REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy Dom Opieki Społecznej jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas fiskalnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Kiedy Dom Opieki Społecznej jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas fiskalnych?
Kiedy Dom Opieki Społecznej jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas fiskalnych?

REKLAMA

REKLAMA

Dom Opieki Społecznej (DOS) jest podatnikiem podatku VAT. Nie odprowadza podatku od usług związanych z opieką społeczną, ponieważ są zwolnione z VAT-u. Za wykonywane świadczenia może przyjmować wynagrodzenie od osób fizycznych bezpośrednio na rachunek bankowy, nie przyjmując wpłat gotówkowych. Czy w związku z tym podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących?

Obowiązek prowadzenia kas rejestrujących powstaje, gdy spełnione są następujące warunki:

REKLAMA

Autopromocja

1.  Podatnicy  dokonują sprzedaży na rzecz wskazanych odbiorców - osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Rozstrzygającym i zasadniczym wymogiem, powodującym powstanie obowiązku prowadzenia kas jest zatem status nabywcy towarów lub usług (art. 111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT). 

Świadczenie usług, nawet w pewnej części, za które wynagrodzenie płacą inne podmioty niż osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, powoduje że warunek nie jest spełniony.

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby fizyczne są ostatecznymi nabywcami, u których nie występuje podatek należny, nie dokonują odliczeń. Dzięki kasie fiskalnej mogą otrzymać dokument z informacjami  o zawartej transakcji, a to ułatwia kontrolę wykonywanych czynności.

Podatnikami są (art. 15 ust.1 ustawy o VAT):
- osoby prawne,
- jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej,
- osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

                                                                                                                                
Konieczność prowadzenia kas rejestrujących powstaje niezależnie od tego, czy podatnicy odprowadzają podatek VAT, czy też wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są od jego płacenia zwolnieni. Decydującym kryterium jest to, czy wykonywane świadczenia skierowane są do osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Regulacja ta została także potwierdzona w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, z dnia 15 marca 2011 roku (I SA/Bd 19/11).

2.  Podatnik nie podlega zwolnieniom od obowiązku prowadzenia kas rejestrujących.

REKLAMA

Takie zwolnienia wprowadzone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), obowiązującym od 1 stycznia 2011 roku.

Zwolnieniem są objęte usługi, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).

Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję musi jednoznacznie wynikać,  jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata. Ponadto zwolnienie nie dotyczy tych podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie usług przed 1 stycznia 2011 r. (§ 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia oraz pkt 37 załącznika).

Rozporządzenie przedłużyło możliwość stosowania zwolnienia z omawianego obowiązku do dnia 30 kwietnia 2011 roku, w przypadku świadczenia usług dotyczących ochrony zdrowia i opieki społecznej, jeżeli usługi te podlegały zwolnieniu na mocy wcześniejszego rozporządzenia obowiązującego do 31 grudnia 2010 roku (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797)).

Zatem od 1 maja powstał obowiązek ewidencjonowania tych usług przy pomocy kas rejestrujących.


Polecamy: Postępowanie podatkowe

REKLAMA

Natomiast zwolnienie z tego obowiązku trwające aż do 31 grudnia 2012 roku dotyczy tych podmiotów,  u których kwota obrotu z działalności w poprzednim roku podatkowym nie była wyższa niż 40.000 zł (chyba że już wcześniej istniał wobec nich obowiązek ewidencjonowania).

Po przekroczeniu tej kwoty odpada możliwość stosowania zwolnienia. Jednak następuje to dopiero po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie sumy 40.000 zł.

Przepis art. 111 ust.5 ustawy o VAT stanowi, że w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 (zakup kasy rejestrującej) na rachunek bankowy podatnika w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika

Na temat odliczeń wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w  wyroku z dnia 23 lipca 2009 roku (I FSK 1910/08).

Zastosowanie powyższych przepisów podatkowych w przypadku DOS.

Pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania. DOS postanowił, że wymagane opłaty będą wnoszone na rachunek bankowy. Wcześniej mieszkańcy domu mogli wnosić opłatę do kasy domu, mimo że DOS nie rozpoczął przed dniem 1 stycznia 2011 r. ewidencjonowania wykonywanych czynności za pomocą kas rejestrujących.

Jeżeli kwota obrotu z działalności DOS w poprzednim roku podatkowym przekroczyła sumę 40 000 tysięcy, zwolnienie mogło być stosowane do 31 kwietnia 2011 roku. Jednak w omawianym przypadku DOS przyjmuje w całości zapłatę za świadczone usługi przelewem na rachunek bankowy. Z dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

W związku z tym Dom Opieki Społecznej będzie mógł stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu z działalności do dnia 31 grudnia 2012 r. (pod warunkiem, że w tym czasie nie pojawią się okoliczności ograniczające tą możliwość).

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 24 sierpnia 2011 roku , wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPP2/443-178/11-6/AW).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA