REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kasy fiskalne dla prawników od maja 2011 r.

Kasy fiskalne dla prawników.
Kasy fiskalne dla prawników.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 maja 2011 r. wielu podatników utraci zwolnienie z obowiązku stosowania kas rejestrujących (fiskalnych). Obowiązek wprowadzenia urządzeń rejestrujących dotyczy m.in. prawników u których obrót z usług świadczonych dla osób fizycznych był w 2010 r. większy niż 40 tys zł.

Ministerstwo Finansów chce pełnej dokumentacji tych dochodów. Zakup kas będzie refundowany. Rząd przewiduje wydatki na ten cel rzędu 250 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów rozporządzeniem z 26 lipca 2010 w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zlikwidował ulgi fiskalne nie tylko dla prawników, ale także dla lekarzy.

Szacuje się, że podatnicy będą musieli zainstalować nawet 300 tys. urządzeń fiskalnych. Refundacja obejmie 90 proc. ich zakupu, ale nie więcej niż 700 zł.

Prawnicy muszą zawiadomić Urząd Skarbowy o powstałym obowiązku ewidencji i podać ile urządzeń fiskalizujących chcą uruchomić w swojej kancelarii.

REKLAMA

Mają na to czas do 30 kwietnia br .Te podmioty, które przekroczą obrót 20 tys zł w bieżącym roku, muszą być gotowe na zainstalowanie urządzenia fiskalnego na 2 miesiące po końcu miesiąca, w którym to nastąpiło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy, którzy rozpoczęli działalność w tym roku - z chwilą przekroczenia progu 20 tys. Dotyczy to 2011 i 2012 roku.

Kto zapłaci najwięcej?

Pytanie czy rzeczywiście usprawni to pracę prawników pozostaje otwarte. Szacuje się, że fiskalizacja może wpłynąć na wzrost kosztów usług prawniczych, czym obciążeni zostaną klienci. Tym bardziej, że fiskalizacja obejmie adwokatów obsługujących osoby fizyczne. Kwota dochodu z działalności, od której prawnicy będą ewidencjonowani, dotyczy także dochodów ze spraw z urzędu.

Kasy fiskalne 2011 - czyli kto utraci zwolnienie

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

Rozporządzenie nie dotyczy dużych kancelarii obsługujących tylko firmy. W mniejszym stopniu odczują je też radcy prawni, którzy najczęściej świadczą usługi na rzecz instytucji. Prawnicy obsługujący klientów biznesowych pozostają przy fakturowaniu. Obowiązek fiskalizacji omija również notariuszy, którzy i tak muszą stosować pełen rejestr na podstawie ustawy o notariacie.

- Zamierzam zaopatrzyć się w potrzebny sprzęt, jednak mam pewne wątpliwości. Przychód od klientów indywidualnych to w moim wypadku może 10 %. Zdarzało mi się nie ewidencjonować przychodów od drobnych opinii prawnych, ale im bardziej kancelaria się rozwija tym więcej rejestruję. Wiem, że niektórzy koledzy dla wygody fakturują wszystkich albo zarabiają sporo na czarno - mówi adwokat z jednej z wrocławskich kancelarii.

Fiskalizacja w praktyce

Każdy klient indywidualny dostanie paragon, który będzie zawierać oznaczenie „usługa prawnicza”, a także dane lub nazwę podatnika oraz unikatowy numer urządzenia fiskalizującego.

Prawnicy mogą skorzystać ze standardowej kasy fiskalnej albo wystawiać paragon poprzez oprogramowanie wspierające zarządzanie kancelarią, które będzie zintegrowane z drukarką fiskalną. Zaletą tego drugiego rozwiązania jest mobilność: paragon można wystawić mają do dyspozycji laptopa i podłączoną do niego niewielką drukarkę.

- Dzięki sprawnym i przemyślanym technologiom, fiskalizacja wcale nie musi wywołać utrudnień w pracy kancelarii. Wręcz przeciwnie: przyczyni się do przejrzystości i większego zaufania wobec całej grupy zawodowej - przekonuje Marcin Mordak, dyrektor handlowy spółki zajmującej się dystrybucją marki LEGALOffice PL dostarczającej rozwiązania techniczne na potrzeby kancelarii prawniczych.

- System oprogramowania umożliwia archiwizację wszystkich spraw dla klientów indywidualnych, a drukarka fiskalna zachowuje w formie elektronicznej, na karcie pamięci dokumenty kasowe przez cały okres wymagany w ustawie o podatku od towarów i usług - dodaje.

Kasy fiskalne 2011 - odpowiedzi Ministerstwa Finansów na najczęściej zadawane pytania

Kasy fiskalne 2011 - jak rozpocząć ewidencję obrotu kasą fiskalną

Trudno przewidzieć, ile pieniędzy rzeczywiście wpłynie do budżetu państwa w związku z nowymi przepisami. Nie ulega jednak wątpliwości, że obowiązek fiskalizacji może pozytywnie wpłynąć na wizerunek prawników w społeczeństwie, a rozliczanie świadczonych przez nich usług stanie się bardziej przejrzyste.

Fiskalizacja może być impulsem do wdrożenia systemów optymalizacji pracy kancelarii prawniczych, co w konsekwencji może się przełożyć na usprawnienie ich pracy oraz obniżenie kosztów funkcjonowania.

Źródło: LegalOffice PL

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA