REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne – zmiany od 2023 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MDDP Outsourcing
Jedna z największych firm w kraju świadczących usługi outsourcingu księgowości, kadr i płac.
Kasy fiskalne – zmiany od 2023 roku
Kasy fiskalne – zmiany od 2023 roku
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2023 r. nie ma już możliwości zakupienia kas fiskalnych z elektronicznym zapisem kopii, które nie są podłączone bezpośrednio z Centralnym Repozytorium Kas, prowadzonego przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Natomiast kasy fiskalne o zastosowaniu specjalnym (przeznaczone do prowadzenia ewidencji sprzedaży m.in.: usług przewozu osób, sprzedaży leków, z funkcją rozliczania recept refundowanych, usług transportu pasażerskiego, rozliczające więcej niż jedną transakcję równocześnie) będą mogły zostać zakupione do końca grudnia 2023 r. Pozostałe branże nie mogą już zakupić kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii. To efekt przyjętej ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.

Rodzaje kas rejestrujących

Obecnie dostępne są następujące rodzaje kas rejestrujących:

REKLAMA

  • kasy online,
  • kasy w formie oprogramowania (wirtualne),
  • kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii.

Kasy z elektronicznym zapisem kopii (zapisują kopie drukowanych dokumentów na nośnikach danych) oraz papierowym zapisem kopii (drukują kopie dokumentów na tzw. drugiej rolce i zostały wycofane ze sprzedaży), to kasy które nie mają połączenia bezpośredniego z Centralnym Repozytorium Kas. Kasy wirtualne lub on-line automatycznie przesyłają dane z kasy z prowadzonej ewidencji sprzedaży do systemu teleinformatycznego prowadzonego przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Obowiązek posiadania kas rejestrujących online

Od 1 maja 2019 roku, w związku ze zmianami w ustawie o podatku od towaru i usług oraz zmianami ustawy Prawo o miarach, stopniowo wprowadzane są zmiany polegające na obowiązku posiadania kas rejestrujących on-line.

Zobligowane do używania kas on-line już rok temu zostały branże, które świadczą usługi:

  • naprawy pojazdów silnikowych i motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych i motorowerów,
  • sprzedają benzynę silnikową, olej napędowy, gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych,
  • świadczą stałe lub sezonowe usługi związane z wyżywieniem – stacjonarne placówki gastronomiczne oraz usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
  • sprzedają węgiel, brykiet i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczone do celów opałowych,
  • fryzjerskie,
  • kosmetyczne i kosmetologiczne,
  • budowlane,
  • w zakresie opieki medycznej,
  • prawnicze,
  • związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (wyłącznie w zakresie wstępu).

Pozostali przedsiębiorcy mogą nadal nabywać do prowadzenia ewidencji sprzedaży kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii, ale tylko do 31 grudnia 2022 r. Zatem do momentu wyeksploatowania się kas rejestrujących z papierowym i elektronicznym zapisem kopii będą mogły być one używane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kasy rejestrujące o zastosowaniu specjalnym

REKLAMA

Z uwagi na specyfikę niektórych rodzajów działalności, od dnia 1 stycznia 2023 r. przewidywano, że mogą pojawić się problemy z dostępem do kas rejestrujących typu on-line o zastosowaniu specjalnym. Uchwalona w grudniu 2022 r. ustawa zmieniła przepisy tak, aby podatnicy, którzy będą mieli obowiązek stosowania kas rejestrujących o zastosowaniu specjalnym, mogli nabywać jeszcze przez rok specjalne kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii.

Pozostali przedsiębiorcy nabywający kasę w 2023 r. o zastosowaniu ogólnym będą mogli zakupić tylko kasę online. Natomiast ci, którzy zakupili kasę z elektronicznym zapisem kopii nie będą musieli ich wymieniać.

Kasa z elektronicznym zapisem kopii a kasa online – podstawowe różnice

Kasy z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii:

  • nie wymagają stałego połączenia z internetem,
  • jest obowiązek przechowywania kopii każdego wydanego paragonu ( w formie papierowej lub na karcie pamięci),
  • należy wystawiać i drukować raporty dobowe przed rozpoczęciem sprzedaży następnego dnia.

Kasy online:

  • wymagają stałego połączenia z internetem,
  • nie ma obowiązku drukowania raportów dobowych,
  • nie ma obowiązku archiwizacji danych, raporty są przesyłane na bieżąco do Centralnego Repozytorium Kas.

W przypadku obu kas jest obowiązek:

  • wystawiania w sposób czytelny paragonów fiskalnych z każdej sprzedaży i przekazywania ich kupującym,
  • sprawdzania poprawności pracy kasy,
  • należy wystawiać i drukować raporty miesięczne (okresowe) po zakończeniu miesiąca – najpóźniej do 25. dnia następnego miesiąca (jeżeli wejdzie pakiet SLIM VAT 3 nie będzie obowiązku jego drukowania na kasie on-line). Ministerstwo Finansów zakłada wejście w życie SLIM VAT 3 od 1 kwietnia 2023 roku.

Autor: Anna Sacha, Samodzielna Starsza Księgowa w MDDP Outsourcing

Źródła:

Ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. 2022 poz. 2707,

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA