REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w JPK_VAT trzeba wykazać zakupy bez podatku?

Czy w JPK_VAT trzeba wykazać zakupy bez podatku?
Czy w JPK_VAT trzeba wykazać zakupy bez podatku?

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy bez VAT a JPK_VAT. Spółka prowadzi opodatkowaną VAT działalność gospodarczą. Jednak zdarza się nam dokonywać zakupów, gdzie nie ma VAT albo nie przysługuje odliczenie. Czy mimo to tego rodzaju zakupy należy wykazywać w ewidencji i nowym JPK_VAT? Jakie dane należy wykazywać w ewidencji i deklaracji VAT (tj. w nowym JPK_VAT)? Jakich danych nie należy wykazywać w części deklaracyjnej i ewidencyjnej JPK_VAT? Czy podatnicy korzystający z procedury marży również nie wykazują zakupów bez podatku w JPK_VAT?

Nowy JPK_VAT

Od października 2020 r. zmodyfikowano dotychczasowy obowiązek przesyłania pliku JPK_VAT. Został wprowadzony nowy format tego pliku, łączący dane dotychczasowego JPK_VAT z danymi gromadzonymi w ewidencjach VAT. Jednocześnie zwiększono zakres informacyjny tego pliku. Dokument ten (tzw. nowy plik JPK_VAT) składany jest w dwóch wariantach - JPK_V7M oraz JPK_V7K.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie dane należy wykazywać w ewidencji i deklaracji VAT (tj. w nowym JPK_VAT)?

Zaznaczenia wymaga fakt, że w ewidencji VAT trzeba wykazywać dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej (art. 109 ust. 3 ustawy o VAT). W szczególności są to dane dotyczące:

- rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku,
- kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego,
- kontrahentów,
- dowodów sprzedaży i zakupów.

Oznacza to, że w ewidencji VAT, a w konsekwencji również w nowym pliku JPK_VAT, nie powinny być wykazywane dane, które nie wpływają na prawidłowe rozliczenie VAT czy sporządzenie informacji podsumowującej.

REKLAMA

Z objaśnień do deklaracji VAT i ewidencji (I punkt 5.1oraz II punkt 6.), które stanowią załącznik do rozporządzenia z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, wynika, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(…) w zakresie danych niezbędnych do obliczenia wysokości podatku naliczonego należy wykazać wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub zwrot podatku naliczonego, na zasadach określonych w przepisach art. 86-92 ustawy o VAT, z uwzględnieniem przepisów wykonawczych, w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja.

Takie same zasady obowiązują przy wypełnianiu części ewidencyjnej.

Jakich danych nie należy wykazywać w części deklaracyjnej i ewidencyjnej

Nie wykazuje się zatem w deklaracji VAT wartości towarów i usług ani kwot podatku naliczonego w zakresie, w jakim podatnikowi nie przysługują te uprawnienia.

Powoduje to, że, co do zasady, nie wykazuje się w deklaracji VAT (tj. w części deklaracyjnej nowego pliku JPK_VAT):

- zakupów bez VAT oraz
- zakupów z VAT, które jednak nie uprawniają podatników do odliczania podatku naliczonego.

Nie należy ich wykazywać także w ewidencji VAT, a w konsekwencji w części ewidencyjnej nowego pliku JPK_VAT. A zatem zakupów, od których nie przysługuje podatek do odliczenia, albo go nie ma - nie wykazuje się w nowym pliku JPK_VAT.

Przykład
Czynny podatnik VAT nabył zwolnioną od podatku VAT usługę ubezpieczeniową. Nabycie tej usługi nie wpływa ani na prawidłowe rozliczenie VAT, ani na sporządzenie informacji podsumowującej. Zatem jej zakupu nie należy wykazywać w ewidencji VAT ani w nowym pliku JPK_VAT.

Czy podatnicy korzystający z procedury marży również nie wykazują zakupów bez podatku w JPK_VAT?

Wyjątek od zasady, że w części ewidencyjnej JPK_VAT nie wykazuje się zakupów bez VAT, nie dotyczy podatników korzystających z procedur opodatkowania marży. Ci podatnicy obowiązani są bowiem wykazywać takie zakupy w:

- ewidencji VAT (§ 11 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług) oraz

- nowym pliku JPK_VAT (w polu ZakupVAT_Marza).

Powinni to uczynić w okresie rozliczeniowym, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług opodatkowanych według procedury marży (zob. objaśnienia do pola ZakupVAT_Marza określone w Broszurze informacyjnej dotyczącej struktury JPK_VAT z deklaracją).

Przykład
W grudniu 2020 r. podatnik prowadzący działalność w zakresie handlu samochodami kupił od osoby prywatnej używany samochód osobowy. Samochód ten został przez podatnika sprzedany w styczniu 2021 r. z zastosowaniem procedury opodatkowania marży. W tej sytuacji kwotę nabycia samochodu podatnik obowiązany jest wykazać w ewidencji VAT oraz w polu ZakupVAT_Marza nowego pliku JPK_VAT za styczeń 2021 r.

Podstawa prawna:

- art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 106; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 2419

- § 11 ust. 1 pkt 4 oraz załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dz.U. poz. 1988; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 2326

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA