REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Administrowanie środkami ZFŚS nie podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Administrowanie środkami ZFŚS nie podlega VAT
Administrowanie środkami ZFŚS nie podlega VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik administruje środkami pochodzącymi z ZFŚS, to nie występuje jako podatnik VAT. Dlatego też działalność socjalna wykonywana przez niego w tym zakresie (tj. nabywanie towarów i usług, jak również ich udostępnianie uprawnionym osobom) nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 24 maja 2011 r., ILPP2/443-1109/08/11-S/SJ.

REKLAMA

REKLAMA

Spółka prowadziła działalność  m.in. w zakresie kopalnictwa rud miedzi. Była zarejestrowana jako podatnik VAT. W ramach struktury organizacyjnej spółki wyodrębniono kilka oddziałów, nie posiadających statusu podatnika, zatrudniających pracowników.

Na mocy obowiązujących przepisów prawa oddziały te, jako pracodawcy, zobowiązane były do prowadzenia Zakładowych Funduszy Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS), z których finansowano działalność socjalną na rzecz pracowników, m.in. w postaci dopłat do kolonii dla dzieci, wczasów pracowników, biletów wstępu na imprezy kulturalne, basen, itp.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

REKLAMA

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Administrowanie bez VAT

Spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy prawidłowym jest twierdzenie, że działalność socjalna wykonywana przez administratorów ZFŚS – tj. nabywanie towarów i usług, jak również ich udostępnianie uprawnionym osobom (częściowo odpłatnie bądź nieodpłatnie) – nie podlega regulacjom ustawy o VAT?

Zdaniem spółki, administrowanie Funduszem nie podlega VAT. Gospodarowanie ZFŚS nie oznacza prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż spółka nie występuje w charakterze podatnika w tym zakresie.  

Organ wydał interpretację indywidualną, w której częściowo podzielił stanowisko podatnika. W odniesieniu jednak do świadczeń częściowo pokrywanych przez pracowników, stwierdził, że czynność nabycia towarów i usług będących ich przedmiotem, powinna być opodatkowana do wysokości świadczenia wnoszonego przez pracownika.

Spółka nie zgodziła się z interpretacją, więc po wyczerpaniu toku instancyjnego wniosła skargę do WSA. Sąd przyznał jej rację, efektem czego była skarga kasacyjna organu, oddalona przez NSA.

Rozpatrując sprawę ponownie, organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Wyjaśnił, że w przypadku częściowego partycypowania w kosztach nabytych usług obcych przez pracownika, trudno uznać, że ta odpłatność  ma charakter wynagrodzenia za usługę pracodawcy.

Ta ostatnia bowiem ma jedynie charakter pośredniczenia w udostępnianiu pracownikowi usługi obcej, sfinansowanej ze środków Funduszu. Pracodawca nie uzyskuje z tego tytułu  żadnego wynagrodzenia, gdyż odpłatność pracownika przekazywana jest na rachunek ZFŚS. Nie można zatem rozpatrywać tej działalności w kategoriach działalności gospodarczej.

Specyficzna rola zakładu pracy

W wydanej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej zwrócił uwagę na specyficzną rolę, jaką pełni zakład pracy w związku z posiadaniem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Wprawdzie dokonuje zakupów towarów i usług, które następnie przekazywane są pracownikom (nieodpłatnie lub za częściową odpłatnością), jednakże z tytułu realizacji tych świadczeń, zakład pracy nie jest podatnikiem, niezależnie od tego, że w związku z główną działalnością zakład ten jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT status podatnika uwarunkowany jest samodzielnym prowadzeniem działalności gospodarczej. Tymczasem fakt posiadania ZFŚS i przekazywania pracownikom świadczeń socjalnych nie jest wynikiem decyzji biznesowej podjętej przez zakład pracy, ze świadomością związanego z tym ryzyka i nastawionej na osiągnięcie zysku, a jedynie realizacją obowiązku nałożonego na pracodawcę przez przepisy prawa.

Samo prowadzenie Funduszu, dokonywanie wpłat oraz sposób wydatkowania środków z Funduszu są ograniczone przepisami o ZFŚS i koniecznością konsultowania się z przedstawicielami pracowników. Trudno więc mówić w tym kontekście o samodzielnej działalności gospodarczej, a tym samym o obowiązkach zakładu pracy w zakresie rozliczania podatku VAT z tytułu udzielania świadczeń pracownikom. Tak więc, należy zgodzić się z wnioskami zawartymi przez Dyrektora w omawianej interpretacji.

Należy jednak zwrócić uwagę, że realizacja pewnych świadczeń finansowanych z ZFŚS może spowodować objęcie zakładu pracy obowiązkami z tytułu podatku VAT – kwestię tę podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w postępowaniu związanym z omawianą interpretacją.

Sytuacja taka ma miejsce, jeżeli świadczenia socjalne udzielane pracownikom realizowane są przez zakład pracy jako usługodawcę lub dostawcę towarów (przykładowo, w przypadku udostępnienia pracownikom wypoczynku w domu wczasowym będącym własnością pracodawcy, gdy wczasy takie finansowane są ze środków z Funduszu). W takiej sytuacji pracodawca wystąpi w podwójnej roli: administratora środków ZFŚS oraz usługodawcy, przy czym tylko druga z tych ról zobowiąże zakład pracy do rozliczenia podatku VAT.

Dorota Wal, konsultant w Zespole Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA