REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_V7 i JPK_V7K - jakie dane zawiera nowy JPK_VAT?

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
main image

REKLAMA

REKLAMA

JPK_V7 (rozliczenie miesięczne) i i JPK_V7K (rozliczenie kwartalne) obowiązuje od 1 października 2020 r. Podatnicy VAT powinni zbierać dane o dostawach szczególnych grup towarów i usług i procedurach specjalnych. Trzeba je będzie bowiem odpowiednio oznaczyć w nowym JPK_VAT.

Pierwsze JPK_V7 i JPK_V7K

Pierwsze JPK_V7 (dla rozliczających się z fiskusem miesięcznie) i JPK_V7K (dla podatników kwartalnych) trzeba będzie przesłać do 25 listopada (za październik br.). Nie należy tego jednak zostawiać na ostatnią chwilę, bo już od dziś trzeba zbierać dane o dostawach szczególnych grup towarów i usług i procedurach specjalnych. Trzeba je będzie odpowiednio oznaczyć w nowym JPK.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dla najmniejszych przedsiębiorców Ministerstwo Finansów przygotowało nowe, darmowe narzędzia do wysyłki JPK_V7.

Dwie części nowego JPK_VAT - deklaracyjna i ewidencyjna

Nowy JPK_V7 nie oznacza likwidacji deklaracji VAT, jak niektórzy błędnie sądzą. W praktyce deklaracja została włączona do pliku JPK. Co istotne, chodzi wyłącznie o deklaracje VAT-7 i VAT-7K. Zmiany nie obejmują takich deklaracji jak: VAT-12, VAT-8, VAT-9M, VAT-10 czy VAT-14.

JPK_V7 składa się bowiem z dwóch części: deklaracyjnej oraz ewidencyjnej. Trzeba więc będzie w nim wykazać:

REKLAMA

- zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- pozycje z dotychczasowej deklaracji VAT-7 lub VAT-7K.

Ponadto w JPK_V7 trzeba będzie oznaczać:

- różnego rodzaju transakcje szczególne, np. dostawy w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, obowiązkowy split payment, powiązania między podmiotami powiązanymi,

- niektóre dowody sprzedaży - np. dokumenty wewnętrzne (oznaczenie - WEW) lub faktury uproszczone (sprzedaż zaewidencjonowana na kasie fiskalnej - oznaczenie FP),

- niektóre dowody zakupu - np. faktury dla rolnika ryczałtowego (oznaczenie - VAT_RR) oraz faktury wystawione przez dostawcę lub usługodawcę, który wybrał kasową metodę rozliczeń VAT (oznaczenie - MK).

Plik JPK trzeba składać tak jak dotychczas, czyli co miesiąc. Dotyczy to również podatników, którzy dotąd składali deklaracje kwartalne.

Podatnicy, którzy rozliczają się kwartalnie:

- wypełnią za pierwsze dwa miesiące każdego kwartału tylko część ewidencyjną,

- po zakończeniu kwartału wypełnią część ewidencyjną za trzeci miesiąc i część deklaracyjną JPK_VAT za cały kwartał.

Kto musi, a kto nie

Obowiązek przesyłania JPK_V7 nie dotyczy podatników zwolnionych z VAT podmiotowo, a więc takich, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku 200 tys. zł. Nawet jeśli przedsiębiorca przeprowadza transakcje unijne, a w kraju korzysta ze zwolnienia podmiotowego, to nie musi składać nowego JPK_V7. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów na swoich stronach internetowych.

Co z podatnikami zwolnionymi przedmiotowo? MF wskazuje, że jeśli złożyli VAT-R i zostali wpisani do rejestru czynnych podatników VAT, to muszą składać nowy JPK_V7, nawet gdy wykonują jedynie czynności zwolnione przedmiotowo (na podstawie art. 43 ustawy o VAT) i nie mają w ogóle czynności opodatkowanych.

Oznaczanie GTU

Nowy JPK_V7 nie byłby aż taką rewolucją, gdyby nie obowiązek oznaczania wybranych dostaw towarów i usług (GTU) oraz procedur szczególnych (obowiązkowy split payment). W tym tkwi największy problem i wyzwanie dla podatników.

Listę dostaw i usług, które trzeba będzie oznaczyć w JPK, podał minister finansów w par. 10 ust. 3 rozporządzenia z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 1988 ze zm.).

W praktyce kodami GTU (od 01 do 13) trzeba będzie oznaczać m.in.:

- dostawy towarów wrażliwych, m.in. odpadów, elektroniki, części do samochodów, metali szlachetnych, nieruchomości, papierosów, paliwa,

- dostawy budynków, budowli i gruntów,

- dostawy leków i wyrobów medycznych,

- usługi o charakterze niematerialnym (wyłącznie: doradcze, księgowe, prawne, zarządcze, szkoleniowe, marketingowe, firm centralnych, reklamowe, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych),

- usługi transportowe i gospodarki magazynowej.

Jeżeli podatnik nie dokonuje dostawy towarów ani nie świadczy usług wymienionych w par. 10 ust. 3 rozporządzenia, to nie musi stosować kodów GTU. Przykładowo, jeśli przedsiębiorca prowadzi warzywniak, to nie będzie musiał w nowym JPK oznaczać takich transakcji.

Co równie ważne, nie ma obowiązku podawania kodów GTU i innych oznaczeń na fakturach. Słowem, oznaczenia trzeba zamieszczać jedynie w plikach JPK_V7, chyba że ktoś chce je podawać na fakturach (może to robić).

Natomiast informacje o oznaczeniach warto zbierać już na etapie realizowania transakcji. Jeśli firma dokonuje ich wiele, to nie powinna odkładać zbierania danych na kilka dni przed złożeniem pliku JPK. Wtedy przygotowanie oznaczeń zajmie jej bardzo dużo czasu lub wręcz w ogóle nie zdoła tego zrobić.

Sankcje za błąd w nowym JPK - 500 zł kary

Za każdy błąd w nowym JPK grozi sankcja 500 zł. MF tłumaczy, że chodzi o błędy, które podatnik zrobi intencjonalnie i nie będzie chciał ich usunąć po wezwaniu przez naczelnika urzędu skarbowego (będzie na to 14 dni).

Eksperci ostrzegają jednak, że z przepisów (art. 109 ust. 3f-3h ustawy o VAT) wcale nie wynika, by sankcje miały być nakładane tylko w wyjątkowych przypadkach.

Tworzenie i wysyłanie nowego JPK_VAT - narzędzia dla przedsiębiorców

W październiku MF udostępni nową wersję aplikacji e-mikrofirma, która umożliwi tworzenie i wysyłanie nowego JPK_VAT z deklaracją. Miała ona pojawić się przed 1 października, ale jest opóźnienie. Do czasu udostępnienia nowej wersji aplikacji można jeszcze korzystać z dotychczasowej wersji.

MF zwraca uwagę, że dotychczasowi użytkownicy aplikacji będą mogli przenieść do nowej wersji wszystkie dane. W nowej wersji będzie też można skorygować wcześniejsze pliki JPK_VAT.

Alternatywą dla aplikacji będzie formularz interaktywny. Ministerstwo zapewnia, że zostanie on uruchomiony już dziś (1 października) na stronie Podatki.gov.pl. Ma to być proste w obsłudze narzędzie webowe, wymagające połączenia z internetem, które zastąpi dotychczasowy plik w formacie csv. Z formularza będą mogli korzystać również podatnicy posiadający kontrahentów zagranicznych.

Wysłanie pliku JPK_V7 będzie się odbywać poprzez inne narzędzie Klient JPK. Przez Klienta będzie też można przesyłać pozostałe pliki JPK na żądanie (np. JPK_FA).

Co z korektą faktury za wrzesień

Co z fakturą korygującą wystawioną do faktury otrzymanej przed 1 października br.? - pytają czytelnicy DGP. Jak wyjaśniło MF na swojej stronie internetowej, do takich korekt trzeba stosować nowe zasady, w tym również oznaczenia GTU.

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Jakie kody GTU

Najwięcej pytań przedsiębiorców dotyczy kodów GTU, a zwłaszcza tego, czy stosować je w przypadku świadczeń złożonych.

Przykładowo, kod GTU_01 dotyczy dostawy "napojów alkoholowych - alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym". Firmy nie wiedzą więc, czy mają stosować to oznaczenie, jeśli sprzedają wyroby zawierające alkohol etylowy o mocy powyżej 1,2 proc.

W odpowiedzi na pytanie naszej redakcji MF wyjaśniło, że nie trzeba będzie oznaczać kodem GTU_01 perfum, kosmetyków ani płynów do dezynfekcji, mimo że zawierają alkohol etylowy. Pisaliśmy o tym w artykule "Rozwiązany problem z oznaczeniem alkoholu", DGP nr 189/2020.

Nie trzeba też będzie oznaczać kodem GTU_01 usług gastronomicznych, jeżeli ich elementem jest dostarczenie napojów alkoholowych. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów na stronie Podatki.gov.pl.

Tak samo będzie w przypadku części samochodowych. Jeżeli przedmiotem transakcji będzie naprawa pojazdu, to nawet gdy mechanik zamontuje w nim części samochodowe, usługi nie trzeba będzie oznaczać symbolem GTU_07.

Nieco inaczej będzie w przypadku kodu GTU_10. Dotyczy on dostawy budynków, budowli i gruntów. MF wskazało, że oznaczyć trzeba będzie leasing finansowy nieruchomości, sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu we własność, ustanowienie prawa wieczystego gruntu. Nie trzeba jednak będzie oznaczać: usług budowlanych i remontów budynków.

Obowiązkowo trzeba będzie oznaczyć (kodem GTU_06) dostawę folii stretch i to w każdym przypadku, gdy będzie ona przedmiotem dostawy - wyjaśniło MF w odpowiedzi na inne nasze pytanie (patrz "W jaki sposób oznaczać folię w JPK_V7", DGP nr 144/2020). ©℗

Łukasz Zalewski

JPK_V7 i JPK_V7K
//g1.infor.pl/p/_files/464000/i022018096000-463719.mobi
Tytuł załącznika: 
Opis załącznika: jpk vat
Autor załącznika: 
Źródło załącznika: nieznane
//g1.infor.pl/p/_files/464000/i022018096000-463719.mobi
Tytuł załącznika: 
Opis załącznika: jpk vat
Autor załącznika: 
Źródło załącznika: nieznane

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA