REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenie kasy fiskalnej do urzędu skarbowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kasa fiskalna, fiskalizacja kasy, zgłoszenie kasy do urzędu skarbowego
kasa fiskalna, fiskalizacja kasy, zgłoszenie kasy do urzędu skarbowego

REKLAMA

REKLAMA

Fiskalizacja kasy rejestrującej nie wystarcza do rozpoczęcia ewidencjonowania nią sprzedaży. Podatnicy VAT prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych muszą jeszcze zgłosić do urzędu skarbowego kasy rejestrujące (fiskalne), którymi chcą rejestrować obrót. Kasa fiskalna może działać tylko z unikatowym numerem ewidencyjnym, który nadać może jedynie naczelnik właściwego dla podatnika urzędu skarbowego. Na to zgłoszenie jest jedynie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy.

Polecamy: Rewolucja w umowach zlecenia

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek rejestracji obrotu za pomocą kasy fiskalnej posiada podatnik, którego wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w ubiegłym roku (lub w tym roku) 20 000 zł.

Co ważne, przedsiębiorcy rozpoczynający działalność w 2013 r. muszą dokonać przeliczenia limitu w proporcji do okresu dokonywania sprzedaży w danym roku podatkowym.

Kasa fiskalna może działać tylko z unikatowym numerem ewidencyjnym – nadaje go wyłącznie naczelnik urzędu skarbowego. Aby jednak taki uzyskać, podatnik zobowiązany jest złożyć wcześniej do urzędu odpowiednie dokumenty.

Samo zgłoszenie będzie się różnić w zależności od tego, czy podatnik dokonuje zakupu jednej, bądź większej ilości kas rejestrujących. Co więc zrobić po nabyciu kasy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015     

Podatki 2015 - komplet

Zawiadomienie o ilości i miejscu używania

REKLAMA

Jednym z warunków uprawniających przedsiębiorcę do rozpoczęcia korzystania z kasy fiskalnej jest złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego zawiadomienia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania.

Ważne, aby złożyć je przed obowiązującym terminem rozpoczęcia ewidencji za pomocą kas rejestrujących. Przepisy nie wskazują już jednak wzorcowej formy zawiadomienia, podkreślają jednak, iż musi być ono pisemne.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kasy fiskalne 2015 – obowiązki, zwolnienia, refundacja

Fiskalizacja kasy z serwisantem

Po wizycie w urzędzie przedsiębiorca powinien dokonać fiskalizacji kasy rejestrującej. Jest to czynność serwisowa, przeprowadzana przez pracownika serwisu kas. Dokonuje jej się jednorazowo, a polega ona na inicjacji pracy modułu oraz pamięci urządzenia. Cały proces kończy się wydrukiem dobowego raportu fiskalnego.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Drugi dokument do tygodnia od fiskalizacji kasy

Kolejnym dokumentem, jaki musi złożyć nabywca kasy fiskalnej, jest tzw. zgłoszenie kasy przez podatnika. W przeciwieństwie do pierwszego druku, jego wzór jest ściśle określony i stanowi załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.


Składa się ono z dwóch części. W pierwszej przedsiębiorca wypełnia podstawowe dane identyfikacyjnej, w drugiej zaś wskazuje miejsce instalacji kas rejestrujących. Powinien to zrobić w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji urządzenia.

Jeśli podatnik zamierza korzystać tylko z jednej kasy fiskalnej, zawiadomienie o ilości i miejscu używania urządzenia może zawrzeć właśnie w opisanym wyżej zgłoszeniu kasy przez podatnika, dokładniej w części dotyczącej miejsca instalacji kasy. Ma do tego prawo pod warunkiem, że zgłoszenie to złoży przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania tych kwot.

Po przyjęciu przez fiskusa wymaganych dokumentów, otrzymany od naczelnika urzędu numer ewidencyjny należy w sposób trwały umieścić na urządzeniu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

Katarzyna Miazek, Tax Care
Żaneta Rowińska, księgowa Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA