REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga z tytułu nabycia kasy fiskalnej

kasa fiskalna-ulgi
kasa fiskalna-ulgi

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy rozpoczynający ewidencję przy użyciu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej) mogą odzyskać do 700 zł z tytułu jej zakupu - nie więcej jednak niż 90% ceny zakupionej kasy. Odliczenia można dokonać w składanej deklaracji VAT.

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile nie korzystają ze zwolnienia, zobowiązani są do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanych potocznie kasami fiskalnymi.

REKLAMA

Autopromocja

Nie wywiązanie się z tego obowiązku pociąga za sobą negatywne konsekwencje w postaci obciążenia podatnika dodatkowym zobowiązaniem podatkowym w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług za okres w którym podatnik nie stosował właściwego urządzenia rejestrującego.

Ponadto, w przypadku osób fizycznych, dokonujących transakcji podlegających opodatkowaniu VAT, możliwe jest, iż niezdyscyplinowany  przedsiębiorca zostanie pociągnięty do odpowiedzialności za wykroczenie lub nawet przestępstwo skarbowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

Wydatek na zakup kasy to niebagatelny wydatek

Wyposażenie się w odpowiednie urządzenie to dość kosztowy zakup. Ceny kas rejestrujących, które zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów muszą być używane w celu rejestrowania kwot sprzedaży, mających wpływ na wysokość zobowiązania względem organu podatkowego,  wahają się w granicach 600 – 1 000 zł (ale są też droższe wersje, które kosztują ponad 3 tys. zł).

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Polecamy: Podatki 2015 - komplet

Dla wielu przedsiębiorców to stanowczo za dużo. Dodatkowo sytuacja komplikuje się w przypadku, gdy koniecznym jest zaopatrzenie się w więcej niż jedną kasę rejestrującą.

Jedna kasa fiskalna do kilku punktów sprzedaży

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Odliczenie do 90% poniesionych kosztów

Na szczęście, ustawodawca przewidział dla podatników rozpoczynających ewidencjonowanie za pomocą kasy możliwość częściowej refundacji kosztów zakupu właściwego urządzenia.

Mogą oni odliczyć od podatku należnego kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu netto, jednak nie więcej niż 700 zł.

Zobacz wskaźnik: Ulga na zakup kasy rejestrującej

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Warto również pamiętać o tym, że odliczenie to przysługuje także przedsiębiorcom zwolnionym z VAT, jak również wykonującym wyłącznie czynności zwolnione od tego podatku. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Tryb i warunki odliczenia wydatków na zakup kasy fiskalnej

Tryb i warunki odliczenia od podatku należnego, a także zwrotu kwoty poniesionej w związku z nabyciem kasy rejestrującej zostały określone w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie odliczenia i zwrotu wydatków na zakup kas rejestrujących.

Aby móc ubiegać się o choć częściową refundację zakupu kasy fiskalnej przedsiębiorca powinien złożyć do naczelnika urzędu skarbowego pisemne zgłoszenie, określające nie tylko liczbę urządzeń, ale także przewidywane miejsce ich użytkowania. Powinno być ono złożone przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania.

Należy przy tym pamiętać, że ewidencjonowanie należy rozpocząć w obowiązujących terminach przy użyciu kas nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że spełniają wymagania określone w ustawie. Ponadto koniecznym jest posiadanie dowodu zapłaty całej należności z tytułu nabycia kasy fiskalnej, gdyż tylko ten dokument daje podstawę do skorzystania z prawa do odliczenia. 

W przypadku, gdy wspomniane zgłoszenie dotyczy tylko i wyłącznie jednego urządzenia rejestrującego, może być ono zawarte na formularzu zgłoszenia wskazującego miejsce instalacji kasy fiskalnej, pod warunkiem, ze zostało ono złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego.

Warto zauważyć, że odliczenie wartości z tytułu nabycia kasy fiskalnej możliwe jest w momencie składania deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie stosownej ewidencji lub też za kolejne okresy.  

Podatnikom zwolnionym z VAT,  jak również wykonującym wyłącznie czynności zwolnione, zwrot kosztów poniesionych w celu nabycia kasy rejestrującej dokonywany jest na wyraźny wniosek, zawierający informacje identyfikujące podatnika, takie jak imię i nazwisko, dane adresowe czy też NIP.

Ponadto do wniosku należy dołączyć informację o serwisie, w którym odbyła się fiskalizacja urządzenia, kopię faktury wraz z dowodem wpłaty całej należności, a także określić numer rachunku bankowego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowej, na który ma zostać dokonany zwrot kosztów zakupu kasy. W takiej sytuacji, zwrot kosztów nabycia urządzenia rejestrującego dokonywany jest bezpośrednio na wskazany rachunek bankowy, w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

Wartość odliczenia

Zasadniczo przyjmuje się, że kwota odliczenia dokonywana w danym okresie rozliczeniowym
nie może przekraczać wartości różnicy między podatkiem należnym a naliczonym.

Jednak limitowane odliczenie jest dopuszczone także w sytuacji,  gdy kwota podatku naliczonego jest większa lub równa wartości podatku należnego, czyli powstaje kwota do zwrotu lub brak jest podatku do zapłaty. 

Podatnicy składający deklarację podatkową mogą w takim przypadku odliczyć w danym okresie rozliczeniowym:

- 25% wartości odpowiadającej 90% ceny netto nabytego urządzenia (gdy rozliczają się miesięcznie),

- 50% kwoty odpowiadającej 90%  tej ceny (gdy rozliczają się kwartalnie).  


Elżbieta Węcławik,

Małgorzata Jawińska, księgowa

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA