REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczepienia ochronne a prawo do odliczenia VAT przez przychodnię

Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Prawo do odliczenia VAT przez przychodnię - szczepienia ochronne
Prawo do odliczenia VAT przez przychodnię - szczepienia ochronne

REKLAMA

REKLAMA

Choć sezon grypowy już w pełni, to jeszcze można szczepić się przeciwko grypie. Zwolenników jak i przeciwników tych szczepień jest mniej więcej tyle samo. Przy czym, niniejsza publikacja nie rozstrzyga związanego z nimi sporu. Ma wskazać na nieco inne zagrożenia, a mianowicie wynikające z rozliczenia podatkowego przychodni (podmiotu, u którego tego typu szczepienia są oferowane). Dlatego przeanalizujmy poniższy przykład.

Przychodnia dokonała zakupu szczepionek przeciw grypie. Powyższe zostało udokumentowane fakturą VAT. Przychodnia odliczyła wykazany w fakturze podatek naliczony.

REKLAMA

Autopromocja

Przychodnia świadczy usługi medyczne polegające na wykonywaniu szczepień ochronnych dla zainteresowanych podmiotów.

Powyższe dokumentuje fakturami VAT, w których „refakturuje” koszt zakupu szczepionki na beneficjenta usługi medycznej. W tym zakresie świadczenie opodatkowuje 8% stawką podatku VAT.

Osobno w fakturze wykazuje świadczenie usługi polegającej na aplikacji szczepionki jako czynność zwolnioną w VAT.

Czy Podatnik prawidłowo rozlicza transakcję z punktu widzenia podatku od towarów i usług?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

POLECAMY: Ustawa o VAT

Zwolnienie z opodatkowania w VAT

Otóż, w pierwszej kolejności wskazać należy, iż na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT ze zwolnienia podatku VAT korzysta świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Zdaniem Autora, niewątpliwie świadczone przez przychodnię usługi polegające na wykonaniu szczepienia ochronnego należy uznać za świadczenie usług medycznych służących profilaktyce i zachowaniu zdrowia.

Nie mamy tutaj do czynienia z odrębną sprzedażą szczepionki i odrębną usługą jej iniekcji (podania). Jest to jedno świadczenie polegające na usłudze z zakresu profilaktyki medycznej, do którego wykonania niezbędny jest roztwór zawarty w ampułce zawierającej wirusy/bakterie itp.

W brzmieniu przepisów - obowiązujących do końca 2011 r. - linia interpretacyjna organów podatkowych była podobna, tj. wówczas organy podatkowe uznawały tego typu czynności za świadczenie szeroko pojmowanych usług medycznych zgrupowanych w 85.2 PKWiU 1997.

Tak też Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mysłowicach w postanowieniu z dnia 21.06.2004 r. (sygn. PP-3/443/7/04): „W świetle powołanych wyżej przepisów, w przypadku, gdy przedmiot usługi świadczonej przez Spółkę obejmować będzie zarówno wartość usługi (szczepienie ochronne), jak również wykorzystany materiał (szczepionka, igła, strzykawka, itp.), usługa taka w całości korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT”. Analogicznie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w postanowieniu z dnia 16.03.2005 r. (sygn. 1424/1110/443/2/2005/IW).

Zobacz także: Jak dokonać korekty deklaracji VAT

Zatem całe opisane w przykładzie świadczenie stanowi usługę medyczną korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania w VAT.

W konsekwencji mając na uwadze powyższe implikacje, przychodnia nie była uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących zakup szczepionek, bowiem nie została spełniona przesłanka umożliwiająca odliczenie tegoż podatku (tut. brak związku zakupu z działalnością opodatkowaną podatnika).

Zakup szczepionek służył stricte czynnościom zwolnionym od opodatkowania. Z całą pewnością związek ten nie został spełniony przez samo błędne opodatkowanie transakcji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA