REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek oznaczania faktur symbolem MPP w nowym pliku JPK_VAT

Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Obowiązek oznaczania faktur symbolem MPP w nowym pliku JPK_VAT
Obowiązek oznaczania faktur symbolem MPP w nowym pliku JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z nowym wzorem pliku JPK_VAT na przedsiębiorców, których transakcje obligatoryjnie muszą zawierać informację o zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności, nałożony zostanie obowiązek oznaczania takich transakcji w ww. deklaracji. Według nowych przepisów, karą za brak oznaczenia transakcji będzie 500 zł za każdy błąd wskazany.

Co to jest mechanizm podzielonej płatności i kiedy jest obowiązkowy?

1 listopada 2019 r. weszły w życie przepisy określające obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności. Wiąże się to m.in. z wprowadzeniem obowiązku oznaczania faktur objętych nowymi przepisami dopiskiem „mechanizm podzielonej płatności”. Według ustawy oznacza to, że oprócz rachunku, służącego do wykonywania wszelkich płatności za towary i usługi na konto bankowe kontrahenta, każdy przedsiębiorca będzie posiadał osobne konto VAT. Płatność wykonywana przez kontrahentów, za pośrednictwem przelewu bankowego, będzie podzielona na kwotę netto (która wpłynie na zwykłe konto rozrachunkowe) zapłaty za towar czy usługę oraz kwotę VAT z zawartej transakcji (która wpłynie na specjalne konto VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT wynika, że obowiązek ten istnieje, jeżeli łącznie spełnione są trzy warunki:

  • faktura wystawiana jest na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu VAT,
  • faktura dokumentuje dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy o VAT,
  • faktura wystawiana jest na kwotę brutto przekraczającą 15 tys. zł.

Wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności miało na celu w znaczącym stopniu uszczelnić lukę VAT oraz uchronić przedsiębiorców przed nieświadomym udziałem w nieuczciwych praktykach innych podmiotów rynkowych.

W przypadku oznaczenia faktury dopiskiem o zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności, pomimo braku takiego obowiązku wynikającego z opisanych wyżej warunków, nie jest sankcjonowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy mogą stosować taki dopisek również w przypadku faktur nieprzekraczających kwoty brutto w wysokości 15 tysięcy złotych. Wynika to z przepisów regulujących obowiązkowe dane na fakturze, oprócz których można zamieszczać informacje dodatkowe, których pojawienie się na fakturze nie skutkuje jej nieważnością.

REKLAMA

Zawarcie na fakturze dopisku o zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności pomimo braku takiego obowiązku nie skutkuje natomiast koniecznością zastosowania tego mechanizmu przez nabywcę. Brak zastosowania przez kontrahenta mechanizmu podzielonej płatności w takiej sytuacji nie będzie miało żadnych negatywnych konsekwencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy plik JPK_VAT

Od 1 października 2020 roku następuje zmiana rozliczania się przez przedsiębiorstwa z ewidencji VAT. Dotychczasowe deklaracje składane oddzielnie w postaci VAT-7 lub VAT-7K oraz pliku JPK_VAT zostaną ujednolicone do jednej, poszerzonej deklaracji JPK_VAT. Będzie się ona składać z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej. Podstawą prawną do wprowadzenia nowego, schematycznego wzoru JPK_VAT stało się Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U 2019, poz. 1888).

W nowej deklaracji JPK_VAT przedsiębiorcy zobowiązani do stosowania mechanizmu podzielonej płatności będą musieli oznaczać transakcje wykonane z podziałem płatności w sprzedaży VAT dopiskiem „MPP”. Wynika to z § 10 ust. 4 pkt 13 ww. rozporządzenia.

Konsekwencje braku oznaczeń w nowym JPK_VAT

Według nowych przepisów brak obligatoryjnego oznaczenia transakcji objętych takim obowiązkiem w nowym pliku JPK_VAT może nieść ze sobą szereg konsekwencji. Przede wszystkim, każdy podmiot rozliczający się z ewidencji VAT będzie miał szansę przesłania korekty deklaracji w terminie 14 dni od dnia wskazania błędu przez Urząd Skarbowy. W przypadku braku przesłania korekty lub złożenia wyjaśnień w ww. terminie, naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł nałożyć na podmiot karę w wysokości 500 zł za każdy wskazany w deklaracji błąd. W przypadku podatnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą opisana wyżej kara nie będzie stosowana. Będzie natomiast ciążyć na nim odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA