REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy Dom Opieki Społecznej jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas fiskalnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Kiedy Dom Opieki Społecznej jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas fiskalnych?
Kiedy Dom Opieki Społecznej jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas fiskalnych?

REKLAMA

REKLAMA

Dom Opieki Społecznej (DOS) jest podatnikiem podatku VAT. Nie odprowadza podatku od usług związanych z opieką społeczną, ponieważ są zwolnione z VAT-u. Za wykonywane świadczenia może przyjmować wynagrodzenie od osób fizycznych bezpośrednio na rachunek bankowy, nie przyjmując wpłat gotówkowych. Czy w związku z tym podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących?

Obowiązek prowadzenia kas rejestrujących powstaje, gdy spełnione są następujące warunki:

REKLAMA

1.  Podatnicy  dokonują sprzedaży na rzecz wskazanych odbiorców - osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Rozstrzygającym i zasadniczym wymogiem, powodującym powstanie obowiązku prowadzenia kas jest zatem status nabywcy towarów lub usług (art. 111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT). 

Świadczenie usług, nawet w pewnej części, za które wynagrodzenie płacą inne podmioty niż osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, powoduje że warunek nie jest spełniony.

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby fizyczne są ostatecznymi nabywcami, u których nie występuje podatek należny, nie dokonują odliczeń. Dzięki kasie fiskalnej mogą otrzymać dokument z informacjami  o zawartej transakcji, a to ułatwia kontrolę wykonywanych czynności.

Podatnikami są (art. 15 ust.1 ustawy o VAT):
- osoby prawne,
- jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej,
- osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

                                                                                                                                
Konieczność prowadzenia kas rejestrujących powstaje niezależnie od tego, czy podatnicy odprowadzają podatek VAT, czy też wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są od jego płacenia zwolnieni. Decydującym kryterium jest to, czy wykonywane świadczenia skierowane są do osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Regulacja ta została także potwierdzona w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, z dnia 15 marca 2011 roku (I SA/Bd 19/11).

2.  Podatnik nie podlega zwolnieniom od obowiązku prowadzenia kas rejestrujących.

REKLAMA

Takie zwolnienia wprowadzone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), obowiązującym od 1 stycznia 2011 roku.

Zwolnieniem są objęte usługi, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).

Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję musi jednoznacznie wynikać,  jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata. Ponadto zwolnienie nie dotyczy tych podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie usług przed 1 stycznia 2011 r. (§ 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia oraz pkt 37 załącznika).

Rozporządzenie przedłużyło możliwość stosowania zwolnienia z omawianego obowiązku do dnia 30 kwietnia 2011 roku, w przypadku świadczenia usług dotyczących ochrony zdrowia i opieki społecznej, jeżeli usługi te podlegały zwolnieniu na mocy wcześniejszego rozporządzenia obowiązującego do 31 grudnia 2010 roku (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797)).

Zatem od 1 maja powstał obowiązek ewidencjonowania tych usług przy pomocy kas rejestrujących.


Polecamy: Postępowanie podatkowe

REKLAMA

Natomiast zwolnienie z tego obowiązku trwające aż do 31 grudnia 2012 roku dotyczy tych podmiotów,  u których kwota obrotu z działalności w poprzednim roku podatkowym nie była wyższa niż 40.000 zł (chyba że już wcześniej istniał wobec nich obowiązek ewidencjonowania).

Po przekroczeniu tej kwoty odpada możliwość stosowania zwolnienia. Jednak następuje to dopiero po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie sumy 40.000 zł.

Przepis art. 111 ust.5 ustawy o VAT stanowi, że w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 (zakup kasy rejestrującej) na rachunek bankowy podatnika w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika

Na temat odliczeń wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w  wyroku z dnia 23 lipca 2009 roku (I FSK 1910/08).

Zastosowanie powyższych przepisów podatkowych w przypadku DOS.

Pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania. DOS postanowił, że wymagane opłaty będą wnoszone na rachunek bankowy. Wcześniej mieszkańcy domu mogli wnosić opłatę do kasy domu, mimo że DOS nie rozpoczął przed dniem 1 stycznia 2011 r. ewidencjonowania wykonywanych czynności za pomocą kas rejestrujących.

Jeżeli kwota obrotu z działalności DOS w poprzednim roku podatkowym przekroczyła sumę 40 000 tysięcy, zwolnienie mogło być stosowane do 31 kwietnia 2011 roku. Jednak w omawianym przypadku DOS przyjmuje w całości zapłatę za świadczone usługi przelewem na rachunek bankowy. Z dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

W związku z tym Dom Opieki Społecznej będzie mógł stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu z działalności do dnia 31 grudnia 2012 r. (pod warunkiem, że w tym czasie nie pojawią się okoliczności ograniczające tą możliwość).

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 24 sierpnia 2011 roku , wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPP2/443-178/11-6/AW).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA