REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć korektę ilości energii elektrycznej sprzedanej do nabywcy końcowego?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Jak rozliczyć korektę ilości energii elektrycznej sprzedanej do nabywcy końcowego?
Jak rozliczyć korektę ilości energii elektrycznej sprzedanej do nabywcy końcowego?

REKLAMA

REKLAMA

Wstępne dane określające ilość zużytej energii elektrycznej nabywanej przez odbiorców (nabywców końcowych) często różnią się od faktycznego zużycia energii elektrycznej przez te podmioty. W takich przypadkach, podmioty dostarczające energię elektryczną zobowiązane są do wystawienia faktur korygujących zwiększających lub zmniejszających ilość sprzedawanej energii elektrycznej, wynikającej z faktury pierwotnej. Weryfikacja faktycznego zużycia energii elektrycznej często zajmuje kilka miesięcy, dlatego też faktury korygujące wystawiane są już po upływie okresu rozliczeniowego za dany miesiąc. Podatnicy często mają wówczas wątpliwości jak należy w podatku akcyzowym rozliczyć faktury korygujące zwiększające lub zmniejszające ilość sprzedanej energii elektrycznej.

W sytuacji wystawiania faktur korygujących in minus (zmniejszających ilość sprzedanej energii elektrycznej) należy mieć na uwadze przepis ustawy o podatku akcyzowym regulujący moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży energii na terytorium kraju. Zatem w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu (w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju).

REKLAMA

REKLAMA

Wydanie energii elektrycznej, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez dostawcę energii elektrycznej faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną energię elektryczną. Na gruncie ustawy o podatku akcyzowym faktura korygująca in minus zmniejszająca ilość dostarczonej energii (w stosunku do faktury prognozowej) oznacza, że nabywca końcowy zużył w rzeczywistości mniej energii elektrycznej niż zostało to zawarte w fakturze prognozowej.

Zatem gdy faktura korygująca dotyczy zmniejszenia wykazanej w fakturze pierwotnej ilości sprzedanej energii, podatnik będzie zobowiązany do korekty deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym uwzględnił fakturę pierwotną. W przeciwnym bowiem przypadku deklaracja za ten okres odzwierciedlałaby ilość energii elektrycznej, która faktycznie nie została sprzedana nabywcy końcowemu. Tym samym od takiej sprzedaży nie mógł powstać obowiązek podatkowy, ponieważ nie miało miejsca wydanie energii nabywcy końcowemu, w takiej ilości w jakiej wynika to z faktury pierwotnej.

Stąd w przypadku wystawienia faktury korygującej in minus prawidłowe jest rozliczenie tej korekty w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym została uwzględniona faktura pierwotna. Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 maja 2015 r. (sygn. V SA/Wa 2436/14).

REKLAMA

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zdarza się także, że dostawca energii elektrycznej wystawia faktury korygujące in plus. Takie faktury świadczą o tym, że nabywca zużył większą ilość energii elektrycznej niż wynikało to z faktury prognozowej. W przypadku faktur korygujących „in plus” oprócz regulacji dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego należy mieć na uwadze przepis ustawy o podatku akcyzowym określający w jakim terminie podatnik podatku akcyzowego jest zobowiązany składać deklaracje podatkowe.

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju.

Z powyższej regulacji wynika, że okresem rozliczeniowym w przypadku energii elektrycznej jest okres rozliczeniowy, w którym przypada termin płatności wynikający z faktury, o ile termin ten nie został określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej. Zatem mając to na uwadze, fakturę korygującą in plus zwiększającą ilość dostarczanej energii elektrycznej nabywcy końcowemu należy, w deklaracji podatkowej składanej w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin płatności określony dla faktury korygującej in plus.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Innymi słowny, w przypadku faktur zwiększających należny podatek (faktury korygujące in plus) mogą być one rozliczane na bieżąco, czyli w deklaracjach podatkowych składanych za te okresy, w których mija termin płatności faktury korygującej in plus niezależnie od przyczyny korekty. W tym też terminie należy obliczyć i wpłacić akcyzę w związku z wystawieniem faktury korygującej zwiększającej ilość sprzedanej energii elektrycznej.

Na uwadze należy mieć również, że podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu jest obowiązany do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego. Zatem podatnik podatku akcyzowego w przypadku wystawienia obu rodzajów faktur korygujących (in plus oraz in minus), będzie zobowiązany także do dokonania korekt w ewidencji sprzedaży energii elektrycznej (w rozliczeniu za okresy, w których dokonano sprzedaży energii elektrycznej do nabywcy końcowego).

Przykład 1

W sierpniu 2015 r. Spółka wystawiła fakturę korygującą in minus dotycząca sprzedaży energii elektrycznej do nabywcy  końcowego w okresie od 15 lutego 2014 r. do 1 kwietnia  2014  r., na której jako datę sprzedaży wskazano 1 kwietnia  2014 r. Termin płatności dla pierwotnej faktury przypadał w maju 2014 r. i w tym też miesiącu spółką ujęła pierwotną fakturę w deklaracji podatkowej. W tej sytuacji spółka, w związku z wystawieniem w sierpniu 2015 r. faktury korygującej in minus powinna dokonać odpowiedniej korekty deklaracji podatkowej złożonej za miesiąc maj 2014 r. oraz uwzględnić korektę w ewidencji energii elektrycznej za miesiąc kwiecień 2014 r. (bo w tym miesiącu miała miejsce sprzedaż). W związku z korektą deklaracji podatkowej za maj 2014 r. po stronie spółki wystąpi nadpłata podatku.

Przykład 2

W lipcu 2015 r. spółka wystawiła fakturę korygującą in plus dotycząca sprzedaży energii elektrycznej do nabywcy  końcowego w okresie od 15 marca 2015 r. do 15 kwietnia  2015  r., na której jako datę sprzedaży wskazano 15 kwietnia  2015 r. a termin jej płatności przypadał w dniu 5 sierpnia 2015 r. W takim wypadku wystawiona faktura korygująca winna zostać ujęta w ewidencji energii elektrycznej w  miesiącu kwietniu 2015 r. (zgodnie z datą sprzedaży). Jednocześnie, faktura korygująca winna być ujęta w deklaracji podatkowej składanej za miesiąc sierpień 2015 r. (w tym miesiącu przypadał termin płatności).

Marcelina Fabia, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA