REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostarczanie faktur korygujących przez CRM akceptowane przez fiskusa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
FSG Podatki Sp. z o.o.
FSG Podatki Sp. z o.o. stanowi część grupy FSG, specjalizując się w świadczeniu kompleksowych usług doradztwa podatkowego. Misją naszej firmy jest zapewnienie Klientom bezpieczeństwa podatkowego.
Ewa Szychowska, specjalista ds. finansów i księgowa w FSG Podatki
Dostarczanie faktur korygujących przez CRM akceptowane przez fiskusa /fot. Shutterstock
Dostarczanie faktur korygujących przez CRM akceptowane przez fiskusa /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Efektywne dostarczenie faktury korygującej in minus jest istotne dla możliwości obniżenia podstawy do obliczenia podatku VAT. Z tego względu tak ważne jest otrzymanie odpowiedniego potwierdzenia od klienta, które umożliwi rozliczenie z fiskusem. Brak powyższego dowodu z jednoczesnym pomniejszeniem podatku od towarów i usług grozi sankcją. Dlatego wielokrotnie użytkownicy programów CRM zastanawiają się, czy jest możliwość zautomatyzowania i ułatwienia procesów pozyskiwania powyższych potwierdzeń bez obaw o konsekwencje.

Okazuje się, że interpretacje organów skarbowych w tym zakresie są bardzo przychylne dla firm stawiających na nowoczesne rozwiązania IT. Przedsiębiorstwa mogą w prosty sposób przekazywać faktury korygujące za pośrednictwem platform CRM.

REKLAMA

Autopromocja

CRM a faktura korygująca in minus

REKLAMA

Wskazany powyżej problem dostrzegła jedna ze spółek działających w branży usług finansowych. Przedsiębiorstwo postawiło na elektroniczny system ułatwiający komunikację z klientem, który umożliwiałby umieszczanie faktur na specjalnie utworzonych, indywidualnych kontach użytkowników. W związku z pojawiającymi się błędami w dokumentach, firma rozważała możliwość skorzystania z powyższego programu również w przypadku faktur korygujących in minus. Celem biznesowym była maksymalnie zautomatyzowana procedura, która jednocześnie nie generowałaby potencjalnego ryzyka związanego z karami za błędy księgowe.

Spółka wystąpiła z prośbą o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej odnośnie uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy VAT. Wątpliwości budziło pytanie, czy wystawienie i udostępnienie faktury korygującej in minus w formie elektronicznej na indywidualnym koncie odbiorcy w systemie informatycznym można uznać za wypełnienie powyższego obowiązku.

Wystarczy dowód na dostarczenie dokumentu za pośrednictwem programu CRM

W interpretacji indywidualnej z dnia 17.04.2020 roku (numer 0114-KDIP1-3.4012.107.2020.1.JG) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że firma może posiadać potwierdzenie w dowolnej formie. Należy jednak pamiętać, że potwierdzenie to musi wskazywać, że faktura korygująca dotarła do adresata, a ten mógł się z nią zapoznać. W takiej sytuacji umieszczenie korekty w systemie elektronicznym na koncie klienta, z którego pobiera on faktury, traktowane jest jako wystarczające działanie celem spełnienia ustawowych wymagań. W efekcie za termin dostarczenia faktury korygującej uznaje się dzień umieszczenia jej na koncie w systemie elektronicznym. Możliwe jest zatem natychmiastowe rozliczenie i obniżenie podstawy do obliczenia podatku VAT.

CRM usprawni pracę wszystkich przedsiębiorców

REKLAMA

Powyższa interpretacja stanowi bardzo pozytywną informację dla firm korzystających z programów CRM. Chociaż została ona wydana w indywidualnej sprawie, to wskazuje, że fiskus przychylnie podchodzi do automatyzacji procesów w przedsiębiorstwach za pomocą rozwiązań IT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rezultacie firmy mogą przygotować swoje własne procedury w zakresie przekazywania klientom faktur korygujących in minus i rozliczać je w łatwy sposób. Należy jednak pamiętać, że system CRM powinien w takiej sytuacji umożliwiać jasną i precyzyjną weryfikację daty przekazania faktury. To właśnie ta funkcja będzie stanowić potwierdzenie wywiązania się z ustawowego obowiązku oraz wyznaczać dzień, w którym możliwe będzie obniżenie podstawy do obliczenia podatku od towarów i usług.

Dotychczasowa praktyka korekty faktury bywała czasochłonna

Podmioty wystawiające dużą liczbę dokumentów na różne sposoby radziły sobie z gromadzeniem potwierdzeń przesłania faktur korygujących. Firmy często decydowały się na ręczną analizę otrzymanego potwierdzenia, często w formie papierowej, co wiązało się z dodatkową pracą i wydłużonym czasem oczekiwania. Bez względu na zastosowane procedury celem działania było pozyskanie dowodu na przekazanie dokumentu podczas ewentualnej kontroli skarbowej.

Z tego względu powyższa interpretacja indywidualna stanowi bardzo ważny krok w stronę bardziej efektywnych rozwiązań w zakresie korygowania in minus. Proces z wykorzystaniem programu CRM może być nie tylko bardziej zautomatyzowany, ale także szybszy. Dodatkowo zastosowanie systemów informatycznych może znacząco minimalizować ryzyko błędu, a przede wszystkim – ułatwi pracę działu księgowości.

Ewa Szychowska, specjalista ds. finansów i księgowa w FSG Podatki (https://fsgpodatki.pl/)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

REKLAMA

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

REKLAMA