Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne po 1 kwietnia 2013 r.

kasy fiskalne (rejestrujące) - zmiany od 1 kwietnia 2013 r.
kasy fiskalne (rejestrujące) - zmiany od 1 kwietnia 2013 r.
Od początku kwietnia obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych, które przynosi dość sporo zmian. Eksperci Ministerstwa Finansów przygotowali omówienie najważniejszych z tych nowości. Poniżej publikujemy te wyjaśnienia.

Od 1 kwietnia 2013 r. obowiązuje rozporządzenie z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Rozporządzenie to było poprzedzone rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338, z późn. zm.), zwane dalej „rozporządzeniem 2008”.

Rozporządzenie obejmuje swoim zakresem kwestie:

-       sposobu prowadzenia przez podatników zobowiązanych do stosowania kas, ewidencji obrotu i kwot podatku należnego, zwanej dalej „ewidencją”,

-       warunków używania kas rejestrujących, zwanych dalej „kasami”,

-       terminu zgłoszenia kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, oraz rodzaje dokumentów, które są prowadzone lub składane w związku z używaniem kasy rejestrującej oraz wzory tych dokumentów,

-       warunków zorganizowania i prowadzenia serwisu kas oraz warunków, które powinny spełniać podmioty prowadzące serwis kas,

-       terminu oraz zakresu obowiązkowych przeglądów technicznych kas.

PODATNICY

Rozpoczęcie ewidencji przy zastosowaniu kas

W tym zakresie regulacje prawne zawarte w rozporządzeniu stanowią przeniesienie dotychczasowych uregulowań.

Przed terminem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy. Wzór zawiadomienia stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia (nowy wzór).

W przypadku podatnika, który zamierza stosować do prowadzenia ewidencji jedną kasę, zawiadomienie może być dokonane na formularzu zgłoszenia przez podatnika danych dotyczących kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia (zmieniony formularz). Zawiadomienie jest jednym z warunków odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej przez podatnika na zakup kasy.

Przed terminem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji powinna nastąpić również fiskalizacja kasy. Fiskalizacja potwierdzona jest wykonaniem raportu fiskalnego dobowego i wydrukiem raportu fiskalnego dobowego, który jest dołączany do książki kasy.

W terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie danych dotyczących kasy, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.

Wzór zgłoszenia stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

(Podstawa prawna: § 13 rozporządzenia)

Zgłoszenie kasy fiskalnej do urzędu skarbowego

Kasy fiskalne 2013 – obowiązki, zwolnienia, sankcje

Kasy fiskalne 2013 – zakres zwolnień w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Warunki używania kas fiskalnych

Rozporządzenie określa, jakie warunki musi spełniać podatnik stosujący kasy i w tym zakresie doprecyzowuje dotychczas obowiązujące przepisy lub stanowi ich uszczegółowienie.

Zmianie uległy m.in. regulacje dotyczące terminu sporządzenia raportu okresowego (miesięcznego). Podatnicy sporządzają raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu.

(Podstawa prawna: § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia)

Doprecyzowano regulacje dotyczące:

- przyporządkowania wartości 0% dowolnej litery, z wyjątkiem litery „A”,  w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy;

- czynności podejmowanych przez podatnika w związku ze zmianą właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

Podatnik w terminie 7 dni od dnia wystąpienia okoliczności skutkujących ww. zmianą składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o zarejestrowanie w prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego ewidencji kasy, pod dotychczasowym numerem ewidencyjnym kasy, zgodnie  z wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Do wniosku podatnik dołącza informację o dotychczas właściwym naczelniku urzędu skarbowego.

-       czynności podejmowanych przez podatnika w związku ze zmianą miejsca używania kasy;

Podatnik w terminie 7 dni od dnia zmiany miejsca używania kasy informuje o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, składając zgłoszenie aktualizacyjne danych dotyczących kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Jednocześnie podatnik zapewnia dokonanie zmiany  w książce kasy oraz zapewnia dokonanie zmiany danych zapisanych w pamięci kasy dotyczących adresu punktu sprzedaży,  w którym po dokonanej zmianie kasa będzie używana.

Zmiana miejsca używania kasy nie wymaga odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy.

(Podstawa prawna: § 14 rozporządzenia),

-  procedury postępowania w sytuacji zakończenia pracy w trybie fiskalnym, przy wymianie pamięci fiskalnej, utracie kasy w wyniku kradzieży lub działania siły wyższej (oraz jej odzyskania);

(Podstawa prawna: § 15 – 17 rozporządzenia)

Sposób powadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas

W tym zakresie doprecyzowano zapisy rozporządzenia 2008, a także szczegółowo uregulowano, dotychczas nieznajdujące odzwierciedlenia w przepisach podatkowych, zagadnienia, które w znacznej mierze potwierdzają (ujednolicają) stosowaną w tym zakresie praktykę.

Szczegółowo uregulowano m.in. następujące zagadnienia:

-       ewidencji podlega każda sprzedaż, w tym sprzedaż zwolniona; 

-       ewidencji zaliczek (przedpłat);

Otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania.

(Podstawa prawna: § 3 ust. 2 rozporządzenia)

-       prowadzenia odrębnej ewidencji;

        Rozporządzenie zawiera szczegółową regulację dotyczącą odrębnej ewidencji, na podstawie której podatnik koryguje obrót zaewidencjonowany na kasie rejestrującej.

W przypadku wystąpienia uznanych reklamacji towarów lub usług, zwrotów towarów lub oczywistych pomyłek, podatnik powinien je ująć w odpowiednich wartościach w odrębnej ewidencji, a następnie – w celu określenia wysokości podatku należnego z tytułu zaewidencjonowanej przy pomocy kasy sprzedaży - skorygować o te wartości informacje pochodzące z raportu fiskalnego okresowego (miesięcznego).

Należy zwrócić uwagę, że w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki podatnik dołącza, do odrębnej ewidencji, oryginał paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka. W przypadku zwrotu towarów i uznanych reklamacji towarów i usług w odrębnej ewidencji ujmuje się dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, np. paragon fiskalny czy wydruk z terminala (w przypadku płatności bezgotówkowych itp.).

      (Podstawa prawna: § 3 ust. 3 – 6 rozporządzenia)

-     ewidencji czynności wykonywanych w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze;

Przepis ten porządkuje zasady ewidencjonowania przez podmioty działające w ramach ww. umów, rozróżniając przypadek, gdy do ewidencjonowania wykorzystywana jest kasa powierzona oraz kasa własna. Przepis ten koreluje z art. 111 ust. 3a pkt 7 oraz ust. 3b ustawy i ma na celu wyeliminowanie dotychczasowych problemów interpretacyjnych.

Podatnik, który jest zobowiązany do stosowania kasy do ewidencji własnej sprzedaży, w związku z zawarciem ww. umów może powierzyć kasę (kasę powierzoną) do prowadzenia ewidencji w jego imieniu przez inny podmiot lub zobowiązać inny podmiot do prowadzenia jego ewidencji (w jego imieniu lub na jego rzecz) na kasie własnej innego podmiotu.

W przypadku gdy inny podmiot zobowiąże się do prowadzenia ewidencji na rzecz lub w imieniu podatnika zlecającego wykonywanie czynności w ramach ww. umów na kasie własnej będzie ewidencjonowana cała wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu tego podatnika. Przekazanie kasy powierzonej w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kasy własnej wymaga zawarcia umowy w formie pisemnej.

(Podstawa prawna: § 5 rozporządzenia)

-       obowiązek zamknięcia wszystkich transakcji w ciągu doby przed wykonaniem raportu fiskalnego dobowego za dany dzień przez podatników, którzy rozliczają więcej niż jedną transakcję w jednym czasie, dotyczy to m.in. branży gastronomicznej;

(Podstawa prawna: § 6 ust. 2 rozporządzenia)

W pozostałym zakresie rozporządzenie przenosi regulacje zawarte w rozporządzeniu 2008.

Ponadto rozporządzenie zawiera regulacje wskazujące, jakie elementy powinny zawierać dokumenty fiskalne tj. paragon fiskalny i raport fiskalny dobowy.

W porównaniu z rozporządzeniem 2008 konstrukcja paragonu fiskalnego oraz paragonu fiskalnego (taxi) została poszerzona o następujące elementy:

-       oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;

-       wartość rabatów lub narzutów, o ile występują;

-       numer identyfikacji podatkowej (NIP nabywcy) – na żądanie nabywcy. Regulacja ta ma umożliwić podatnikom wystawienie za pomocą kasy paragonu, który pełniłby rolę tzw. faktury uproszczonej (w przypadku, gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo 100 euro).

Ponadto uległa doprecyzowaniu regulacja dotycząca nazwy towaru lub usługi na paragonie. Wskazano bowiem, że paragon fiskalny zawiera m. in. „nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację”.

Podatnik powinien zatem zadbać o takie zaprogramowanie kasy rejestrującej, aby konsument otrzymywał paragony z nazwami towarów lub usług, pozwalającymi na ich jednoznaczną identyfikację. To od podatnika zależy, w jaki sposób dobiera on nazwę towaru lub usługi, aby jednoznacznie je identyfikować.

Podkreślić należy, że sposób „jednoznacznego” identyfikowania towarów i usług jest ściśle związany z asortymentem towarów i usług, jakie podatnik oferuje. Jeżeli przykładowo podatnik ma w sprzedaży 5 gatunków jabłek i wszystkie są w jednakowej cenie, podatnik może zaprogramować nazwę „jabłka”. Jeżeli jednak podatnik ma w sprzedaży np. ziemniaki i młode ziemniaki, przy czym oba towary mają różną cenę za kilogram, powinien oddzielnie je identyfikować. Sposób prowadzenia jednoznacznej identyfikacji ma zatem ścisły związek z asortymentem oferowanym przez podatnika.

(Podstawa prawna: § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia)

Wprowadzono regulacje dotyczące konstrukcji paragonu fiskalnego przy świadczeniu usług transportu pasażerskiego oraz raportu fiskalnego dobowego.

(Podstawa prawna: § 10 i § 11 rozporządzenia)

W pozostałym zakresie dotyczącym dokumentów fiskalnych rozporządzenie powiela regulacje zawarte w rozporządzeniu 2008.

Kasy fiskalne po 1 stycznia 2013 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów


Regulacje przejściowe

Podatnicy użytkujący kasy nabyte w okresie ważności decyzji i postanowień wydanych przez Ministra Finansów oraz postanowień wydanych przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, mogą je nadal stosować po upływie tego okresu, gdy kasy zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika. Podatnicy użytkują kasy, które nie posiadają możliwości technicznych spełniania wymagań dotyczących np. umieszczania na paragonie NIP-u nabywcy – na żądanie nabywcy lub wartości rabatów mogą nadal stosować te kasy po 31 marca 2013 r. W rezultacie paragon fiskalny drukowany przez taką kasę nie będzie zawierać np. NIP-u nabywcy lub wartości rabatów.

(Podstawa prawna: § 35 i 36 rozporządzenia)

Przez pół roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia, tj. do dnia 30 września 2013 r. podatnicy mogą prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z dotychczasowymi przepisami. Oznacza to, że np. podatnicy będą mieli obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zgodnie z wymogami rozporządzenia dopiero od 1 października 2013 r. Od tej bowiem daty podatnicy są ostatecznie obowiązani prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z rozporządzeniem, z uwzględnieniem modyfikacji wynikających z omówionych wyżej § 35 i § 36 rozporządzenia.

Nie trzeba wymieniać kas fiskalnych po 1 kwietnia

W szczególności oznacza to, że podatnicy użytkują kasy, które nie posiadają możliwości technicznych spełnienia wymagań dotyczących np. umieszczania na paragonie fiskalnym NIP’u nabywcy (na żądanie nabywcy) lub wartości rabatów będą mogli je stosować także po 30 września 2013 r. W rezultacie, także po tej dacie paragon fiskalny drukowany przez taką kasę będzie mógł nie zawierać np. NIP-u nabywcy – na żądanie nabywcy lub wartości rabatów.

(Podstawa prawna: § 37 rozporządzenia)

Do dnia 1 października 2013 r. przedłużono termin na zawarcie umowy w formie pisemnej, dotyczącej przekazania innemu podmiotowi kasy powierzonej (w ramach umowy agencyjnej zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze) w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązania innego podmiotu do prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kasy własnej.

(Podstawa prawna: § 38 rozporządzenia)

SERWIS KAS FISKALNYCH

W zakresie prowadzenia usług serwisowych regulacje rozporządzenia porządkują dotychczas obowiązujące przepisy. Jednocześnie w celu wyraźnego rozdzielenia uprawnień pomiędzy podmiotami wykonującymi serwis, rozporządzenie wprowadza definicję podmiotu prowadzącego serwis główny (dalej „serwis główny”) oraz podmiotu prowadzącego serwis kas (dalej „serwis autoryzowany”).

Podkreślić należy, że podatnik może korzystać wyłącznie z serwisu prowadzonego przez serwis główny lub serwis autoryzowany. Rozporządzenia zawiera również pojęcie serwisanta kas oraz określa zakres uprawnień i obowiązków serwisów i serwisantów kas.

Serwis główny kas fiskalnych

Serwis główny organizuje i prowadzi producent danego typu kasy, podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu danego typu kasy a także podmiot, któremu serwis główny, w drodze pisemnej umowy, przekazał prowadzenie serwisu głównego.

W przypadku zaprzestania prowadzenia serwisu przez serwis główny, podmiot ten jest zobowiązany do przekazania jego prowadzenia innemu podmiotowi w formie pisemnej umowy.  Kopię umowy powierzającej prowadzenie serwisu głównego należy, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia, przekazać do właściwego dla podmiotu przekazującego naczelnika urzędu skarbowego oraz do Ministerstwa Finansów.

(Podstawa prawna: § 18 i 29 rozporządzenia)

Serwis główny informuje Ministerstwo Finansów w zakresie zorganizowania serwisu kas (schemat organizacyjny i jego rozmieszczenie w kraju), w terminie 30 dni od dnia otrzymania potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar o spełnieniu przez kasę kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy.

(Podstawa prawna: § 18 ust. 2 rozporządzenia)

Do uprawnień i obowiązków serwisu głównego należy, w szczególności:

-       prowadzenie dokumentacji dotyczącej serwisu wprowadzonych na rynek egzemplarzy kas ( § 22 ust. 1 rozporządzenia);

-       wydawanie i cofanie upoważnień, których potwierdzeniem jest identyfikator serwisanta kas, do serwisowania danych typów kas (§ 23 ust. 2, 3 i 5 rozporządzenia);

-       wymiana pamięci fiskalnej, lub jej odczyt w przypadkach, gdy serwisant kasy stwierdzi brak możliwości takiego odczytu (§ 24 ust. 1 rozporządzenia);

-       sporządzanie protokołu z odczytu pamięci fiskalnej (w przypadku, gdy serwisant kas stwierdzi brak możliwości odczytu pamięci) i przekazanie go w terminie 7 dni od dnia jego sporządzenia do naczelnika właściwego dla podatnika oraz samego podatnika, a także do Prezesa Głównego Urzędu Miar w przypadkach, gdy taki odczyt jest niemożliwy (§ 27 ust. 1 – 5 rozporządzenia);

-       wydawanie, na wniosek podatnika, duplikatu książki kasy (§ 28 rozporządzenia);

-       wydawanie opinii (uzupełnianie protokołu), w przypadkach wystąpienia awarii związanych z konstrukcją kasy (awarii pamięci podręcznej w kasach z elektronicznym zapisem kopii) (§26 ust. 2  rozporządzenia);

-       prowadzenie i aktualizowanie na bieżąco listy serwisantów kas, upoważnionych do prowadzenia serwisu danych typów kas oraz przesyłania jej, w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany, do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego. Forma i sposób przesyłania ww. listy nie został dookreślony, dopuszcza się również formę elektroniczną (§ 30 rozporządzenia).

Serwis autoryzowany kas rejestrujących

Serwis autoryzowany może prowadzić przedsiębiorca, któremu serwis główny, w drodze umowy, zlecił wykonywanie serwisu kas.

(Podstawa prawna: § 20 rozporządzenia)

Do uprawnień i obowiązków serwisu autoryzowanego należy, w szczególności:

-       w przypadku dokonania fiskalizacji kasy złożenie, w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, zgłoszenia danych dotyczących kasy wg wzoru zawartego w załączniku nr 5 do rozporządzenia (zmiana formularza) (§ 21 rozporządzenia);

-       podejmowanie serwisu kasy w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia awarii przez podatnika (§ 31 ust. 1  rozporządzenia);

-       przekazywanie serwisowi głównemu (w okresach kwartalnych) dokumentacji związanej z prowadzonym serwisem danej kasy (§ 22 ust. 2 rozporządzenia);

-       informowanie serwisu głównego o serwisantach, którzy naruszają warunki prowadzenia serwisu kas lub wykonując taki serwis umożliwiają podatnikowi nierzetelne ewidencjonowanie transakcji przy zastosowaniu kasy (§ 23 ust. 4 rozporządzenia);

-       współpraca ze wskazanymi przez naczelnika urzędu skarbowego pracownikami urzędu w zakresie udzielania wyjaśnień dotyczących sposobu używania danej kasy oraz procedur pracy kasy, w szczególności w sprawdzaniu prawidłowości jej pracy (§ 31 ust. 3 rozporządzenia).

Serwisanci kas rejestrujących

Serwis kas wykonują upoważnieni serwisanci kas.

Serwisant kas musi posiadać ważny identyfikator serwisanta, którego wzór stanowi załącznik nr 6 (nowy wzór do rozporządzenia).

(Podstawa prawna: § 23 rozporządzenia)

Do obowiązków serwisanta należy, w szczególności:

-       dokonywanie odczytów pamięci fiskalnej (§ 15, 16 rozporządzenia);

-       dokonywanie wpisów swoich danych identyfikacyjnych do książek kas (§ 25 rozporządzenia);

-       wykonywanie obowiązkowych przeglądów technicznych kas (w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia przez podatnika) (§ 31 ust. 4 rozporządzenia);

-       dokonywanie czytelnych, chronologicznych wpisów do książki kasy i przechowywanie kopii tych informacji w dokumentacji serwisu kasy (§ 25 ust. 1 i 2 rozporządzenia);

-       dokonywanie fiskalizacji kasy. Serwisant kas nie może dokonać fiskalizacji kasy, która w dniu jej nabycia przez podatnika nie posiadała ważnej decyzji, potwierdzenia Ministra Finansów lub potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar o spełnieniu kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (§ 21, § 24 ust. 2 rozporządzenia);

-       sporządzanie protokołu, wg procedury określonej w instrukcji serwisowej kasy, w przypadkach zgłoszenia przez podatnika sytuacji awaryjnej dotyczącej pamięci podręcznej w kasach z elektronicznym zapisem kopii (§ 26 ust. 1 rozporządzenia);

-       udzielanie wyjaśnień dotyczących sposobu używania kasy lub dokonywanie czynności z zakresu serwisu kasy, na żądanie właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego (§ 31 ust. 2 rozporządzenia).

Serwisant kasy, posiadanej przez podatnika, nie może być przez niego zatrudniony na podstawie stosunku pracy, umowy zlecenia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy o podobnym charakterze.

(Podstawa prawna: § 23 ust. 8 rozporządzenia)

Termin i zakres obowiązkowych przeglądów technicznych kas rejestrujących

Zgodnie z rozporządzeniem obowiązkowego przeglądu technicznego kas dokonuje się nie rzadziej niż co 2 lata. Natomiast w przypadku kas o zastosowaniu specjalnym, przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ich bagażu podręcznego taksówkami, obowiązkowego przeglądu dokonuje się w terminach wymaganych do kolejnej legalizacji określonych w odrębnych przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasą przez podatnika, jednak nie rzadziej niż co 25 miesięcy.

Doprecyzowano zapis dotyczący sposobu liczenia terminu wykonania obowiązkowego przeglądu technicznego kas (zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej).

(Podstawa prawna: § 33 rozporządzenia)

Uszczegółowiono również regulacje dotyczące zakresu obowiązkowego przeglądu technicznego. Obowiązkowy przegląd techniczny kasy obejmuje sprawdzenie:

-       stanu plomb na obudowie kasy, a w przypadku kas bez programu aplikacyjnego (drukarek fiskalnych) – również stanu plomb na module fiskalnym kasy, oraz zgodności ich z zapisem w książce kasy i dokumentacją związaną z wykonywanym serwisem kasy;

-       stanu obudowy kasy;

-       czytelności dokumentów fiskalnych drukowanych przez kasę;

-       programu pracy kasy i programu archiwizującego, jego wersji co do zgodności z zapisami w książce kasy i dokumentacją związaną z wykonywanym serwisem kasy;

-       poprawności działania kasy, w szczególności w zakresie emisji dokumentów fiskalnych;

-       poprawności działania wyświetlacza klienta;

-       stanu pamięci fiskalnej i modułu fiskalnego kasy co do zgodności z dokumentacją związaną z wykonywanym serwisem kasy;

-       stanu technicznego akumulatorów lub baterii wewnętrznego zasilania kasy.

Dodatkowo wprowadzono warunek wpisu przeglądu technicznego kasy do książki kasy i dołączenia do książki kasy zaleceń pokontrolnych oraz kopii dokumentu potwierdzającego wykonanie przeglądu technicznego, w szczególności kopii faktury.

(Podstawa prawna: § 34 rozporządzenia)

Regulacje przejściowe

Serwis główny, który zlecił wykonywanie serwisu kas przed wejściem w życie rozporządzenia, ale zlecenie to zostało dokonane bez zawarcia umowy w formie pisemnej, jest zobowiązany do jej zawarcia w odpowiedniej formie do dnia 30 września 2013 r.

(Podstawa prawna: § 39 rozporządzenia)

Ponadto w rozporządzeniu przewidziano zachowanie ważności identyfikatorów serwisantów, wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, przez rok od dnia ich wydania, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.

(Podstawa prawna: § 40 rozporządzenia)

Dodatkowo zobowiązano serwisy autoryzowane do przekazania do serwisu głównego dokumentacji związanej z wykonywanym serwisem za pierwszy kwartał 2013 r. w terminie przewidzianym do przekazania dokumentacji za drugi kwartał 2013 r.

(Podstawa prawna: § 41 rozporządzenia)

Źródło: Ministerstwo Finansów

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook za 98 zł
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek od spadków i darowizn
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Podatkowi od spadków i darowizn nie podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
    spadku
    darowizny
    odpłatnego zniesienia współwłasności
    zasiedzenia
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ceny paliw na stacjach benzynowych w Polsce - wakacje 2022 (czerwiec-lipiec)
    Na początku wakacji można spodziewać się spadku cen paliw o 5-10 gr/l - oceniają analitycy BM Reflex. Ale i tak rachunki za tankowanie w trakcie wakacji będą od 46 do 53 proc. wyższe niż rok temu. Rekordowo wysokie ceny paliw mogą zniechęcać w tym roku do wakacyjnych podróży. Kierowcy muszą się liczyć z tym, że za zatankowanie 50-litrowego baku będą musieli zapłacić blisko 400 zł - informują analitycy e-petrol.pl
    Wynagrodzenia w Polskim Ładzie 2.0 – umowa o pracę, umowa zlecenia. Przykłady z kwotami brutto-netto
    Biorąc pod uwagę ilość zmian podatkowych, które zaszły w ustawie o PIT w ciągu ostatniego półrocza wielu podatników może mieć wątpliwości związane z wysokością wynagrodzenia. Poniższe zestawienia zawierają przykładowe porównania wysokości wynagrodzenia w stanie prawnym sprzed Polskiego Ładu (do końca 2020 r.), po wdrożeniu tej reformy (2021 r.) oraz w stanie prawnym po wejściu w życie Polskiego Ładu 2.0 (tj. 1 lipca 2022 r.). Porównując wysokość wynagrodzeń należy uwzględnić formę zatrudnienia, wysokość zarobków oraz specyfikę poszczególnych zmian, które weszły w życie w ramach nowelizacji, a więc przede wszystkim: podniesienie kwoty wolnej, wprowadzenie oraz likwidacja ulgi dla klasy średniej, brak możliwości odliczenia składki zdrowotnej, obniżenie pierwszej stawki podatku PIT z 17% do 12%. Należy też zauważyć, że Polski Ład 2.0 zakłada likwidację od 1 lipca 2022 r. tzw. mechanizmu „rolowania” zaliczek (zgodnie z którym płatnicy muszą obliczać zaliczki na dwa sposoby – według zasad obowiązujących 1 stycznia 2022 r. oraz 31 grudnia 2021 r.).
    Obligacje skarbowe w lipcu 2022 r. - oprocentowanie i oferta
    Ministerstwo Finansów poinformowało, że podnosi oprocentowanie oszczędnościowych obligacji skarbowych oferowanych w lipcu 2022 r. W związku z podniesieniem stopy referencyjnej NBP o 0,75 pp., oprocentowanie 1-rocznych obligacji zmiennoprocentowych wyniesie 6,00%, a 2-letnich 6,25%.
    Składka zdrowotna w działalności gospodarczej - zmiany od 1 lipca 2022 r.
    Od 1 lipca 2022 r. zajdą zmiany w zasadach ustalania podstawy wymiaru oraz składki zdrowotnej miesięcznej i rocznej dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Zmienią się też miesięczne formularze rozliczeniowe ZUS - miesięczne raporty rozliczeniowe i deklaracje zostaną dostosowane do znowelizowanych przepisów w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego i rocznego rozliczania składki zdrowotnej. Zmiany wprowadza ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw - rok 2022 poz. 1265. Nowelizacja ta jest określana potocznie jako Polski Ład 2.0, a w publikacjach Ministerstwa Finansów jako "Niskie podatki".
    Wcześniejsza spłata kredytu a zwrot pozaodsetkowych kosztów kredytu - stanowisko Rzecznika Finansowego
    Rzecznik Finansowy poinformował 24 czerwca 2022 r., że liczba skarg związanych z wcześniejszą spłatą kredytu systematycznie spada ale nadal jest ich sporo. Szczególny spadek zauważony jest w sprawach dotyczących kredytu konsumenckiego, niemniej takich spraw w minionym roku było wciąż blisko tysiąc. Instytucje finansowe wciąż nie realizują ustawowego obowiązku proporcjonalnego zwrotu pozaodsetkowych kosztów kredytu przy wcześniejszej spłacie kredytów (także hipotecznych) przez kredytobiorców.
    30 groszy rabatu na 1 litr paliwa na stacjach Orlen z aplikacją VITAY - od 27 czerwca do końca wakacji
    Od poniedziałku 27 czerwca do końca wakacji 2022 r. PKN Orlen wprowadza rabat w wysokości 30 groszy za litr benzyny i oleju napędowego dla właścicieli aplikacji lojalnościowej Orlenu VITAY - poinformował 24 czerwca 2022 r. na twitterze prezes spółki Daniel Obajtek. Z rabatem można kupić maksymalnie 150 litrów paliwa miesięcznie.
    Wspólne rozliczenie samotnego rodzica z dzieckiem przywrócone od 1 lipca 2022 r.
    Od 1 lipca 2022 r. samotnym rodzicom zostanie przywrócona możliwość wspólnego rozliczenia się z dzieckiem. Przywrócenie tej preferencji oznacza, że będzie można się rozliczyć z dzieckiem w zakresie dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. Kto będzie mógł się rozliczyć razem z samotnie wychowywanym dzieckiem za 2022 rok? Jakie są warunki takiego rozliczenia? Jaki jest limit dochodów dziecka w 2022 roku? Wzór oświadczenia samotnego rodzica dla pracodawcy o wspólnym rozliczeniu PIT z dzieckiem.
    Zwrot VAT w 15 dni dla podatników bezgotówkowych - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
    Którzy podatnicy mogą otrzymać zwrot VAT w ciągu 15 dni? Jakie są warunki tego zwrotu? Jaki podatnik jest "podatnikiem bezgotówkowym"? Co trzeba zrobić aby otrzymać tak szybki zwrot VAT? Jakie warunki trzeba spełnić i co sprawdza urząd skarbowy? Wyjaśniają eksperci Ministerstwa Finansów.
    Upały w pracy a przepisy BHP i zalecenia PIP. Wysoka temperatura w miejscu pracy, napoje, organizacja pracy, pierwsza pomoc przy przegrzaniu organizmu
    Już kilka dni temu Główny Inspektor Pracy apelował do pracodawców o zorganizowanie pracy w upalne, gorące dni zgodnie z zasadami BHP. Jak zorganizować pracę w wysokich temperaturach? Kiedy trzeba zapewnić pracownikom nieodpłatnie zimne napoje? Czy przepisy BHP określają maksymalną dopuszczalną temperaturę w pomieszczeniu? Jakie są inne wymogi BHP odnośnie pracy w wysokiej temperaturze otoczenia?
    Friendshoring - sposób na ograniczenie skutków zaburzeń łańcuchów dostaw
    Przestawienie się na friendshoring może w większym stopniu uchronić przed skutkami zaburzeń globalnych łańcuchów dostaw - podała 23 czerwca 2022 r. firma doradcza CEBRE. Czym jest friendshoring?
    Zaliczki na PIT w 2022 roku i obowiązki płatników - zmiany od 1 lipca (Polski Ład 2.0)
    Z dniem 1 lipca 2022 r. wchodzi w życie istotna nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), która m.in. zmienia zasady poboru zaliczek na podatek i obowiązki płatników. Co się zmienia w zaliczkach na PIT? Jakie zmiany dla płatników zajdą od 2023 roku? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów.
    Zmiana formy opodatkowania dochodów lub przychodów przedsiębiorców osiągniętych w 2022 roku - zmiany w PIT od 1 lipca
    Wchodząca w życie od 1 lipca 2022 r. nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), pozwala m.in. na zmianę formy opodatkowania na zasady ogólne (tj. opodatkowanie skalą podatkową) w trakcie 2022 roku (ryczałtowcom) oraz po zakończeniu 2022 roku (podatnicy na podatku liniowym i ryczałtowcy) - w odniesieniu do dochodów lub przychodów uzyskanych od początku bieżącego roku. Jak dokonać tej zmiany formy opodatkowania? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów.
    Ulgi podatkowe w PIT - zmiany od 1 lipca 2022 r. (Polski Ład 2.0)
    Od 1 lipca 2022 r. wejdzie w życie nowelizacja wielu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), która m.in. zmienia zasady rozliczania niektórych ulg podatkowych. Likwidacji ulega w szczególności ulga dla klasy średniej. Niektórzy podatnicy będą mogli otrzymać dodatkowy zwrot podatku w związku z likwidacją ulgi dla klasy średniej. Są też zmiany w innych ulgach i zwolnieniach. Co się zmienia w ulgach podatkowych w PIT w porównaniu do stanu prawnego obowiązującego przed 1 lipca 2022 r.? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów.
    Skala podatkowa PIT - zmiany od 1 lipca 2022 r. (Polski Ład 2.0)
    Od 1 lipca 2022 r. wejdzie w życie obszerna nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która m.in. zmienia skalę podatkową PIT. Co się zmienia w porównaniu do skali podatkowej obowiązującej od 1 stycznia do 30 czerwca 2022 r.? Co pozostaje bez zmian? Do jakich dochodów trzeba stosować nową skalę podatkową? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów.
    Co reguluje ustawa o rachunkowości?
    Ustawa o rachunkowości jest najważniejszą podstawą prawną określającą zasady formalnego odzwierciedlania działalności gospodarczej. Uzupełnieniem ustawy o rachunkowości są Krajowe Standardy Rachunkowości, Międzynarodowe Standardy Rachunkowości, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej oraz ustawa o biegłych rewidentach.
    0% VAT na drewno opałowe - apel do Rządu
    Z apelem (petycją) o wprowadzenie zerowej stawki VAT na drewno opałowe wystąpiła do Rady Ministrów grupa ekspertów, którzy współpracują w ramach kampanii Drewno Pozytywna Energia. Aktualnie drewno opałowe jest objęte podstawową stawką VAT w wysokości 23%. Petycję tę popierają m.in. Polskie Forum Klimatyczne, Fundacja Zielone Ciepło, Krajowa Izba Kominiarzy, Międzywojewódzki Cech Kominiarzy, Korporacja Kominiarzy Polskich, Stowarzyszenie Polskich Producentów Urządzeń OZE, Stowarzyszenie Kominki i Piece, Cech Zdunów Polskich. Zdaniem osób i podmiotów popierających ten apel zerowa stawka VAT na drewno opałowe będzie dla wielu Polaków odczuwalną ulgą w czasach niepewności energetycznej i wysokich cen innych nośników energii. Pozwoli zabezpieczyć wiele gospodarstw domowych na wypadek dalszych wzrostów cen gazu, węgla i prądu. Będzie stanowić koło ratunkowe szczególnie dla najuboższych obywateli, dla których drewno opałowe jest jedyną osiągalną alternatywą.
    Wynagrodzenia urlopowe dla kierowców zawodowych w 2022 roku prawie 3 razy wyższe niż rok temu
    Sezon urlopowy powoli się rozpoczyna, a wraz z nim firmy transportowe czekają kolejne wydatki, których mogą nie być nawet do końca świadomi. Jakie? Chodzi o wynagrodzenia urlopowe kierowców zawodowych, które wylicza się na podstawie wynagrodzenia z umowy o pracę, najczęściej za okres ostatnich 3 miesięcy. Jeszcze rok wcześniej pracownicy otrzymywali pensję brutto w wysokości 3200 – 3300 zł i to właśnie z tej średniej wyliczane było wynagrodzenie urlopowe. Od 2 lutego 2022 r. to się zmienia, ponieważ wypłata polskiego kierowcy wzrosła do 10-12 tys. brutto. I właśnie ta kwota posłuży do wyliczenia średniej za urlop wypoczynkowy, co daje prawie trzykrotny wzrost względem wypłat za poprzedni sezon. – Może się okazać, że będzie to kolejna „cegiełka” do tych wyższych kosztów, których firmy transportowe, szczególnie te małe, mogły nie wziąć pod uwagę, planując budżet na 2022 rok. A ten koszt będą musieli dopiero ponieść, bo sezon urlopowy dopiero się rozpoczyna – tłumaczy Łukasz Włoch, ekspert OCRK, Grupa Inelo.
    Soboń: projekt dot. minimalnego CIT-u jest gotowy; we wrześniu w Sejmie
    Projekt dotyczący minimalnego CIT jest już gotowy; chcemy, by Sejm zajął się nim na początku września - poinformował wiceminister finansów Artur Soboń. Wiceszef resortu finansów na spotkaniu z dziennikarzami poinformował, że ministerstwo przygotowało projekt dotyczący tzw. minimalnego CIT-u.
    PIT-2 w 2022 roku (z uwzględnieniem zmian od 1 lipca) - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
    Ministerstwo Finansów przygotowało przewodnik dla podatników dotyczący PIT-2 (oświadczenia pracownika dot. pomniejszenia miesięcznych zaliczek na podatek o kwotę zmniejszającą podatek) z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie od 1 lipca 2022 r. Ministerstwo wskazuje też, że od 1 stycznia 2023 roku będą obowiązywać nowe zasady składania oświadczeń PIT-2.
    Minimalne wynagrodzenie w 2022 roku (3010 x 12=36120 zł) wyższe od kwoty wolnej od podatku. Czy trzeba zapłacić PIT w rozliczeniu rocznym?
    W 2022 roku kwota wolna od podatku została podwyższona do 30 tys. zł. Nie zmieni się to także od 1 lipca 2022 r. Kwota wolna od podatku jest jednak w skali roku mniejsza od minimalnego wynagrodzenia, które od 1 stycznia 2022 r. wynosi 3010 zł. Licząc płacę minimalną razy 12 miesięcy wychodzi 36120, czyli o 6120 zł więcej od 30 tys. zł. Czy osoby otrzymujące przez cały rok płacę minimalną będą musiały zapłacić podatek dochodowy?
    Jednolita podstawa dla obliczania składki zdrowotnej i podatku PIT?
    Jeszcze w 2022 r. ma zostać przedstawiona propozycja dot. uspójnienia podstawy opodatkowania i wyliczania składek zdrowotnych dla firm - zapowiedział wiceminister finansów Artur Soboń. Dodał, że zaproponuje Rzecznikowi MŚP, by takie rozwiązanie zostało wypracowane pod jego egidą.
    Ministerstwo Finansów: po 1 lipca niektórzy zapłacą wyższe zaliczki na PIT ale w rozliczeniu rocznym nikt nie straci
    Niektórzy podatnicy zapłacą od 1 lipca wyższe zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) - jednak w rocznym rozliczeniu ci podatnicy nie stracą lub skorzystają na nowych rozwiązaniach podatkowych, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2022 r. - informuje wiceminister finansów Artur Soboń.
    PKO BP: niższe ryzyko narastania presji płacowej
    Majowe dane o wynagrodzeniach okazały się niższe od rynkowych oczekiwań po raz pierwszy od stycznia, można to interpretować jako obniżenie ryzyka narastania presji płacowej w gospodarce narodowej - ocenili analitycy PKO BP.
    Zmiany w tarczach finansowych PFR. Umożliwienie prefinansowania projektów KPO ze środków krajowych
    W dniu 21 czerwca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła projekty uchwał zmieniające uchwały w sprawie programów rządowych: „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm”, „Tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm” ,„Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm”. Zmiany te w szczególności pozwolą na prefinansowanie projektów zaplanowanych w KPO ze środków krajowych, z Polskiego Funduszu Rozwoju - poinformował minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.
    Polacy chętniej sięgają po kredyty gotówkowe i firmowe. A co z hipotekami? Branża pośrednictwa finansowego w I kw. 2022 r.
    W I kw. 2022 r. z pomocą pośredników finansowych należących do Związku Firm Pośrednictwa Finansowego (ZFPF) udzielono kredytów gotówkowych na sumę blisko 650 mln zł. Stanowi to wzrost aż o 38% w stosunku do wyników odnotowanych rok wcześniej . Zainteresowanie konsumentów tą formą zewnętrznego finansowania, było szczególnie widoczne dla pożyczanych kwot poniżej 50 tys. zł. Również w przypadku kredytów firmowych sytuacja wygląda lepiej niż w poprzednio analizowanym okresie – dzięki ekspertom ZFPF udzielono ich na sumę wynoszącą blisko 590 mln zł, czyli ponad 15% wyższą niż w IV kw. 2021 r .