REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy długi już spłacone podlegają uldze w VAT na tzw. ‘złe długi’?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Ulga w VAT na tzw. ‘złe długi’
Ulga w VAT na tzw. ‘złe długi’

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT otrzymał zapłatę za dokonaną transakcję, sam ma obowiązek odprowadzić podatek VAT za jej dokonanie. Aby zrekompensować przedsiębiorcy jego niekorzystną sytuację, wprowadzono tzw. ulgę na (lub „za”) złe długi.

Co to jest ulga z VAT na złe długi?

Ulga daje przedsiębiorcy możliwość skorygowania już odprowadzonego podatku należnego. Można z niej skorzystać w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie otrzymał całej, należnej mu od dłużnika kwoty.

REKLAMA

Autopromocja

Ulga może spowodować odzyskanie zapłaconego VAT po wystawieniu faktury, która nie została uregulowana przez kontrahenta. Jednak, aby móc skorzystać z tej regulacji, muszą wystąpić poniżej opisane warunki.

Są one uregulowane w art. 89 a) i 89 b) ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), zwanej dalej ustawą.  

1. Dostawa towaru lub świadczenie usług miało miejsce na terytorium kraju.

2. Dostawa towaru lub świadczenie usług dokonane zostało na rzecz podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny.

4. Wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty byli podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

5. Wierzytelności nie zostały zbyte.

6. Od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

7. Wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

W tej sytuacji podatnik (dłużnik) ma obowiązek do odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu lub w przypadku jego braku, do odpowiedniego powiększenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku wynikającą z nieuregulowanych faktur.

Powinien uczynić to poprzez korektę deklaracji za okres, w którym dokonał odliczenia.

REKLAMA

Zgodnie z treścią wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 kwietnia 2011 roku (I FSK 569/10) Ulga na złe długi w VAT została wprowadzona dopiero 11 miesięcy po wejściu Polski do UE. Nie są nią objęte wierzytelności powstałe wcześniej. Taka regulacja jest zgodna z prawem wspólnotowym.

Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 25 lutego 2009 roku ( I SA/Sz 628/08) orzekł, że Brak jest podstaw do odmiennego rozumienia w podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowym od osób prawnych, pojęcia wierzytelności odpisane jako nieściągalne.

Polecamy: Zasady odliczania w VAT

Nieotrzymana wierzytelność

Ulga dotyczy wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Przyjmuje się, że nieściągalność wierzytelności zostanie uprawdopodobniona, jeśli nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.  

Jeżeli wierzytelność została częściowo uregulowana przed upływem wskazanych 14 dni, korekta będzie dotyczyć podatku naliczonego przypadającego na niezapłaconą część należności.

Ponadto, aby wierzytelności była uznana za wierzytelność nieściągalną musi zostać udokumentowana:

1) postanowieniem o nieściągalności, uznanym przez wierzyciela jako odpowiadającym stanowi faktycznemu, wydanym przez właściwy organ postępowania egzekucyjnego, albo

2) postanowieniem sądu o:

a) oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania, lub

b) umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, gdy zachodzi okoliczność wymieniona pod lit. a), lub

c) ukończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, albo

3) protokołem sporządzonym przez podatnika, stwierdzającym, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem wierzytelności byłyby równe albo wyższe od jej kwoty.

Obowiązek dłużnika

Jak już było powyżej wskazane w punkcie 7, po zawiadomieniu przez wierzyciela o zamiarze skorygowania podatku należnego, dłużnik ma obowiązek odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego.

REKLAMA

W takim zawiadomieniu powinno znaleźć się określenie, jakiego rodzaju wierzytelności dotyczy odpis. Jeżeli wierzyciel otrzyma potwierdzenia o odebraniu zawiadomienia powinien jeszcze przez 14 dni nie korzystać z ulgi, ponieważ w tym czasie dłużnik może wpłacić zaległą kwotę.

Anna Kobielska w artykule „Ulga za złe długi” (Biul.Skarb.2009.6.7) pisze, że Odmowa odebrania pisma przez dłużnika, czy też uchylanie się w inny sposób od odebrania stosownego zawiadomienia, nie stanowi dla wierzyciela przeszkody w skorzystaniu z ulgi na złe długi i nie uchroni dłużnika przed koniecznością dokonania korekty odliczonego podatku.

Polecamy: VAT-7, VAT-7K i VAT-7D – kiedy jaka deklaracja?

Spłacone długi a ulga z VAT za złe długi.

Ulga z VAT za złe długi dotyczy należności nieuiszczonej, nieściągalnej. Powstaje pytanie czy możliwe jest, aby zastosować ją wobec długów spłaconych.

Taka sytuacja może zaistnieć, jeśli dłużnik uprawdopodobni istnienie pewnych okoliczności, które mogą wskazywać na dokonanie częściowej zapłaty długu np. poprzez potrącenie należności wynikającej z noty księgowej wystawionej przez dłużnika.

Potrącenie jest możliwe jeśli obie (kiedy każda ze stron umowy jest jednocześnie i wierzycielem i dłużnikiem) wierzytelności są wymagalne. Regulacje podatkowe zakładają, że potrącenie wywoła skutek w momencie złożenia oświadczenia drugiej stronie (czyli następują one ex nunc).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 16 listopada 2011 roku orzekł, że regulacja zawarta w art. 89 a) ustawy nie może oznaczać, że w wyniku otrzymania zawiadomienia o skorzystaniu z ulgi, podatnik-dłużnik ma obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, bez względu na to, czy dług faktycznie istnieje.

Dłużnik powinien mieć możliwości zakwestionowania kwoty nieściągalnej wierzytelności, ponieważ po otrzymaniu zawiadomienia ma obowiązek do odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego. Pozbawienie takiego prawa dłużnika powoduje, że musiałby dokonać korekty podatku naliczonego w wysokości ustalonej w oparciu jedynie o twierdzenia wierzyciela i przedstawiane przez niego dokumenty.

Jeśli dłużnik potrącił ze swojego długu kary umowne, faktycznie mu należne, to w tej części nie powinien oddawać urzędowi skarbowemu podatku VAT, który odliczył od podatku należnego z tytułu własnej działalności gospodarczej

Ulga podatkowa w VAT na złe długi nie może dotyczyć długu już spłaconego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA