REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy nie spieszą się z testowaniem KSeF

Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda? 

Według ekspertów, widać, że zainteresowanie systemem wciąż jest słabe, choć coraz większe. Nie brakuje też opinii, że przedsiębiorcy nie są jeszcze przygotowani do zmian. Tymczasem resort zapowiada zoptymalizowanie środowisk testowych i zintensyfikowanie działań promujących KSeF

REKLAMA

Autopromocja

Małe zainteresowanie wśród przedsiębiorców 

Ministerstwo Finansów udostępniło dane dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), czyli platformy do wystawiania i otrzymywania faktur drogą elektroniczną. Od 1 stycznia br. do połowy maja br. było ponad 319,6 tys. uwierzytelnień – nawiązanych sesji w ogóle w środowisku produkcyjnym. Z kolei od 1 października 2021 roku do połowy maja br. odnotowano przeszło 4,9 mln uwierzytelnień – nawiązanych sesji w ogóle w środowisku testowym. 

Korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla większości podatników w lipcu 2024 r. W wersji nieobligatoryjnej system zaczął funkcjonować w styczniu ub.r. Wcześniej dostępny był pilotaż. Wzrastająca liczba uwierzytelnień w środowisku testowym świadczy o tym, że zainteresowanie systemem e-Faktur rośnie wśród przedsiębiorców, którzy już wiedzą, że będą musieli zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem związanym z wdrożeniem przepisów – komentuje doradca podatkowy Małgorzata Ostrowska-Krzewina z Ostrowska-Krzewina, Winiecka Kancelaria Doradztwa Podatkowego. 

Z kolei jak podkreśla doradca podatkowy Natalia Stoch-Mika z Kancelarii NSM LEGAL & TAX, z powyższych danych wynika, że przedsiębiorcy są zainteresowani funkcjonalnościami KSeF. Jednak do jego możliwości technicznych podchodzą z ostrożnością. Wolą wypróbować możliwości wystawiania faktur w środowisku testowym, zanim zdecydują się na skorzystanie ze środowiska produkcyjnego. Według ekspertki, dopóki KSeF jest fakultatywny, większość przedsiębiorców woli testować oraz uczyć się nowych możliwości, niż niepotrzebnie ryzykować popełnieniem jakiegokolwiek błędu.

REKLAMA

– Biorąc pod uwagę ilość firm działających w Polsce, liczba uwierzytelnień w środowisku produkcyjnym na trochę ponad rok przed ich obligatoryjnym wdrożeniem nie wydaje się spora. Przypuszczam, że w większym stopniu przygotowują się do elektronizacji fakturowania duże przedsiębiorstwa. Te mniejsze, o ile mają wiedzę na temat tego obowiązku, zostawiają jego wdrożenie na ostatnią chwilę – dodaje Ostrowska-Krzewina.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynika z danych przekazanych przez Ministerstwo Finansów, od 1 października 2021 roku do połowy maja br. wystawiono prawie 64,7 mln próbnych faktur w środowisku testowym. Z kolei od 1 stycznia do 30 kwietnia br. było ponad 17,1 mln samych uwierzytelnień w środowisku testowym. To o 139,8% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Wówczas było ich ponad 7,1 mln. Natomiast w całym 2022 roku takich przypadków stwierdzono przeszło 44,5 mln.

– Jeszcze do niedawna termin wdrożenia KSeF przewidywany był na 1 stycznia 2024 roku. Wzrost ilości uwierzytelnień z pewnością wynika ze zbliżania się terminu nowego obowiązku. Coraz więcej podatników jest już świadomych, z jakim wyzwaniem przyjdzie im się zmierzyć, wdrażając wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych w systemie e-Faktur. Przedsiębiorcy przygotowują się stopniowo do wykonywania tego obowiązku, stąd coraz więcej uwierzytelnień w środowisku testowym – analizuje doradca podatkowy Małgorzata Ostrowska-Krzewina.

 

Od 1 września druga wersja 

Resort przewiduje wzmożony ruch w środowiskach testowych wraz z udostępnieniem od 1 września br. drugiej wersji struktury e-Faktury, która ma ułatwić podatnikom przygotowanie się do obowiązkowego e-fakturowania. Środowiska testowe zostaną odpowiednio zoptymalizowane, aby integratorzy mogli sprawnie z nich korzystać podczas zwiększonego obciążenia. Jak stwierdza Natalia Stoch-Mika, Ministerstwo Finansów zakłada, że przedsiębiorcy, księgowi, biura rachunkowe będą częściej korzystać ze środowiska testowego. Na powyższą wzmożoną aktywność na pewno wpłynie termin, w którym KSeF stanie się obowiązkowy. Tuż przed jego wprowadzeniem osoby, które jeszcze nie skorzystały ze środowiska testowego, zdecydują się na jego wypróbowanie.

Środowisko testowe może wymagać jeszcze poprawek, zmian czy dostosowań, które okażą się niezbędne po wyciągnięciu wniosków z pierwszej fazy testowania KSeF. Biorąc pod uwagę fakt, że obecnie zainteresowanie systemem nie jest szczególnie duże, można się tylko zastanawiać, czy aktualna wersja byłaby w stanie już teraz obsłużyć większy ruch. Myślę, że teraz obawy co do funkcjonowania KSeF występują po obu stronach, zarówno przedsiębiorców, jak i Ministerstwa Finansów – dodaje Ostrowska-Krzewina.

Według Natalii Stoch-Miki, przedsiębiorcy nie są jeszcze gotowi na wprowadzenie KSeF. Znaczna część z nich nie przetestowała jeszcze funkcjonalności tego systemu. Ekspertka zwraca uwagę na przedłużenie terminu jego obligatoryjności. To z pewnością sprawiło, że wielu przedsiębiorców, księgowych i pracowników biur rachunkowych jeszcze nie sprawdziło tego rozwiązania. Uznali bowiem, że nie ma takiej potrzeby, skoro jest ponad rok do jego wprowadzenia. 

– Fakt, że KSeF nie jest jeszcze obowiązkowy, stanowi oczywiście istotny czynnik w ocenie aktywności przedsiębiorstw w jego testowaniu. Nie jestem przekonana, czy wszyscy przedsiębiorcy mają świadomość tego, z czym dokładnie wiąże się obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych. Należy również mieć na względzie to, że właściciele firm mają wiele innych obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i rachunkowości, w szczególności w pierwszej połowie roku – mówi Ostrowska-Krzewina.

Resort zapowiada działania promocyjne 

Ponadto resort zapowiada, że po zakończeniu prac legislacyjnych nad projektem ustawy zintensyfikuje działania promujące KSeF. Jak zaznacza ekspertka z NSM LEGAL & TAX, takie akcje doprowadzają do zwiększenia zainteresowania danym tematem. Tak też pewnie będzie i w tym przypadku. Przedsiębiorcy podchodzą jednak z pewną ostrożnością do tego typu inicjatyw podejmowanych przez państwo. W opinii ekspertki, prawdziwą zachętą do skorzystania z fakultatywnego KSeF może być krótszy termin zwrotu podatku VAT.

– Dzięki stosowaniu systemu nie ma możliwości zgubienia czy zniszczenia e-faktury. Podatnik ma pewność, że dokument zawsze dotrze do kontrahenta. Jednak implementacja narzędzi niezbędnych do wystawiania i przesyłania e-faktur wiąże się zaangażowaniem zasobów ludzkich i kapitału przedsiębiorstw. W obecnej sytuacji gospodarczej dla wielu firm może to być nadmiernym obciążeniem – podsumowuje doradca podatkowy Małgorzata Ostrowska-Krzewina.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: MondayNews

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy podczas realizacji projektów unijnych: formalne, merytoryczne, finansowe, proceduralne

Realizacja projektów dofinansowanych z funduszy europejskich to dla wielu przedsiębiorców i instytucji ogromna szansa na rozwój i wzrost konkurencyjności. Jednak pozytywna decyzja o dofinansowaniu to dopiero pierwszy krok na drodze do osiągnięcia sukcesu, a kolejne fazy projektu niosą ze sobą szereg wyzwań mogących zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia. Warto więc wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniają firmy podczas realizacji projektów unijnych oraz jak ich unikać.

Do 400 tys. zł dotacji dla rzemieślników ze Śląska. Wnioski na początku 2025 r. Jakie kryteria trzeba spełniać?

Na początku 2025 roku Śląskie Centrum Przedsiębiorczości planuje ogłosić nabór na dotację dla rzemieślników zainteresowanych rozwojem prowadzonej działalności. 

Klient chce fakturę a nie zwrócił paragonu. Czy mimo to można mu wystawić?

Czy do wystawianych faktur sprzedający za pomocą kasy fiskalnej musi dołączać kopie paragonów z kasy fiskalnej? Co w sytuacji, gdy do faktur nie są dołączane kopie paragonów z kasy fiskalnej? Prowadzę kiosk handlowy i wystawiam miesięcznie kilka zbiorczych faktur z danego miesiąca, do których nie dołączam kopii paragonów, gdyż klienci ich nie zwracają. Czy to prawidłowa praktyka?

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

REKLAMA

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box w 2025 r. Ministerstwo Finansów potwierdza, że idą zmiany w przepisach podatkowych

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

REKLAMA

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

REKLAMA