REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy JPK_VAT coraz bliżej – z jakimi pytaniami zmagają się przedsiębiorcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Lis Elżbieta Maria
doradca podatkowy, radca prawny, partner w Andersen w Polsce
Nowy JPK_VAT coraz bliżej – z jakimi pytaniami zmagają się przedsiębiorcy?
Nowy JPK_VAT coraz bliżej – z jakimi pytaniami zmagają się przedsiębiorcy?

REKLAMA

REKLAMA

Już za kilka dni nowy JPK_V7M i JPKV7K stanie się faktem. Rewolucja zapowiadana od dawna, po kilku odroczeniach, nieodwołalnie wchodzi w życie. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w komunikacie z 16 września b.r., w którym wskazano, że 30 września 2020 r. zostanie wyłączona dotychczasowa bramka REST API służąca do przesyłania plików JPK autoryzowanych podpisem kwalifikowanym i zaufanym, jak również bramka REST API, służąca do przesyłania plików JPK autoryzowanych danymi autoryzacyjnymi.

W praktyce oznacza to, że począwszy od rozliczenia za październik (lub czwarty kwartał dla podatników rozliczających się kwartalnie), możliwe będzie złożenie wyłącznie nowego JPK. Złożenie deklaracji za okresy rozpoczynające się po 1 października 2020 r. w dotychczasowej formie będzie nieskuteczne i traktowane na równi z tym, jakby deklaracja w ogóle nie była złożona.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Przypomnijmy – nowy JPK składa się zasadniczo z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej. Ta druga część jest nowością i od dawna zapowiadanym ułatwieniem dla podatników. Wdrażając nowy JPK ustawodawca postanowił jednak w dalekim stopniu uszczegółowić dane raportowane w znanej już podatnikom części ewidencyjnej, w szczególności poprzez obowiązek identyfikacji dostaw poszczególnych rodzajów towarów lub usług (poprzez tzw. kody GTU), oznaczanie poszczególnych rodzajów transakcji (np. transakcji w podmiotami powiązanymi, czy też transakcji objętych obowiązkowym MPP), czy też oznaczanie poszczególnych rodzajów dokumentów (np. WEW).

Wiele kwestii budziło i nadal budzi wątpliwości. Część z nich została rozwiązana w drodze opublikowanej przez MF broszury informacyjnej oraz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Nadal pozostaje jednak wiele problemów praktycznych i nierozwiązanych kwestii.

Warto w tym miejscu wskazać, że celem JPK jest m.in. umożliwienie łatwej i szybkiej kontroli podatników. Stąd konieczność oznaczania poszczególnych rodzajów transakcji, które to transakcje zostały uznane przez fiskusa za szczególnie ryzykowne lub interesujące. Popełnienie błędu w nowym JPK, uniemożliwiającego przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji, może skutkować nałożeniem sankcji 500 zł. W praktyce pojawia się zatem pytanie, o jakiego rodzaju błędy może chodzić. Tego rodzaju błędem może być np. nieprawidłowe wprowadzenie do ewidencji numeru faktury. Ministerstwo w wielu miejscach podkreśla wagę rzetelnego prezentowania numeru faktury. Wprowadzenie jakichkolwiek modyfikacji (np. skrócenie zbyt długiego numeru, usunięcie elementów literowych numeru faktury, itp.), może być potraktowane jako uniemożliwiające przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji. Podobnie może być potraktowane błędne oznaczenie GTU lub zastosowanej procedury podatkowej. Spośród kodów GTU najwięcej wątpliwości rodzi kod GTU 12, który odnosi się do świadczenia usług niematerialnych: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Ustawodawca nakazując podatnikom oznaczanie ww kategorii usług nie zawarł przy tym żadnych wskazówek, jak usługi te należy definiować. Dopiero Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania podatników opublikowało listę symboli PKWiU, która pomocniczo może służyć w identyfikacji tych usług.

REKLAMA

Jeżeli zaś chodzi o procedury podatkowe, to najwięcej kłopotów wiąże się z koniecznością oznaczania transakcji (zarówno po stronie zakupów, jak i sprzedaży), objętych mechanizmem podzielonej płatności. Problemy praktyczne pojawiają się przykładowo w przypadku tzw. usług kompleksowych, w skład których wchodzi usługa objęta obowiązkowym MPP. O ile dotychczas podatnicy radzili sobie z tym problemem w ten sposób, że na wszelki wypadek w tych przypadkach wskazywali na obowiązek MPP, o tyle po wejściu w życie nowego JPK, błędne oznaczenie transakcji jako MPP może rodzi obowiązek uiszczenia sankcji 500 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zatem poświęcić pozostały do wdrożenia czas na skrupulatną analizę sprzedaży i zakupów pod kątem stosowania prawidłowych oznaczeń bowiem nawet najdoskonalszy program do obsługi JPK tego zadania za nas nie wykona. W przypadku istotnych wątpliwości, można rozważyć wystąpienie z wnioskiem do GUS bądź o indywidualną interpretację.

dr Elżbieta Lis – doradca podatkowy, radca prawny, partner w Andersen w Polsce

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wchodzi na stałe – od 2026 roku faktury tylko elektroniczne. Szczegóły ustawy już znane!

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

REKLAMA

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA