REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy można wystawić zbiorczą fakturę VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Wilk
Michał Wilk
radca prawny, doradca podatkowy
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
zbiorcza faktura VAT
zbiorcza faktura VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy w toku prowadzonej działalności gospodarczej nierzadko dokonują serii wielu transakcji z konkretnymi kontrahentami w postaci dostawy towarów bądź sprzedaży usług. W związku z powyższym pojawia się pytanie o dopuszczalność dokumentowania tego rodzaju operacji gospodarczych jedną fakturą zbiorczą, wystawianą w omówionym okresie rozliczeniowym (np. miesięcznym).

Trzeba pamiętać, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) podatnicy tego podatku zobowiązani są do dokumentowania dokonywanych czynności sprzedaży fakturami VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Przepis § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług z dnia 28 marca 2011 r. - Dz. U. Nr 68, poz. 360, (dalej: Rozporządzenie) określa niezbędne elementy faktury VAT, m.in. datę sprzedaży.

Zgodnie jednak z § 5 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia podatnik może ograniczyć się do wskazania na fakturze jedynie miesiąca i roku sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym.

Zbiorcze faktury korygujące rabatowe 2013

Zbiorcza faktura korygująca rabatowa - dotycząca wszystkich czynności w określonym czasie - powinna zawierać:
1. oznaczenie "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".
2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia
3. dane z faktury pierwotnej (korygowanej):
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem określonych transakcji wewnątrzwspólnotowych, gdzie podawać należy numer z kodem PL;
- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem określonych transakcji wewnątrzwspólnotowych, gdzie podawać trzeba numer VAT-UE kontrahenta;
4. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
5. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego (nie trzeba podawać rodzaju rabatu).
Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Podstawa prawna: rozporządzenie "fakturowe" Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. - obowiązuje do końca 2013 roku - w 2014 r. przepisy dot. faktur i faktur korygujących znajdziemy w ustawie o VAT.

Faktura VAT 2014 – zmiany zasad fakturowania od 1 stycznia 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy również pamiętać, że w myśl § 9 ust. 1 Rozporządzenia podatnik obowiązany jest wystawić fakturę nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie jednak z § 9 ust. 2 Rozporządzenia, w przypadku sprzedaży ciągłej (gdy na fakturze określa się jedynie miesiąc i rok dokonania sprzedaży) fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

REKLAMA

Dopuszczalność udokumentowania sprzedaży fakturą zbiorczą uzależniona jest zatem od kwalifikacji dokonywanych czynności jako sprzedaży o charakterze ciągłym. Pojęcie to nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT ani też w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

W orzecznictwie i interpretacjach organów podatkowych wskazuje się, że na gruncie wykładni językowej dana sprzedaż ma charakter ciągły wówczas, gdy odbywa się „bezustannie”, bez przerwy, gdy nie można wyodrębnić poszczególnych czynności, elementów składających się na całą sprzedaż.

Jako przykład mogą służyć świadczenia w ramach umowy najmu czy dzierżawy, mające charakter zobowiązań ciągłych w rozumieniu prawa cywilnego (np. zobowiązanie wynajmującego do udostępnienia najemcy określonego lokalu).

REKLAMA

Świadczenia te z istoty rzeczy nie mogą być wykonane jednorazowo. W tym miejscu warto przywołać pogląd wyrażony przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 19 lutego 2010 r. IPPP3-443-1097/09-2/JK), w którym wskazano, że „czynnik czasu w świadczeniach ciągłych wynika z ich istoty, wyrażającej się w niemożności wyróżnienia powtarzających się odrębnych czynności, którym można przypisać określony moment czasu. Świadczenie ciągłe jest realizowane stale - stan realizacji świadczenia trwa - przez określony okres, jak to dzieje się np. przy najmie, czy też usługach telekomunikacyjnych. Niemożność jednorazowego wykonania świadczenia o charakterze ciągłym wynikać powinna z rodzaju czynności (istoty świadczenia), a nie z okoliczności, że na mocy jednej umowy zawartej na określony okres dokonanych zostanie szereg świadczeń, które co do zasady mogą być wykonane jednorazowo”.

W przypadku natomiast współpracy z danym kontrahentem, w ramach której możliwe jest wyodrębnienie poszczególnych transakcji (np. sprzedaż paliw), mimo iż mają one miejsce bardzo często (nawet codziennie), nie będzie możliwe ich udokumentowanie jedną fakturą zbiorczą wystawianą po zakończeniu miesiąca w trybie § 9 ust. 2 Rozporządzenia. 

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dopuszczalne jest natomiast w takich wypadkach wystawienie jednej faktury zbiorczej dotyczącej poszczególnych czynności dokonanych w ramach jednego tygodnia tak, aby od wydania towaru w ramach pierwszej z tych czynności do wystawienia faktury nie upłynęło więcej niż 7 dni.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA