REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne – zmiany od 2023 roku

MDDP Outsourcing
Jedna z największych firm w kraju świadczących usługi outsourcingu księgowości, kadr i płac.
Kasy fiskalne – zmiany od 2023 roku
Kasy fiskalne – zmiany od 2023 roku
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2023 r. nie ma już możliwości zakupienia kas fiskalnych z elektronicznym zapisem kopii, które nie są podłączone bezpośrednio z Centralnym Repozytorium Kas, prowadzonego przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Natomiast kasy fiskalne o zastosowaniu specjalnym (przeznaczone do prowadzenia ewidencji sprzedaży m.in.: usług przewozu osób, sprzedaży leków, z funkcją rozliczania recept refundowanych, usług transportu pasażerskiego, rozliczające więcej niż jedną transakcję równocześnie) będą mogły zostać zakupione do końca grudnia 2023 r. Pozostałe branże nie mogą już zakupić kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii. To efekt przyjętej ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.

Rodzaje kas rejestrujących

Obecnie dostępne są następujące rodzaje kas rejestrujących:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • kasy online,
  • kasy w formie oprogramowania (wirtualne),
  • kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii.

Kasy z elektronicznym zapisem kopii (zapisują kopie drukowanych dokumentów na nośnikach danych) oraz papierowym zapisem kopii (drukują kopie dokumentów na tzw. drugiej rolce i zostały wycofane ze sprzedaży), to kasy które nie mają połączenia bezpośredniego z Centralnym Repozytorium Kas. Kasy wirtualne lub on-line automatycznie przesyłają dane z kasy z prowadzonej ewidencji sprzedaży do systemu teleinformatycznego prowadzonego przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Obowiązek posiadania kas rejestrujących online

Od 1 maja 2019 roku, w związku ze zmianami w ustawie o podatku od towaru i usług oraz zmianami ustawy Prawo o miarach, stopniowo wprowadzane są zmiany polegające na obowiązku posiadania kas rejestrujących on-line.

Zobligowane do używania kas on-line już rok temu zostały branże, które świadczą usługi:

REKLAMA

  • naprawy pojazdów silnikowych i motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych i motorowerów,
  • sprzedają benzynę silnikową, olej napędowy, gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych,
  • świadczą stałe lub sezonowe usługi związane z wyżywieniem – stacjonarne placówki gastronomiczne oraz usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
  • sprzedają węgiel, brykiet i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczone do celów opałowych,
  • fryzjerskie,
  • kosmetyczne i kosmetologiczne,
  • budowlane,
  • w zakresie opieki medycznej,
  • prawnicze,
  • związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (wyłącznie w zakresie wstępu).

Pozostali przedsiębiorcy mogą nadal nabywać do prowadzenia ewidencji sprzedaży kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii, ale tylko do 31 grudnia 2022 r. Zatem do momentu wyeksploatowania się kas rejestrujących z papierowym i elektronicznym zapisem kopii będą mogły być one używane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kasy rejestrujące o zastosowaniu specjalnym

Z uwagi na specyfikę niektórych rodzajów działalności, od dnia 1 stycznia 2023 r. przewidywano, że mogą pojawić się problemy z dostępem do kas rejestrujących typu on-line o zastosowaniu specjalnym. Uchwalona w grudniu 2022 r. ustawa zmieniła przepisy tak, aby podatnicy, którzy będą mieli obowiązek stosowania kas rejestrujących o zastosowaniu specjalnym, mogli nabywać jeszcze przez rok specjalne kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii.

Pozostali przedsiębiorcy nabywający kasę w 2023 r. o zastosowaniu ogólnym będą mogli zakupić tylko kasę online. Natomiast ci, którzy zakupili kasę z elektronicznym zapisem kopii nie będą musieli ich wymieniać.

Kasa z elektronicznym zapisem kopii a kasa online – podstawowe różnice

Kasy z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii:

  • nie wymagają stałego połączenia z internetem,
  • jest obowiązek przechowywania kopii każdego wydanego paragonu ( w formie papierowej lub na karcie pamięci),
  • należy wystawiać i drukować raporty dobowe przed rozpoczęciem sprzedaży następnego dnia.

Kasy online:

  • wymagają stałego połączenia z internetem,
  • nie ma obowiązku drukowania raportów dobowych,
  • nie ma obowiązku archiwizacji danych, raporty są przesyłane na bieżąco do Centralnego Repozytorium Kas.

W przypadku obu kas jest obowiązek:

  • wystawiania w sposób czytelny paragonów fiskalnych z każdej sprzedaży i przekazywania ich kupującym,
  • sprawdzania poprawności pracy kasy,
  • należy wystawiać i drukować raporty miesięczne (okresowe) po zakończeniu miesiąca – najpóźniej do 25. dnia następnego miesiąca (jeżeli wejdzie pakiet SLIM VAT 3 nie będzie obowiązku jego drukowania na kasie on-line). Ministerstwo Finansów zakłada wejście w życie SLIM VAT 3 od 1 kwietnia 2023 roku.

Autor: Anna Sacha, Samodzielna Starsza Księgowa w MDDP Outsourcing

Źródła:

Ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. 2022 poz. 2707,

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA