REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać z KSeF? Poradnik w pigułce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Jak korzystać z KSeF?
Jak korzystać z KSeF?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Z Krajowego Systemu e-Faktur korzystać mogą przede wszystkim podatnicy oraz podmioty upoważnione przez podatników, np. zewnętrzne biura rachunkowe. System przeznaczony jest także dla organów egzekucyjnych czy komorników sądowych

Korzystanie z KSeF – uprawnienia

Dostęp do systemu otrzymają także osoby fizyczne wskazane przez organy egzekucyjne lub wskazane w zawiadomieniu ZAW-FA przez podatnika. Jeżeli podmioty fizyczne otrzymają prawo do wskazania innego podmiotu fizycznego, również będą miały możliwość skorzystania z tego prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Osoby należące do podmiotów podrzędnych jednostek samorządu terytorialnego oraz członkowie grup VAT mają możliwość samodzielnego korzystania z KSeF w odniesieniu do swoich nadrzędnych jednostek samorządu terytorialnego lub Grupy VAT, o ile posiadają dodatkowe uprawnienia.

Krajowy System e-Faktur funkcjonuje na zasadzie modelu poświadczeń. Oznacza to, że użytkownik musi przejść proces uwierzytelnienia i autoryzacji, aby uzyskać dostęp do systemu. Po zalogowaniu podatnik ma możliwość korzystania z różnych funkcjonalności KSeF, takich jak przeglądanie, wystawianie oraz otrzymywanie faktur

Istnieje również możliwość nadania uprawnień do korzystania z KSeF podmiotowi uprawnionemu przez podatnika np. dla biura rachunkowego lub dla konkretnej osoby fizycznej.

Uwierzytelnianie w KSeF

REKLAMA

Istnieje kilka możliwości uwierzytelniania użytkownika systemu. Podmioty uprawnione będą mogły wykorzystywać Profil Zaufany, Podpis Kwalifikowany, w tym również jego wersje bez atrybutu NIP czy PESEL, pieczęć kwalifikowaną oraz unikalny token przypisany do podmiotu uprawnionego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Użytkownicy systemu będą mieli możliwość nadawania określonych uprawnień innym użytkownikom za pomocą odpowiednio dostosowanego oprogramowania księgowego. Istnieją również inne narzędzia udostępnione przez organy państwowe, takie jak aplikacja Ministerstwa Finansów czy też możliwość złożenia zawiadomienia ZAW-FA do Urzędu Skarbowego.

Krajowy System e-Faktur przewiduje kilka rodzajów uprawnień. Najistotniejszymi dla podatnika są:

- właścicielskie,

- do nadawania dalszych uprawnień,

- do wystawiania faktur,

- do dostępu do faktur,

- do samofakturowania.

Podatnik posiada w Systemie pełen zakres uprawnień pierwotnych oraz właścicielskich. Posiada możliwość nadawania uprawnień innym podmiotom, wystawiania faktur oraz dostępu do faktur.

Narzędzia do korzystania z KSeF

Faktury, które są wystawiane w KSeF i określane jako "faktury ustrukturyzowane", mogą zostać wystawione za pomocą bezpłatnych narzędzi udostępnionych przez Ministerstwo Finansów (przeznaczonych głównie dla małych podmiotów) lub za pomocą komercyjnych programów księgowych. W obu przypadkach faktury muszą mieć tę samą strukturę logiczną, co pozwala na ujednolicenie systemu fakturowania.

KSeF – doręczenie faktury

Aby faktura została uznana za doręczoną kupującemu, musi zostać jej nadany specjalny numer identyfikacji. Numer ten nadawany jest przez KSeF w momencie przetworzenia dokumentu, co potwierdzane jest w formie dokumentu UPO, czyli urzędowego poświadczenia odbioru faktury. System będzie przechowywał te dokumenty przez okres 10 lat i w międzyczasie będzie kontrolował ich poprawność. 

Autor: Sławomir Buszko – Partner ID Advisory

Źródło: Raport KSeF – Praktyczne aspekty – Jak wdrożyć i nie zwariować?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

REKLAMA

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

REKLAMA

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

REKLAMA