REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezygnacja z kasy fiskalnej w 2022 roku - zasady, kto może skorzystać ze zwolnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Rezygnacja z kasy fiskalnej w 2022 roku - zasady, kto może skorzystać ze zwolnienia
Rezygnacja z kasy fiskalnej w 2022 roku - zasady, kto może skorzystać ze zwolnienia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik nie przekracza kwoty 20 000 zł rocznie z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych, to czy może zrezygnować ze stosowania kasy fiskalnej?

Rezygnacja z kasy fiskalnej w 2022 roku

Podatnik będzie mógł zrezygnować ze stosowania kasy fiskalnej, jeżeli w 2021 r. nie przekroczył limitu 20 000 zł obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych oraz nie wykonuje czynności wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, a więc takich, które obligatoryjnie podlegają ewidencjonowaniu przy użyciu kasy fiskalnej. Możliwość rezygnacji ze stosowania kasy w 2022 r. nie znajdzie również zastosowania, jeżeli podatnik w 2020 r. lub wcześniej utracił prawo do zwolnienia, przekraczając limit 20 000 zł. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej (fiskalnej)

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zwolnienia z obowiązku stosowania kasy fiskalnej

Ustawodawca przewidział pewne wyjątki od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zostały one wymienione w rozporządzeniu Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zwolnienie uzależnione od wysokości obrotu (do 20 tys. zł rocznie)

Najbardziej popularnym zwolnieniem jest to, którego stosowanie jest uzależnione od wysokości obrotu osiągniętego przez danego podatnika.

I tak zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych - jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Należy przy tym pamiętać, że tego zwolnienia nie stosuje się do:

  1. określonych rodzajów działalności, które zostały szczegółowo wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia. Te czynności obligatoryjnie podlegają ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej, bez względu na wysokość osiągniętego obrotu;
  2. podatników, którzy już wcześniej utracili prawo do tego zwolnienia; rozporządzenie wskazuje bowiem wprost, że tego zwolnienia nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Aby więc w analizowanej sprawie podatnik był uprawniony do rezygnacji z rejestracji swojej sprzedaży na kasie fiskalnej w 2022 r., musi łącznie spełnić następujące warunki:

  • nie przekroczył w 2021 r. limitu 20 000 zł sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych,
  • nie wykonywał czynności, które obowiązkowo podlegają ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej,
  • nie utracił w 2020 r. lub wcześniej prawa do korzystania z omawianego zwolnienia (a więc wcześniej nie przekroczył limitu zwolnienia).

Podatnik spełniający powyższe przesłanki będzie uprawniony do rezygnacji ze stosowania kasy fiskalnej nawet wówczas, gdy dobrowolnie rozpoczął ewidencję sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej. Będzie mógł tego dokonać w dowolnym czasie.

Ważne!
Podatnik, który dobrowolnie zainstalował kasę, nie będąc do tego zobowiązany, może z niej zrezygnować, gdy w poprzednim roku obrót na rzecz konsumentów nie przekroczył kwoty 20 000 zł.

Takie podejście jest akceptowane również przez organy podatkowe.

Przykładowo w interpretacji z 22 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.705.2020.1.LS) organ rozpatrywał sprawę wnioskodawczyni, która dobrowolnie wykorzystywała kasę rejestrującą przy sprzedaży usług księgowych (a więc takich, które nie podlegają obligatoryjnemu obowiązkowi rejestracji na kasie fiskalnej), mimo że osiągany przez nią obrót nie przekroczył w żadnym roku podatkowym limitu 20 000 zł. W takim stanie faktycznym organ stwierdził, że:

Wnioskodawczynię świadczącą kompleksowe usługi (…) nadal obowiązują zasady ogólne, ponieważ nie świadczy usług doradczych. Oznacza to, że świadcząc usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych może ona korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży wskazanych usług ze względu na nieprzekroczenie w poprzednim roku podatkowym kwoty obrotu zrealizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w wysokości 20 000 zł.
Tym samym stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni może w dowolnym miesiącu zrezygnować z ewidencjonowania sprzedaży ww. usług przy pomocy kasy rejestrującej.

Dlatego w analizowanej sprawie podatnik będzie uprawniony do rezygnacji z używania kasy, jeżeli nie przekroczył w poprzednim roku lub wcześniej limitu 20 000 zł sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, lecz mimo to dobrowolnie ewidencjonował sprzedaż na kasie. Rezygnacja z kasy będzie również możliwa, gdy podatnik zaprzestał dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności i rolników ryczałtowych. Rezygnacja nie będzie natomiast możliwa, gdy podatnik wykonuje czynności, które obligatoryjnie podlegają ewidencji przy użyciu kasy, lub w przeszłości utracił prawo do zwolnienia ze względu na przekroczenie omawianego limitu.

Ważne!
Rezygnując z kasy trzeba pamiętać, że może istnieć obowiązek zwrotu ulgi na jej zakup, gdy nie minęły trzy lata
 od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy jej zastosowaniu.

Podstawa prawna:

  • art. 111 ust. 1 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2427.

  • § 3 ust. pkt 1, § 3 ust. 2, § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - Dz.U. z 2021 r. poz. 2442

Powołane interpretacje organów podatkowych:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.705.2020.1.LS)

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA