Kategorie

Kasy fiskalne po 1 kwietnia 2013 r.

kasy fiskalne (rejestrujące) - zmiany od 1 kwietnia 2013 r.
Od początku kwietnia obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych, które przynosi dość sporo zmian. Eksperci Ministerstwa Finansów przygotowali omówienie najważniejszych z tych nowości. Poniżej publikujemy te wyjaśnienia.

Od 1 kwietnia 2013 r. obowiązuje rozporządzenie z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Rozporządzenie to było poprzedzone rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338, z późn. zm.), zwane dalej „rozporządzeniem 2008”.

Rozporządzenie obejmuje swoim zakresem kwestie:

-       sposobu prowadzenia przez podatników zobowiązanych do stosowania kas, ewidencji obrotu i kwot podatku należnego, zwanej dalej „ewidencją”,

-       warunków używania kas rejestrujących, zwanych dalej „kasami”,

-       terminu zgłoszenia kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, oraz rodzaje dokumentów, które są prowadzone lub składane w związku z używaniem kasy rejestrującej oraz wzory tych dokumentów,

-       warunków zorganizowania i prowadzenia serwisu kas oraz warunków, które powinny spełniać podmioty prowadzące serwis kas,

-       terminu oraz zakresu obowiązkowych przeglądów technicznych kas.

PODATNICY

Rozpoczęcie ewidencji przy zastosowaniu kas

W tym zakresie regulacje prawne zawarte w rozporządzeniu stanowią przeniesienie dotychczasowych uregulowań.

Reklama

Przed terminem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy. Wzór zawiadomienia stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia (nowy wzór).

W przypadku podatnika, który zamierza stosować do prowadzenia ewidencji jedną kasę, zawiadomienie może być dokonane na formularzu zgłoszenia przez podatnika danych dotyczących kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia (zmieniony formularz). Zawiadomienie jest jednym z warunków odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej przez podatnika na zakup kasy.

Przed terminem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji powinna nastąpić również fiskalizacja kasy. Fiskalizacja potwierdzona jest wykonaniem raportu fiskalnego dobowego i wydrukiem raportu fiskalnego dobowego, który jest dołączany do książki kasy.

W terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie danych dotyczących kasy, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.

Wzór zgłoszenia stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

(Podstawa prawna: § 13 rozporządzenia)

Zgłoszenie kasy fiskalnej do urzędu skarbowego

Kasy fiskalne 2013 – obowiązki, zwolnienia, sankcje

Kasy fiskalne 2013 – zakres zwolnień w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Warunki używania kas fiskalnych

Rozporządzenie określa, jakie warunki musi spełniać podatnik stosujący kasy i w tym zakresie doprecyzowuje dotychczas obowiązujące przepisy lub stanowi ich uszczegółowienie.

Zmianie uległy m.in. regulacje dotyczące terminu sporządzenia raportu okresowego (miesięcznego). Podatnicy sporządzają raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu.

(Podstawa prawna: § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia)

Doprecyzowano regulacje dotyczące:

- przyporządkowania wartości 0% dowolnej litery, z wyjątkiem litery „A”,  w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy;

- czynności podejmowanych przez podatnika w związku ze zmianą właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

Podatnik w terminie 7 dni od dnia wystąpienia okoliczności skutkujących ww. zmianą składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o zarejestrowanie w prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego ewidencji kasy, pod dotychczasowym numerem ewidencyjnym kasy, zgodnie  z wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Do wniosku podatnik dołącza informację o dotychczas właściwym naczelniku urzędu skarbowego.

-       czynności podejmowanych przez podatnika w związku ze zmianą miejsca używania kasy;

Podatnik w terminie 7 dni od dnia zmiany miejsca używania kasy informuje o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, składając zgłoszenie aktualizacyjne danych dotyczących kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Jednocześnie podatnik zapewnia dokonanie zmiany  w książce kasy oraz zapewnia dokonanie zmiany danych zapisanych w pamięci kasy dotyczących adresu punktu sprzedaży,  w którym po dokonanej zmianie kasa będzie używana.

Zmiana miejsca używania kasy nie wymaga odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy.

(Podstawa prawna: § 14 rozporządzenia),

-  procedury postępowania w sytuacji zakończenia pracy w trybie fiskalnym, przy wymianie pamięci fiskalnej, utracie kasy w wyniku kradzieży lub działania siły wyższej (oraz jej odzyskania);

(Podstawa prawna: § 15 – 17 rozporządzenia)

Sposób powadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas

W tym zakresie doprecyzowano zapisy rozporządzenia 2008, a także szczegółowo uregulowano, dotychczas nieznajdujące odzwierciedlenia w przepisach podatkowych, zagadnienia, które w znacznej mierze potwierdzają (ujednolicają) stosowaną w tym zakresie praktykę.

Szczegółowo uregulowano m.in. następujące zagadnienia:

-       ewidencji podlega każda sprzedaż, w tym sprzedaż zwolniona; 

-       ewidencji zaliczek (przedpłat);

Otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania.

(Podstawa prawna: § 3 ust. 2 rozporządzenia)

-       prowadzenia odrębnej ewidencji;

        Rozporządzenie zawiera szczegółową regulację dotyczącą odrębnej ewidencji, na podstawie której podatnik koryguje obrót zaewidencjonowany na kasie rejestrującej.

Reklama

W przypadku wystąpienia uznanych reklamacji towarów lub usług, zwrotów towarów lub oczywistych pomyłek, podatnik powinien je ująć w odpowiednich wartościach w odrębnej ewidencji, a następnie – w celu określenia wysokości podatku należnego z tytułu zaewidencjonowanej przy pomocy kasy sprzedaży - skorygować o te wartości informacje pochodzące z raportu fiskalnego okresowego (miesięcznego).

Należy zwrócić uwagę, że w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki podatnik dołącza, do odrębnej ewidencji, oryginał paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka. W przypadku zwrotu towarów i uznanych reklamacji towarów i usług w odrębnej ewidencji ujmuje się dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, np. paragon fiskalny czy wydruk z terminala (w przypadku płatności bezgotówkowych itp.).

      (Podstawa prawna: § 3 ust. 3 – 6 rozporządzenia)

-     ewidencji czynności wykonywanych w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze;

Przepis ten porządkuje zasady ewidencjonowania przez podmioty działające w ramach ww. umów, rozróżniając przypadek, gdy do ewidencjonowania wykorzystywana jest kasa powierzona oraz kasa własna. Przepis ten koreluje z art. 111 ust. 3a pkt 7 oraz ust. 3b ustawy i ma na celu wyeliminowanie dotychczasowych problemów interpretacyjnych.

Podatnik, który jest zobowiązany do stosowania kasy do ewidencji własnej sprzedaży, w związku z zawarciem ww. umów może powierzyć kasę (kasę powierzoną) do prowadzenia ewidencji w jego imieniu przez inny podmiot lub zobowiązać inny podmiot do prowadzenia jego ewidencji (w jego imieniu lub na jego rzecz) na kasie własnej innego podmiotu.

W przypadku gdy inny podmiot zobowiąże się do prowadzenia ewidencji na rzecz lub w imieniu podatnika zlecającego wykonywanie czynności w ramach ww. umów na kasie własnej będzie ewidencjonowana cała wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu tego podatnika. Przekazanie kasy powierzonej w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kasy własnej wymaga zawarcia umowy w formie pisemnej.

(Podstawa prawna: § 5 rozporządzenia)

-       obowiązek zamknięcia wszystkich transakcji w ciągu doby przed wykonaniem raportu fiskalnego dobowego za dany dzień przez podatników, którzy rozliczają więcej niż jedną transakcję w jednym czasie, dotyczy to m.in. branży gastronomicznej;

(Podstawa prawna: § 6 ust. 2 rozporządzenia)

W pozostałym zakresie rozporządzenie przenosi regulacje zawarte w rozporządzeniu 2008.

Ponadto rozporządzenie zawiera regulacje wskazujące, jakie elementy powinny zawierać dokumenty fiskalne tj. paragon fiskalny i raport fiskalny dobowy.

W porównaniu z rozporządzeniem 2008 konstrukcja paragonu fiskalnego oraz paragonu fiskalnego (taxi) została poszerzona o następujące elementy:

-       oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;

-       wartość rabatów lub narzutów, o ile występują;

-       numer identyfikacji podatkowej (NIP nabywcy) – na żądanie nabywcy. Regulacja ta ma umożliwić podatnikom wystawienie za pomocą kasy paragonu, który pełniłby rolę tzw. faktury uproszczonej (w przypadku, gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo 100 euro).

Ponadto uległa doprecyzowaniu regulacja dotycząca nazwy towaru lub usługi na paragonie. Wskazano bowiem, że paragon fiskalny zawiera m. in. „nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację”.

Podatnik powinien zatem zadbać o takie zaprogramowanie kasy rejestrującej, aby konsument otrzymywał paragony z nazwami towarów lub usług, pozwalającymi na ich jednoznaczną identyfikację. To od podatnika zależy, w jaki sposób dobiera on nazwę towaru lub usługi, aby jednoznacznie je identyfikować.

Podkreślić należy, że sposób „jednoznacznego” identyfikowania towarów i usług jest ściśle związany z asortymentem towarów i usług, jakie podatnik oferuje. Jeżeli przykładowo podatnik ma w sprzedaży 5 gatunków jabłek i wszystkie są w jednakowej cenie, podatnik może zaprogramować nazwę „jabłka”. Jeżeli jednak podatnik ma w sprzedaży np. ziemniaki i młode ziemniaki, przy czym oba towary mają różną cenę za kilogram, powinien oddzielnie je identyfikować. Sposób prowadzenia jednoznacznej identyfikacji ma zatem ścisły związek z asortymentem oferowanym przez podatnika.

(Podstawa prawna: § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia)

Wprowadzono regulacje dotyczące konstrukcji paragonu fiskalnego przy świadczeniu usług transportu pasażerskiego oraz raportu fiskalnego dobowego.

(Podstawa prawna: § 10 i § 11 rozporządzenia)

W pozostałym zakresie dotyczącym dokumentów fiskalnych rozporządzenie powiela regulacje zawarte w rozporządzeniu 2008.

Kasy fiskalne po 1 stycznia 2013 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów


Regulacje przejściowe

Podatnicy użytkujący kasy nabyte w okresie ważności decyzji i postanowień wydanych przez Ministra Finansów oraz postanowień wydanych przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, mogą je nadal stosować po upływie tego okresu, gdy kasy zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika. Podatnicy użytkują kasy, które nie posiadają możliwości technicznych spełniania wymagań dotyczących np. umieszczania na paragonie NIP-u nabywcy – na żądanie nabywcy lub wartości rabatów mogą nadal stosować te kasy po 31 marca 2013 r. W rezultacie paragon fiskalny drukowany przez taką kasę nie będzie zawierać np. NIP-u nabywcy lub wartości rabatów.

(Podstawa prawna: § 35 i 36 rozporządzenia)

Przez pół roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia, tj. do dnia 30 września 2013 r. podatnicy mogą prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z dotychczasowymi przepisami. Oznacza to, że np. podatnicy będą mieli obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zgodnie z wymogami rozporządzenia dopiero od 1 października 2013 r. Od tej bowiem daty podatnicy są ostatecznie obowiązani prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z rozporządzeniem, z uwzględnieniem modyfikacji wynikających z omówionych wyżej § 35 i § 36 rozporządzenia.

Nie trzeba wymieniać kas fiskalnych po 1 kwietnia

W szczególności oznacza to, że podatnicy użytkują kasy, które nie posiadają możliwości technicznych spełnienia wymagań dotyczących np. umieszczania na paragonie fiskalnym NIP’u nabywcy (na żądanie nabywcy) lub wartości rabatów będą mogli je stosować także po 30 września 2013 r. W rezultacie, także po tej dacie paragon fiskalny drukowany przez taką kasę będzie mógł nie zawierać np. NIP-u nabywcy – na żądanie nabywcy lub wartości rabatów.

(Podstawa prawna: § 37 rozporządzenia)

Do dnia 1 października 2013 r. przedłużono termin na zawarcie umowy w formie pisemnej, dotyczącej przekazania innemu podmiotowi kasy powierzonej (w ramach umowy agencyjnej zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze) w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązania innego podmiotu do prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kasy własnej.

(Podstawa prawna: § 38 rozporządzenia)

SERWIS KAS FISKALNYCH

W zakresie prowadzenia usług serwisowych regulacje rozporządzenia porządkują dotychczas obowiązujące przepisy. Jednocześnie w celu wyraźnego rozdzielenia uprawnień pomiędzy podmiotami wykonującymi serwis, rozporządzenie wprowadza definicję podmiotu prowadzącego serwis główny (dalej „serwis główny”) oraz podmiotu prowadzącego serwis kas (dalej „serwis autoryzowany”).

Podkreślić należy, że podatnik może korzystać wyłącznie z serwisu prowadzonego przez serwis główny lub serwis autoryzowany. Rozporządzenia zawiera również pojęcie serwisanta kas oraz określa zakres uprawnień i obowiązków serwisów i serwisantów kas.

Serwis główny kas fiskalnych

Serwis główny organizuje i prowadzi producent danego typu kasy, podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu danego typu kasy a także podmiot, któremu serwis główny, w drodze pisemnej umowy, przekazał prowadzenie serwisu głównego.

W przypadku zaprzestania prowadzenia serwisu przez serwis główny, podmiot ten jest zobowiązany do przekazania jego prowadzenia innemu podmiotowi w formie pisemnej umowy.  Kopię umowy powierzającej prowadzenie serwisu głównego należy, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia, przekazać do właściwego dla podmiotu przekazującego naczelnika urzędu skarbowego oraz do Ministerstwa Finansów.

(Podstawa prawna: § 18 i 29 rozporządzenia)

Serwis główny informuje Ministerstwo Finansów w zakresie zorganizowania serwisu kas (schemat organizacyjny i jego rozmieszczenie w kraju), w terminie 30 dni od dnia otrzymania potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar o spełnieniu przez kasę kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy.

(Podstawa prawna: § 18 ust. 2 rozporządzenia)

Do uprawnień i obowiązków serwisu głównego należy, w szczególności:

-       prowadzenie dokumentacji dotyczącej serwisu wprowadzonych na rynek egzemplarzy kas ( § 22 ust. 1 rozporządzenia);

-       wydawanie i cofanie upoważnień, których potwierdzeniem jest identyfikator serwisanta kas, do serwisowania danych typów kas (§ 23 ust. 2, 3 i 5 rozporządzenia);

-       wymiana pamięci fiskalnej, lub jej odczyt w przypadkach, gdy serwisant kasy stwierdzi brak możliwości takiego odczytu (§ 24 ust. 1 rozporządzenia);

-       sporządzanie protokołu z odczytu pamięci fiskalnej (w przypadku, gdy serwisant kas stwierdzi brak możliwości odczytu pamięci) i przekazanie go w terminie 7 dni od dnia jego sporządzenia do naczelnika właściwego dla podatnika oraz samego podatnika, a także do Prezesa Głównego Urzędu Miar w przypadkach, gdy taki odczyt jest niemożliwy (§ 27 ust. 1 – 5 rozporządzenia);

-       wydawanie, na wniosek podatnika, duplikatu książki kasy (§ 28 rozporządzenia);

-       wydawanie opinii (uzupełnianie protokołu), w przypadkach wystąpienia awarii związanych z konstrukcją kasy (awarii pamięci podręcznej w kasach z elektronicznym zapisem kopii) (§26 ust. 2  rozporządzenia);

-       prowadzenie i aktualizowanie na bieżąco listy serwisantów kas, upoważnionych do prowadzenia serwisu danych typów kas oraz przesyłania jej, w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany, do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego. Forma i sposób przesyłania ww. listy nie został dookreślony, dopuszcza się również formę elektroniczną (§ 30 rozporządzenia).

Serwis autoryzowany kas rejestrujących

Serwis autoryzowany może prowadzić przedsiębiorca, któremu serwis główny, w drodze umowy, zlecił wykonywanie serwisu kas.

(Podstawa prawna: § 20 rozporządzenia)

Do uprawnień i obowiązków serwisu autoryzowanego należy, w szczególności:

-       w przypadku dokonania fiskalizacji kasy złożenie, w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, zgłoszenia danych dotyczących kasy wg wzoru zawartego w załączniku nr 5 do rozporządzenia (zmiana formularza) (§ 21 rozporządzenia);

-       podejmowanie serwisu kasy w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia awarii przez podatnika (§ 31 ust. 1  rozporządzenia);

-       przekazywanie serwisowi głównemu (w okresach kwartalnych) dokumentacji związanej z prowadzonym serwisem danej kasy (§ 22 ust. 2 rozporządzenia);

-       informowanie serwisu głównego o serwisantach, którzy naruszają warunki prowadzenia serwisu kas lub wykonując taki serwis umożliwiają podatnikowi nierzetelne ewidencjonowanie transakcji przy zastosowaniu kasy (§ 23 ust. 4 rozporządzenia);

-       współpraca ze wskazanymi przez naczelnika urzędu skarbowego pracownikami urzędu w zakresie udzielania wyjaśnień dotyczących sposobu używania danej kasy oraz procedur pracy kasy, w szczególności w sprawdzaniu prawidłowości jej pracy (§ 31 ust. 3 rozporządzenia).

Serwisanci kas rejestrujących

Serwis kas wykonują upoważnieni serwisanci kas.

Serwisant kas musi posiadać ważny identyfikator serwisanta, którego wzór stanowi załącznik nr 6 (nowy wzór do rozporządzenia).

(Podstawa prawna: § 23 rozporządzenia)

Do obowiązków serwisanta należy, w szczególności:

-       dokonywanie odczytów pamięci fiskalnej (§ 15, 16 rozporządzenia);

-       dokonywanie wpisów swoich danych identyfikacyjnych do książek kas (§ 25 rozporządzenia);

-       wykonywanie obowiązkowych przeglądów technicznych kas (w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia przez podatnika) (§ 31 ust. 4 rozporządzenia);

-       dokonywanie czytelnych, chronologicznych wpisów do książki kasy i przechowywanie kopii tych informacji w dokumentacji serwisu kasy (§ 25 ust. 1 i 2 rozporządzenia);

-       dokonywanie fiskalizacji kasy. Serwisant kas nie może dokonać fiskalizacji kasy, która w dniu jej nabycia przez podatnika nie posiadała ważnej decyzji, potwierdzenia Ministra Finansów lub potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar o spełnieniu kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (§ 21, § 24 ust. 2 rozporządzenia);

-       sporządzanie protokołu, wg procedury określonej w instrukcji serwisowej kasy, w przypadkach zgłoszenia przez podatnika sytuacji awaryjnej dotyczącej pamięci podręcznej w kasach z elektronicznym zapisem kopii (§ 26 ust. 1 rozporządzenia);

-       udzielanie wyjaśnień dotyczących sposobu używania kasy lub dokonywanie czynności z zakresu serwisu kasy, na żądanie właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego (§ 31 ust. 2 rozporządzenia).

Serwisant kasy, posiadanej przez podatnika, nie może być przez niego zatrudniony na podstawie stosunku pracy, umowy zlecenia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy o podobnym charakterze.

(Podstawa prawna: § 23 ust. 8 rozporządzenia)

Termin i zakres obowiązkowych przeglądów technicznych kas rejestrujących

Zgodnie z rozporządzeniem obowiązkowego przeglądu technicznego kas dokonuje się nie rzadziej niż co 2 lata. Natomiast w przypadku kas o zastosowaniu specjalnym, przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ich bagażu podręcznego taksówkami, obowiązkowego przeglądu dokonuje się w terminach wymaganych do kolejnej legalizacji określonych w odrębnych przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasą przez podatnika, jednak nie rzadziej niż co 25 miesięcy.

Doprecyzowano zapis dotyczący sposobu liczenia terminu wykonania obowiązkowego przeglądu technicznego kas (zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej).

(Podstawa prawna: § 33 rozporządzenia)

Uszczegółowiono również regulacje dotyczące zakresu obowiązkowego przeglądu technicznego. Obowiązkowy przegląd techniczny kasy obejmuje sprawdzenie:

-       stanu plomb na obudowie kasy, a w przypadku kas bez programu aplikacyjnego (drukarek fiskalnych) – również stanu plomb na module fiskalnym kasy, oraz zgodności ich z zapisem w książce kasy i dokumentacją związaną z wykonywanym serwisem kasy;

-       stanu obudowy kasy;

-       czytelności dokumentów fiskalnych drukowanych przez kasę;

-       programu pracy kasy i programu archiwizującego, jego wersji co do zgodności z zapisami w książce kasy i dokumentacją związaną z wykonywanym serwisem kasy;

-       poprawności działania kasy, w szczególności w zakresie emisji dokumentów fiskalnych;

-       poprawności działania wyświetlacza klienta;

-       stanu pamięci fiskalnej i modułu fiskalnego kasy co do zgodności z dokumentacją związaną z wykonywanym serwisem kasy;

-       stanu technicznego akumulatorów lub baterii wewnętrznego zasilania kasy.

Dodatkowo wprowadzono warunek wpisu przeglądu technicznego kasy do książki kasy i dołączenia do książki kasy zaleceń pokontrolnych oraz kopii dokumentu potwierdzającego wykonanie przeglądu technicznego, w szczególności kopii faktury.

(Podstawa prawna: § 34 rozporządzenia)

Regulacje przejściowe

Serwis główny, który zlecił wykonywanie serwisu kas przed wejściem w życie rozporządzenia, ale zlecenie to zostało dokonane bez zawarcia umowy w formie pisemnej, jest zobowiązany do jej zawarcia w odpowiedniej formie do dnia 30 września 2013 r.

(Podstawa prawna: § 39 rozporządzenia)

Ponadto w rozporządzeniu przewidziano zachowanie ważności identyfikatorów serwisantów, wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, przez rok od dnia ich wydania, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.

(Podstawa prawna: § 40 rozporządzenia)

Dodatkowo zobowiązano serwisy autoryzowane do przekazania do serwisu głównego dokumentacji związanej z wykonywanym serwisem za pierwszy kwartał 2013 r. w terminie przewidzianym do przekazania dokumentacji za drugi kwartał 2013 r.

(Podstawa prawna: § 41 rozporządzenia)

Źródło: Ministerstwo Finansów

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    19 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    ECOFIN o reformie stawek VAT i unii bankowej

    Reforma stawek VAT w UE. Reforma stawek podatku VAT, unia bankowa i usługi finansowe – to tematy posiedzenia Rady ECOFIN, które odbyło się 18 czerwca 2021 r. Dyskutowane przez Radę rozwiązania na tym etapie uwzględniają większość głównych priorytetów negocjacyjnych Polski w zakresie stosowania obniżonych stawek VAT. Polska liczy na ich przyjęcie w trakcie Prezydencji Słowenii w Radzie UE. Było to ostatnie planowane posiedzenie ECOFIN za Prezydencji Portugalii.

    Wymiana danych podatkowych w czasie rzeczywistym - Finlandia i Estonia są pierwsze

    Wymiana danych podatkowych. O przystąpieniu do elektronicznej wymiany informacji podatkowych w czasie rzeczywistym poinformowały w 18 czerwca 2021 r. władze Finlandii i Estonii. Według organów podatkowych dwóch sąsiednich krajów tego typu rozwiązanie jest "unikatowe" w skali światowej.

    Transakcje z rajami podatkowymi – kolejne obowiązki dla podmiotów powiązanych i niepowiązanych

    Transakcje z rajami podatkowymi. Od 1 stycznia 2021 r. obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla podatników CIT, PIT i spółek niebędącymi osobami prawnymi dla transakcji o wartości powyżej 500 tys. PLN dotyczy zarówno podmiotów powiązanych, jak i niepowiązanych, jeżeli rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, czyli w raju podatkowym.

    Wartość początkowa środka trwałego - jak ustalić

    Wartość początkowa środka trwałego. Przepisy ustawy o podatkach dochodowych (ustawa o PIT i ustawa o CIT) określają dość dokładnie zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych. Ustalenie wartości początkowej wg wyceny podatnika jest możliwością daną przez przepisy jedynie w wyjątkowych przypadkach - jeżeli nie można ustalić tej wartości wg ceny zakupu. Podatnicy nabywający środki trwałe (np. samochody) i remontujący je mogą ustalić wartość początkową z uwzględnieniem wydatków poniesionych (do dnia oddania środka trwałego do użytkowania) na naprawę, remont, czy modernizację - o ile mogą udokumentować te wydatki.

    Polskie firmy w UE - Czarna Księga barier na rynku wewnętrznym (wydanie II)

    Polskie firmy w UE - Czarna Księga barier. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii opublikowało 16 czerwca 2021 r. już drugą Czarną Księgę barier (administracyjnych i prawnych) na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej, które utrudniają działalność transgraniczną polskich przedsiębiorców.

    Najniższa krajowa 2022 a zmiany w PIT - 300 zł więcej netto

    Najniższa krajowa 2022 a zmiany w PIT. Proponowana przez rząd podwyżka najniższej krajowej (płacy minimalnej) w 2022 r. do poziomu 3000 zł brutto (tj. o 7,1 proc. w porównaniu do minimalnego wynagrodzenia 2021 roku) nie jest rewolucyjna - wskazują ekonomiści. Jednocześnie zauważają, że efekt podwyżki będzie wzmocniony przez zapowiedziane w Polskim Ładzie zmiany w systemie podatkowym (głównie w podatku dochodowym pd osób fizycznych - PIT). Szacuje się, że wynagrodzenie netto osoby zarabiającej płacę minimalną wzrośnie w 2022 roku o ok. 300 zł miesięcznie.

    Problematyczne transakcje z rajami podatkowymi – ceny transferowe, dokumentacja, odpowiedzialność

    Transakcje z rajami podatkowymi a ceny transferowe. Od pewnego czasu polski ustawodawca wyjątkowo chętnie wykorzystuje przepisy z zakresu cen transferowych do pobierania informacji o transakcjach realizowanych z podmiotami zarejestrowanymi w rajach podatkowych. Obowiązki nakładane na polskich podatników w tym zakresie są coraz szersze i wymagają coraz większych nakładów administracyjnych. Jednocześnie, wprowadzane przepisy często są tworzone w sposób chaotyczny i nie zawsze uzasadniony.

    Fiskus zajął majątek firmy mimo braku dowodów

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego na majątku podatnika. Urząd skarbowy zajął konto firmy i należny jej zwrot VAT mimo braku dowodów i nieprawidłowości. Czy miał do tego prawo?

    Podatki 2021: osobista odpowiedzialność członków zarządu na nowo (bezpłatne webinarium 24 czerwca)

    24 czerwca 2021 r. o godz. 10:00 rozpocznie się bezpłatne webinarium (szkolenie online) poświęcone obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. przepisom rozszerzającym obowiązki z zakresu cen transferowych dla podmiotów niepowiązanych. Za brak dopełnienia należytej staranności i nowych obowiązków dokumentacyjnych odpowiadają osobiście członkowie zarządu! Webinarium poprowadzą Artur Klęsk, Partner w Enodo Advisors oraz Jakub Beym, Senior Associate w Enodo Advisors. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Skonta i rabaty przy rozliczaniu transakcji międzynarodowych

    W transakcjach handlowych rozróżniamy różnego rodzaju obniżki cen. Wśród najczęściej stosowanych są skonta i rabaty. Należy jednak pamiętać, że ich udzielenie ma wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT), a tym samym także na wysokość podatku jaki zapłaci przedsiębiorca.

    Czym różni się najem prywatny od najmu w działalności gospodarczej?

    Podatek od najmu. W dniu 24 maja 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął ważną uchwałę (w składzie 7. sędziów) dotyczącą rozróżnienia najmu prywatnego i najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej dla potrzeb opodatkowania PIT i ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jak tę kwestię rozstrzygnął NSA?

    Czy wszyscy podatnicy muszą mieć kasę online od 1 stycznia 2023 r.?

    Kasy fiskalne online są już obowiązkowe dla wybranych grup podatników. Natomiast kasy z elektronicznym zapisem kopii będą dostępne tylko do końca 2022 r. Czy oznacza to, że wszyscy podatnicy będą musieli mieć kasy fiskalne online od 1 stycznia 2023 r.? Co warto wiedzieć o nowym rodzaju kas?

    Sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń i reasekuracji - zmiany od 2022 r.

    Sprawozdania finansowe. Ustawodawca rozszerza zakres wymogów sprawozdawczych dla zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Nowe obowiązki sprawozdawcze będą stosowane od 2022 r., tj. do sprawozdań za rok obrotowy rozpoczynający się w 2021 r.

    Estoński CIT - zmiany od 2022 roku

    Estoński CIT. Od 2022 r. ryczałt od dochodów w CIT (czyli tzw. estoński CIT) będzie mogła wybrać każda spółka kapitałowa, niezależnie od wielkości, bo zniknie limit przychodów 100 mln zł. Estoński system będzie też dla spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych.

    E-faktury od 2022 r. Pilotaż od października 2021 r.

    E-faktury są już na kolejnym etapie procesu legislacyjnego. Ustawodawca chce wspólnie z biznesem testować nowe rozwiązanie już od października 2021 r., tak aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r. Korzystanie z e-faktury stanie się obligatoryjne od 2023 r.

    Rejestracja w CRPA (Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych) do 30 czerwca

    Rejestracja w CRPA. Ministerstwo Finansów przypomina, że 30 czerwca 2021 r. upływa termin (okres przejściowy) na dokonanie: zgłoszenia rejestracyjnego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. nie były objęte obowiązkiem dokonywania zgłoszeń rejestracyjnych w podatku akcyzowym albo zgłoszenia uzupełniającego w CRPA dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. zostały zarejestrowane na podstawie zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R.

    Dotacja z gminy wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem a przedawnienie

    Dotacja z gminy a przedawnienie. Coraz więcej osób w swojej działalności stara się korzystać z różnych form pomocy. Jednym z popularnych rodzajów wsparcia, są różnego rodzaju dotacje – w tym dotacje z jednostek samorządu terytorialnego. W trakcie działalności podmiotu może jednak okazać się, że środki z dotacji zostały nieprawidłowo spożytkowane. W takiej sytuacji, zasadniczo, podatnik powinien zwrócić dotację – co w praktyce może jednak okazać się dla niego niemożliwe do wykonania (szczególnie po dłuższym czasie). Tak samo więc jak w innych przypadkach, ustawodawca przewidział odpowiedni okres przedawnienia dla konieczności zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem. Warto jednak dowiedzieć się, jak należy obliczać ten termin - w szczególności, że proces przyznania, korzystania i rozliczenia dotacji może być dość długi – i wskazywać na różne momenty, od których należałoby obliczać termin przedawnienia.

    Polski Ład. 2/3 emerytów z zerowym PIT

    Zerowy PIT dla emerytów. Dwie trzecie emerytów będzie miało zerowy PIT, a duża część zapłaci niższy podatek - zapewnił wiceminister finansów Piotr Patkowski. Seniorzy, którzy pobierają emerytury powyżej 5 tys. zł miesięcznie stracą rocznie 75 zł - dodał. Polski Ład dla emerytów - kto zyska, kto straci?

    Interpretacja podatkowa nie może pomijać przepisów

    Interpretacja podatkowa. Przedsiębiorca wdał się w spór z fiskusem o pieniądze należne z tytułu CIT. Oczywiście fiskus chciał ich więcej, w tym celu interpretował przepisy tak, a w zasadzie pomijał ich część, aby uzasadnić słuszność poboru wyższego podatku. Ale po stronie przedsiębiorcy stanął sąd, przypominając organom skarbowym, że: „Nie wolno jest również interpretować przepisów prawnych tak, by pewne ich fragmenty okazały się zbędne” (wyrok WSA w Krakowie z 5 lutego 2021 r., sygn. akt I SA/Kr 1262/20).

    Rekordowy Twój e-PIT w 2021 roku

    Twój e-PIT w 2021 roku. Ministerstwo Finansów podsumowało tegoroczny sezon rozliczeń podatkowych PIT, a w szczególności najbardziej popularną e-usługę Krajowej Administracji Skarbowej - Twój e-PIT.

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa. Rozważając możliwość restrukturyzacji działalności, oprócz standardowych rozwiązań takich jak m.in aporty przedsiębiorstw, połączeń lub sprzedaży (niezależnie czy mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa czy przedsiębiorstwem), należy wziąć pod uwagę możliwości oferowane przez leasing finansowy przedsiębiorstwa. W analizie opłacalności przedsięwzięcia musimy wziąć pod uwagę nie tylko aspekt biznesowy, ale również kwestie opodatkowania danej transakcji. Należy zwrócić uwagę, zarówno na podatki dochodowe (odpowiednio PIT oraz CIT), podatek od towarów i usług oraz podatek od czynności cywilnoprawnych.

    Jak wygląda cyberatak na firmową sieć?

    Cyberatak na firmową sieć. W trakcie pandemii ponad połowa polskich firm (54%) zauważyła wzrost liczby cyberataków. W opublikowanej w maju br. analizie Active Adversary Playbook 2021 analitycy ujawniają, że przestępcy zostają wykryci średnio dopiero po 11 dniach od przeniknięcia do firmowej sieci. W tym czasie mogą swobodnie poruszać się po zasobach i wykradać dane przedsiębiorstwa. Coraz trudniej namierzyć złośliwą działalność, jednak pomocna w tym zakresie może okazać się pandemia. W ubiegłym roku wzrosły bowiem umiejętności i szybkość reagowania zespołów IT.

    Kasa fiskalna online - serwis klimatyzacji w samochodach

    Kasa fiskalna online. Czy prowadząc działalność w ramach punktu serwisowego klimatyzacji w samochodach osobowych podatnik jest zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej online?

    CIT-8 za 2020 r. - wersja elektroniczna opublikowana

    CIT-8 za 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało cyfrową wersję (30) CIT-8. Zrobiło to po trzech miesiącach od zapowiedzi, za to na dwa tygodnie przed upływem terminu na złożenie tego zeznania.

    Firmy z branży beauty nie mają kas fiskalnych online

    Kasy fiskalnej online. Co trzecia firma z branży kosmetycznej nie ma kasy fiskalnej online, która od 1 lipca 2021 r. będzie obowiązkowa - wskazała inicjatywa Beauty Razem. Branża apeluje do Ministra Finansów o przesunięcie o pół roku terminu obowiązkowej instalacji urządzeń.