REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Administrowanie środkami ZFŚS nie podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Administrowanie środkami ZFŚS nie podlega VAT
Administrowanie środkami ZFŚS nie podlega VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik administruje środkami pochodzącymi z ZFŚS, to nie występuje jako podatnik VAT. Dlatego też działalność socjalna wykonywana przez niego w tym zakresie (tj. nabywanie towarów i usług, jak również ich udostępnianie uprawnionym osobom) nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 24 maja 2011 r., ILPP2/443-1109/08/11-S/SJ.

REKLAMA

REKLAMA

Spółka prowadziła działalność  m.in. w zakresie kopalnictwa rud miedzi. Była zarejestrowana jako podatnik VAT. W ramach struktury organizacyjnej spółki wyodrębniono kilka oddziałów, nie posiadających statusu podatnika, zatrudniających pracowników.

Na mocy obowiązujących przepisów prawa oddziały te, jako pracodawcy, zobowiązane były do prowadzenia Zakładowych Funduszy Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS), z których finansowano działalność socjalną na rzecz pracowników, m.in. w postaci dopłat do kolonii dla dzieci, wczasów pracowników, biletów wstępu na imprezy kulturalne, basen, itp.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

REKLAMA

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Administrowanie bez VAT

Spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy prawidłowym jest twierdzenie, że działalność socjalna wykonywana przez administratorów ZFŚS – tj. nabywanie towarów i usług, jak również ich udostępnianie uprawnionym osobom (częściowo odpłatnie bądź nieodpłatnie) – nie podlega regulacjom ustawy o VAT?

Zdaniem spółki, administrowanie Funduszem nie podlega VAT. Gospodarowanie ZFŚS nie oznacza prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż spółka nie występuje w charakterze podatnika w tym zakresie.  

Organ wydał interpretację indywidualną, w której częściowo podzielił stanowisko podatnika. W odniesieniu jednak do świadczeń częściowo pokrywanych przez pracowników, stwierdził, że czynność nabycia towarów i usług będących ich przedmiotem, powinna być opodatkowana do wysokości świadczenia wnoszonego przez pracownika.

Spółka nie zgodziła się z interpretacją, więc po wyczerpaniu toku instancyjnego wniosła skargę do WSA. Sąd przyznał jej rację, efektem czego była skarga kasacyjna organu, oddalona przez NSA.

Rozpatrując sprawę ponownie, organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Wyjaśnił, że w przypadku częściowego partycypowania w kosztach nabytych usług obcych przez pracownika, trudno uznać, że ta odpłatność  ma charakter wynagrodzenia za usługę pracodawcy.

Ta ostatnia bowiem ma jedynie charakter pośredniczenia w udostępnianiu pracownikowi usługi obcej, sfinansowanej ze środków Funduszu. Pracodawca nie uzyskuje z tego tytułu  żadnego wynagrodzenia, gdyż odpłatność pracownika przekazywana jest na rachunek ZFŚS. Nie można zatem rozpatrywać tej działalności w kategoriach działalności gospodarczej.

Specyficzna rola zakładu pracy

W wydanej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej zwrócił uwagę na specyficzną rolę, jaką pełni zakład pracy w związku z posiadaniem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Wprawdzie dokonuje zakupów towarów i usług, które następnie przekazywane są pracownikom (nieodpłatnie lub za częściową odpłatnością), jednakże z tytułu realizacji tych świadczeń, zakład pracy nie jest podatnikiem, niezależnie od tego, że w związku z główną działalnością zakład ten jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT status podatnika uwarunkowany jest samodzielnym prowadzeniem działalności gospodarczej. Tymczasem fakt posiadania ZFŚS i przekazywania pracownikom świadczeń socjalnych nie jest wynikiem decyzji biznesowej podjętej przez zakład pracy, ze świadomością związanego z tym ryzyka i nastawionej na osiągnięcie zysku, a jedynie realizacją obowiązku nałożonego na pracodawcę przez przepisy prawa.

Samo prowadzenie Funduszu, dokonywanie wpłat oraz sposób wydatkowania środków z Funduszu są ograniczone przepisami o ZFŚS i koniecznością konsultowania się z przedstawicielami pracowników. Trudno więc mówić w tym kontekście o samodzielnej działalności gospodarczej, a tym samym o obowiązkach zakładu pracy w zakresie rozliczania podatku VAT z tytułu udzielania świadczeń pracownikom. Tak więc, należy zgodzić się z wnioskami zawartymi przez Dyrektora w omawianej interpretacji.

Należy jednak zwrócić uwagę, że realizacja pewnych świadczeń finansowanych z ZFŚS może spowodować objęcie zakładu pracy obowiązkami z tytułu podatku VAT – kwestię tę podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w postępowaniu związanym z omawianą interpretacją.

Sytuacja taka ma miejsce, jeżeli świadczenia socjalne udzielane pracownikom realizowane są przez zakład pracy jako usługodawcę lub dostawcę towarów (przykładowo, w przypadku udostępnienia pracownikom wypoczynku w domu wczasowym będącym własnością pracodawcy, gdy wczasy takie finansowane są ze środków z Funduszu). W takiej sytuacji pracodawca wystąpi w podwójnej roli: administratora środków ZFŚS oraz usługodawcy, przy czym tylko druga z tych ról zobowiąże zakład pracy do rozliczenia podatku VAT.

Dorota Wal, konsultant w Zespole Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA