REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczepienia ochronne a prawo do odliczenia VAT przez przychodnię

Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Prawo do odliczenia VAT przez przychodnię - szczepienia ochronne
Prawo do odliczenia VAT przez przychodnię - szczepienia ochronne

REKLAMA

REKLAMA

Choć sezon grypowy już w pełni, to jeszcze można szczepić się przeciwko grypie. Zwolenników jak i przeciwników tych szczepień jest mniej więcej tyle samo. Przy czym, niniejsza publikacja nie rozstrzyga związanego z nimi sporu. Ma wskazać na nieco inne zagrożenia, a mianowicie wynikające z rozliczenia podatkowego przychodni (podmiotu, u którego tego typu szczepienia są oferowane). Dlatego przeanalizujmy poniższy przykład.

Przychodnia dokonała zakupu szczepionek przeciw grypie. Powyższe zostało udokumentowane fakturą VAT. Przychodnia odliczyła wykazany w fakturze podatek naliczony.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przychodnia świadczy usługi medyczne polegające na wykonywaniu szczepień ochronnych dla zainteresowanych podmiotów.

Powyższe dokumentuje fakturami VAT, w których „refakturuje” koszt zakupu szczepionki na beneficjenta usługi medycznej. W tym zakresie świadczenie opodatkowuje 8% stawką podatku VAT.

Osobno w fakturze wykazuje świadczenie usługi polegającej na aplikacji szczepionki jako czynność zwolnioną w VAT.

REKLAMA

Czy Podatnik prawidłowo rozlicza transakcję z punktu widzenia podatku od towarów i usług?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

POLECAMY: Ustawa o VAT

Zwolnienie z opodatkowania w VAT

Otóż, w pierwszej kolejności wskazać należy, iż na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT ze zwolnienia podatku VAT korzysta świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Zdaniem Autora, niewątpliwie świadczone przez przychodnię usługi polegające na wykonaniu szczepienia ochronnego należy uznać za świadczenie usług medycznych służących profilaktyce i zachowaniu zdrowia.

Nie mamy tutaj do czynienia z odrębną sprzedażą szczepionki i odrębną usługą jej iniekcji (podania). Jest to jedno świadczenie polegające na usłudze z zakresu profilaktyki medycznej, do którego wykonania niezbędny jest roztwór zawarty w ampułce zawierającej wirusy/bakterie itp.

W brzmieniu przepisów - obowiązujących do końca 2011 r. - linia interpretacyjna organów podatkowych była podobna, tj. wówczas organy podatkowe uznawały tego typu czynności za świadczenie szeroko pojmowanych usług medycznych zgrupowanych w 85.2 PKWiU 1997.

Tak też Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mysłowicach w postanowieniu z dnia 21.06.2004 r. (sygn. PP-3/443/7/04): „W świetle powołanych wyżej przepisów, w przypadku, gdy przedmiot usługi świadczonej przez Spółkę obejmować będzie zarówno wartość usługi (szczepienie ochronne), jak również wykorzystany materiał (szczepionka, igła, strzykawka, itp.), usługa taka w całości korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT”. Analogicznie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w postanowieniu z dnia 16.03.2005 r. (sygn. 1424/1110/443/2/2005/IW).

Zobacz także: Jak dokonać korekty deklaracji VAT

Zatem całe opisane w przykładzie świadczenie stanowi usługę medyczną korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania w VAT.

W konsekwencji mając na uwadze powyższe implikacje, przychodnia nie była uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących zakup szczepionek, bowiem nie została spełniona przesłanka umożliwiająca odliczenie tegoż podatku (tut. brak związku zakupu z działalnością opodatkowaną podatnika).

Zakup szczepionek służył stricte czynnościom zwolnionym od opodatkowania. Z całą pewnością związek ten nie został spełniony przez samo błędne opodatkowanie transakcji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA