REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć korektę ilości energii elektrycznej sprzedanej do nabywcy końcowego?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Jak rozliczyć korektę ilości energii elektrycznej sprzedanej do nabywcy końcowego?
Jak rozliczyć korektę ilości energii elektrycznej sprzedanej do nabywcy końcowego?

REKLAMA

REKLAMA

Wstępne dane określające ilość zużytej energii elektrycznej nabywanej przez odbiorców (nabywców końcowych) często różnią się od faktycznego zużycia energii elektrycznej przez te podmioty. W takich przypadkach, podmioty dostarczające energię elektryczną zobowiązane są do wystawienia faktur korygujących zwiększających lub zmniejszających ilość sprzedawanej energii elektrycznej, wynikającej z faktury pierwotnej. Weryfikacja faktycznego zużycia energii elektrycznej często zajmuje kilka miesięcy, dlatego też faktury korygujące wystawiane są już po upływie okresu rozliczeniowego za dany miesiąc. Podatnicy często mają wówczas wątpliwości jak należy w podatku akcyzowym rozliczyć faktury korygujące zwiększające lub zmniejszające ilość sprzedanej energii elektrycznej.

W sytuacji wystawiania faktur korygujących in minus (zmniejszających ilość sprzedanej energii elektrycznej) należy mieć na uwadze przepis ustawy o podatku akcyzowym regulujący moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży energii na terytorium kraju. Zatem w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu (w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju).

REKLAMA

Autopromocja

Wydanie energii elektrycznej, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez dostawcę energii elektrycznej faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną energię elektryczną. Na gruncie ustawy o podatku akcyzowym faktura korygująca in minus zmniejszająca ilość dostarczonej energii (w stosunku do faktury prognozowej) oznacza, że nabywca końcowy zużył w rzeczywistości mniej energii elektrycznej niż zostało to zawarte w fakturze prognozowej.

Zatem gdy faktura korygująca dotyczy zmniejszenia wykazanej w fakturze pierwotnej ilości sprzedanej energii, podatnik będzie zobowiązany do korekty deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym uwzględnił fakturę pierwotną. W przeciwnym bowiem przypadku deklaracja za ten okres odzwierciedlałaby ilość energii elektrycznej, która faktycznie nie została sprzedana nabywcy końcowemu. Tym samym od takiej sprzedaży nie mógł powstać obowiązek podatkowy, ponieważ nie miało miejsca wydanie energii nabywcy końcowemu, w takiej ilości w jakiej wynika to z faktury pierwotnej.

Stąd w przypadku wystawienia faktury korygującej in minus prawidłowe jest rozliczenie tej korekty w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym została uwzględniona faktura pierwotna. Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 maja 2015 r. (sygn. V SA/Wa 2436/14).

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zdarza się także, że dostawca energii elektrycznej wystawia faktury korygujące in plus. Takie faktury świadczą o tym, że nabywca zużył większą ilość energii elektrycznej niż wynikało to z faktury prognozowej. W przypadku faktur korygujących „in plus” oprócz regulacji dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego należy mieć na uwadze przepis ustawy o podatku akcyzowym określający w jakim terminie podatnik podatku akcyzowego jest zobowiązany składać deklaracje podatkowe.

REKLAMA

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju.

Z powyższej regulacji wynika, że okresem rozliczeniowym w przypadku energii elektrycznej jest okres rozliczeniowy, w którym przypada termin płatności wynikający z faktury, o ile termin ten nie został określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej. Zatem mając to na uwadze, fakturę korygującą in plus zwiększającą ilość dostarczanej energii elektrycznej nabywcy końcowemu należy, w deklaracji podatkowej składanej w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin płatności określony dla faktury korygującej in plus.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Innymi słowny, w przypadku faktur zwiększających należny podatek (faktury korygujące in plus) mogą być one rozliczane na bieżąco, czyli w deklaracjach podatkowych składanych za te okresy, w których mija termin płatności faktury korygującej in plus niezależnie od przyczyny korekty. W tym też terminie należy obliczyć i wpłacić akcyzę w związku z wystawieniem faktury korygującej zwiększającej ilość sprzedanej energii elektrycznej.

Na uwadze należy mieć również, że podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu jest obowiązany do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego. Zatem podatnik podatku akcyzowego w przypadku wystawienia obu rodzajów faktur korygujących (in plus oraz in minus), będzie zobowiązany także do dokonania korekt w ewidencji sprzedaży energii elektrycznej (w rozliczeniu za okresy, w których dokonano sprzedaży energii elektrycznej do nabywcy końcowego).

Przykład 1

W sierpniu 2015 r. Spółka wystawiła fakturę korygującą in minus dotycząca sprzedaży energii elektrycznej do nabywcy  końcowego w okresie od 15 lutego 2014 r. do 1 kwietnia  2014  r., na której jako datę sprzedaży wskazano 1 kwietnia  2014 r. Termin płatności dla pierwotnej faktury przypadał w maju 2014 r. i w tym też miesiącu spółką ujęła pierwotną fakturę w deklaracji podatkowej. W tej sytuacji spółka, w związku z wystawieniem w sierpniu 2015 r. faktury korygującej in minus powinna dokonać odpowiedniej korekty deklaracji podatkowej złożonej za miesiąc maj 2014 r. oraz uwzględnić korektę w ewidencji energii elektrycznej za miesiąc kwiecień 2014 r. (bo w tym miesiącu miała miejsce sprzedaż). W związku z korektą deklaracji podatkowej za maj 2014 r. po stronie spółki wystąpi nadpłata podatku.

Przykład 2

W lipcu 2015 r. spółka wystawiła fakturę korygującą in plus dotycząca sprzedaży energii elektrycznej do nabywcy  końcowego w okresie od 15 marca 2015 r. do 15 kwietnia  2015  r., na której jako datę sprzedaży wskazano 15 kwietnia  2015 r. a termin jej płatności przypadał w dniu 5 sierpnia 2015 r. W takim wypadku wystawiona faktura korygująca winna zostać ujęta w ewidencji energii elektrycznej w  miesiącu kwietniu 2015 r. (zgodnie z datą sprzedaży). Jednocześnie, faktura korygująca winna być ujęta w deklaracji podatkowej składanej za miesiąc sierpień 2015 r. (w tym miesiącu przypadał termin płatności).

Marcelina Fabia, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA