REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samofakturowanie - zatwierdzanie faktur przez sprzedawcę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Samofakturowanie - zatwierdzanie faktur przez sprzedawcę
Samofakturowanie - zatwierdzanie faktur przez sprzedawcę
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Faktura to podstawowy dokument potwierdzający dokonanie transakcji. Co do zasady jest ona wystawiana przez sprzedawcę dokonującego dostawy towarów bądź świadczącego usługi. Jednakże przepisy ustawy o VAT przewidują możliwość, aby to nabywca towaru lub usługi wystawił fakturę dokumentującą transakcję w imieniu i na rzecz sprzedawcy. Takie działanie określane jest mianem samofakturowania.

Samofakturowanie jest dopuszczalne pod warunkiem spełnienia dwóch przesłanek. Po pierwsze sprzedawca i nabywca wystawiający w imieniu i na rzecz sprzedawcy faktury muszą zawrzeć umowę w sprawie samofakturowania (przed pierwszym wystawieniem faktury przez nabywcę).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co więcej, w umowie powinna zostać określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez sprzedawcę. Spełnienie drugiego z wymienionych warunków może budzić wątpliwości. Poniżej wyjaśniamy, w jaki sposób poprawnie ustalić  procedurę zatwierdzania faktur.  

W pierwszej kolejności warto zastanowić się nad znaczeniem wyrażenia procedura  zatwierdzania. Procedura to, jak podaje internetowy słownik języka polskiego PWN określone reguły postępowania w jakiejś sprawie. Zatwierdzić oznacza natomiast uczynić coś obowiązującym. Zatem przez procedurę zatwierdzenia należy rozumieć reguły wskazujące w jaki sposób nadać danej rzeczy moc obowiązującą.  

Regulacje zawarte w ustawie o VAT wymagają, aby istniała procedura zatwierdzania faktur przez sprzedawcę, nie wskazując jednocześnie żadnych wytycznych co do tego, jak procedura ta powinna się prezentować. W konsekwencji należy stwierdzić, że sposób zatwierdzania faktur może być dowolny, swobodnie ustalony przez strony. Istotne jednak jest, aby istniała procedura zatwierdzania czyli zestaw reguł, schemat działania prowadzący do uczynienia czegoś obowiązującym, a także, aby przyjęty sposób zatwierdzania faktur pozwalał na jednoznaczne określenie czy dana faktura została zatwierdzona przez nabywcę czy nie.

REKLAMA

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zatem przykładowo zatwierdzenie będzie mogło następować przez wysłanie przez sprzedawcę w określonym terminie zwrotnej informacji o zatwierdzeniu. Wiadomość ta może przybrać formę elektroniczną (e- mail). Dopuszczalne jest także tzw. milczące, dorozumiane zatwierdzenie. W takim przypadku sprzedawcy zostaje wyznaczony określony termin do wniesienia zastrzeżeń do wystawionej przez nabywcy. Jeżeli sprzedawca w wyznaczonym czasie nie zgłosi sprzeciwu, oznacza to akceptację faktury.

Warto podkreślić, że także organy podatkowe uznają tzw. milczące zatwierdzenie za działanie prawidłowe. Przykładowo można tu wskazać interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 kwietnia 2014 r.(ILPP2/443-139/14-2/MN). Należy pamiętać, aby uzgodniony przez sprzedawcę i nabywcę sposób akceptacji faktur został szczegółowo opisany w umowie w sprawie samofakturowania.

Istotne jest, że warunek istnienia procedury zatwierdzania faktur nie będzie spełniony, jeżeli akceptacja faktury następowałaby automatycznie, z chwilą otrzymania przez sprzedawcę faktury (np. w wiadomości e- mail). W takim przypadku  sprzedawca nie miałby możliwości wniesienie sprzeciwu, odmówienia akceptacji faktury. Zatwierdzenie faktury miałoby więc charakter pozorny i fikcyjny. Co więcej, naruszony zostałby interes sprzedawcy, z uwagi na fakt, że byłby on pozbawiony możliwości niezatwierdzenia faktury, w przypadku gdyby dane na fakturze były błędne.

Magdalena Kozłowska, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA