REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasa fiskalna w działalności nierejestrowanej. Ulga na zakup kasy: warunki i zasady zwrotu pieniędzy

Magdalena Miklewska
Kasa fiskalna w działalności nierejestrowanej Ulga na zakup kasy: warunki i zasady zwrotu pieniędzy
Kasa fiskalna w działalności nierejestrowanej Ulga na zakup kasy: warunki i zasady zwrotu pieniędzy

REKLAMA

REKLAMA

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną podlega takim samym regułom rozliczania VAT jak każdy inny podatnik. Dlatego może być zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie, nawet jeśli działalność nierejestrowana korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT, to powinna nabyć kasę i rozpocząć ewidencjonowanie w określonych przepisami terminach. Jeśli dochowa wszystkich wymienionych w przepisach warunków, będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup kasy online.
rozwiń >

Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna (rejestrująca)

Działalność nierejestrowana to niewątpliwie duże ułatwienie dla podatników, którzy ją prowadzą w niewielkim rozmiarze. Podmioty ją prowadzące mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej, na tych zasadach co podmioty prowadzące działalność rejestrowaną. Dlatego gdy nie spełniają warunków muszą rozpocząć ewidencjonowanie, nawet gdy korzystają ze zwolnienia z VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest działalność nierejestrowana

Z art. 5 ust. 1 ustawy – Prawo przedsiębiorców wynika, że nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 2024 r. 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie wynosi 4300 zł.

Ważne

Limit miesięczny działalności nierejestrowanej w 2024 r. :
- od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. wynosił 3181,50 zł, czyli 75% minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w tym okresie,
- od 1 lipca 2024 r. wynosi 3225 zł, czyli 75% minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w tym okresie.

Jakie obowiązki w VAT ma podmiot prowadzący nierejestrowaną działalność gospodarczą

Działalność nierejestrowana jest traktowana w zakresie VAT jak każda inna działalność gospodarcza, czyli podatników prowadzących tę działalność obowiązują takie same zasady jak innych przedsiębiorców. Ustawa o VAT nie zawiera bowiem żadnych szczególnych przepisów co do sposobu opodatkowania sprzedaży dokonywanej w ramach działalności nierejestrowanej.

Z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż „podatnikami” są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast definicję działalności gospodarczej odnajdziemy w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Wynika z niej, że obejmuje ona wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Prowadzi to do wniosku, że osoba fizyczna prowadząca działalność nierejestrowaną jest podatnikiem VAT, ponieważ wykonuje czynności w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podmioty prowadzące działalność nierejestrowaną mają także prawo, tak jak przedsiębiorcy, do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT do wysokości limitu 200 000 zł (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT).

Ważne

Działalność nierejestrowana, podobnie jak działalność gospodarcza, podlega przepisom ustawy o VAT. Oznacza to, że odnoszą się do niej wszystkie reguły oraz zasady określone w tej ustawie.

Czy konieczna jest kasa rejestrująca w działalności nierejestrowanej

Do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obowiązek posiadania i rejestrowania za jej pośrednictwem transakcji również nie zależy od formy działalności, z jakiej korzysta podatnik. Może więc objąć działalność nierejestrowaną. Obowiązek ewidencjonowania pojawi się po przekroczeniu limitów wskazanych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. 

Dlatego aby ocenić, czy prowadząc działalność nierejestrowaną podmiot może korzystać ze zwolnienia, czy też nie, należy się wczytać w przepisy rozporządzenia w sprawie zwolnień z ewidencjonowania na kasie.

W rozporządzeniu w sprawie zwolnień przewidziano sytuacje, kiedy podatnicy mogą korzystać ze zwolnień ze stosowania kas, a także przypadki, kiedy należy bezwzględnie ewidencjonować sprzedaż na rzecz osób prywatnych (czyli kiedy nie można korzystać z przewidzianych w tym rozporządzeniu zwolnień).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwolnienia przedmiotowe z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej

W załączniku do rozporządzenia znajduje się wykaz czynności, których ewidencjonowanie korzysta ze zwolnienia. W przypadku niektórych czynności wymaga to spełnienia wskazanych tam warunków. Należy pamiętać o ograniczeniach wskazanych w § 4 rozporządzenia(zob. tabela).

Zwolnienie z ewidencjonowania na kasie rejestrującej z uwagi na limit obrotów ze sprzedaży

Ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej mogą korzystać przede wszystkim podatnicy, których wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności i rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł.

Dlatego podmioty prowadzące działalność nierejestrowaną, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, nie muszą ewidencjonować sprzedaży na kasie fiskalnej.

Jednak należy pamiętać o tym, że nawet jeżeli kryterium obrotu zostanie spełnione, to i tak trzeba zwrócić szczególną uwagę na katalog sprzedawanych towarów czy usług, które obligatoryjnie wymagają ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.

Obligatoryjny obowiązek ewidencjonowania na kasie obrotu ze względu na rodzaj sprzedawanych towarów i usług

Obowiązek obligatoryjnego ewidencjonowania na kasie, bez względu na osiągany obrót, dotyczy sprzedaży:
  • gazu płynnego;
  • części do silników;
  • silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli;
  • nadwozi do pojazdów silnikowych;
  • przyczep i naczep, kontenerów;
  • części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego;
  • części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych;
  • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów, sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego;
  • wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku;
  • zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych;
  • wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN;
  • wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;
  • napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;
  • perfum i wód toaletowych, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
Obowiązek obligatoryjnego ewidencjonowania na kasie, bez względu na osiągany obrót, w zakresie świadczenia usług dotyczy:
  • przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem określonych przewozów;
  • taksówek, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą;
  • naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania;
  • w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów;
  • w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów;
  • w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48. załącznika do rozporządzenia;
  • prawniczych, z wyłączeniem określonych usług;
  • doradztwa podatkowego;
  • związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering);
  • fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych;
  • kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne;
  • mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług, w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
 

Zatem jeżeli podmiot prowadzący działalność nierejestrowaną sprzedaje towary albo usługi, o których mowa powyżej, to jego obowiązkiem jest posiadanie kasy fiskalnej i ewidencjonowanie sprzedaży od początku prowadzenia działalności.

Dotyczy to również podmiotów, korzystających ze zwolnienia ze względu na obrót, u których został przekroczony limit. Dlatego ważne jest, aby na bieżąco weryfikować limit – jeżeli w ciągu roku zostanie przekroczony, to należy w ciągu 2 miesięcy liczone od końca miesiąca w którym miało miejsce przekroczenie rozpocząć ewidencję za pomocą kasy rejestrującej.

Czy należy posiadać NIP, aby rejestrować obrót na kasie

REKLAMA

Co istotne, w celu prawidłowego prowadzenia ewidencji na kasie fiskalnej oraz wydawania paragonów podatnik musi posiadać NIP. W konsekwencji, choć osoba prowadząca działalność nierejestrowaną nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl ustawy – Prawo przedsiębiorców, jednak ma obowiązek posługiwania się NIP. Dlatego powinna wystąpić o jego nadanie.

Potwierdzają to organy podatkowe. W interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 września 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4018.5.2018.2.MS) dotyczącej podatniczki, która świadczy usługi kosmetyczne i kosmetologiczne, czytamy, że:
(…) Wnioskodawca świadcząc usługi kosmetyczne i kosmetologiczne na rzecz osób fizycznych w ramach działalności nierejestrowanej (spełniając warunki określone w ustawie – Prawo przedsiębiorców) prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca jest podatnikiem w rozumieniu tej ustawy. W konsekwencji w związku z tym, iż świadcząc usługi kosmetyczne i kosmetologiczne w ramach działalności nierejestrowanej Wnioskodawca będzie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT podatnikiem Wnioskodawca będzie zobowiązany wystąpić o nadanie numeru identyfikacji podatkowej – NIP.

Wniosek o nadanie numeru identyfikacji podatkowej należy złożyć na druku NIP-7 (6), zaznaczając w nim w części A.4. pkt 2: osoba podlegająca zarejestrowaniu jako podatnik podatku od towarów i usług lub będąca zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ważne

Podmiot prowadzący działalność nierejestrowaną, aby móc rozpocząć ewidencjonowanie na kasie rejestrującej, jest zobowiązany wystąpić o nadanie numeru NIP.

Czy przysługuje ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej online

Jeśli podatnik prowadzący działalność nierejestrową, zobowiązany jest do rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób prywatnych czy rolników ryczałtowych, to przy spełnieniu warunków określonych w przepisach dotyczących kas może ubiegać się o zwrot kwoty za zakup kasy.

Z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT wynika, iż prawo do uzyskania ulgi na zakup kasy online w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej niż 700 zł, przysługuje między innymi podatnikom rozpoczynającym prowadzenie ewidencji sprzedaży przy jej użyciu w obowiązujących terminach. Kasa musi być zakupiona nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

Dodatkowe warunki uzyskania ulgi na zakup kas zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika. Z przepisów tam zawartych wynika, że aby podmiot mógł skorzystać z możliwości odliczenia kwoty wydanej na zakup kasy online lub jej zwrotu, musi spełnić następujące warunki:

a) rozpocząć prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu zakupionych kas online, których nabycie nastąpiło w okresie obowiązywania potwierdzenia wydanego przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy o VAT,
b) posiadać fakturę na zakup kasy online oraz dowód zapłaty całej należności za tę kasę.

Ważne

Ulga przysługuje pod warunkiem:

1) rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia stwierdzającego, że kasa spełnia wymagania techniczne;

2) posiadania przez podatnika:

– faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz

– dowodu zapłaty całej należności za zakup kasy.

Sposób rozliczenia ulgi przez podatników zwolnionych podmiotowo lub przedmiotowo z VAT reguluje art. 111 ust. 5 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu ulgi na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25 dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.

Ważne

 

Ulga nie przysługuje w przypadku kas, które są używane przez podatnika na podstawie umów najmu, dzierżawy lub leasingu.

Tabela. Jak rozliczają ulgę podatnicy zwolnieni z VAT

Lp.Podatnicy zwolnieni z VAT lub wykonujący wyłącznie czynności zwolnione z VAT:
1.otrzymują zwrot kwoty ulgi na wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego
2.wniosek mogą złożyć najwcześniej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej online
3.

 

Wniosek musi zawierać:

● dane podatnika (imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej); dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą;

● numer rachunku podatnika, na który urząd skarbowy ma dokonać zwrotu, oraz

● własnoręczny podpis podatnika.

4.

Do wniosku należy dołączyć:

● kopię faktury zakupu kasy,

● kopię dowodu zapłaty całej należności za kasę,

● kopię raportu miesięcznego potwierdzającego rozpoczęcie sprzedaży na danej kasie online,

● kopię świadectwa legalizacji ponownej taksometru – w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób taksówkami.

 

Jeżeli podmiot prowadzący działalność nierejestrowaną spełni wszystkie warunki, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie odliczania, to może wnioskować o zwrot kwoty wydanej na zakup kasy on-line.

Warto wspomnieć również o tym, że ulgę można stracić, tj. być zobowiązanym do jej zwrotu. Otóż podatnicy są obowiązani do zwrotu ulgi, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży:

  • zakończą działalność gospodarczą lub
  • nie poddadzą kas obowiązkowemu przeglądowi technicznemu (przegląd należy przeprowadzać nie rzadziej niż co 2 lata),
  • trwale zaprzestaną prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tej kasy,
  • naruszą obowiązki polegające na zapewnieniu połączenia umożliwiającego przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas.

Podatnicy zwolnieni z VAT dokonują zwrotu ulgi na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT i akcyzy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA