REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot zaliczki zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej - jak dokonać korekty

Subskrybuj nas na Youtube
Zwrot zaliczki zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej - jak dokonać korekty
Zwrot zaliczki zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej - jak dokonać korekty

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób dokonywać korekty w przypadku zwrotu zaliczki udokumentowanej paragonem? Czy konieczna jest korekta paragonu? Czy dla sposobu dokonywania korekty ma znaczenie to, czy otrzymanie zaliczki zostało również udokumentowane fakturą?

Jak dokonać korekty po zwrocie zaliczki zaewidencjonowanej na kasie fiskalnej?

Zwrot zaliczki, zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej, powinien być ujęty w ewidencji korekt lub w specjalnie utworzonej w tym celu ewidencji. Nie ma w takich przypadkach potrzeby korygowania paragonów dokumentujących wpłatę zaliczki. Jest tak niezależnie od tego, czy otrzymanie zaliczki zostało również udokumentowane fakturą. Jeżeli otrzymanie zaliczki było dokumentowane fakturą należy również wystawić fakturę korygującą. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej spoczywa na podatnikach, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych. Podatnicy przy użyciu sprawnych, dopuszczonych do funkcjonowania kas prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku.

Kiedy ewidencjonujemy na kasie zwroty towarów i reklamacje

Ustawodawca uregulował wprost tylko zasady ewidencjonowania zwrotów towarów i uznanych reklamacji (§ 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Zastrzegł jednocześnie, że te zdarzenia nie podlegają ewidencjonowaniu na kasie. Zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości albo części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji.

REKLAMA

Zwroty zaliczek nie stanowią jednak żadnego z tych zdarzeń, a w konsekwencji przepisy te nie mają w omawianym przypadku zastosowania (co potwierdzają w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe - zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 lipca 2013 r., sygn. IPPP2/443-471/13-2/RR). Nie ma również w takich przypadkach zastosowania § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących określający sposób postępowania w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedstawionej sytuacji przepisy nie wymagają od podatników korygowania paragonów dokumentujących zwracane zaliczki. Zwrot zaliczki powinien być ujęty w ewidencji korekt lub w specjalnie utworzonej w tym celu ewidencji. Drugi sposób postępowania wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 lipca 2013 r. (sygn. IPPP2/443-471/13-2/RR), w której czytamy, że:

(…) z powołanego rozporządzenia wynika, że zwroty towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, a także wystąpienia oczywistej pomyłki powinny być ujmowane w odrębnych ewidencjach. Wskazać jednak należy, iż w praktyce może dojść do sytuacji, które nie zostały przewidziane w ww. zapisach, tj. m.in. sytuacja, w której znalazł się sam Wnioskodawca. W takich okolicznościach dopuszczalne jest dokonanie ujęcia zwrotu należności związanej z brakiem towaru - w odrębnej od wyżej wskazanych ewidencji przewidzianych w zapisach § 3 ust. 4-6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, która będzie stanowiła podstawę do prawidłowego sporządzenia deklaracji. Tym samym Wnioskodawca, w związku z koniecznością dokonania zwrotu osobie fizycznej pieniędzy za całość lub część zamówienia, jest zobowiązany do ujęcia w ewidencji korekt, odrębnej od ewidencji zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług oraz ewidencji oczywistych omyłek, przy czym wskazać należy, że sposób jej prowadzenia nie jest uwarunkowany regulacjami wynikającymi z zapisów § 3 ust. 4-6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Ważne!
Zwrot zaliczek zaewidencjonowanych na kasie rejestrującej powinien być ujęty w ewidencji korekt lub w specjalnie utworzonej w tym celu ewidencji.

Na wskazany sposób postępowania nie wpływa fakt, że otrzymanie zaliczki zostało udokumentowane fakturą zaliczkową. Jednocześnie istnienie obowiązku wykazania zwrotu zaliczki w ewidencji korekt lub w specjalnie utworzonej w tym celu ewidencji nie wyłącza obowiązku wystawiania przez podatników faktur korygujących faktury zaliczkowe. To oznacza, że podatnik musi wystawić fakturę korygującą.

Kiedy dokonujemy rozliczenia faktury korygującej dokumentującej zwrot zaliczki

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT rozliczenia faktur korygujących wystawianych w związku ze zwrotem zaliczki dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą. Warunkiem jednak jest, żeby z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynikało, iż uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją.

W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada wymaganej dokumentacji, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał. Powoduje to, że jeżeli otrzymanie zaliczki zostało potwierdzone poprzez wystawienie paragonu i faktury, obniżenia podstawy opodatkowania w związku z jej zwrotem dokonuje się w okresie rozliczeniowym wystawienia faktury korygującej. Taki scenariusz będzie miał miejsce przy założeniu, że faktura ta jest wystawiana po dokonaniu zwrotu zaliczki. W takim przypadku w momencie wystawienia faktury korygującej spełnione są bowiem uzgodnione z niedoszłym nabywcą towaru lub usługi warunki obniżenia podstawy opodatkowania.

Jak wykazać korektę w JPK_VAT

Co do sposobu wykazania takiej korekty w pliku JPK_VAT - podatnicy mają do wyboru jedno z dwóch rozwiązań, tj.:

  1. wykazanie faktury korygującej ze znacznikiem "FP" i uwzględnienie kwoty korekty w wierszu dotyczącym wartości sprzedaży z kas rejestrujących,
  2. wykazanie faktury korygującej bez znacznika "FP" i bez uwzględniania kwoty korekty w wierszu dotyczącym wartości sprzedaży z kas rejestrujących.

Wynika to z treści odpowiedzi Ministerstwa Finansów na jedno z pytań dotyczących pliku JPK_VAT, gdzie czytamy, że:

(…) istnieją 2 alternatywne sposoby prezentowania w pliku takich faktur, które zapewniają zapisy prawidłowe pod względem technicznym i wnoszą do pliku kompletne dane analityczne, tj.:

  1. prezentowanie faktury korygującej ze znacznikiem "FP". Należy pamiętać, że faktury oznaczane "FP" nie są brane pod uwagę do sum kontrolnych ewidencji. W takim przypadku kwota korekty, która wynika z takiej faktury (na plus lub na minus) musi być uwzględniana, np. w wierszu dotyczącym wpisu raportu z kasy fiskalnej - odpowiednio powiększonym lub pomniejszonym. W przypadku korekt na plus różnica może też być dodatkowo zaewidencjonowana na kasie fiskalnej i w ten sposób uwzględniona w pliku,

  2. prezentowanie faktury korygującej bez znacznika "FP". W takim przypadku kwota korekty, która wynika z takiej faktury (na plus lub na minus) nie może być uwzględniana w innym wierszu, np. dotyczącym wpisu raportu z kasy fiskalnej, który nie jest wówczas powiększany lub pomniejszany. Sposób ten jest wykluczony w przypadku korekt na plus, jeśli są one dodatkowo zaewidencjonowane na kasie fiskalnej i w ten sposób uwzględnione".

Przykład
W maju 2022 r. podatnik zwrócił zaliczkę udokumentowaną paragonem oraz fakturą (do której załączony został paragon). Po dokonaniu zwrotu zaliczki 25 maja 2022 r. podatnik wystawił fakturę korygującą i ujął zwrot zaliczki w ewidencji. W tym przypadku w JPK_V7 za maj 2022 r. można dokonać wpisu:
- tylko na podstawie faktury korygującej albo
- na podstawie faktury korygującej i ewidencji korekt, oznaczając fakturę kodem FP.

Podstawa prawna:

  • § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. z 2021 r. poz. 1625.

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA