REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy każdy wynajmujący od 1 stycznia 2015 r. mieszkanie musi mieć kasę fiskalną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna GHMW – Hulist, Prawdzic Łaszcz – Radcowie Prawni spółka partnerska
Kancelaria świadczy kompleksowe usługi prawne związane z bieżącą obsługą przedsiębiorców (głównie spółek handlowych).
Czy każdy wynajmujący od 1 stycznia 2015 roku mieszkanie musi mieć kasę fiskalną? / Fotolia
Czy każdy wynajmujący od 1 stycznia 2015 roku mieszkanie musi mieć kasę fiskalną? / Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chcąc udzielić odpowiedzi na tak postawione pytanie w pierwszej kolejności trzeba zaznaczyć, że chodzi o wynajem mieszkania (a właściwie szerzej – nieruchomości) przez podatnika VAT osobie nieprowadzącej działalności gospodarczej i w przypadku, w którym podatnik ten nie ma zgodnie z przepisami obowiązku wystawienia faktury. Zasada jest taka, że kasę fiskalną trzeba mieć.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT: Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Sprzedaż w rozumieniu cytowanej ustawy to: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Mieści się w tym m. in. wynajem nieruchomości.

Odpowiadając zatem na tytułowe pytanie, trzeba stwierdzić, że: „nie każdy”. Ustawodawca, podobnie jak we wcześniejszych latach, przewidział bowiem wyjątki, w których opłaty z tytułu wynajmu nie będą rodziły konieczności najpierw zakupu, a następnie – prowadzenia ewidencji przy pomocy kas fiskalnych. Określa je rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544). Zgodnie z nim od 1 stycznia 2015 roku zwalnia się z obowiązku ewidencji przy użyciu kas fiskalnych m. in. wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (poz. 26 części I załącznika do ww. rozporządzenia). Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest jednak udokumentowanie wynajmu w całości fakturą. Czyli, wymagane sposoby ewidencjonowania obrotu z wynajmu to faktura, a w jej braku - kasa fiskalna. W tym zakresie nowe przepisy nie różnią się od poprzednich.

Kasy fiskalne 2015 – obowiązki, zwolnienia, refundacja

REKLAMA

Co jednak, gdy wynajmujący nie wystawia faktury? W takim przypadku istnieje inna podstawa skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania kasą - limit kwotowy osiągniętego obrotu. Ma ono miejsce w przypadku, gdy obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (i rolników ryczałtowych) nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym, a w odniesieniu do osób rozpoczynających dostawę towaru lub świadczenie usług po dniu 31 grudnia 2014 roku nie przekroczy, kwoty 20 000,00 zł (lub niższej ustalonej proporcjonalnie, gdy do okres działalności jest krótszy niż pełny rok). Kolejna możliwość zwolnienia dotyczy przypadku, gdy podatnik dokonuje czynności objętych obowiązkiem ewidencjonowania oraz czynności z niego zwolnionych (ale tylko tych, które są ujęte w części I ww. załącznika), czyli tutaj wynajmu nieruchomości. Wartość tych zwolnionych czynności w całkowitym obrocie osiągniętym przez podatnika w poprzednim roku podatkowym musi przekroczyć wówczas 80%. Jeżeli podatnik dopiero rozpocznie dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz ww. osób po dniu 31 grudnia 2014 roku zwolnienie będzie również możliwe, ale w przypadku, gdy przewidywany przez podatnika udział procentowy obrotu z tytułu czynności zwolnionych za okres pierwszych sześciu miesięcy ich wykonywania albo za okres do końca roku, w przypadku, gdy będzie on krótszy niż sześć miesięcy, będzie wyższy niż 80%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba też pamiętać, że obliczając obrót bierze się pod uwagę także czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, a zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy po miesiącu, w którym obrót przekroczył 20 000,00 zł (lub niższą kwotę, gdy jest ona ustalana proporcjonalnie) albo gdy udział procentowy był równy lub niższy niż wspomniane 80 %. Ponadto, w ww. przypadkach odnoszących się do podatników, którzy już prowadzili działalność, nie można skorzystać ze zwolnienia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym ciążył na nich obowiązek ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia w myśl obowiązujących wówczas przepisów. W tych przypadkach prowadzenie ewidencji za pomocą kasy fiskalnej jest w dalszym ciągu konieczne, chyba że zwolnienie byłoby możliwe w oparciu o inną podstawę.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

W tym zakresie nowe rozporządzenie również właściwie odpowiada poprzedniemu. Nowością w stosunku do poprzedniej regulacji jest to, że przy ww. zwolnieniach uzależnionych od limitów kwotowych i procentowych (20 000 zł./ 80%) nie uwzględnia się zrealizowanego lub przewidywanego obrotu z tytułu dostawy nieruchomości oraz dostawy towarów i świadczenia usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (odpowiednio pozycje 36 i 49 ww. załącznika).

Ponadto, wprowadzono różne terminy obowiązywania tych zwolnień w 2015 roku (§ 9 rozporządzenia).

Zgodnie z rozporządzeniem, zwolnieniem objęte jest również świadczenie usług na rzecz niepodatników pod warunkiem, że zapłata nastąpi w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Czyli zapłata oprócz dokonania jej w ww. sposób musi być jeszcze odpowiednio oznaczona - kto, kiedy i jakim tytułem jej dokonał zapłaty. Zniesiono jednocześnie limity liczbowe takich transakcji i ich odbiorców.

Zwolnienia są terminowe i obowiązują do 31 grudnia 2016 roku.

Zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej na rachunek bankowy - wyjaśnienia MF

Autor: Agnieszka Śniegowska, radca prawny w Kancelarii GACH, HULIST, MIZIŃSKA, WAWER – adwokaci i radcowie prawni sp.p. (www.ghmw.pl)


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA