REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Administrowanie środkami ZFŚS nie podlega VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Administrowanie środkami ZFŚS nie podlega VAT
Administrowanie środkami ZFŚS nie podlega VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik administruje środkami pochodzącymi z ZFŚS, to nie występuje jako podatnik VAT. Dlatego też działalność socjalna wykonywana przez niego w tym zakresie (tj. nabywanie towarów i usług, jak również ich udostępnianie uprawnionym osobom) nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 24 maja 2011 r., ILPP2/443-1109/08/11-S/SJ.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka prowadziła działalność  m.in. w zakresie kopalnictwa rud miedzi. Była zarejestrowana jako podatnik VAT. W ramach struktury organizacyjnej spółki wyodrębniono kilka oddziałów, nie posiadających statusu podatnika, zatrudniających pracowników.

Na mocy obowiązujących przepisów prawa oddziały te, jako pracodawcy, zobowiązane były do prowadzenia Zakładowych Funduszy Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS), z których finansowano działalność socjalną na rzecz pracowników, m.in. w postaci dopłat do kolonii dla dzieci, wczasów pracowników, biletów wstępu na imprezy kulturalne, basen, itp.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

REKLAMA

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Administrowanie bez VAT

Spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy prawidłowym jest twierdzenie, że działalność socjalna wykonywana przez administratorów ZFŚS – tj. nabywanie towarów i usług, jak również ich udostępnianie uprawnionym osobom (częściowo odpłatnie bądź nieodpłatnie) – nie podlega regulacjom ustawy o VAT?

Zdaniem spółki, administrowanie Funduszem nie podlega VAT. Gospodarowanie ZFŚS nie oznacza prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż spółka nie występuje w charakterze podatnika w tym zakresie.  

Organ wydał interpretację indywidualną, w której częściowo podzielił stanowisko podatnika. W odniesieniu jednak do świadczeń częściowo pokrywanych przez pracowników, stwierdził, że czynność nabycia towarów i usług będących ich przedmiotem, powinna być opodatkowana do wysokości świadczenia wnoszonego przez pracownika.

Spółka nie zgodziła się z interpretacją, więc po wyczerpaniu toku instancyjnego wniosła skargę do WSA. Sąd przyznał jej rację, efektem czego była skarga kasacyjna organu, oddalona przez NSA.

Rozpatrując sprawę ponownie, organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Wyjaśnił, że w przypadku częściowego partycypowania w kosztach nabytych usług obcych przez pracownika, trudno uznać, że ta odpłatność  ma charakter wynagrodzenia za usługę pracodawcy.

Ta ostatnia bowiem ma jedynie charakter pośredniczenia w udostępnianiu pracownikowi usługi obcej, sfinansowanej ze środków Funduszu. Pracodawca nie uzyskuje z tego tytułu  żadnego wynagrodzenia, gdyż odpłatność pracownika przekazywana jest na rachunek ZFŚS. Nie można zatem rozpatrywać tej działalności w kategoriach działalności gospodarczej.

Specyficzna rola zakładu pracy

W wydanej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej zwrócił uwagę na specyficzną rolę, jaką pełni zakład pracy w związku z posiadaniem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Wprawdzie dokonuje zakupów towarów i usług, które następnie przekazywane są pracownikom (nieodpłatnie lub za częściową odpłatnością), jednakże z tytułu realizacji tych świadczeń, zakład pracy nie jest podatnikiem, niezależnie od tego, że w związku z główną działalnością zakład ten jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT status podatnika uwarunkowany jest samodzielnym prowadzeniem działalności gospodarczej. Tymczasem fakt posiadania ZFŚS i przekazywania pracownikom świadczeń socjalnych nie jest wynikiem decyzji biznesowej podjętej przez zakład pracy, ze świadomością związanego z tym ryzyka i nastawionej na osiągnięcie zysku, a jedynie realizacją obowiązku nałożonego na pracodawcę przez przepisy prawa.

Samo prowadzenie Funduszu, dokonywanie wpłat oraz sposób wydatkowania środków z Funduszu są ograniczone przepisami o ZFŚS i koniecznością konsultowania się z przedstawicielami pracowników. Trudno więc mówić w tym kontekście o samodzielnej działalności gospodarczej, a tym samym o obowiązkach zakładu pracy w zakresie rozliczania podatku VAT z tytułu udzielania świadczeń pracownikom. Tak więc, należy zgodzić się z wnioskami zawartymi przez Dyrektora w omawianej interpretacji.

Należy jednak zwrócić uwagę, że realizacja pewnych świadczeń finansowanych z ZFŚS może spowodować objęcie zakładu pracy obowiązkami z tytułu podatku VAT – kwestię tę podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w postępowaniu związanym z omawianą interpretacją.

Sytuacja taka ma miejsce, jeżeli świadczenia socjalne udzielane pracownikom realizowane są przez zakład pracy jako usługodawcę lub dostawcę towarów (przykładowo, w przypadku udostępnienia pracownikom wypoczynku w domu wczasowym będącym własnością pracodawcy, gdy wczasy takie finansowane są ze środków z Funduszu). W takiej sytuacji pracodawca wystąpi w podwójnej roli: administratora środków ZFŚS oraz usługodawcy, przy czym tylko druga z tych ról zobowiąże zakład pracy do rozliczenia podatku VAT.

Dorota Wal, konsultant w Zespole Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA