REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po 1 lipca 2020 r. deklaracja VAT tylko w pliku JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prezes Instytutu Podatków i Finansów Publicznych, doradca podatkowy, współzałożyciel start-upu
Po 1 lipca 2020 r. deklaracja VAT tylko w pliku JPK_VAT
Po 1 lipca 2020 r. deklaracja VAT tylko w pliku JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od 2020 roku nastąpi włączenie składanych obecnie odrębnie deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 i VAT-7K do nowego przekształconego pliku JPK_VAT. Zamiast wysyłać dwa odrębne pliki elektroniczne, będziemy wysyłać jeden. Obowiązek składania nowego pliku JPK_VAT od 1 kwietnia 2020 r. będzie dotyczył wyłącznie dużych przedsiębiorców. Pozostali przedsiębiorcy będą mieli ten obowiązek od 1 lipca 2020 r. W rozmowie z infor.pl Wojciech Śliż, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów i jego zastępca Zbigniew Makowski wyjaśniają planowane zmiany w JPK_VAT.

Zobacz także drugą część wywiadu: Kasy fiskalne online już są, kasy wirtualne nadchodzą

REKLAMA

JPK_VAT - zmiany od 2020 roku

Infor.pl: Od grudnia 2018 r. w Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o VAT i Ordynacji podatkowej, która ma na celu zastąpienie odrębnego składania deklaracji VAT przez przesyłanie nowego przekształconego pliku JPK_VAT. Kiedy można się spodziewać zakończenia prac nad tym projektem i skierowania go do Sejmu?

Wojciech Śliż: Zapewniam, że prace w Ministerstwie Finansów rozpoczęły się znacznie wcześniej. Teraz zakończyliśmy bardzo ważny etap. Projekt jest już po zatwierdzeniu przez Radę Ministrów.

Kiedy te zmiany mają wejść w życie?

Wojciech Śliż: Planowany i zapisany w aktualnej wersji projektu termin wejścia w życie nowelizacji to 1 stycznia 2020 r. Przy czym projekt zakłada, że obowiązek składania nowego pliku JPK_VAT od 1 stycznia 2020 r. (Uwaga! Ostatecznie ustawa z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2019 r. poz. 1520 - ustaliła termin wejścia w życie obowiązku składania nowego JPK_VAT dla dużych przedsiębiorców na 1 kwietnia 2020 r.) będzie dotyczył wyłącznie dużych przedsiębiorców. W stosunku do pozostałych przedsiębiorców obowiązek ten powstanie od 1 lipca 2020 r. Ta grupa przedsiębiorców będzie jednak mogła sama zdecydować o wcześniejszym przejściu na składanie deklaracji i ewidencji VAT w formie nowego JPK_VAT. W taki sposób dajemy mniejszym przedsiębiorcom większą ilość czasu na wdrożenie zmian, z drugiej strony umożliwiamy tym z nich którzy będą gotowi skorzystanie z wprowadzanego ułatwienia jak najwcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym dokładnie mają polegać te zmiany i których deklaracji VAT będą dotyczyć?

Wojciech Śliż: Mówiąc prosto wprowadzamy rozwiązanie mające na celu inkorporowanie składanych obecnie odrębnie deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 i VAT-7K do nowego przekształconego pliku JPK_VAT. Zamiast wysyłać dwa odrębne pliki elektroniczne, będziemy wysyłać jeden.

Czy już nie będzie możliwości składania deklaracji VAT poza JPK_VAT?

Wojciech Śliż: Zakładamy, że po 1 lipca 2020 r. nie będzie już deklaracji VAT składanych odrębnie od pliku JPK_VAT.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Jakie zmiany zajdą w strukturze i zasadach wysyłania JPK_VAT w porównaniu do obecnego stanu prawnego? Czy nowy plik JPK_VAT zmieni nazwę na JPK_VDEK?

REKLAMA

Wojciech Śliż: JPK_VDEK była jedynie nazwą roboczą przyjętą przez zespół pracujący nad koncepcją wdrażanego obecnie rozwiązania, w warstwie formalnej nadal mamy do czynienia z plikiem JPK_VAT. Zasady jego wysyłania od strony technicznej, nie ulegną zmianie. Od strony prawnej nastąpi natomiast bardzo istotna zmiana, gdyż przesłanie pliku JPK_VAT będzie równoznaczne ze złożeniem deklaracji VAT.

Niektórzy eksperci stawiają tezę, że za złożenie JPK_VAT niezgodnie z opublikowaną na stronie MF strukturą logiczną, nie można podatnika ukarać, bo czyn zabroniony musi być bezprawny, a więc musi naruszać przepis prawa. A struktura logiczna nie jest formalnie rzecz biorąc przepisem prawa. Czy ten pogląd jest Panów zdaniem słuszny? Dlaczego struktury logiczne JPK nie są publikowane w formie powszechnie obowiązującego aktu prawnego?

Zbigniew Makowski: W nowym JPK_VAT sama struktura logiczna pliku będzie nadal zamieszczana w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. Jednak zakres danych umieszczanych w JPK_VAT będzie bardzo szczegółowo uregulowany w rozporządzeniu Ministra Finansów. Unikniemy w ten sposób pojawiających się wątpliwości odnośnie charakteru prawnego struktury logicznej pliku JPK_VAT. Rozporządzenie chcemy wydać jak najszybciej. W najbliższych tygodniach projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji publicznych.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Czy po tych zmianach w JPK_VAT, o których mówimy, planują Państwo jeszcze kolejne zmiany w tym zakresie?

REKLAMA

Wojciech Śliż: Naszym celem jest dalsze rozwijanie sytemu raportowania i analiz opartych na danych z plików JPK_VAT m.in. poprzez jego uzupełnianie o kolejne funkcjonalności. Przykładem takiej może być zakładane uruchomienie w przyszłości automatycznego kanału informacji zwrotnej do podatnika.

Aktualnie, jak wiadomo, mamy automatyczną komunikację jednokierunkową – podatnicy przesyłają informacje w pliku JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. Zauważając pewne ograniczenia tego modelu komunikacji, już na wczesnym etapie rozwoju JPK_VAT rozpoczęliśmy uzupełnianie systemu o zwrotną komunikację do podatników w formie SMS-ów i e-maili ze wskazaniem nieprawidłowości w składanych w plikach JPK_VAT. Naszym zamiarem jest dalsze automatyzowanie procesu dzielenie się z podatnikami wiedzą, którą posiadamy.

Taka informacja służy przede wszystkim temu, by bez wszczynania kontroli podatnik mógł rozważyć korektę rozliczeń VAT, przyjrzeć się jeszcze raz swoimi kontrahentom czy wyjaśnić z nimi zasygnalizowane przez nas rozbieżności. Im bardziej precyzyjne informacje o ewentualnych błędach będziemy przekazywać do przedsiębiorców i im szybciej się to będzie dziać, tym łatwiej będzie im je eliminować i się z nich wycofywać. Oczywista konsekwencją przekazywania takich informacji jest także większa dyscyplina samych podatników. Pamiętać też należy, że z punktu widzenia efektywności systemu poboru podatków, skorygowanie rozliczeń przez podatnika jest tańszym i szybszym rozwiązaniem niż kontrole i decyzje podatkowe.

Warto podkreślić, iż nasze zdolności analityczne zbliżają się do takiego poziomu, że w niedalekiej przyszłości będziemy mogli odpowiedzialnie rozważać przygotowywanie dla podatnika w 100% trafionej propozycji korekty deklaracji VAT.

Zmiany zaprojektowane w omawianej nowelizacji (pomijając już kwestie deklaracji VAT) są bardzo ważne dla szczelności tego systemu, ale też dla stworzenia podstaw dla dalszego jego rozwoju. Przykładem jest mała zmiana, wprowadzenie obowiązku podawania w ramach JPK_VAT adresu mailowego podatnika (teraz jest to dobrowolne). Umożliwi to właśnie otwarcie kanału zwrotnego z Ministerstwa Finansów/KAS do wszystkich podatników.

Pytania zadawali Paweł Huczko i Adam Kuchta, redaktorzy portalu infor.pl.

Wojciech Śliż, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów
Zbigniew Makowski, zastępca dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA