REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy długi już spłacone podlegają uldze w VAT na tzw. ‘złe długi’?

Katarzyna Broniszewska
Ulga w VAT na tzw. ‘złe długi’
Ulga w VAT na tzw. ‘złe długi’

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT otrzymał zapłatę za dokonaną transakcję, sam ma obowiązek odprowadzić podatek VAT za jej dokonanie. Aby zrekompensować przedsiębiorcy jego niekorzystną sytuację, wprowadzono tzw. ulgę na (lub „za”) złe długi.

Co to jest ulga z VAT na złe długi?

Ulga daje przedsiębiorcy możliwość skorygowania już odprowadzonego podatku należnego. Można z niej skorzystać w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie otrzymał całej, należnej mu od dłużnika kwoty.

REKLAMA

REKLAMA

Ulga może spowodować odzyskanie zapłaconego VAT po wystawieniu faktury, która nie została uregulowana przez kontrahenta. Jednak, aby móc skorzystać z tej regulacji, muszą wystąpić poniżej opisane warunki.

Są one uregulowane w art. 89 a) i 89 b) ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), zwanej dalej ustawą.  

1. Dostawa towaru lub świadczenie usług miało miejsce na terytorium kraju.

REKLAMA

2. Dostawa towaru lub świadczenie usług dokonane zostało na rzecz podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny.

4. Wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty byli podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

5. Wierzytelności nie zostały zbyte.

6. Od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

7. Wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

W tej sytuacji podatnik (dłużnik) ma obowiązek do odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu lub w przypadku jego braku, do odpowiedniego powiększenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku wynikającą z nieuregulowanych faktur.

Powinien uczynić to poprzez korektę deklaracji za okres, w którym dokonał odliczenia.

Zgodnie z treścią wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 kwietnia 2011 roku (I FSK 569/10) Ulga na złe długi w VAT została wprowadzona dopiero 11 miesięcy po wejściu Polski do UE. Nie są nią objęte wierzytelności powstałe wcześniej. Taka regulacja jest zgodna z prawem wspólnotowym.

Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 25 lutego 2009 roku ( I SA/Sz 628/08) orzekł, że Brak jest podstaw do odmiennego rozumienia w podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowym od osób prawnych, pojęcia wierzytelności odpisane jako nieściągalne.

Polecamy: Zasady odliczania w VAT

Nieotrzymana wierzytelność

Ulga dotyczy wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Przyjmuje się, że nieściągalność wierzytelności zostanie uprawdopodobniona, jeśli nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.  

Jeżeli wierzytelność została częściowo uregulowana przed upływem wskazanych 14 dni, korekta będzie dotyczyć podatku naliczonego przypadającego na niezapłaconą część należności.

Ponadto, aby wierzytelności była uznana za wierzytelność nieściągalną musi zostać udokumentowana:

1) postanowieniem o nieściągalności, uznanym przez wierzyciela jako odpowiadającym stanowi faktycznemu, wydanym przez właściwy organ postępowania egzekucyjnego, albo

2) postanowieniem sądu o:

a) oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania, lub

b) umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, gdy zachodzi okoliczność wymieniona pod lit. a), lub

c) ukończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, albo

3) protokołem sporządzonym przez podatnika, stwierdzającym, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem wierzytelności byłyby równe albo wyższe od jej kwoty.

Obowiązek dłużnika

Jak już było powyżej wskazane w punkcie 7, po zawiadomieniu przez wierzyciela o zamiarze skorygowania podatku należnego, dłużnik ma obowiązek odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego.

W takim zawiadomieniu powinno znaleźć się określenie, jakiego rodzaju wierzytelności dotyczy odpis. Jeżeli wierzyciel otrzyma potwierdzenia o odebraniu zawiadomienia powinien jeszcze przez 14 dni nie korzystać z ulgi, ponieważ w tym czasie dłużnik może wpłacić zaległą kwotę.

Anna Kobielska w artykule „Ulga za złe długi” (Biul.Skarb.2009.6.7) pisze, że Odmowa odebrania pisma przez dłużnika, czy też uchylanie się w inny sposób od odebrania stosownego zawiadomienia, nie stanowi dla wierzyciela przeszkody w skorzystaniu z ulgi na złe długi i nie uchroni dłużnika przed koniecznością dokonania korekty odliczonego podatku.

Polecamy: VAT-7, VAT-7K i VAT-7D – kiedy jaka deklaracja?

Spłacone długi a ulga z VAT za złe długi.

Ulga z VAT za złe długi dotyczy należności nieuiszczonej, nieściągalnej. Powstaje pytanie czy możliwe jest, aby zastosować ją wobec długów spłaconych.

Taka sytuacja może zaistnieć, jeśli dłużnik uprawdopodobni istnienie pewnych okoliczności, które mogą wskazywać na dokonanie częściowej zapłaty długu np. poprzez potrącenie należności wynikającej z noty księgowej wystawionej przez dłużnika.

Potrącenie jest możliwe jeśli obie (kiedy każda ze stron umowy jest jednocześnie i wierzycielem i dłużnikiem) wierzytelności są wymagalne. Regulacje podatkowe zakładają, że potrącenie wywoła skutek w momencie złożenia oświadczenia drugiej stronie (czyli następują one ex nunc).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 16 listopada 2011 roku orzekł, że regulacja zawarta w art. 89 a) ustawy nie może oznaczać, że w wyniku otrzymania zawiadomienia o skorzystaniu z ulgi, podatnik-dłużnik ma obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, bez względu na to, czy dług faktycznie istnieje.

Dłużnik powinien mieć możliwości zakwestionowania kwoty nieściągalnej wierzytelności, ponieważ po otrzymaniu zawiadomienia ma obowiązek do odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego. Pozbawienie takiego prawa dłużnika powoduje, że musiałby dokonać korekty podatku naliczonego w wysokości ustalonej w oparciu jedynie o twierdzenia wierzyciela i przedstawiane przez niego dokumenty.

Jeśli dłużnik potrącił ze swojego długu kary umowne, faktycznie mu należne, to w tej części nie powinien oddawać urzędowi skarbowemu podatku VAT, który odliczył od podatku należnego z tytułu własnej działalności gospodarczej

Ulga podatkowa w VAT na złe długi nie może dotyczyć długu już spłaconego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA