REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek oznaczania faktur symbolem MPP w nowym pliku JPK_VAT

Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Obowiązek oznaczania faktur symbolem MPP w nowym pliku JPK_VAT
Obowiązek oznaczania faktur symbolem MPP w nowym pliku JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z nowym wzorem pliku JPK_VAT na przedsiębiorców, których transakcje obligatoryjnie muszą zawierać informację o zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności, nałożony zostanie obowiązek oznaczania takich transakcji w ww. deklaracji. Według nowych przepisów, karą za brak oznaczenia transakcji będzie 500 zł za każdy błąd wskazany.

Co to jest mechanizm podzielonej płatności i kiedy jest obowiązkowy?

1 listopada 2019 r. weszły w życie przepisy określające obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności. Wiąże się to m.in. z wprowadzeniem obowiązku oznaczania faktur objętych nowymi przepisami dopiskiem „mechanizm podzielonej płatności”. Według ustawy oznacza to, że oprócz rachunku, służącego do wykonywania wszelkich płatności za towary i usługi na konto bankowe kontrahenta, każdy przedsiębiorca będzie posiadał osobne konto VAT. Płatność wykonywana przez kontrahentów, za pośrednictwem przelewu bankowego, będzie podzielona na kwotę netto (która wpłynie na zwykłe konto rozrachunkowe) zapłaty za towar czy usługę oraz kwotę VAT z zawartej transakcji (która wpłynie na specjalne konto VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT wynika, że obowiązek ten istnieje, jeżeli łącznie spełnione są trzy warunki:

  • faktura wystawiana jest na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu VAT,
  • faktura dokumentuje dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy o VAT,
  • faktura wystawiana jest na kwotę brutto przekraczającą 15 tys. zł.

Wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności miało na celu w znaczącym stopniu uszczelnić lukę VAT oraz uchronić przedsiębiorców przed nieświadomym udziałem w nieuczciwych praktykach innych podmiotów rynkowych.

W przypadku oznaczenia faktury dopiskiem o zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności, pomimo braku takiego obowiązku wynikającego z opisanych wyżej warunków, nie jest sankcjonowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy mogą stosować taki dopisek również w przypadku faktur nieprzekraczających kwoty brutto w wysokości 15 tysięcy złotych. Wynika to z przepisów regulujących obowiązkowe dane na fakturze, oprócz których można zamieszczać informacje dodatkowe, których pojawienie się na fakturze nie skutkuje jej nieważnością.

REKLAMA

Zawarcie na fakturze dopisku o zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności pomimo braku takiego obowiązku nie skutkuje natomiast koniecznością zastosowania tego mechanizmu przez nabywcę. Brak zastosowania przez kontrahenta mechanizmu podzielonej płatności w takiej sytuacji nie będzie miało żadnych negatywnych konsekwencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy plik JPK_VAT

Od 1 października 2020 roku następuje zmiana rozliczania się przez przedsiębiorstwa z ewidencji VAT. Dotychczasowe deklaracje składane oddzielnie w postaci VAT-7 lub VAT-7K oraz pliku JPK_VAT zostaną ujednolicone do jednej, poszerzonej deklaracji JPK_VAT. Będzie się ona składać z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej. Podstawą prawną do wprowadzenia nowego, schematycznego wzoru JPK_VAT stało się Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U 2019, poz. 1888).

W nowej deklaracji JPK_VAT przedsiębiorcy zobowiązani do stosowania mechanizmu podzielonej płatności będą musieli oznaczać transakcje wykonane z podziałem płatności w sprzedaży VAT dopiskiem „MPP”. Wynika to z § 10 ust. 4 pkt 13 ww. rozporządzenia.

Konsekwencje braku oznaczeń w nowym JPK_VAT

Według nowych przepisów brak obligatoryjnego oznaczenia transakcji objętych takim obowiązkiem w nowym pliku JPK_VAT może nieść ze sobą szereg konsekwencji. Przede wszystkim, każdy podmiot rozliczający się z ewidencji VAT będzie miał szansę przesłania korekty deklaracji w terminie 14 dni od dnia wskazania błędu przez Urząd Skarbowy. W przypadku braku przesłania korekty lub złożenia wyjaśnień w ww. terminie, naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł nałożyć na podmiot karę w wysokości 500 zł za każdy wskazany w deklaracji błąd. W przypadku podatnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą opisana wyżej kara nie będzie stosowana. Będzie natomiast ciążyć na nim odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA