REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej
Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne dotyczące oceny przepisów regulujących zasady fakturowania wprowadzonych w tzw. drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania (dyrektywa Rady 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r.). Konsultacje kładą nacisk na regulacje dot. fakturowania elektronicznego (e-fakturowanie), a informacje zgromadzone w ramach konsultacji mają pozwolić na analizę i lepsze zrozumienie problemów związanych ze stosowaniem e-fakturowania w UE. Nie jest wykluczone, że efektem konsultacji będą konkretne propozycje legislacyjne KE zmian w dyrektywach. Konsultacje są dostępne dla wszystkich i trwają do 20 września 2018 r. Kwestionariusz można wypełnić on-line na stronie Komisji Europejskiej.

Konsultacje publiczne w sprawie oceny przepisów dotyczących fakturowania – wypełnij kwestionariusz

REKLAMA

Przepisy dotyczące fakturowania w dyrektywach

W dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dyrektywa VAT) ustanowiono wspólne przepisy na szczeblu UE dotyczące wystawiania faktur, danych umieszczanych na fakturach i przesyłania faktur. Przepisy te zostały zmienione ostatnio dyrektywą 2010/45/UE Rady z 13 lipca 2010 r. (druga dyrektywa w sprawie fakturowania) mającą na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych przedsiębiorstw, zwiększenie stosowania e-fakturowania, poprawę funkcjonowania jednolitego rynku, promowanie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i umożliwienie lepszej kontroli podatkowej.

W myśl art. 237 dyrektywy VAT Komisja Europejska zobowiązana jest przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające wpływ przepisów dotyczących fakturowania wprowadzonych w drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania. W razie potrzeby, do sprawozdania może zostać dołączony wniosek ustawodawczy mający na celu zmianę przepisów dotyczących fakturowania.

Z tego względu Komisja Europejska rozpoczęła ocenę przepisów dotyczących fakturowania ustanowionych w dyrektywie VAT. Oczywiste jest, że konsultowane przepisy dotyczące fakturowania są istotne zarówno dla firm i przedsiębiorców, którzy wystawiają i otrzymują faktury, jak i dla osób prywatnych, które jedynie otrzymują faktury. Przepisy dotyczące fakturowania mają również kluczowe znaczenie dla państw członkowskich, których władze wykorzystują takie faktury do celów kontroli poprawnej płatności podatków.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Konsultacje publiczne w sprawie fakturowania

W trakcie konsultacji publicznych, trwających od 13 czerwca do 20 września 2018 r. Komisja Europejska chce zgromadzić informacje niezbędne do oceny przepisów dotyczących fakturowania wprowadzonych w drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania. W szczególności chodzi o zebranie opinii podatników, ekspertów i innych zainteresowanych tym tematem osób na temat tego, w jaki sposób druga dyrektywa w sprawie fakturowania osiągnęła swoje cele oraz w jakim stopniu przepisy dotyczące wystawiania faktur nadal odpowiadają potrzebom zainteresowanych podmiotów. Celem konsultacji jest również poznanie opinii zainteresowanych podmiotów na temat możliwych sposobów zreformowania tych przepisów.

Konsultacje w sposób szczególny traktują problematykę fakturowania elektronicznego (e-fakturowanie), a dane zgromadzone w ramach konsultacji mają pozwolić KE na lepszą identyfikację problemów dot. stosowania e-fakturowania w Unii Europejskiej.

Faktury elektroniczne 2018

W drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania wprowadzono definicję faktury elektronicznej, zapewniono równe traktowanie faktur papierowych i elektronicznych oraz zlikwidowano obowiązek stosowania konkretnej technologii e-fakturowania. Ustanowiono w szczególności, że:

a) za faktury elektroniczne można uznać zarówno ustrukturyzowane wiadomości (faktury, które można przetwarzać automatycznie) i nieustrukturyzowane wiadomości (wiadomości e-mail zawierające plik w formacie PDF);

b) przedsiębiorstwa mogą określić „sposób” udowodnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Metody poprzednio zalecane - takie jak elektroniczna wymiana danych (EDI) i zaawansowany podpis elektroniczny - stały się możliwymi rozwiązaniami technologicznymi;

c) aby zapewnić integralność i autentyczność faktury można również wykorzystać jakąkolwiek „kontrolę biznesową” ustalającą wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Kilka pytań kwestionariusza dotyczy właśnie e-fakturowania. Jedno z pytań dotyczy najbardziej efektywnych środków, które należy zastosować w celu zwiększenia stosowania e-fakturowania? Widać więc jasno, że jednym z celów KE jest upowszechnienie stosowania faktur elektronicznych.

Inne pytania kwestionariusza dotyczą też zasad wystawiania faktur i danych umieszczanych na fakturze, czy metody kasowej rozliczania VAT.

Otrzymane odpowiedzi zostaną opublikowane na stronie internetowej konsultacji, a wyniki wszystkich konsultacji przeprowadzonych w związku z tą inicjatywą zostaną streszczone w sprawozdaniu podsumowującym. Sprawozdanie to zostanie również opublikowane na stronie konsultacji.

W razie problemów z wypełnianiem kwestionariusza lub w razie innych pytań Komisja Europejska prosi o kontakt na adres: taxud-c1-sector-a@ec.europa.eu .

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA