REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenie kasy fiskalnej do urzędu skarbowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kasa fiskalna, fiskalizacja kasy, zgłoszenie kasy do urzędu skarbowego
kasa fiskalna, fiskalizacja kasy, zgłoszenie kasy do urzędu skarbowego

REKLAMA

REKLAMA

Fiskalizacja kasy rejestrującej nie wystarcza do rozpoczęcia ewidencjonowania nią sprzedaży. Podatnicy VAT prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych muszą jeszcze zgłosić do urzędu skarbowego kasy rejestrujące (fiskalne), którymi chcą rejestrować obrót. Kasa fiskalna może działać tylko z unikatowym numerem ewidencyjnym, który nadać może jedynie naczelnik właściwego dla podatnika urzędu skarbowego. Na to zgłoszenie jest jedynie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy.

Polecamy: Rewolucja w umowach zlecenia

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek rejestracji obrotu za pomocą kasy fiskalnej posiada podatnik, którego wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w ubiegłym roku (lub w tym roku) 20 000 zł.

Co ważne, przedsiębiorcy rozpoczynający działalność w 2013 r. muszą dokonać przeliczenia limitu w proporcji do okresu dokonywania sprzedaży w danym roku podatkowym.

Kasa fiskalna może działać tylko z unikatowym numerem ewidencyjnym – nadaje go wyłącznie naczelnik urzędu skarbowego. Aby jednak taki uzyskać, podatnik zobowiązany jest złożyć wcześniej do urzędu odpowiednie dokumenty.

REKLAMA

Samo zgłoszenie będzie się różnić w zależności od tego, czy podatnik dokonuje zakupu jednej, bądź większej ilości kas rejestrujących. Co więc zrobić po nabyciu kasy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015     

Podatki 2015 - komplet

Zawiadomienie o ilości i miejscu używania

Jednym z warunków uprawniających przedsiębiorcę do rozpoczęcia korzystania z kasy fiskalnej jest złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego zawiadomienia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania.

Ważne, aby złożyć je przed obowiązującym terminem rozpoczęcia ewidencji za pomocą kas rejestrujących. Przepisy nie wskazują już jednak wzorcowej formy zawiadomienia, podkreślają jednak, iż musi być ono pisemne.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kasy fiskalne 2015 – obowiązki, zwolnienia, refundacja

Fiskalizacja kasy z serwisantem

Po wizycie w urzędzie przedsiębiorca powinien dokonać fiskalizacji kasy rejestrującej. Jest to czynność serwisowa, przeprowadzana przez pracownika serwisu kas. Dokonuje jej się jednorazowo, a polega ona na inicjacji pracy modułu oraz pamięci urządzenia. Cały proces kończy się wydrukiem dobowego raportu fiskalnego.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Drugi dokument do tygodnia od fiskalizacji kasy

Kolejnym dokumentem, jaki musi złożyć nabywca kasy fiskalnej, jest tzw. zgłoszenie kasy przez podatnika. W przeciwieństwie do pierwszego druku, jego wzór jest ściśle określony i stanowi załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.


Składa się ono z dwóch części. W pierwszej przedsiębiorca wypełnia podstawowe dane identyfikacyjnej, w drugiej zaś wskazuje miejsce instalacji kas rejestrujących. Powinien to zrobić w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji urządzenia.

Jeśli podatnik zamierza korzystać tylko z jednej kasy fiskalnej, zawiadomienie o ilości i miejscu używania urządzenia może zawrzeć właśnie w opisanym wyżej zgłoszeniu kasy przez podatnika, dokładniej w części dotyczącej miejsca instalacji kasy. Ma do tego prawo pod warunkiem, że zgłoszenie to złoży przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania tych kwot.

Po przyjęciu przez fiskusa wymaganych dokumentów, otrzymany od naczelnika urzędu numer ewidencyjny należy w sposób trwały umieścić na urządzeniu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

Katarzyna Miazek, Tax Care
Żaneta Rowińska, księgowa Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA