REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Administrowanie środkami ZFŚS nie podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Administrowanie środkami ZFŚS nie podlega VAT
Administrowanie środkami ZFŚS nie podlega VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik administruje środkami pochodzącymi z ZFŚS, to nie występuje jako podatnik VAT. Dlatego też działalność socjalna wykonywana przez niego w tym zakresie (tj. nabywanie towarów i usług, jak również ich udostępnianie uprawnionym osobom) nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 24 maja 2011 r., ILPP2/443-1109/08/11-S/SJ.

REKLAMA

Spółka prowadziła działalność  m.in. w zakresie kopalnictwa rud miedzi. Była zarejestrowana jako podatnik VAT. W ramach struktury organizacyjnej spółki wyodrębniono kilka oddziałów, nie posiadających statusu podatnika, zatrudniających pracowników.

Na mocy obowiązujących przepisów prawa oddziały te, jako pracodawcy, zobowiązane były do prowadzenia Zakładowych Funduszy Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS), z których finansowano działalność socjalną na rzecz pracowników, m.in. w postaci dopłat do kolonii dla dzieci, wczasów pracowników, biletów wstępu na imprezy kulturalne, basen, itp.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Administrowanie bez VAT

REKLAMA

Spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy prawidłowym jest twierdzenie, że działalność socjalna wykonywana przez administratorów ZFŚS – tj. nabywanie towarów i usług, jak również ich udostępnianie uprawnionym osobom (częściowo odpłatnie bądź nieodpłatnie) – nie podlega regulacjom ustawy o VAT?

Zdaniem spółki, administrowanie Funduszem nie podlega VAT. Gospodarowanie ZFŚS nie oznacza prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż spółka nie występuje w charakterze podatnika w tym zakresie.  

Organ wydał interpretację indywidualną, w której częściowo podzielił stanowisko podatnika. W odniesieniu jednak do świadczeń częściowo pokrywanych przez pracowników, stwierdził, że czynność nabycia towarów i usług będących ich przedmiotem, powinna być opodatkowana do wysokości świadczenia wnoszonego przez pracownika.

Spółka nie zgodziła się z interpretacją, więc po wyczerpaniu toku instancyjnego wniosła skargę do WSA. Sąd przyznał jej rację, efektem czego była skarga kasacyjna organu, oddalona przez NSA.

REKLAMA

Rozpatrując sprawę ponownie, organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Wyjaśnił, że w przypadku częściowego partycypowania w kosztach nabytych usług obcych przez pracownika, trudno uznać, że ta odpłatność  ma charakter wynagrodzenia za usługę pracodawcy.

Ta ostatnia bowiem ma jedynie charakter pośredniczenia w udostępnianiu pracownikowi usługi obcej, sfinansowanej ze środków Funduszu. Pracodawca nie uzyskuje z tego tytułu  żadnego wynagrodzenia, gdyż odpłatność pracownika przekazywana jest na rachunek ZFŚS. Nie można zatem rozpatrywać tej działalności w kategoriach działalności gospodarczej.

Specyficzna rola zakładu pracy

W wydanej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej zwrócił uwagę na specyficzną rolę, jaką pełni zakład pracy w związku z posiadaniem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Wprawdzie dokonuje zakupów towarów i usług, które następnie przekazywane są pracownikom (nieodpłatnie lub za częściową odpłatnością), jednakże z tytułu realizacji tych świadczeń, zakład pracy nie jest podatnikiem, niezależnie od tego, że w związku z główną działalnością zakład ten jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT status podatnika uwarunkowany jest samodzielnym prowadzeniem działalności gospodarczej. Tymczasem fakt posiadania ZFŚS i przekazywania pracownikom świadczeń socjalnych nie jest wynikiem decyzji biznesowej podjętej przez zakład pracy, ze świadomością związanego z tym ryzyka i nastawionej na osiągnięcie zysku, a jedynie realizacją obowiązku nałożonego na pracodawcę przez przepisy prawa.

Samo prowadzenie Funduszu, dokonywanie wpłat oraz sposób wydatkowania środków z Funduszu są ograniczone przepisami o ZFŚS i koniecznością konsultowania się z przedstawicielami pracowników. Trudno więc mówić w tym kontekście o samodzielnej działalności gospodarczej, a tym samym o obowiązkach zakładu pracy w zakresie rozliczania podatku VAT z tytułu udzielania świadczeń pracownikom. Tak więc, należy zgodzić się z wnioskami zawartymi przez Dyrektora w omawianej interpretacji.

Należy jednak zwrócić uwagę, że realizacja pewnych świadczeń finansowanych z ZFŚS może spowodować objęcie zakładu pracy obowiązkami z tytułu podatku VAT – kwestię tę podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w postępowaniu związanym z omawianą interpretacją.

Sytuacja taka ma miejsce, jeżeli świadczenia socjalne udzielane pracownikom realizowane są przez zakład pracy jako usługodawcę lub dostawcę towarów (przykładowo, w przypadku udostępnienia pracownikom wypoczynku w domu wczasowym będącym własnością pracodawcy, gdy wczasy takie finansowane są ze środków z Funduszu). W takiej sytuacji pracodawca wystąpi w podwójnej roli: administratora środków ZFŚS oraz usługodawcy, przy czym tylko druga z tych ról zobowiąże zakład pracy do rozliczenia podatku VAT.

Dorota Wal, konsultant w Zespole Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA