REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenie kasy fiskalnej do urzędu skarbowego

kasa fiskalna, fiskalizacja kasy, zgłoszenie kasy do urzędu skarbowego
kasa fiskalna, fiskalizacja kasy, zgłoszenie kasy do urzędu skarbowego

REKLAMA

REKLAMA

Fiskalizacja kasy rejestrującej nie wystarcza do rozpoczęcia ewidencjonowania nią sprzedaży. Podatnicy VAT prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych muszą jeszcze zgłosić do urzędu skarbowego kasy rejestrujące (fiskalne), którymi chcą rejestrować obrót. Kasa fiskalna może działać tylko z unikatowym numerem ewidencyjnym, który nadać może jedynie naczelnik właściwego dla podatnika urzędu skarbowego. Na to zgłoszenie jest jedynie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy.

Polecamy: Rewolucja w umowach zlecenia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek rejestracji obrotu za pomocą kasy fiskalnej posiada podatnik, którego wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w ubiegłym roku (lub w tym roku) 20 000 zł.

Co ważne, przedsiębiorcy rozpoczynający działalność w 2013 r. muszą dokonać przeliczenia limitu w proporcji do okresu dokonywania sprzedaży w danym roku podatkowym.

Kasa fiskalna może działać tylko z unikatowym numerem ewidencyjnym – nadaje go wyłącznie naczelnik urzędu skarbowego. Aby jednak taki uzyskać, podatnik zobowiązany jest złożyć wcześniej do urzędu odpowiednie dokumenty.

REKLAMA

Samo zgłoszenie będzie się różnić w zależności od tego, czy podatnik dokonuje zakupu jednej, bądź większej ilości kas rejestrujących. Co więc zrobić po nabyciu kasy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015     

Podatki 2015 - komplet

Zawiadomienie o ilości i miejscu używania

Jednym z warunków uprawniających przedsiębiorcę do rozpoczęcia korzystania z kasy fiskalnej jest złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego zawiadomienia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania.

Ważne, aby złożyć je przed obowiązującym terminem rozpoczęcia ewidencji za pomocą kas rejestrujących. Przepisy nie wskazują już jednak wzorcowej formy zawiadomienia, podkreślają jednak, iż musi być ono pisemne.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kasy fiskalne 2015 – obowiązki, zwolnienia, refundacja

Fiskalizacja kasy z serwisantem

Po wizycie w urzędzie przedsiębiorca powinien dokonać fiskalizacji kasy rejestrującej. Jest to czynność serwisowa, przeprowadzana przez pracownika serwisu kas. Dokonuje jej się jednorazowo, a polega ona na inicjacji pracy modułu oraz pamięci urządzenia. Cały proces kończy się wydrukiem dobowego raportu fiskalnego.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Drugi dokument do tygodnia od fiskalizacji kasy

Kolejnym dokumentem, jaki musi złożyć nabywca kasy fiskalnej, jest tzw. zgłoszenie kasy przez podatnika. W przeciwieństwie do pierwszego druku, jego wzór jest ściśle określony i stanowi załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.


Składa się ono z dwóch części. W pierwszej przedsiębiorca wypełnia podstawowe dane identyfikacyjnej, w drugiej zaś wskazuje miejsce instalacji kas rejestrujących. Powinien to zrobić w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji urządzenia.

Jeśli podatnik zamierza korzystać tylko z jednej kasy fiskalnej, zawiadomienie o ilości i miejscu używania urządzenia może zawrzeć właśnie w opisanym wyżej zgłoszeniu kasy przez podatnika, dokładniej w części dotyczącej miejsca instalacji kasy. Ma do tego prawo pod warunkiem, że zgłoszenie to złoży przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania tych kwot.

Po przyjęciu przez fiskusa wymaganych dokumentów, otrzymany od naczelnika urzędu numer ewidencyjny należy w sposób trwały umieścić na urządzeniu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

Katarzyna Miazek, Tax Care
Żaneta Rowińska, księgowa Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA