, którzy wystawiają i otrzymują faktury, jak i dla osób prywatnych, które jedynie otrzymują faktury. Przepisy dotyczące fakturowania mają również kluczowe znaczenie dla państw członkowskich, których władze wykorzystują takie faktury do celów kontroli poprawnej płatności podatków.

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Konsultacje publiczne w sprawie fakturowania

W trakcie konsultacji publicznych, trwających od 13 czerwca do 20 września 2018 r. Komisja Europejska chce zgromadzić informacje niezbędne do oceny przepisów dotyczących fakturowania wprowadzonych w drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania. W szczególności chodzi o zebranie opinii podatników, ekspertów i innych zainteresowanych tym tematem osób na temat tego, w jaki sposób druga dyrektywa w sprawie fakturowania osiągnęła swoje cele oraz w jakim stopniu przepisy dotyczące wystawiania faktur nadal odpowiadają potrzebom zainteresowanych podmiotów. Celem konsultacji jest również poznanie opinii zainteresowanych podmiotów na temat możliwych sposobów zreformowania tych przepisów.

Konsultacje w sposób szczególny traktują problematykę fakturowania elektronicznego (e-fakturowanie), a dane zgromadzone w ramach konsultacji mają pozwolić KE na lepszą identyfikację problemów dot. stosowania e-fakturowania w Unii Europejskiej.

Faktury elektroniczne 2018

W drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania wprowadzono definicję faktury elektronicznej, zapewniono równe traktowanie faktur papierowych i elektronicznych oraz zlikwidowano obowiązek stosowania konkretnej technologii e-fakturowania. Ustanowiono w szczególności, że:

a) za faktury elektroniczne można uznać zarówno ustrukturyzowane wiadomości (faktury, które można przetwarzać automatycznie) i nieustrukturyzowane wiadomości (wiadomości e-mail zawierające plik w formacie PDF);

b) przedsiębiorstwa mogą określić „sposób” udowodnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Metody poprzednio zalecane - takie jak elektroniczna wymiana danych (EDI) i zaawansowany podpis elektroniczny - stały się możliwymi rozwiązaniami technologicznymi;

c) aby zapewnić integralność i autentyczność faktury można również wykorzystać jakąkolwiek „kontrolę biznesową” ustalającą wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Kilka pytań kwestionariusza dotyczy właśnie e-fakturowania. Jedno z pytań dotyczy najbardziej efektywnych środków, które należy zastosować w celu zwiększenia stosowania e-fakturowania? Widać więc jasno, że jednym z celów KE jest upowszechnienie stosowania faktur elektronicznych.

Inne pytania kwestionariusza dotyczą też zasad wystawiania faktur i danych umieszczanych na fakturze, czy metody kasowej rozliczania VAT.

Otrzymane odpowiedzi zostaną opublikowane na stronie internetowej konsultacji, a wyniki wszystkich konsultacji przeprowadzonych w związku z tą inicjatywą zostaną streszczone w sprawozdaniu podsumowującym. Sprawozdanie to zostanie również opublikowane na stronie konsultacji.

W razie problemów z wypełnianiem kwestionariusza lub w razie innych pytań Komisja Europejska prosi o kontakt na adres: taxud-c1-sector-a@ec.europa.eu .

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA