REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi informatyczne wykonywane etapami - kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT

Usługi informatyczne wykonywane etapami - kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT
Usługi informatyczne wykonywane etapami - kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT

REKLAMA

REKLAMA

Firma informatyczna świadczy usługi wdrożeniowe. Usługa składa się z kilku etapów, przy czym każdy zakończony etap jest potwierdzony przez podpisanie protokołu odbioru prac. Kiedy w takiej sytuacji powstaje obowiązek podatkowy? Czy ma znaczenie data podpisania protokołu?

Jeżeli dla poszczególnych etapów świadczenia usług wdrożeniowych określono zapłatę, wówczas obowiązek podatkowy będzie powstawał:
- z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty – w zakresie, w jakim zapłata zostaje otrzymana przed zgłoszeniem przez wykonawcę wykonania danego etapu do odbioru przez nabywcę,

- z chwilą zgłoszenia przez wykonawcę wykonania danego etapu do odbioru przez nabywcę – w pozostałym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Gdy dla poszczególnych etapów świadczenia usług wdrożeniowych nie określono zapłaty, obowiązek podatkowy będzie powstawał:
- z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty – w zakresie, w jakim zapłata zostaje otrzymana przed zgłoszeniem przez wykonawcę wykonania ostatniego etapu do odbioru przez nabywcę,
- z chwilą zgłoszenia przez wykonawcę wykonania ostatniego etapu do odbioru przez nabywcę – w pozostałym zakresie.


W obu przypadkach data podpisania protokołu nie ma znaczenia. Istotne jest zgłoszenie wykonanych prac do odbioru.

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług informatycznych powstaje na zasadach ogólnych, a więc:

REKLAMA

  1. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty – w zakresie, w jakim zapłata zostaje otrzymana przed wykonaniem usługi (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT),
  2. z chwilą wykonania usługi – w pozostałym zakresie (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT).

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O faktycznym wykonaniu usługi decyduje przede wszystkim jej charakter. Jak wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 22 czerwca 2015 r. (sygn. akt I SA/Kr 583/15):

(…) o charakterze i o dacie wykonania tej usługi decydują strony umowy cywilnoprawnej, chyba że moment ten jest określany przez obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług.

Od wykonania usługi należy przy tym odróżnić potwierdzenie jej wykonania przez sporządzenie przez strony stosownego dokumentu (np. protokołu) lub zaakceptowanie wykonania usługi przez usługobiorcę. Jak przykładowo orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 5 kwietnia 2017 r. (sygn. I FSK 1684/15), dotyczącym momentu wykonania usługi naprawy urządzenia elektronicznego:

(…) naprawa sprzętu jest nie tylko jej elementem dominującym, ale jedynym. Zarówno patrząc na nią „oczami klienta”, jak i świadczącego, naprawa sprzętu, ze swej istoty, obiektywnie jest celem ich działania: leży w ramach działalności gospodarczej usługodawcy oraz potrzeby usługobiorcy, i dlatego wystąpiło tu tylko świadczenie naprawy. Zarówno raport, jak i akceptacja wykonania są tutaj jedynie potwierdzeniem wykonania usługi, a to umknęło Sądowi pierwszej instancji. W żaden sposób nie można wywieść, iż brak raportu, czy bezpodstawna odmowa akceptacji, mogłyby pozbawić usługodawcę wynagrodzenia za wykonaną naprawę. Nie ma też uzależnienia wysokości wynagrodzenia od jakości raportu. Trudno też sobie wyobrazić, by jakość wykonanej usługi klient oceniał poprzez sporządzony raport. Skoro usługą jest tu naprawa sprzętu, to moment jej wykonania będzie istotny z punktu widzenia art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.

Dotyczy to również usług przyjmowanych częściowo. Jak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 lipca 2017 r. (sygn. akt I FSK 2148/15):

(…) usługę budowlaną lub budowlano-montażową należy uznać za wykonaną (…) z momentem faktycznego zakończenia zrealizowanych zgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznej robót budowlanych lub ich części (w przypadku usługi odbieranej częściowo), zgłoszonego przez wykonawcę ich odbiorcy, który to moment należy odróżnić od sporządzenia i podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, mającego na celu udokumentowanie i potwierdzenie momentu faktycznego zakończenia prac lub ich części.

Również w wyroku z 21 września 2017 r. (sygn. akt I FSK 1984/15) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że przy ustalaniu daty powstania obowiązku podatkowego w przypadku usług przyjmowanych częściowo należy uwzględniać dwa zasadnicze momenty, tj. faktyczne wykonanie części usługi oraz zgłoszenie jej przez wykonawcę do odbioru przez nabywcę. Nie ma natomiast znaczenia moment przyjęcia wykonania części usługi przez jej nabywcę, który z reguły potwierdza się przez podpisanie protokołu odbioru prac.

Liczy się tylko moment, kiedy wykonawca uznaje, że faktycznie wykonał dany etap prac. Inaczej mówiąc, zakłada się, że zgłaszając odbiór, wykonawca musi być przekonany o tym, że praca jest wykonana, a nabywca usługi to potwierdza, dokonując jej odbioru.

Usługę informatyczną uznajemy za wykonaną w momencie zgłoszenie jej przez wykonawcę do odbioru.

Natomiast NSA w wyroku z 11 października 2017 r. (sygn. akt I FSK 2091/15) podkreślił, że w przypadku ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego dla prac informatycznych, gdy istotnym elementem wykonania jest prawidłowość funkcjonowania np. programu, za wykonaną uznaje się usługę w momencie, gdy wykonawca zgłosi ją do odbioru uznając, iż program działa prawidłowo.

Podkreślić przy tym należy, że według art. 19a ust. 2 ustawy o VAT w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług – usługę uznaje się za wykonaną również w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.


Zatem w przedstawionej sytuacji sposób powstawania obowiązku podatkowego zależy od tego, czy dla poszczególnych etapów świadczenia usług wdrożeniowych określono zapłatę. Jeżeli tak, to obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług wdrożeniowych będzie powstawał:

  1. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty – w zakresie, w jakim zapłata zostaje otrzymana przed zgłoszeniem przez wykonawcę wykonania danego etapu do odbioru przez nabywcę,
  2. z chwilą zgłoszenia przez wykonawcę wykonania danego etapu do odbioru przez nabywcę – w pozostałym zakresie.

Spółka X świadczy informatyczne usługi wdrożeniowe realizowane etapami, dla których zostały określone kwoty zapłaty. Etap I został zgłoszony przez wykonawcę do odbioru  30 października 2017 r. Odebranie tego etapu przez nabywcę zostało udokumentowane poprzez sporządzenie protokołu odbioru prac 2 listopada 2017 r. Zapłatę za etap I spółka X otrzymała 15 listopada 2017 r. W tej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu wykonania etapu I usług wdrożeniowych powstał w spółce X 30 października 2017 r.

Jeżeli natomiast dla poszczególnych etapów świadczenia usług wdrożeniowych nie określono zapłaty obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług wdrożeniowych będzie powstawał:

  1. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty – w zakresie, w jakim zapłata zostaje otrzymana przed zgłoszeniem wykonania ostatniego etapu do odbioru przez nabywcę,
  2. z chwilą zgłoszenia przez wykonawcę wykonania ostatniego etapu do odbioru przez nabywcę – w pozostałym zakresie.

Spółka Y świadczy informatyczne usługi wdrożeniowe realizowane etapami, dla których jednak nie zostały określone kwoty zapłaty. Etap I został zgłoszony przez wykonawcę do odbioru przez nabywcę 30 marca 2017 r., etap II – 17 czerwca 2017 r., etap III (ostatni) –  28 września 2017 r. Odebranie poszczególnych etapów nastąpiło, odpowiednio, 2 kwietnia, 19 czerwca oraz 2 października 2017 r. 19 października 2017 r. spółka Y otrzymała całość zapłaty za wykonane usługi. W tej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia przez spółkę Y usług wdrożeniowych, o których mowa, powstał w całości 28 września  2017 r., tj. w dniu zgłoszenia przez wykonawcę wykonania ostatniego etapu do odbioru przez nabywcę.

Podstawa prawna:

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA