REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot zaliczki zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej - jak dokonać korekty

Subskrybuj nas na Youtube
Zwrot zaliczki zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej - jak dokonać korekty
Zwrot zaliczki zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej - jak dokonać korekty

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób dokonywać korekty w przypadku zwrotu zaliczki udokumentowanej paragonem? Czy konieczna jest korekta paragonu? Czy dla sposobu dokonywania korekty ma znaczenie to, czy otrzymanie zaliczki zostało również udokumentowane fakturą?

Jak dokonać korekty po zwrocie zaliczki zaewidencjonowanej na kasie fiskalnej?

Zwrot zaliczki, zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej, powinien być ujęty w ewidencji korekt lub w specjalnie utworzonej w tym celu ewidencji. Nie ma w takich przypadkach potrzeby korygowania paragonów dokumentujących wpłatę zaliczki. Jest tak niezależnie od tego, czy otrzymanie zaliczki zostało również udokumentowane fakturą. Jeżeli otrzymanie zaliczki było dokumentowane fakturą należy również wystawić fakturę korygującą. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej spoczywa na podatnikach, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych. Podatnicy przy użyciu sprawnych, dopuszczonych do funkcjonowania kas prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku.

Kiedy ewidencjonujemy na kasie zwroty towarów i reklamacje

Ustawodawca uregulował wprost tylko zasady ewidencjonowania zwrotów towarów i uznanych reklamacji (§ 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Zastrzegł jednocześnie, że te zdarzenia nie podlegają ewidencjonowaniu na kasie. Zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości albo części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji.

REKLAMA

Zwroty zaliczek nie stanowią jednak żadnego z tych zdarzeń, a w konsekwencji przepisy te nie mają w omawianym przypadku zastosowania (co potwierdzają w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe - zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 lipca 2013 r., sygn. IPPP2/443-471/13-2/RR). Nie ma również w takich przypadkach zastosowania § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących określający sposób postępowania w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedstawionej sytuacji przepisy nie wymagają od podatników korygowania paragonów dokumentujących zwracane zaliczki. Zwrot zaliczki powinien być ujęty w ewidencji korekt lub w specjalnie utworzonej w tym celu ewidencji. Drugi sposób postępowania wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 lipca 2013 r. (sygn. IPPP2/443-471/13-2/RR), w której czytamy, że:

(…) z powołanego rozporządzenia wynika, że zwroty towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, a także wystąpienia oczywistej pomyłki powinny być ujmowane w odrębnych ewidencjach. Wskazać jednak należy, iż w praktyce może dojść do sytuacji, które nie zostały przewidziane w ww. zapisach, tj. m.in. sytuacja, w której znalazł się sam Wnioskodawca. W takich okolicznościach dopuszczalne jest dokonanie ujęcia zwrotu należności związanej z brakiem towaru - w odrębnej od wyżej wskazanych ewidencji przewidzianych w zapisach § 3 ust. 4-6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, która będzie stanowiła podstawę do prawidłowego sporządzenia deklaracji. Tym samym Wnioskodawca, w związku z koniecznością dokonania zwrotu osobie fizycznej pieniędzy za całość lub część zamówienia, jest zobowiązany do ujęcia w ewidencji korekt, odrębnej od ewidencji zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług oraz ewidencji oczywistych omyłek, przy czym wskazać należy, że sposób jej prowadzenia nie jest uwarunkowany regulacjami wynikającymi z zapisów § 3 ust. 4-6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Ważne!
Zwrot zaliczek zaewidencjonowanych na kasie rejestrującej powinien być ujęty w ewidencji korekt lub w specjalnie utworzonej w tym celu ewidencji.

Na wskazany sposób postępowania nie wpływa fakt, że otrzymanie zaliczki zostało udokumentowane fakturą zaliczkową. Jednocześnie istnienie obowiązku wykazania zwrotu zaliczki w ewidencji korekt lub w specjalnie utworzonej w tym celu ewidencji nie wyłącza obowiązku wystawiania przez podatników faktur korygujących faktury zaliczkowe. To oznacza, że podatnik musi wystawić fakturę korygującą.

Kiedy dokonujemy rozliczenia faktury korygującej dokumentującej zwrot zaliczki

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT rozliczenia faktur korygujących wystawianych w związku ze zwrotem zaliczki dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą. Warunkiem jednak jest, żeby z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynikało, iż uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją.

W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada wymaganej dokumentacji, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał. Powoduje to, że jeżeli otrzymanie zaliczki zostało potwierdzone poprzez wystawienie paragonu i faktury, obniżenia podstawy opodatkowania w związku z jej zwrotem dokonuje się w okresie rozliczeniowym wystawienia faktury korygującej. Taki scenariusz będzie miał miejsce przy założeniu, że faktura ta jest wystawiana po dokonaniu zwrotu zaliczki. W takim przypadku w momencie wystawienia faktury korygującej spełnione są bowiem uzgodnione z niedoszłym nabywcą towaru lub usługi warunki obniżenia podstawy opodatkowania.

Jak wykazać korektę w JPK_VAT

Co do sposobu wykazania takiej korekty w pliku JPK_VAT - podatnicy mają do wyboru jedno z dwóch rozwiązań, tj.:

  1. wykazanie faktury korygującej ze znacznikiem "FP" i uwzględnienie kwoty korekty w wierszu dotyczącym wartości sprzedaży z kas rejestrujących,
  2. wykazanie faktury korygującej bez znacznika "FP" i bez uwzględniania kwoty korekty w wierszu dotyczącym wartości sprzedaży z kas rejestrujących.

Wynika to z treści odpowiedzi Ministerstwa Finansów na jedno z pytań dotyczących pliku JPK_VAT, gdzie czytamy, że:

(…) istnieją 2 alternatywne sposoby prezentowania w pliku takich faktur, które zapewniają zapisy prawidłowe pod względem technicznym i wnoszą do pliku kompletne dane analityczne, tj.:

  1. prezentowanie faktury korygującej ze znacznikiem "FP". Należy pamiętać, że faktury oznaczane "FP" nie są brane pod uwagę do sum kontrolnych ewidencji. W takim przypadku kwota korekty, która wynika z takiej faktury (na plus lub na minus) musi być uwzględniana, np. w wierszu dotyczącym wpisu raportu z kasy fiskalnej - odpowiednio powiększonym lub pomniejszonym. W przypadku korekt na plus różnica może też być dodatkowo zaewidencjonowana na kasie fiskalnej i w ten sposób uwzględniona w pliku,

  2. prezentowanie faktury korygującej bez znacznika "FP". W takim przypadku kwota korekty, która wynika z takiej faktury (na plus lub na minus) nie może być uwzględniana w innym wierszu, np. dotyczącym wpisu raportu z kasy fiskalnej, który nie jest wówczas powiększany lub pomniejszany. Sposób ten jest wykluczony w przypadku korekt na plus, jeśli są one dodatkowo zaewidencjonowane na kasie fiskalnej i w ten sposób uwzględnione".

Przykład
W maju 2022 r. podatnik zwrócił zaliczkę udokumentowaną paragonem oraz fakturą (do której załączony został paragon). Po dokonaniu zwrotu zaliczki 25 maja 2022 r. podatnik wystawił fakturę korygującą i ujął zwrot zaliczki w ewidencji. W tym przypadku w JPK_V7 za maj 2022 r. można dokonać wpisu:
- tylko na podstawie faktury korygującej albo
- na podstawie faktury korygującej i ewidencji korekt, oznaczając fakturę kodem FP.

Podstawa prawna:

  • § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. z 2021 r. poz. 1625.

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

REKLAMA

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia aż do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

REKLAMA

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA