REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć korektę ilości energii elektrycznej sprzedanej do nabywcy końcowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Jak rozliczyć korektę ilości energii elektrycznej sprzedanej do nabywcy końcowego?
Jak rozliczyć korektę ilości energii elektrycznej sprzedanej do nabywcy końcowego?

REKLAMA

REKLAMA

Wstępne dane określające ilość zużytej energii elektrycznej nabywanej przez odbiorców (nabywców końcowych) często różnią się od faktycznego zużycia energii elektrycznej przez te podmioty. W takich przypadkach, podmioty dostarczające energię elektryczną zobowiązane są do wystawienia faktur korygujących zwiększających lub zmniejszających ilość sprzedawanej energii elektrycznej, wynikającej z faktury pierwotnej. Weryfikacja faktycznego zużycia energii elektrycznej często zajmuje kilka miesięcy, dlatego też faktury korygujące wystawiane są już po upływie okresu rozliczeniowego za dany miesiąc. Podatnicy często mają wówczas wątpliwości jak należy w podatku akcyzowym rozliczyć faktury korygujące zwiększające lub zmniejszające ilość sprzedanej energii elektrycznej.

W sytuacji wystawiania faktur korygujących in minus (zmniejszających ilość sprzedanej energii elektrycznej) należy mieć na uwadze przepis ustawy o podatku akcyzowym regulujący moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży energii na terytorium kraju. Zatem w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu (w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju).

REKLAMA

Wydanie energii elektrycznej, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez dostawcę energii elektrycznej faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną energię elektryczną. Na gruncie ustawy o podatku akcyzowym faktura korygująca in minus zmniejszająca ilość dostarczonej energii (w stosunku do faktury prognozowej) oznacza, że nabywca końcowy zużył w rzeczywistości mniej energii elektrycznej niż zostało to zawarte w fakturze prognozowej.

Zatem gdy faktura korygująca dotyczy zmniejszenia wykazanej w fakturze pierwotnej ilości sprzedanej energii, podatnik będzie zobowiązany do korekty deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym uwzględnił fakturę pierwotną. W przeciwnym bowiem przypadku deklaracja za ten okres odzwierciedlałaby ilość energii elektrycznej, która faktycznie nie została sprzedana nabywcy końcowemu. Tym samym od takiej sprzedaży nie mógł powstać obowiązek podatkowy, ponieważ nie miało miejsca wydanie energii nabywcy końcowemu, w takiej ilości w jakiej wynika to z faktury pierwotnej.

Stąd w przypadku wystawienia faktury korygującej in minus prawidłowe jest rozliczenie tej korekty w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym została uwzględniona faktura pierwotna. Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 maja 2015 r. (sygn. V SA/Wa 2436/14).

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zdarza się także, że dostawca energii elektrycznej wystawia faktury korygujące in plus. Takie faktury świadczą o tym, że nabywca zużył większą ilość energii elektrycznej niż wynikało to z faktury prognozowej. W przypadku faktur korygujących „in plus” oprócz regulacji dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego należy mieć na uwadze przepis ustawy o podatku akcyzowym określający w jakim terminie podatnik podatku akcyzowego jest zobowiązany składać deklaracje podatkowe.

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju.

Z powyższej regulacji wynika, że okresem rozliczeniowym w przypadku energii elektrycznej jest okres rozliczeniowy, w którym przypada termin płatności wynikający z faktury, o ile termin ten nie został określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej. Zatem mając to na uwadze, fakturę korygującą in plus zwiększającą ilość dostarczanej energii elektrycznej nabywcy końcowemu należy, w deklaracji podatkowej składanej w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin płatności określony dla faktury korygującej in plus.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Innymi słowny, w przypadku faktur zwiększających należny podatek (faktury korygujące in plus) mogą być one rozliczane na bieżąco, czyli w deklaracjach podatkowych składanych za te okresy, w których mija termin płatności faktury korygującej in plus niezależnie od przyczyny korekty. W tym też terminie należy obliczyć i wpłacić akcyzę w związku z wystawieniem faktury korygującej zwiększającej ilość sprzedanej energii elektrycznej.

Na uwadze należy mieć również, że podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu jest obowiązany do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego. Zatem podatnik podatku akcyzowego w przypadku wystawienia obu rodzajów faktur korygujących (in plus oraz in minus), będzie zobowiązany także do dokonania korekt w ewidencji sprzedaży energii elektrycznej (w rozliczeniu za okresy, w których dokonano sprzedaży energii elektrycznej do nabywcy końcowego).

Przykład 1

W sierpniu 2015 r. Spółka wystawiła fakturę korygującą in minus dotycząca sprzedaży energii elektrycznej do nabywcy  końcowego w okresie od 15 lutego 2014 r. do 1 kwietnia  2014  r., na której jako datę sprzedaży wskazano 1 kwietnia  2014 r. Termin płatności dla pierwotnej faktury przypadał w maju 2014 r. i w tym też miesiącu spółką ujęła pierwotną fakturę w deklaracji podatkowej. W tej sytuacji spółka, w związku z wystawieniem w sierpniu 2015 r. faktury korygującej in minus powinna dokonać odpowiedniej korekty deklaracji podatkowej złożonej za miesiąc maj 2014 r. oraz uwzględnić korektę w ewidencji energii elektrycznej za miesiąc kwiecień 2014 r. (bo w tym miesiącu miała miejsce sprzedaż). W związku z korektą deklaracji podatkowej za maj 2014 r. po stronie spółki wystąpi nadpłata podatku.

Przykład 2

W lipcu 2015 r. spółka wystawiła fakturę korygującą in plus dotycząca sprzedaży energii elektrycznej do nabywcy  końcowego w okresie od 15 marca 2015 r. do 15 kwietnia  2015  r., na której jako datę sprzedaży wskazano 15 kwietnia  2015 r. a termin jej płatności przypadał w dniu 5 sierpnia 2015 r. W takim wypadku wystawiona faktura korygująca winna zostać ujęta w ewidencji energii elektrycznej w  miesiącu kwietniu 2015 r. (zgodnie z datą sprzedaży). Jednocześnie, faktura korygująca winna być ujęta w deklaracji podatkowej składanej za miesiąc sierpień 2015 r. (w tym miesiącu przypadał termin płatności).

Marcelina Fabia, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA