REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot zaliczki zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej - jak dokonać korekty

Subskrybuj nas na Youtube
Zwrot zaliczki zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej - jak dokonać korekty
Zwrot zaliczki zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej - jak dokonać korekty

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób dokonywać korekty w przypadku zwrotu zaliczki udokumentowanej paragonem? Czy konieczna jest korekta paragonu? Czy dla sposobu dokonywania korekty ma znaczenie to, czy otrzymanie zaliczki zostało również udokumentowane fakturą?

Jak dokonać korekty po zwrocie zaliczki zaewidencjonowanej na kasie fiskalnej?

Zwrot zaliczki, zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej, powinien być ujęty w ewidencji korekt lub w specjalnie utworzonej w tym celu ewidencji. Nie ma w takich przypadkach potrzeby korygowania paragonów dokumentujących wpłatę zaliczki. Jest tak niezależnie od tego, czy otrzymanie zaliczki zostało również udokumentowane fakturą. Jeżeli otrzymanie zaliczki było dokumentowane fakturą należy również wystawić fakturę korygującą. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej spoczywa na podatnikach, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych. Podatnicy przy użyciu sprawnych, dopuszczonych do funkcjonowania kas prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku.

Kiedy ewidencjonujemy na kasie zwroty towarów i reklamacje

REKLAMA

Ustawodawca uregulował wprost tylko zasady ewidencjonowania zwrotów towarów i uznanych reklamacji (§ 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Zastrzegł jednocześnie, że te zdarzenia nie podlegają ewidencjonowaniu na kasie. Zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości albo części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji.

Zwroty zaliczek nie stanowią jednak żadnego z tych zdarzeń, a w konsekwencji przepisy te nie mają w omawianym przypadku zastosowania (co potwierdzają w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe - zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 lipca 2013 r., sygn. IPPP2/443-471/13-2/RR). Nie ma również w takich przypadkach zastosowania § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących określający sposób postępowania w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przedstawionej sytuacji przepisy nie wymagają od podatników korygowania paragonów dokumentujących zwracane zaliczki. Zwrot zaliczki powinien być ujęty w ewidencji korekt lub w specjalnie utworzonej w tym celu ewidencji. Drugi sposób postępowania wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 lipca 2013 r. (sygn. IPPP2/443-471/13-2/RR), w której czytamy, że:

(…) z powołanego rozporządzenia wynika, że zwroty towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, a także wystąpienia oczywistej pomyłki powinny być ujmowane w odrębnych ewidencjach. Wskazać jednak należy, iż w praktyce może dojść do sytuacji, które nie zostały przewidziane w ww. zapisach, tj. m.in. sytuacja, w której znalazł się sam Wnioskodawca. W takich okolicznościach dopuszczalne jest dokonanie ujęcia zwrotu należności związanej z brakiem towaru - w odrębnej od wyżej wskazanych ewidencji przewidzianych w zapisach § 3 ust. 4-6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, która będzie stanowiła podstawę do prawidłowego sporządzenia deklaracji. Tym samym Wnioskodawca, w związku z koniecznością dokonania zwrotu osobie fizycznej pieniędzy za całość lub część zamówienia, jest zobowiązany do ujęcia w ewidencji korekt, odrębnej od ewidencji zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług oraz ewidencji oczywistych omyłek, przy czym wskazać należy, że sposób jej prowadzenia nie jest uwarunkowany regulacjami wynikającymi z zapisów § 3 ust. 4-6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Ważne!
Zwrot zaliczek zaewidencjonowanych na kasie rejestrującej powinien być ujęty w ewidencji korekt lub w specjalnie utworzonej w tym celu ewidencji.

Na wskazany sposób postępowania nie wpływa fakt, że otrzymanie zaliczki zostało udokumentowane fakturą zaliczkową. Jednocześnie istnienie obowiązku wykazania zwrotu zaliczki w ewidencji korekt lub w specjalnie utworzonej w tym celu ewidencji nie wyłącza obowiązku wystawiania przez podatników faktur korygujących faktury zaliczkowe. To oznacza, że podatnik musi wystawić fakturę korygującą.

Kiedy dokonujemy rozliczenia faktury korygującej dokumentującej zwrot zaliczki

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT rozliczenia faktur korygujących wystawianych w związku ze zwrotem zaliczki dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą. Warunkiem jednak jest, żeby z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynikało, iż uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją.

W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada wymaganej dokumentacji, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał. Powoduje to, że jeżeli otrzymanie zaliczki zostało potwierdzone poprzez wystawienie paragonu i faktury, obniżenia podstawy opodatkowania w związku z jej zwrotem dokonuje się w okresie rozliczeniowym wystawienia faktury korygującej. Taki scenariusz będzie miał miejsce przy założeniu, że faktura ta jest wystawiana po dokonaniu zwrotu zaliczki. W takim przypadku w momencie wystawienia faktury korygującej spełnione są bowiem uzgodnione z niedoszłym nabywcą towaru lub usługi warunki obniżenia podstawy opodatkowania.

Jak wykazać korektę w JPK_VAT

Co do sposobu wykazania takiej korekty w pliku JPK_VAT - podatnicy mają do wyboru jedno z dwóch rozwiązań, tj.:

  1. wykazanie faktury korygującej ze znacznikiem "FP" i uwzględnienie kwoty korekty w wierszu dotyczącym wartości sprzedaży z kas rejestrujących,
  2. wykazanie faktury korygującej bez znacznika "FP" i bez uwzględniania kwoty korekty w wierszu dotyczącym wartości sprzedaży z kas rejestrujących.

Wynika to z treści odpowiedzi Ministerstwa Finansów na jedno z pytań dotyczących pliku JPK_VAT, gdzie czytamy, że:

(…) istnieją 2 alternatywne sposoby prezentowania w pliku takich faktur, które zapewniają zapisy prawidłowe pod względem technicznym i wnoszą do pliku kompletne dane analityczne, tj.:

  1. prezentowanie faktury korygującej ze znacznikiem "FP". Należy pamiętać, że faktury oznaczane "FP" nie są brane pod uwagę do sum kontrolnych ewidencji. W takim przypadku kwota korekty, która wynika z takiej faktury (na plus lub na minus) musi być uwzględniana, np. w wierszu dotyczącym wpisu raportu z kasy fiskalnej - odpowiednio powiększonym lub pomniejszonym. W przypadku korekt na plus różnica może też być dodatkowo zaewidencjonowana na kasie fiskalnej i w ten sposób uwzględniona w pliku,

  2. prezentowanie faktury korygującej bez znacznika "FP". W takim przypadku kwota korekty, która wynika z takiej faktury (na plus lub na minus) nie może być uwzględniana w innym wierszu, np. dotyczącym wpisu raportu z kasy fiskalnej, który nie jest wówczas powiększany lub pomniejszany. Sposób ten jest wykluczony w przypadku korekt na plus, jeśli są one dodatkowo zaewidencjonowane na kasie fiskalnej i w ten sposób uwzględnione".

Przykład
W maju 2022 r. podatnik zwrócił zaliczkę udokumentowaną paragonem oraz fakturą (do której załączony został paragon). Po dokonaniu zwrotu zaliczki 25 maja 2022 r. podatnik wystawił fakturę korygującą i ujął zwrot zaliczki w ewidencji. W tym przypadku w JPK_V7 za maj 2022 r. można dokonać wpisu:
- tylko na podstawie faktury korygującej albo
- na podstawie faktury korygującej i ewidencji korekt, oznaczając fakturę kodem FP.

Podstawa prawna:

  • § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. z 2021 r. poz. 1625.

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA