REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pamiętaj o obowiązku odbioru elektronicznej faktury!

Pamiętaj o obowiązku odbioru elektronicznej faktury! /shutterstock.com
Pamiętaj o obowiązku odbioru elektronicznej faktury! /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

18 kwietnia 2019 roku to ważna data dla wszystkich instytucji zlecających realizację zamówień publicznych. Tego dnia wejdzie w życie obowiązek odbierania i przetwarzania faktur elektronicznych wystawianych przez wykonawców zamówień. Na czym dokładnie polegają nadchodzące zmiany? Jak działają efaktury oraz jakie korzyści zyskają na nich polscy przedsiębiorcy?

Czym jest efaktura?

W tradycyjnym rozumieniu faktura elektroniczna to dokument, który nie jest drukowany, a przesyłany do odbiorcy w formie elektronicznej w czytelnym i spójnym formacie, który spełnia wymogi stawiane przez ustawę o VAT. Nie ma natomiast znaczenia format pliku, w jakim zostanie zapisana i nie wymaga ona podpisu. Nadchodzące zmiany stanowiące efekt unijnej Dyrektywy 2014/55/UE traktują efaktury nieco inaczej.

REKLAMA

Autopromocja

Według zamieszczonej w dyrektywie definicji, faktura elektroniczna jest wystawiona, przesłana i odebrana w ustrukturyzowanym formacie elektronicznym, umożliwiającym jej automatyczne i elektroniczne przetwarzanie.

Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF)

Wykonawcy zamówień publicznych i instytucje zamawiające będą miały do dyspozycji Platformę Elektronicznego Fakturowania (PEF) – narzędzia przeznaczonego do przekazywania faktur i innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z zamówieniem. Dostęp do platformy będzie możliwy przez aplikacje webowe i aplikacje desktopowe (przeznaczone do zainstalowania na komputerze), dostarczone bezpłatnie przez dwóch wybranych brokerów. System jest częścią projektu „Platforma pośrednicząca elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych” realizowanego przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Jednocześnie przedsiębiorcy i odbiorcy efaktur mogą wyeksportować je do wygodnej w odczytywaniu zwizualizowanej formie. 

Jak przygotować się na nadchodzące zmiany?

Podmioty, które w zamówieniach publicznych są stroną zamawiającą muszą być gotowe  od 18 kwietnia 2019 roku na przyjmowanie od wykonawców e-faktur zgodnych z podaną wcześniej definicją. Otrzymany dokument musi zostać wówczas rozpoznany automatycznie, przetworzony i zweryfikowany przez system informatyczny instytucji zamawiającej. Co w praktyce oznaczają nadchodzące zmiany dla sektora administracyjnego i jak się do nich przygotować?

Przede wszystkim podmioty składające zamówienia publiczne muszą w wyznaczonym terminie zyskać dostęp do Platformy Elektronicznego Fakturowania. Oznacza to, że należy założyć na niej konto. Ich własny system informatyczny również może zostać zintegrowany z platformą. Na stronie internetowej projektu: efaktura.gov.pl udostępniono dokumentację API służącą do integracji ERP z platformą obsługującą faktury. Prowadzone są jednocześnie bezpłatne szkolenia dla integratorów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt, który poszerza możliwości polskich przedsiębiorstw

Sprawne wdrożenie nowych przepisów w instytucjach administracji publicznej ma niebagatelne znaczenie, ponieważ otwiera nowe szanse przed polskimi przedsiębiorcami. Efaktury przyczyniają się do ograniczenia kosztów ich funkcjonowania. Elektroniczne faktury to mniej zużytego papieru, a więc troska o środowisko. Nowy unijny system obsługi zamówień publicznych ułatwia także rodzimym firmom dostęp do zamówień publicznych na terenie całej Unii Europejskiej. Przełoży się to na wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

REKLAMA

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA