REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej
Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne dotyczące oceny przepisów regulujących zasady fakturowania wprowadzonych w tzw. drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania (dyrektywa Rady 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r.). Konsultacje kładą nacisk na regulacje dot. fakturowania elektronicznego (e-fakturowanie), a informacje zgromadzone w ramach konsultacji mają pozwolić na analizę i lepsze zrozumienie problemów związanych ze stosowaniem e-fakturowania w UE. Nie jest wykluczone, że efektem konsultacji będą konkretne propozycje legislacyjne KE zmian w dyrektywach. Konsultacje są dostępne dla wszystkich i trwają do 20 września 2018 r. Kwestionariusz można wypełnić on-line na stronie Komisji Europejskiej.

Konsultacje publiczne w sprawie oceny przepisów dotyczących fakturowania – wypełnij kwestionariusz

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy dotyczące fakturowania w dyrektywach

W dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dyrektywa VAT) ustanowiono wspólne przepisy na szczeblu UE dotyczące wystawiania faktur, danych umieszczanych na fakturach i przesyłania faktur. Przepisy te zostały zmienione ostatnio dyrektywą 2010/45/UE Rady z 13 lipca 2010 r. (druga dyrektywa w sprawie fakturowania) mającą na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych przedsiębiorstw, zwiększenie stosowania e-fakturowania, poprawę funkcjonowania jednolitego rynku, promowanie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i umożliwienie lepszej kontroli podatkowej.

W myśl art. 237 dyrektywy VAT Komisja Europejska zobowiązana jest przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające wpływ przepisów dotyczących fakturowania wprowadzonych w drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania. W razie potrzeby, do sprawozdania może zostać dołączony wniosek ustawodawczy mający na celu zmianę przepisów dotyczących fakturowania.

Z tego względu Komisja Europejska rozpoczęła ocenę przepisów dotyczących fakturowania ustanowionych w dyrektywie VAT. Oczywiste jest, że konsultowane przepisy dotyczące fakturowania są istotne zarówno dla firm i przedsiębiorców, którzy wystawiają i otrzymują faktury, jak i dla osób prywatnych, które jedynie otrzymują faktury. Przepisy dotyczące fakturowania mają również kluczowe znaczenie dla państw członkowskich, których władze wykorzystują takie faktury do celów kontroli poprawnej płatności podatków.

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Konsultacje publiczne w sprawie fakturowania

W trakcie konsultacji publicznych, trwających od 13 czerwca do 20 września 2018 r. Komisja Europejska chce zgromadzić informacje niezbędne do oceny przepisów dotyczących fakturowania wprowadzonych w drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania. W szczególności chodzi o zebranie opinii podatników, ekspertów i innych zainteresowanych tym tematem osób na temat tego, w jaki sposób druga dyrektywa w sprawie fakturowania osiągnęła swoje cele oraz w jakim stopniu przepisy dotyczące wystawiania faktur nadal odpowiadają potrzebom zainteresowanych podmiotów. Celem konsultacji jest również poznanie opinii zainteresowanych podmiotów na temat możliwych sposobów zreformowania tych przepisów.

Konsultacje w sposób szczególny traktują problematykę fakturowania elektronicznego (e-fakturowanie), a dane zgromadzone w ramach konsultacji mają pozwolić KE na lepszą identyfikację problemów dot. stosowania e-fakturowania w Unii Europejskiej.

Faktury elektroniczne 2018

W drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania wprowadzono definicję faktury elektronicznej, zapewniono równe traktowanie faktur papierowych i elektronicznych oraz zlikwidowano obowiązek stosowania konkretnej technologii e-fakturowania. Ustanowiono w szczególności, że:

a) za faktury elektroniczne można uznać zarówno ustrukturyzowane wiadomości (faktury, które można przetwarzać automatycznie) i nieustrukturyzowane wiadomości (wiadomości e-mail zawierające plik w formacie PDF);

b) przedsiębiorstwa mogą określić „sposób” udowodnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Metody poprzednio zalecane - takie jak elektroniczna wymiana danych (EDI) i zaawansowany podpis elektroniczny - stały się możliwymi rozwiązaniami technologicznymi;

c) aby zapewnić integralność i autentyczność faktury można również wykorzystać jakąkolwiek „kontrolę biznesową” ustalającą wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Kilka pytań kwestionariusza dotyczy właśnie e-fakturowania. Jedno z pytań dotyczy najbardziej efektywnych środków, które należy zastosować w celu zwiększenia stosowania e-fakturowania? Widać więc jasno, że jednym z celów KE jest upowszechnienie stosowania faktur elektronicznych.

Inne pytania kwestionariusza dotyczą też zasad wystawiania faktur i danych umieszczanych na fakturze, czy metody kasowej rozliczania VAT.

Otrzymane odpowiedzi zostaną opublikowane na stronie internetowej konsultacji, a wyniki wszystkich konsultacji przeprowadzonych w związku z tą inicjatywą zostaną streszczone w sprawozdaniu podsumowującym. Sprawozdanie to zostanie również opublikowane na stronie konsultacji.

W razie problemów z wypełnianiem kwestionariusza lub w razie innych pytań Komisja Europejska prosi o kontakt na adres: taxud-c1-sector-a@ec.europa.eu .

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA