REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF, faktury ustrukturyzowane – co warto wiedzieć?

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
KSeF - od czego zacząć? Poradnik, podstawy
KSeF - od czego zacząć? Poradnik, podstawy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie obligatoryjnego korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), w którym podatnicy będą wystawiać i otrzymywać przy użyciu programów komputerowych faktury ustrukturyzowane, stanowić będzie kluczowe wyzwanie dla podatników w nadchodzącym czasie.

Czym jest KSeF? Charakterystyka faktury ustrukturyzowanej

Fakturą ustrukturyzowaną jest faktura wystawiona przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie. Jest to zatem e-faktura, która jest wystawiana zgodnie z określonym wzorem i która będzie stanowić główny dokument potwierdzający dokonanie transakcji sprzedaży i zakupu od 1 lipca 2024 r. Jej schemat został ściśle określony przez Ministerstwo Finansów i jest wystawiany przez Krajowy System e-Faktur. Dokument ten ma formę elektroniczną w postaci pliku XML. Faktura ustrukturyzowana została zbudowana zgodnie z logiczną strukturą, której wzór można znaleźć w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE) na platformie ePUAP.

REKLAMA

Autopromocja

Numer KSeF

Numer Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) jest bardzo ważnym i unikalnym elementem funkcjonowania systemu, ponieważ umożliwia łatwe i szybkie odnalezienie faktur w systemie. Dzięki numerowi KSeF można sprawdzić autentyczność faktury oraz weryfikować jej stan. Ponadto, numer KSeF umożliwia organom podatkowym łatwe i skuteczne monitorowanie przepływu dokumentów księgowych, co ma wpływ na poprawę jakości i bezpieczeństwa obrotu gospodarczego.

KSeF: oznaczanie e-faktur kodem QR

Rozwiązanie to będzie opierało się na założeniu, że podatnik będzie zobowiązany każdą e-fakturę w momencie jej wizualizacji oznaczać kodem weryfikującym. Sposób oznaczania e-faktury zostanie uregulowany w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o VAT. Natomiast KSeF zapewni funkcjonalność umożliwiającą weryfikację poprzez ten kod, czy dana faktura została wystawiona w KSeF oraz czy dane w niej zawarte są poprawne. W kontekście opublikowanych przepisów numer KSeF udostępnianej faktury nie będzie wystarczający jako zamiennik samego kodu QR. Dodatkowo, używanie kodów QR ma zastąpić dotychczasowy anonimowy dostęp do faktur w KSeF, który polega na podaniu określonego zestawu danych z faktury. Oznacza to, że nabywca, który nie może się uwierzytelnić w KSeF i otrzyma fakturę bez wymaganego kodu QR, nie będzie w stanie zweryfikować jej prawidłowości.

KSeF: pola fakultatywne na fakturze ustrukturyzowanej

Pola fakultatywne na fakturze ustrukturyzowanej to te, które mogą pojawiać się w każdej fakturze, bez względu na rodzaj transakcji, którą dokumentuje. Przykładem takiego pola jest stopka faktury, która zawiera np. podziękowanie za zakup, zachętę do dalszej współpracy, kod rabatowy, wartość kapitału zakładowego, numer EORI, adres e-mail, itp. Informacje dotyczące warunków płatności za towary lub usługi są również zazwyczaj uwzględnione jako uniwersalny element fakultatywny. Przykłady takich informacji to: dane dotyczące należności otrzymanych do momentu wystawienia faktury, terminy płatności, forma płatności (przyszła lub już dokonana), oraz numer rachunku bankowego, na który oczekuje się wpłaty. 

Jednakże, w przypadku faktur dotyczących transakcji towarowych, mogą pojawić się również inne fakultatywne pola. Mogą to być informacje dotyczące warunków transakcji, takie jak daty i numery zamówień, numery partii towarów, warunki Incoterms czy dane dotyczące transportu towaru. Faktura może również zawierać dane o podmiotach trzecich, takich jak płatnik, odbiorca towaru lub faktor. W niektórych przypadkach faktura może zawierać pola, które nie są wymienione w ustawie o VAT, ale są niezbędne dla konkretnej transakcji. Na przykład, w przypadku transakcji z jednostkami samorządu terytorialnego lub grupami VAT, pola te są stosowane dla celów rozliczeniowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System KSeF będzie dostosowany do obsługi także innych, opcjonalnych informacji na fakturach. Na przykład w fakturze ustrukturyzowanej będzie można podać status podatnika w kontekście przepisów dotyczących ulgi na złe długi (np. czy jest w trakcie postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego). Decyzja o uzupełnieniu takiego pola leży w gestii podatnika, niezależnie od tego, czy ma on jeden z wymienionych wyżej statusów. Możliwe będą również opcjonalne informacje przydatne tylko w ściśle określonych transakcjach, np. dodatkowe dane potrzebne rolnikom ubiegającym się o zwrot podatku akcyzowego z oleju napędowego. Będzie też możliwe wskazanie przez podatnika zastosowanej procedury, która uprawnia go do stosowania 0% stawki VAT.

Autor: Sławomir Buszko – Partner ID Advisory

Źródło: Raport KSeF – Praktyczne aspekty – Jak wdrożyć i nie zwariować?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA