REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy Dom Opieki Społecznej jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas fiskalnych?

Katarzyna Broniszewska
Kiedy Dom Opieki Społecznej jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas fiskalnych?
Kiedy Dom Opieki Społecznej jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas fiskalnych?

REKLAMA

REKLAMA

Dom Opieki Społecznej (DOS) jest podatnikiem podatku VAT. Nie odprowadza podatku od usług związanych z opieką społeczną, ponieważ są zwolnione z VAT-u. Za wykonywane świadczenia może przyjmować wynagrodzenie od osób fizycznych bezpośrednio na rachunek bankowy, nie przyjmując wpłat gotówkowych. Czy w związku z tym podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących?

Obowiązek prowadzenia kas rejestrujących powstaje, gdy spełnione są następujące warunki:

Autopromocja

1.  Podatnicy  dokonują sprzedaży na rzecz wskazanych odbiorców - osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Rozstrzygającym i zasadniczym wymogiem, powodującym powstanie obowiązku prowadzenia kas jest zatem status nabywcy towarów lub usług (art. 111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT). 

Świadczenie usług, nawet w pewnej części, za które wynagrodzenie płacą inne podmioty niż osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, powoduje że warunek nie jest spełniony.

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby fizyczne są ostatecznymi nabywcami, u których nie występuje podatek należny, nie dokonują odliczeń. Dzięki kasie fiskalnej mogą otrzymać dokument z informacjami  o zawartej transakcji, a to ułatwia kontrolę wykonywanych czynności.

Podatnikami są (art. 15 ust.1 ustawy o VAT):
- osoby prawne,
- jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej,
- osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

                                                                                                                                
Konieczność prowadzenia kas rejestrujących powstaje niezależnie od tego, czy podatnicy odprowadzają podatek VAT, czy też wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są od jego płacenia zwolnieni. Decydującym kryterium jest to, czy wykonywane świadczenia skierowane są do osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Regulacja ta została także potwierdzona w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, z dnia 15 marca 2011 roku (I SA/Bd 19/11).

2.  Podatnik nie podlega zwolnieniom od obowiązku prowadzenia kas rejestrujących.

Takie zwolnienia wprowadzone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), obowiązującym od 1 stycznia 2011 roku.

Zwolnieniem są objęte usługi, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).

Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję musi jednoznacznie wynikać,  jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata. Ponadto zwolnienie nie dotyczy tych podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie usług przed 1 stycznia 2011 r. (§ 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia oraz pkt 37 załącznika).

Rozporządzenie przedłużyło możliwość stosowania zwolnienia z omawianego obowiązku do dnia 30 kwietnia 2011 roku, w przypadku świadczenia usług dotyczących ochrony zdrowia i opieki społecznej, jeżeli usługi te podlegały zwolnieniu na mocy wcześniejszego rozporządzenia obowiązującego do 31 grudnia 2010 roku (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797)).

Zatem od 1 maja powstał obowiązek ewidencjonowania tych usług przy pomocy kas rejestrujących.


Polecamy: Postępowanie podatkowe

Natomiast zwolnienie z tego obowiązku trwające aż do 31 grudnia 2012 roku dotyczy tych podmiotów,  u których kwota obrotu z działalności w poprzednim roku podatkowym nie była wyższa niż 40.000 zł (chyba że już wcześniej istniał wobec nich obowiązek ewidencjonowania).

Po przekroczeniu tej kwoty odpada możliwość stosowania zwolnienia. Jednak następuje to dopiero po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie sumy 40.000 zł.

Przepis art. 111 ust.5 ustawy o VAT stanowi, że w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 (zakup kasy rejestrującej) na rachunek bankowy podatnika w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika

Na temat odliczeń wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w  wyroku z dnia 23 lipca 2009 roku (I FSK 1910/08).

Zastosowanie powyższych przepisów podatkowych w przypadku DOS.

Pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania. DOS postanowił, że wymagane opłaty będą wnoszone na rachunek bankowy. Wcześniej mieszkańcy domu mogli wnosić opłatę do kasy domu, mimo że DOS nie rozpoczął przed dniem 1 stycznia 2011 r. ewidencjonowania wykonywanych czynności za pomocą kas rejestrujących.

Jeżeli kwota obrotu z działalności DOS w poprzednim roku podatkowym przekroczyła sumę 40 000 tysięcy, zwolnienie mogło być stosowane do 31 kwietnia 2011 roku. Jednak w omawianym przypadku DOS przyjmuje w całości zapłatę za świadczone usługi przelewem na rachunek bankowy. Z dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

W związku z tym Dom Opieki Społecznej będzie mógł stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu z działalności do dnia 31 grudnia 2012 r. (pod warunkiem, że w tym czasie nie pojawią się okoliczności ograniczające tą możliwość).

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 24 sierpnia 2011 roku , wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPP2/443-178/11-6/AW).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA