REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy Dom Opieki Społecznej jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas fiskalnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Kiedy Dom Opieki Społecznej jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas fiskalnych?
Kiedy Dom Opieki Społecznej jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas fiskalnych?

REKLAMA

REKLAMA

Dom Opieki Społecznej (DOS) jest podatnikiem podatku VAT. Nie odprowadza podatku od usług związanych z opieką społeczną, ponieważ są zwolnione z VAT-u. Za wykonywane świadczenia może przyjmować wynagrodzenie od osób fizycznych bezpośrednio na rachunek bankowy, nie przyjmując wpłat gotówkowych. Czy w związku z tym podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących?

Obowiązek prowadzenia kas rejestrujących powstaje, gdy spełnione są następujące warunki:

REKLAMA

REKLAMA

1.  Podatnicy  dokonują sprzedaży na rzecz wskazanych odbiorców - osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Rozstrzygającym i zasadniczym wymogiem, powodującym powstanie obowiązku prowadzenia kas jest zatem status nabywcy towarów lub usług (art. 111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT). 

Świadczenie usług, nawet w pewnej części, za które wynagrodzenie płacą inne podmioty niż osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, powoduje że warunek nie jest spełniony.

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

REKLAMA

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby fizyczne są ostatecznymi nabywcami, u których nie występuje podatek należny, nie dokonują odliczeń. Dzięki kasie fiskalnej mogą otrzymać dokument z informacjami  o zawartej transakcji, a to ułatwia kontrolę wykonywanych czynności.

Podatnikami są (art. 15 ust.1 ustawy o VAT):
- osoby prawne,
- jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej,
- osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

                                                                                                                                
Konieczność prowadzenia kas rejestrujących powstaje niezależnie od tego, czy podatnicy odprowadzają podatek VAT, czy też wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są od jego płacenia zwolnieni. Decydującym kryterium jest to, czy wykonywane świadczenia skierowane są do osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Regulacja ta została także potwierdzona w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, z dnia 15 marca 2011 roku (I SA/Bd 19/11).

2.  Podatnik nie podlega zwolnieniom od obowiązku prowadzenia kas rejestrujących.

Takie zwolnienia wprowadzone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), obowiązującym od 1 stycznia 2011 roku.

Zwolnieniem są objęte usługi, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).

Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję musi jednoznacznie wynikać,  jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata. Ponadto zwolnienie nie dotyczy tych podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie usług przed 1 stycznia 2011 r. (§ 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia oraz pkt 37 załącznika).

Rozporządzenie przedłużyło możliwość stosowania zwolnienia z omawianego obowiązku do dnia 30 kwietnia 2011 roku, w przypadku świadczenia usług dotyczących ochrony zdrowia i opieki społecznej, jeżeli usługi te podlegały zwolnieniu na mocy wcześniejszego rozporządzenia obowiązującego do 31 grudnia 2010 roku (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797)).

Zatem od 1 maja powstał obowiązek ewidencjonowania tych usług przy pomocy kas rejestrujących.


Polecamy: Postępowanie podatkowe

Natomiast zwolnienie z tego obowiązku trwające aż do 31 grudnia 2012 roku dotyczy tych podmiotów,  u których kwota obrotu z działalności w poprzednim roku podatkowym nie była wyższa niż 40.000 zł (chyba że już wcześniej istniał wobec nich obowiązek ewidencjonowania).

Po przekroczeniu tej kwoty odpada możliwość stosowania zwolnienia. Jednak następuje to dopiero po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie sumy 40.000 zł.

Przepis art. 111 ust.5 ustawy o VAT stanowi, że w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 (zakup kasy rejestrującej) na rachunek bankowy podatnika w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika

Na temat odliczeń wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w  wyroku z dnia 23 lipca 2009 roku (I FSK 1910/08).

Zastosowanie powyższych przepisów podatkowych w przypadku DOS.

Pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania. DOS postanowił, że wymagane opłaty będą wnoszone na rachunek bankowy. Wcześniej mieszkańcy domu mogli wnosić opłatę do kasy domu, mimo że DOS nie rozpoczął przed dniem 1 stycznia 2011 r. ewidencjonowania wykonywanych czynności za pomocą kas rejestrujących.

Jeżeli kwota obrotu z działalności DOS w poprzednim roku podatkowym przekroczyła sumę 40 000 tysięcy, zwolnienie mogło być stosowane do 31 kwietnia 2011 roku. Jednak w omawianym przypadku DOS przyjmuje w całości zapłatę za świadczone usługi przelewem na rachunek bankowy. Z dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

W związku z tym Dom Opieki Społecznej będzie mógł stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu z działalności do dnia 31 grudnia 2012 r. (pod warunkiem, że w tym czasie nie pojawią się okoliczności ograniczające tą możliwość).

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 24 sierpnia 2011 roku , wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPP2/443-178/11-6/AW).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA