REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do kiedy można wystawić fakturę korygującą? Jaki jest ostateczny termin?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
termin wystawienia faktury korygującej
Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Zasady wystawiania faktur korygujących

Obowiązek i zasady wystawiania faktur korygujących określają przepisy art. 106j ustawy o VAT. Ani ze wskazanych przepisów ustawy o VAT, ani z aktów wykonawczych do niej nie wynika, jak długo powinny być wystawiane przez podatników faktury korygujące. Zasady te wynikają z praktyki podatników potwierdzonej licznymi interpretacjami podatkowymi, jak również wyrokami sądów administracyjnych.

REKLAMA

Jakie jest stanowisko organów podatkowych w zakresie granicznego terminu wystawiania faktur korygujących

Według stanowiska organów podatkowych termin, w jakim należy wystawiać faktury korygujące, upływa z chwilą przedawnienia się zobowiązania podatkowego, którego dotyczą korygowane faktury. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 marca 2014 r. (sygn. IPPP2/443-1395/13-2/RR) czy interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 marca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.28.2023.1.KO). Jak czytamy w drugiej z tych interpretacji:
(…) instytucja przedawnienia ma to do siebie, że w odniesieniu do okresu, który uległ przedawnieniu nie mogą być dokonywane żadne czynności ani zwiększające zobowiązanie podatkowe, ani zmniejszające zobowiązanie podatkowe. Podatnik nie jest tym samym zobowiązany ani do wystawiania ani do posiadania dokumentów oraz ewidencji prowadzonych dla celów rozliczania podatku za okresy, które uległy przedawnieniu.

Ważne

Zdaniem organów podatkowych termin, w jakim należy wystawiać faktury korygujące, upływa z chwilą przedawnienia się zobowiązania podatkowego, którego dotyczą korygowane faktury.

Kiedy przedawnia się zobowiązanie podatkowe

Zasadą jest przedawnianie się zobowiązań podatkowych z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej). Najczęściej zatem faktury korygujące mogą być wystawiane przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku wynikającego z deklaracji VAT złożonej za okres rozliczeniowy powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonania czynności, której faktura korygująca ma dotyczyć.

Ważne

Podatnik X wykonał 13 października 2024 r. usługę, której świadczenie udokumentował fakturą wystawioną tego samego dnia.

Scenariusz A: Podatnik X rozlicza VAT za okresy miesięczne (przesyłając pliki JPK_V7M), w konsekwencji VAT wynikający z tej faktury zostanie przez niego wykazany w części deklaracyjnej pliku JPK_V7M za październik 2024 r. Ponieważ termin płatności podatku wynikającego z tej deklaracji upłynie 25 listopada 2024 r., fakturę dokumentującą świadczenie usługi podatnik będzie mógł skorygować do końca 2029 r.

Scenariusz B: Podatnik X rozlicza VAT za okresy kwartalne (przesyłając pliki JPK_V7K), w konsekwencji VAT wynikający z tej faktury zostanie przez niego wykazany w części deklaracyjnej pliku JPK_V7K za grudzień 2024 r. Ponieważ termin płatności podatku wynikającego z tej deklaracji upłynie 27 stycznia 2025 r., fakturę dokumentującą świadczenie usługi podatnik będzie mógł skorygować do końca 2030 r.

Od zasady określonej w art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej istnieją wyjątki. Z kolejnych przepisów art. 70 Ordynacji podatkowej wynikają bowiem przypadki, gdy bieg terminu przedawnienia:
- nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu (art. 70 § 2 i 6 Ordynacji podatkowej) oraz
- ulega przerwaniu (art. 70 § 3 i 4 Ordynacji podatkowej).

W takich przypadkach do przedawnienia zobowiązań podatkowych dochodzi zatem później niż z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, a w konsekwencji odpowiednio dłużej istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Przykład

Wróćmy do poprzedniego przykładu i załóżmy, że podatnik X nie wpłaci podatku wykazanego w pliku JPK_V7M za październik 2024 r. lub w pliku JPK_V7K za grudzień 2024 r., w związku z czym w lutym 2026 r. kwota ta zostanie przez organ egzekucyjny wyegzekwowana z jego rachunku bankowego. Zastosowanie tego środka egzekucyjnego spowoduje przerwanie biegu terminu przedawnienia się zobowiązania w VAT za październik 2024 r. lub IV kwartał 2024 r. i rozpoczęcie biegu tego terminu na nowo. W konsekwencji fakturę dokumentującą świadczenie wskazanej w poprzednim przykładzie usługi podatnik będzie mógł skorygować aż do końca 2031 r. (niezależnie od tego, czy podatnik X rozlicza VAT miesięcznie czy kwartalnie).

Polecamy: Komplet podatki 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wystawienie faktury korygującej wpływa na przedawnienie zobowiązania podatkowego

Nie jest okolicznością wpływającą na przedawnienie zobowiązania podatkowego wystawienie przez podatnika faktury korygującej (także jeżeli jest to faktura korygująca zwiększająca). Potwierdził to WSA we Wrocławiu w wyroku z 5 września 2024 r. (sygn. akt I SA/Wr 407/24):
(…) korekta faktury nie kreuje obowiązku podatkowego, odnosi się ona bowiem do faktury pierwotnej, która to faktura odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5 letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego z art. 70 § 1 o.p. wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego.

Przykład

W lutym 2017 r. podatnik dokonał dostawy urządzenia, którą wykazał w deklaracji VAT-7 za luty 2017 r. Do faktury dokumentującej tę dostawę podatnik w marcu 2021 r. wystawił fakturę korygującą podwyższającą, którą uwzględnił w pliku JPK_VAT za marzec 2021 r. Mimo wystawienia faktury korygującej zobowiązanie podatkowe wynikające z deklaracji VAT-7 za luty 2017 r. uległo przedawnieniu 31 grudnia 2022 r. W konsekwencji nie jest dopuszczalne wystawienie obecnie kolejnej faktury korygującej dotyczącej wskazanej dostawy urządzenia.

Podstawa prawna:
- art. 106j ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1473,
- art. 70 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 879.

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 marca 2014 r. (sygn. IPPP2/443-1395/13-2/RR),
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 marca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.28.2023.1.KO).

POWOŁANE WYROKI SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH:
- wyrok WSA we Wrocławiu z 5 września 2024 r. (sygn. akt I SA/Wr 407/24)

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA