Faktura na żądanie klienta nie zawsze obowiązkowo
REKLAMA
REKLAMA
Jednak jeżeli nabywca (osoba fizyczna nieprowadząca działalności) zgłosi takie żądanie, sprzedawca w określonych sytuacjach ma obowiązek wystawienia faktury. Co istotne, zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT sprzedawca ma obowiązek wystawić fakturę, jeżeli kupujący zgłosi zapotrzebowanie na nią w ciągu 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiła dostawa towaru, wykonanie usługi bądź otrzymano całość lub część zapłaty. Po tym terminie także można wystawić fakturę klientowi, ale już nie ma takiego obowiązku. Zależy to od dobrej woli sprzedawcy.
REKLAMA
Zgodnie z art. 106i ust. 6 ustawy o VAT podatnik, który wystawia fakturę na żądanie klienta, ma określony termin, w którym powinien je spełnić. Gdy żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po upływie miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę, bądź otrzymano całość lub część zapłaty, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia kolejnego miesiąca. Należy przyjąć, że termin ten jest właściwy zarówno w przypadkach, gdy podatnik obowiązkowo wystawia fakturę na żądanie klienta, jak i wówczas, gdy fakturę tę wystawia dobrowolnie.
Czytaj więcej na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych w artykule: "Kiedy podatnik powinien wystawić fakturę na żądanie klienta" >>
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat