REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne 2023 - co się zmieni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Tomasz Ciechoński
Kasy fiskalne 2023 - co się zmieni
Kasy fiskalne 2023 - co się zmieni
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W nowym 2023 roku kasy fiskalne będą sprzedawane wyłącznie w wersji online lub wirtualnej. Wyjątek ma dotyczyć kas o zastosowaniu specjalnym, używanych m.in. w aptekach, taksówkach i automatach.

Ewolucja kas rejestrujących (fiskalnych)

Kiedyś kasy fiskalne zapisywały kopie paragonów na papierze. Z czasem zaczęły je zastępować kasy zapisujące dane w elektronicznej pamięci. Kasy fiskalne online to kolejna, trzecia generacja kas. Urządzenia tego typu są połączone z internetem, dzięki czemu na bieżąco przesyłają dane do prowadzonego przez skarbówkę Centralnego Repozytorium Kas. Ułatwia to kontrolę i ma przyczynić się do zmniejszenia szarej strefy.

Od razu zaznaczmy, że kasy online to nie to samo co kasy wirtualne. Różnice między nimi wyjaśniamy na końcu artykułu.

Docelowo kasy online (lub wirtualne) całkowicie zastąpią kasy z elektronicznym zapisem kopii, proces ten został jednak rozłożony na lata. Pandemia oraz przyczyny techniczne sprawiły, że pierwotny harmonogram wymiany kas fiskalnych był zmieniany. Co nas czeka w 2023 roku?

REKLAMA

Obowiązkowe kasy online - zmiany 2021-2022

REKLAMA

Obowiązek wymiany kas dotyczy tylko branż wymienionych w art. 145b ustawy o VAT. Artykuł ten określa daty, do których można ewidencjonować sprzedaż określonych towarów i usług na kasach starszego typu. Część tych terminów została zmieniona rozporządzeniem ministra finansów z 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii.

Ostatecznie stacje benzynowe, warsztaty mechaniki pojazdowej oraz wulkanizatorzy mają obowiązek stosowania kas fiskalnych online od początku 2020 r. Najpóźniej do 1 stycznia 2021 r. wymianę kas musieli przeprowadzić m.in. restauratorzy, hotelarze oraz sprzedawcy węgla. Sześć miesięcy później obowiązek wymiany kas objął prawników, branżę beauty, budowlańców, lekarzy i kluby fitness. Z początkiem 2022 r. rejestracji za pomocą kasy online wymaga sprzedaż towarów w systemie zwrotu podatku podróżnym (tax free).

Pozostałe branże nie mają obowiązku wymiany kas na online i nic się w tym zakresie nie zmieniło. Inna sprawa, że kasy starszego typu stopniowo są wycofywane ze sprzedaży. Kasy online z czasem staną się powszechne we wszystkich branżach z prozaicznego powodu – nie będzie można już kupić innych kas.

Zmiany w 2023 roku. W sprzedaży tylko kasy online?

REKLAMA

Tylko do końca 2019 r. producenci mogli oferować kasy z papierowym zapisem kopii. Kasy z elektronicznym zapisem są w sprzedaży jedynie do końca 2022 r. Oznacza to, że w 2023 r. kupimy już tylko kasę online (lub wirtualną). Przedsiębiorcy – z wyjątkiem branż ustawowo zobligowanych do posiadania kas online - mogą nadal korzystać ze starych kas, aż do mementu ich wyeksploatowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdza to Ministerstwo Finansów, które szczegółowo wyjaśniło tę kwestię w odpowiedziach na najczęściej zadawane pytania dotyczące funkcjonowania kas online, opublikowanych na Portalu Podatkowym. W odpowiedzi na pytanie 1 czytamy wprost:

W ustawie o VAT wprowadzono terminy, po których nie będzie już można kupić kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii. (…) Terminy te nie ograniczają możliwości stosowania tych kas przez podatników. Kasy rejestrujące z elektronicznym i papierowym zapisem kopii będą stopniowo wycofywane z rynku w wyniku naturalnej wymiany starych urządzeń na nowe. Nie ma natomiast obowiązku wymiany kas starego typu od 1 stycznia 2023 r. na kasy online”.

Zanosi się jednak, że znowelizowane przepisy wprowadzą jeden wyjątek – w 2023 r. nadal w sprzedaży mają być kasy fiskalne o zastosowaniu specjalnym z elektronicznym zapisem.

Stare kasy fiskalne o zastosowaniu specjalnym w sprzedaży o rok dłużej

Parlament pracuje właśnie nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz zmianie niektórych innych ustaw. Regulacje mają objąć również m.in. ustawę o VAT oraz prawo o miarach.

Jedna z proponowanych zmian dotyczy kas o zastosowaniu specjalnym. Zgodnie z propozycją, takie kasy w wersji z elektronicznym zapisem kopii, a nie online, pozostaną w sprzedaży o rok dłużej - do końca 2023 r. Do tego czasu mogłyby uzyskać homologację Głównego Urzędu Miar. Już wydane homologacje obowiązujące do 31 grudnia 2022 zostałyby z mocy prawa przedłużone o rok.

Co to są kasy o zastosowaniu specjalnym? Reguluje to § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia ministra finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących. Są to kasy:

a) stosowane przez taksówkarzy i innych przedsiębiorców świadczących usługi transportu pasażerskiego;

b) stosowane w aptekach (z funkcją rozliczania recept refundowanych);

d) rozliczające więcej niż jedną transakcję równocześnie;

e) stosowane w wolnych obszarach celnych lub składach celnych;

f) umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.

Powodem przedłużenia terminu jest problem z dostępnością kas o zastosowaniu specjalnym w wersji online. W uzasadnieniu do projektu ustawy czytamy:

Z uwagi na specyfikę niektórych rodzajów działalności od dnia 1 stycznia 2023 r. mogą pojawić się problemy z dostępem do kas rejestrujących typu on-line o zastosowaniu specjalnym. Tym samym podjęto starania, aby podatnicy, którzy będą mieli obowiązek stosowania kas rejestrujących o zastosowaniu specjalnym, mogli nabywać jeszcze przez rok specjalne kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii”.

Ustawę (druk 2764) przyjął już Sejm, teraz zajmie się nią Senat.

Czy każdy przedsiębiorca musi mieć kasę fiskalną?

Co do zasady obowiązek rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej nie dotyczy przedsiębiorców, których ubiegłoroczna sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (czyli konsumentów) oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła 20 tys. zł.

Rozporządzenie ministra finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących określa ponadto, jak liczyć limit 20 tys. zł w przypadku, gdy przedsiębiorca rozpoczął działalność w trakcie ubiegłego roku bądź dopiero ją rozpoczyna.

Kasy fiskalnej nie muszą ponadto mieć ci podatnicy, u których sprzedaż zwolniona z obowiązku ewidencjonowania stanowi co najmniej 80 proc. sprzedaży ogółem.

Powyższe zwolnienia w aktualnym stanie prawnym obowiązują do końca 2023 r. Nie dotyczą jednak towarów i usług wymienionych w § 4 w/w rozporządzenia ministra finansów. Stąd kasy fiskalne są obowiązkowe bez względu na obrót przy sprzedaży gazu, części motoryzacyjnych, elektroniki, nośników danych, niektórych wyrobów z metali szlachetnych, paliw, wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych i niektórych kosmetyków. Ponadto kasy fiskalne bez względu na wysokość obrotu muszą posiadać co do zasady także prawnicy, lekarze, doradcy podatkowi, mechanicy, taksówkarze, salony fryzjerskie i kosmetyczne, cyrki, wesołe miasteczka, dyskoteki i sale taneczne.

W 2023 r. do tej listy dołączą myjnie samochodowe.

Obowiązkowe kasy fiskalne w myjniach samochodowych

Obowiązek posiadania kas fiskalnych przez myjnie – bez względu na wielkości ich obrotu – miał wejść w życie 1 lipca 2022 r., a następnie 1 października 2022 r. Ministerstwo Finansów rozważało jeszcze termin 1 kwietnia 2023 r., ale ostatecznie nie znalazł się on w przepisach. Ostatecznie termin został określony na 1 lutego 2023 r.

Przesunięcia zostały wprowadzone – jak tłumaczył w komunikacie resort – „z uwagi na dalsze trudności podatników w dostępie do urządzeń fiskalnych oraz problemy z montażem i zainstalowaniem tych urządzeń”,

Cytowane już rozporządzenie ministra finansów z 22 grudnia 2021 r. precyzuje, że chodzi o świadczenie usług „mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej)”.

Myjnie obsługowe, które dotąd kasy nie kupiły, po 1 stycznia 2023 r. w sprzedaży znajdą wyłącznie urządzenia typu online. Do myjni automatycznych odnoszą się natomiast przepisy dotyczące kas o specjalnym zastosowaniu. Takie kasy prawdopodobnie będą mogły być sprzedawane o rok dłużej w wersji z elektronicznym zapisem kopii (patrz akapit: Kasy fiskalne o zastosowaniu specjalnym w sprzedaży o rok dłużej).

Myjnie – bez względu na ich typ – mogą też alternatywnie stosować kasy wirtualne. Taką możliwość dopuściło rozporządzenie ministra finansów z 11 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania.

Ulga na kasę fiskalną

Ulga na kasę fiskalną online jest obecnie dostępna dla tych podatników, którzy dopiero rozpoczynają ewidencjonowanie na kasie – są do tego zobligowani lub zdecydowali się na to dobrowolnie. Mogą oni otrzymać zwrot VAT w wysokości 90 proc. ceny zakupu kasy (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Z preferencji nie skorzystają więc podatnicy, którzy dotąd korzystali z kasy starszego typu, a w związku z jej wyeksploatowaniem, zakupili nową kasę online.

Kwestie te szczegółowo omawiają wydane przez ministra finansów Objaśnienia podatkowe z 11 lipca 2019 r. Ulga na zakup kas rejestrujących on-line.

Integracja kasy fiskalnej z terminalem do końca 2024 r.

Kasy online miały być zintegrowane z terminalami płatniczymi już w lipcu 2022 r., ale z uwagi na sygnalizowane przez biznes problemy techniczne, minister finansów zaproponował odroczenie tego obowiązku. Znalazło to odzwierciedlenie w art. 20 pkt 4 lit. d ustawy z dnia 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową.

Nowy termin, w którym kasa online ma być zintegrowane z terminalem, określono na 1 stycznia 2025 r. Oznacza to, że przedsiębiorcy mają czas do końca 2024 r., by przygotować się do zmian.

Kasa online a kasa wirtualna

Kasa fiskalna online bywa mylona z wirtualną kasą fiskalną, nazywaną oficjalnie „kasą rejestrującą mającą postać oprogramowania”. Różnica między nimi jest zasadnicza. Kasa online to urządzenie. Od znanym wszystkim kas fiskalnych różni się tym, że posiada połączenia z internetem. Kasa wirtualna to aplikacja, którą instaluje się np. na smartfonie, terminalu płatniczym lub innym urządzeniu. Przepisy dopuszczają stosowania kas wirtualnych tylko w wybranych branżach.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, kasy wirtualne są ograniczone do przedsiębiorców świadczących usługi związane z transportem, zakwaterowaniem i gastronomią. Późniejsza nowelizacja dodała do tej grupy myjnie samochodowe.

Osobnym zagadnieniem jest dostępność kas wirtualnych. Oprogramowanie służące za kasę musi spełniać określone wymogi i uzyskać homologację Głównego Urzędu Miar. Rynek takiego oprogramowania dopiero się tworzy – decydując się na kasę wirtualną trzeba się upewnić, czy może być ona stosowana w naszej działalności.

Tomasz Ciechoński

©℗ Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA