REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga z tytułu nabycia kasy fiskalnej

kasa fiskalna-ulgi
kasa fiskalna-ulgi

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy rozpoczynający ewidencję przy użyciu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej) mogą odzyskać do 700 zł z tytułu jej zakupu - nie więcej jednak niż 90% ceny zakupionej kasy. Odliczenia można dokonać w składanej deklaracji VAT.

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile nie korzystają ze zwolnienia, zobowiązani są do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanych potocznie kasami fiskalnymi.

REKLAMA

REKLAMA

Nie wywiązanie się z tego obowiązku pociąga za sobą negatywne konsekwencje w postaci obciążenia podatnika dodatkowym zobowiązaniem podatkowym w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług za okres w którym podatnik nie stosował właściwego urządzenia rejestrującego.

Ponadto, w przypadku osób fizycznych, dokonujących transakcji podlegających opodatkowaniu VAT, możliwe jest, iż niezdyscyplinowany  przedsiębiorca zostanie pociągnięty do odpowiedzialności za wykroczenie lub nawet przestępstwo skarbowe.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

Wydatek na zakup kasy to niebagatelny wydatek

Wyposażenie się w odpowiednie urządzenie to dość kosztowy zakup. Ceny kas rejestrujących, które zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów muszą być używane w celu rejestrowania kwot sprzedaży, mających wpływ na wysokość zobowiązania względem organu podatkowego,  wahają się w granicach 600 – 1 000 zł (ale są też droższe wersje, które kosztują ponad 3 tys. zł).

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Polecamy: Podatki 2015 - komplet

Dla wielu przedsiębiorców to stanowczo za dużo. Dodatkowo sytuacja komplikuje się w przypadku, gdy koniecznym jest zaopatrzenie się w więcej niż jedną kasę rejestrującą.

Jedna kasa fiskalna do kilku punktów sprzedaży

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Odliczenie do 90% poniesionych kosztów

Na szczęście, ustawodawca przewidział dla podatników rozpoczynających ewidencjonowanie za pomocą kasy możliwość częściowej refundacji kosztów zakupu właściwego urządzenia.

Mogą oni odliczyć od podatku należnego kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu netto, jednak nie więcej niż 700 zł.

Zobacz wskaźnik: Ulga na zakup kasy rejestrującej

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Warto również pamiętać o tym, że odliczenie to przysługuje także przedsiębiorcom zwolnionym z VAT, jak również wykonującym wyłącznie czynności zwolnione od tego podatku. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Tryb i warunki odliczenia wydatków na zakup kasy fiskalnej

Tryb i warunki odliczenia od podatku należnego, a także zwrotu kwoty poniesionej w związku z nabyciem kasy rejestrującej zostały określone w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie odliczenia i zwrotu wydatków na zakup kas rejestrujących.

Aby móc ubiegać się o choć częściową refundację zakupu kasy fiskalnej przedsiębiorca powinien złożyć do naczelnika urzędu skarbowego pisemne zgłoszenie, określające nie tylko liczbę urządzeń, ale także przewidywane miejsce ich użytkowania. Powinno być ono złożone przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania.

Należy przy tym pamiętać, że ewidencjonowanie należy rozpocząć w obowiązujących terminach przy użyciu kas nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że spełniają wymagania określone w ustawie. Ponadto koniecznym jest posiadanie dowodu zapłaty całej należności z tytułu nabycia kasy fiskalnej, gdyż tylko ten dokument daje podstawę do skorzystania z prawa do odliczenia. 

W przypadku, gdy wspomniane zgłoszenie dotyczy tylko i wyłącznie jednego urządzenia rejestrującego, może być ono zawarte na formularzu zgłoszenia wskazującego miejsce instalacji kasy fiskalnej, pod warunkiem, ze zostało ono złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego.

Warto zauważyć, że odliczenie wartości z tytułu nabycia kasy fiskalnej możliwe jest w momencie składania deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie stosownej ewidencji lub też za kolejne okresy.  

Podatnikom zwolnionym z VAT,  jak również wykonującym wyłącznie czynności zwolnione, zwrot kosztów poniesionych w celu nabycia kasy rejestrującej dokonywany jest na wyraźny wniosek, zawierający informacje identyfikujące podatnika, takie jak imię i nazwisko, dane adresowe czy też NIP.

Ponadto do wniosku należy dołączyć informację o serwisie, w którym odbyła się fiskalizacja urządzenia, kopię faktury wraz z dowodem wpłaty całej należności, a także określić numer rachunku bankowego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowej, na który ma zostać dokonany zwrot kosztów zakupu kasy. W takiej sytuacji, zwrot kosztów nabycia urządzenia rejestrującego dokonywany jest bezpośrednio na wskazany rachunek bankowy, w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

Wartość odliczenia

Zasadniczo przyjmuje się, że kwota odliczenia dokonywana w danym okresie rozliczeniowym
nie może przekraczać wartości różnicy między podatkiem należnym a naliczonym.

Jednak limitowane odliczenie jest dopuszczone także w sytuacji,  gdy kwota podatku naliczonego jest większa lub równa wartości podatku należnego, czyli powstaje kwota do zwrotu lub brak jest podatku do zapłaty. 

Podatnicy składający deklarację podatkową mogą w takim przypadku odliczyć w danym okresie rozliczeniowym:

- 25% wartości odpowiadającej 90% ceny netto nabytego urządzenia (gdy rozliczają się miesięcznie),

- 50% kwoty odpowiadającej 90%  tej ceny (gdy rozliczają się kwartalnie).  


Elżbieta Węcławik,

Małgorzata Jawińska, księgowa

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA