REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy długi już spłacone podlegają uldze w VAT na tzw. ‘złe długi’?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Ulga w VAT na tzw. ‘złe długi’
Ulga w VAT na tzw. ‘złe długi’

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT otrzymał zapłatę za dokonaną transakcję, sam ma obowiązek odprowadzić podatek VAT za jej dokonanie. Aby zrekompensować przedsiębiorcy jego niekorzystną sytuację, wprowadzono tzw. ulgę na (lub „za”) złe długi.

Co to jest ulga z VAT na złe długi?

Ulga daje przedsiębiorcy możliwość skorygowania już odprowadzonego podatku należnego. Można z niej skorzystać w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie otrzymał całej, należnej mu od dłużnika kwoty.

REKLAMA

Ulga może spowodować odzyskanie zapłaconego VAT po wystawieniu faktury, która nie została uregulowana przez kontrahenta. Jednak, aby móc skorzystać z tej regulacji, muszą wystąpić poniżej opisane warunki.

Są one uregulowane w art. 89 a) i 89 b) ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), zwanej dalej ustawą.  

1. Dostawa towaru lub świadczenie usług miało miejsce na terytorium kraju.

2. Dostawa towaru lub świadczenie usług dokonane zostało na rzecz podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny.

4. Wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty byli podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

5. Wierzytelności nie zostały zbyte.

6. Od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

7. Wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

W tej sytuacji podatnik (dłużnik) ma obowiązek do odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu lub w przypadku jego braku, do odpowiedniego powiększenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku wynikającą z nieuregulowanych faktur.

Powinien uczynić to poprzez korektę deklaracji za okres, w którym dokonał odliczenia.

REKLAMA

Zgodnie z treścią wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 kwietnia 2011 roku (I FSK 569/10) Ulga na złe długi w VAT została wprowadzona dopiero 11 miesięcy po wejściu Polski do UE. Nie są nią objęte wierzytelności powstałe wcześniej. Taka regulacja jest zgodna z prawem wspólnotowym.

Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 25 lutego 2009 roku ( I SA/Sz 628/08) orzekł, że Brak jest podstaw do odmiennego rozumienia w podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowym od osób prawnych, pojęcia wierzytelności odpisane jako nieściągalne.

Polecamy: Zasady odliczania w VAT

Nieotrzymana wierzytelność

Ulga dotyczy wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Przyjmuje się, że nieściągalność wierzytelności zostanie uprawdopodobniona, jeśli nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.  

Jeżeli wierzytelność została częściowo uregulowana przed upływem wskazanych 14 dni, korekta będzie dotyczyć podatku naliczonego przypadającego na niezapłaconą część należności.

Ponadto, aby wierzytelności była uznana za wierzytelność nieściągalną musi zostać udokumentowana:

1) postanowieniem o nieściągalności, uznanym przez wierzyciela jako odpowiadającym stanowi faktycznemu, wydanym przez właściwy organ postępowania egzekucyjnego, albo

2) postanowieniem sądu o:

a) oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania, lub

b) umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, gdy zachodzi okoliczność wymieniona pod lit. a), lub

c) ukończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, albo

3) protokołem sporządzonym przez podatnika, stwierdzającym, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem wierzytelności byłyby równe albo wyższe od jej kwoty.

Obowiązek dłużnika

Jak już było powyżej wskazane w punkcie 7, po zawiadomieniu przez wierzyciela o zamiarze skorygowania podatku należnego, dłużnik ma obowiązek odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego.

REKLAMA

W takim zawiadomieniu powinno znaleźć się określenie, jakiego rodzaju wierzytelności dotyczy odpis. Jeżeli wierzyciel otrzyma potwierdzenia o odebraniu zawiadomienia powinien jeszcze przez 14 dni nie korzystać z ulgi, ponieważ w tym czasie dłużnik może wpłacić zaległą kwotę.

Anna Kobielska w artykule „Ulga za złe długi” (Biul.Skarb.2009.6.7) pisze, że Odmowa odebrania pisma przez dłużnika, czy też uchylanie się w inny sposób od odebrania stosownego zawiadomienia, nie stanowi dla wierzyciela przeszkody w skorzystaniu z ulgi na złe długi i nie uchroni dłużnika przed koniecznością dokonania korekty odliczonego podatku.

Polecamy: VAT-7, VAT-7K i VAT-7D – kiedy jaka deklaracja?

Spłacone długi a ulga z VAT za złe długi.

Ulga z VAT za złe długi dotyczy należności nieuiszczonej, nieściągalnej. Powstaje pytanie czy możliwe jest, aby zastosować ją wobec długów spłaconych.

Taka sytuacja może zaistnieć, jeśli dłużnik uprawdopodobni istnienie pewnych okoliczności, które mogą wskazywać na dokonanie częściowej zapłaty długu np. poprzez potrącenie należności wynikającej z noty księgowej wystawionej przez dłużnika.

Potrącenie jest możliwe jeśli obie (kiedy każda ze stron umowy jest jednocześnie i wierzycielem i dłużnikiem) wierzytelności są wymagalne. Regulacje podatkowe zakładają, że potrącenie wywoła skutek w momencie złożenia oświadczenia drugiej stronie (czyli następują one ex nunc).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 16 listopada 2011 roku orzekł, że regulacja zawarta w art. 89 a) ustawy nie może oznaczać, że w wyniku otrzymania zawiadomienia o skorzystaniu z ulgi, podatnik-dłużnik ma obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, bez względu na to, czy dług faktycznie istnieje.

Dłużnik powinien mieć możliwości zakwestionowania kwoty nieściągalnej wierzytelności, ponieważ po otrzymaniu zawiadomienia ma obowiązek do odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego. Pozbawienie takiego prawa dłużnika powoduje, że musiałby dokonać korekty podatku naliczonego w wysokości ustalonej w oparciu jedynie o twierdzenia wierzyciela i przedstawiane przez niego dokumenty.

Jeśli dłużnik potrącił ze swojego długu kary umowne, faktycznie mu należne, to w tej części nie powinien oddawać urzędowi skarbowemu podatku VAT, który odliczył od podatku należnego z tytułu własnej działalności gospodarczej

Ulga podatkowa w VAT na złe długi nie może dotyczyć długu już spłaconego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA