REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy każdy wynajmujący od 1 stycznia 2015 r. mieszkanie musi mieć kasę fiskalną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna GHMW – Hulist, Prawdzic Łaszcz – Radcowie Prawni spółka partnerska
Kancelaria świadczy kompleksowe usługi prawne związane z bieżącą obsługą przedsiębiorców (głównie spółek handlowych).
Czy każdy wynajmujący od 1 stycznia 2015 roku mieszkanie musi mieć kasę fiskalną? / Fotolia
Czy każdy wynajmujący od 1 stycznia 2015 roku mieszkanie musi mieć kasę fiskalną? / Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chcąc udzielić odpowiedzi na tak postawione pytanie w pierwszej kolejności trzeba zaznaczyć, że chodzi o wynajem mieszkania (a właściwie szerzej – nieruchomości) przez podatnika VAT osobie nieprowadzącej działalności gospodarczej i w przypadku, w którym podatnik ten nie ma zgodnie z przepisami obowiązku wystawienia faktury. Zasada jest taka, że kasę fiskalną trzeba mieć.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT: Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Sprzedaż w rozumieniu cytowanej ustawy to: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Mieści się w tym m. in. wynajem nieruchomości.

Odpowiadając zatem na tytułowe pytanie, trzeba stwierdzić, że: „nie każdy”. Ustawodawca, podobnie jak we wcześniejszych latach, przewidział bowiem wyjątki, w których opłaty z tytułu wynajmu nie będą rodziły konieczności najpierw zakupu, a następnie – prowadzenia ewidencji przy pomocy kas fiskalnych. Określa je rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544). Zgodnie z nim od 1 stycznia 2015 roku zwalnia się z obowiązku ewidencji przy użyciu kas fiskalnych m. in. wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (poz. 26 części I załącznika do ww. rozporządzenia). Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest jednak udokumentowanie wynajmu w całości fakturą. Czyli, wymagane sposoby ewidencjonowania obrotu z wynajmu to faktura, a w jej braku - kasa fiskalna. W tym zakresie nowe przepisy nie różnią się od poprzednich.

Kasy fiskalne 2015 – obowiązki, zwolnienia, refundacja

Co jednak, gdy wynajmujący nie wystawia faktury? W takim przypadku istnieje inna podstawa skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania kasą - limit kwotowy osiągniętego obrotu. Ma ono miejsce w przypadku, gdy obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (i rolników ryczałtowych) nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym, a w odniesieniu do osób rozpoczynających dostawę towaru lub świadczenie usług po dniu 31 grudnia 2014 roku nie przekroczy, kwoty 20 000,00 zł (lub niższej ustalonej proporcjonalnie, gdy do okres działalności jest krótszy niż pełny rok). Kolejna możliwość zwolnienia dotyczy przypadku, gdy podatnik dokonuje czynności objętych obowiązkiem ewidencjonowania oraz czynności z niego zwolnionych (ale tylko tych, które są ujęte w części I ww. załącznika), czyli tutaj wynajmu nieruchomości. Wartość tych zwolnionych czynności w całkowitym obrocie osiągniętym przez podatnika w poprzednim roku podatkowym musi przekroczyć wówczas 80%. Jeżeli podatnik dopiero rozpocznie dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz ww. osób po dniu 31 grudnia 2014 roku zwolnienie będzie również możliwe, ale w przypadku, gdy przewidywany przez podatnika udział procentowy obrotu z tytułu czynności zwolnionych za okres pierwszych sześciu miesięcy ich wykonywania albo za okres do końca roku, w przypadku, gdy będzie on krótszy niż sześć miesięcy, będzie wyższy niż 80%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba też pamiętać, że obliczając obrót bierze się pod uwagę także czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, a zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy po miesiącu, w którym obrót przekroczył 20 000,00 zł (lub niższą kwotę, gdy jest ona ustalana proporcjonalnie) albo gdy udział procentowy był równy lub niższy niż wspomniane 80 %. Ponadto, w ww. przypadkach odnoszących się do podatników, którzy już prowadzili działalność, nie można skorzystać ze zwolnienia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym ciążył na nich obowiązek ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia w myśl obowiązujących wówczas przepisów. W tych przypadkach prowadzenie ewidencji za pomocą kasy fiskalnej jest w dalszym ciągu konieczne, chyba że zwolnienie byłoby możliwe w oparciu o inną podstawę.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

W tym zakresie nowe rozporządzenie również właściwie odpowiada poprzedniemu. Nowością w stosunku do poprzedniej regulacji jest to, że przy ww. zwolnieniach uzależnionych od limitów kwotowych i procentowych (20 000 zł./ 80%) nie uwzględnia się zrealizowanego lub przewidywanego obrotu z tytułu dostawy nieruchomości oraz dostawy towarów i świadczenia usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (odpowiednio pozycje 36 i 49 ww. załącznika).

Ponadto, wprowadzono różne terminy obowiązywania tych zwolnień w 2015 roku (§ 9 rozporządzenia).

Zgodnie z rozporządzeniem, zwolnieniem objęte jest również świadczenie usług na rzecz niepodatników pod warunkiem, że zapłata nastąpi w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Czyli zapłata oprócz dokonania jej w ww. sposób musi być jeszcze odpowiednio oznaczona - kto, kiedy i jakim tytułem jej dokonał zapłaty. Zniesiono jednocześnie limity liczbowe takich transakcji i ich odbiorców.

Zwolnienia są terminowe i obowiązują do 31 grudnia 2016 roku.

Zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej na rachunek bankowy - wyjaśnienia MF

Autor: Agnieszka Śniegowska, radca prawny w Kancelarii GACH, HULIST, MIZIŃSKA, WAWER – adwokaci i radcowie prawni sp.p. (www.ghmw.pl)


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA