REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne online i wirtualne kasy fiskalne - co warto wiedzieć?

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kasy fiskalne online i kasy programowe - co warto wiedzieć?
Kasy fiskalne online i kasy programowe - co warto wiedzieć?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wirtualne kasy fiskalne i kasy fiskalne online. Którzy podatnicy muszą stosować kasy fiskalne online od 1 stycznia 2021 r.? Kto może korzystać z wirtualnej kasy fiskalnej (kasy programowej)?

Wirtualne kasy fiskalne (kasy fiskalne programowe)

Na razie z kasy programowej mogą korzystać przewoźnicy, ale lada moment takie urządzenia mają się pojawić również dla innych podatników wskazanych w przepisach.

REKLAMA

Autopromocja

Potwierdzili to przedstawiciele Ministerstwa Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP.

Przypomnijmy, że przepisy dotyczące kas programowych, czyli na tablet lub telefon, obowiązują już prawie od pół roku. Weszły w życie 1 czerwca br. i są to:

- rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz.U. z 2020 r. poz. 957), które określa wymogi techniczne dla producentów (ponieważ każde takie urządzenie musi uzyskać homologację Głównego Urzędu Miar),

- rozporządzenie określające grupy podatników, którzy będą mogli używać takich kas (Dz.U. z 2020 r. poz. 965).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kasy programowe - na razie tylko niektórzy

Obecnie ten typ urządzeń mogą stosować tylko branże:

- transportowa (np. przewozów taksówką, autobusem, pociągiem, promem, statkiem),

- hotelarska,

- turystyczna (pola kempingowe i pola namiotowe), i

- restauracyjna.

Kasy programowe mogą mieć także sprzedawcy: węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.

Proces homologacji przeszła już kasa dla firm transportowych, lada moment ma się pojawić kolejna – potwierdził resort finansów. Z informacji MF wynika, że na proces certyfikacji czekają też dwie kasy programowe do ogólnego użytku, a nie tylko dla przedsiębiorców z branży transportowej.

Kasy fiskalne online - restauratorzy i hotelarze

Z tego rozwiązania nie zdążą już skorzystać przedsiębiorcy, którzy od 1 stycznia 2021 r. muszą zastosować u siebie kasy online. Chodzi o: restauratorów, hotelarzy, a także sprzedawców węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, koksu i półkoksu, a przeznaczonych do celów opałowych.

Minister finansów nie zdecydował się na kolejne przesunięcie terminu wdrożenia kas online w tych branżach. Wcześniej podjął taką decyzję w związku z pierwszą falą pandemii, odraczając termin o pół roku (rozporządzenie z 10 czerwca 2020 r., Dz.U. poz. 1059). Mimo drugiego lockdownu, minister nie zdecydował się na kolejne przesunięcie.

MF jest zdania, że branża gastronomiczna jest już przygotowana do wdrożenia kas online i że ponad 85 proc. punktów jest już w nie zaopatrzone.

Przypomnijmy, że przedsiębiorcy, których sytuacja jest szczególnie trudna, mogą poprosić urząd skarbowy o odroczenie terminu instalacji kasy online. Pisaliśmy o tym w artykule „Kasy online. O odroczeniu zdecyduje urząd, nie minister” (DGP nr 248/2020), a Ministerstwo Finansów potwierdziło to w komunikacie opublikowanym na swojej stronie internetowej.

Resort podkreślił, że o przedłużenie terminu na zakup kasy online trzeba wystąpić z wnioskiem do końca 2020 r. Zostały więc zaledwie trzy dni.

We wniosku należy wskazać termin, kiedy kasa zostanie kupiona.

REKLAMA

MF przypomina, że organ podatkowy może, na wniosek podatnika, odraczać terminy przewidziane w przepisach podatkowych, jeśli jest to uzasadnione ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Pozwala na to art. 48 par. 1 ordynacji podatkowej

Decyzja naczelnika urzędu skarbowego w tym zakresie ma jednak charakter uznaniowy i opiera się na analizie indywidualnej sytuacji przedsiębiorcy. Natomiast urzędnicy na załatwienie takiej sprawy mają miesiąc od dnia rozpoczęcia postępowania (art. 139 par. 1 i 2 ordynacji).

Kasa fiskalna online a zawieszenie działalności

Przypomnijmy też, że o kasę fiskalną online nie muszą martwić się przedsiębiorcy, którzy formalnie zawiesili swoją działalność gospodarczą. Muszą zafiskalizować urządzenie nie później niż pierwszego dnia odwieszenia działalności. W takim przypadku nie stracą ulgi na zakup kasy (90 proc. ceny zakupu netto urządzenia, nie więcej jednak niż 700 zł).

Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP. Pisaliśmy o tym w artykule „Kasa online dopiero po odwieszeniu działalności” (DGP nr 238/2020).

Agnieszka Pokojska

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA