REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samofakturowanie - zatwierdzanie faktur przez sprzedawcę

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Samofakturowanie - zatwierdzanie faktur przez sprzedawcę
Samofakturowanie - zatwierdzanie faktur przez sprzedawcę
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Faktura to podstawowy dokument potwierdzający dokonanie transakcji. Co do zasady jest ona wystawiana przez sprzedawcę dokonującego dostawy towarów bądź świadczącego usługi. Jednakże przepisy ustawy o VAT przewidują możliwość, aby to nabywca towaru lub usługi wystawił fakturę dokumentującą transakcję w imieniu i na rzecz sprzedawcy. Takie działanie określane jest mianem samofakturowania.

Samofakturowanie jest dopuszczalne pod warunkiem spełnienia dwóch przesłanek. Po pierwsze sprzedawca i nabywca wystawiający w imieniu i na rzecz sprzedawcy faktury muszą zawrzeć umowę w sprawie samofakturowania (przed pierwszym wystawieniem faktury przez nabywcę).

REKLAMA

REKLAMA

Co więcej, w umowie powinna zostać określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez sprzedawcę. Spełnienie drugiego z wymienionych warunków może budzić wątpliwości. Poniżej wyjaśniamy, w jaki sposób poprawnie ustalić  procedurę zatwierdzania faktur.  

W pierwszej kolejności warto zastanowić się nad znaczeniem wyrażenia procedura  zatwierdzania. Procedura to, jak podaje internetowy słownik języka polskiego PWN określone reguły postępowania w jakiejś sprawie. Zatwierdzić oznacza natomiast uczynić coś obowiązującym. Zatem przez procedurę zatwierdzenia należy rozumieć reguły wskazujące w jaki sposób nadać danej rzeczy moc obowiązującą.  

Regulacje zawarte w ustawie o VAT wymagają, aby istniała procedura zatwierdzania faktur przez sprzedawcę, nie wskazując jednocześnie żadnych wytycznych co do tego, jak procedura ta powinna się prezentować. W konsekwencji należy stwierdzić, że sposób zatwierdzania faktur może być dowolny, swobodnie ustalony przez strony. Istotne jednak jest, aby istniała procedura zatwierdzania czyli zestaw reguł, schemat działania prowadzący do uczynienia czegoś obowiązującym, a także, aby przyjęty sposób zatwierdzania faktur pozwalał na jednoznaczne określenie czy dana faktura została zatwierdzona przez nabywcę czy nie.

REKLAMA

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zatem przykładowo zatwierdzenie będzie mogło następować przez wysłanie przez sprzedawcę w określonym terminie zwrotnej informacji o zatwierdzeniu. Wiadomość ta może przybrać formę elektroniczną (e- mail). Dopuszczalne jest także tzw. milczące, dorozumiane zatwierdzenie. W takim przypadku sprzedawcy zostaje wyznaczony określony termin do wniesienia zastrzeżeń do wystawionej przez nabywcy. Jeżeli sprzedawca w wyznaczonym czasie nie zgłosi sprzeciwu, oznacza to akceptację faktury.

Warto podkreślić, że także organy podatkowe uznają tzw. milczące zatwierdzenie za działanie prawidłowe. Przykładowo można tu wskazać interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 kwietnia 2014 r.(ILPP2/443-139/14-2/MN). Należy pamiętać, aby uzgodniony przez sprzedawcę i nabywcę sposób akceptacji faktur został szczegółowo opisany w umowie w sprawie samofakturowania.

Istotne jest, że warunek istnienia procedury zatwierdzania faktur nie będzie spełniony, jeżeli akceptacja faktury następowałaby automatycznie, z chwilą otrzymania przez sprzedawcę faktury (np. w wiadomości e- mail). W takim przypadku  sprzedawca nie miałby możliwości wniesienie sprzeciwu, odmówienia akceptacji faktury. Zatwierdzenie faktury miałoby więc charakter pozorny i fikcyjny. Co więcej, naruszony zostałby interes sprzedawcy, z uwagi na fakt, że byłby on pozbawiony możliwości niezatwierdzenia faktury, w przypadku gdyby dane na fakturze były błędne.

Magdalena Kozłowska, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA