REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak akceptacji noty korygującej a prawo do odliczenia VAT

Brak akceptacji noty korygującej a prawo do odliczenia VAT
Brak akceptacji noty korygującej a prawo do odliczenia VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Błędy popełnione przez sprzedawcę w wystawionej fakturze mogą być naprawione poprzez sporządzenie odpowiedniej faktury korygującej. W niektórych przypadkach dopuszczalne jest również wystawienie noty korygującej, która powinna być każdorazowo akceptowana przez wystawcę faktury. Wątpliwości wywołuje kwestia konsekwencji braku takiej akceptacji i jej wpływu na prawo nabywcy do odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanej faktury. Obecnie organy uznają, że brak takiej akceptacji nie wpływa na prawo do odliczenia VAT.

Ewentualne błędy w wystawionych fakturach co do zasady należy naprawiać sporządzając odpowiednie faktury korygujące. Ustawodawca przewidział również przypadki, w których błędy w fakturach mogą być naprawiane nie tylko poprzez sporządzenie faktury korygującej.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy można wystawić notę korygującą?

W razie występujących w fakturze błędów mniejszej wagi, o charakterze formalnym, możliwe jest wystawienie faktury nazywanej notą korygującą. Należy podkreślić, że nota korygująca jest dokumentem pozwalającym na korygowania błędów niemających wpływu na istotę transakcji. W efekcie nota nie może zmieniać podmiotów biorących udział w transakcji, jej wartości oraz zakresu realizowanej dostawy towarów lub świadczenia usług. Nota korygująca nie wpływa również na przysługujące nabywcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury. W przeciwieństwie do faktury korygującej nota korygująca nie jest jednak sporządzana przez wystawcę faktury, lecz przez nabywcę towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą nieprawidłowe dane.

Ważne

Nota korygująca nie jest sporządzana przez wystawcę faktury, lecz przez nabywcę towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą nieprawidłowe dane.

Szczegółowe zasady wystawiania not korygujących są określone przez postanowienia art. 106k ustawy o VAT. Według ust. 1 wskazanego przepisu nota korygująca nie może być wystawiana w zakresie zmiany danych wynikających z art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy. W konsekwencji notą korygującą nie można zmieniać:

  • miary i ilości (liczby) dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług;
  • ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto);
  • kwot wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, które nie były uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  • wartości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto);
  • stawki podatku od towarów i usług;
  • sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  • kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  • kwoty należności ogółem.

Jakie elementy powinna zawierać nota korygująca?

Wystawiając notę korygującą, zgodnie z art. 106k ust. 3 ustawy, należy oznaczyć ją wyrazami: "NOTA KORYGUJĄCA" oraz zawrzeć w niej następujące elementy:

REKLAMA

  • numer kolejny i datę wystawienia noty korygującej;
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
  • dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6, tj. datę wystawienia, kolejny jej numer jednoznacznie identyfikujący fakturę, dane podatnika i nabywcy oraz ich adresy i numery, pod którymi są zidentyfikowani na potrzeby podatku od towarów i usług, datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów albo wykonania usługi, a w przypadku faktur zaliczkowych - datę otrzymania zapłaty, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  • wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Jakie są konsekwencje braku akceptacji noty korygującej lub późniejszego jej uzyskania?

Ustawodawca wskazał ponadto na obowiązek uzyskania akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury (art. 106k ust. 2 ustawy o VAT). Przepisy ustawy o VAT nie zawierają jednak żadnych regulacji dotyczących konsekwencji braku takiej akceptacji. W szczególności ustawa nie zawiera rozwiązań podobnych do obowiązujących przy sporządzaniu faktur korygujących, gdzie prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego zależy od uzgodnienia warunków korekty z nabywcą. Jak wskazano, notą korygującą można zmieniać tylko te dane, które nie wpływają na istotę transakcji. Takie błędy nie wykluczają natomiast prawa nabywcy towaru lub usługi do odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanej faktury. Skoro sporządzenie noty korygującej nie wpływa na uprawnienia przysługujące nabywcy, nie powinien ich zmieniać również brak uzyskania jej akceptacji przez wystawcę faktury, ewentualnie uzyskanie takie akceptacji w późniejszym terminie.

Ponadto organy podatkowe uznają, że możemy mówić o dorozumianej akceptacji noty przez wystawcę faktury w przypadku braku sprzeciwu z jego strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

22 marca 2023 r. podatnik VAT dokonał zakupu towarów od krajowego kontrahenta. W tym samym dniu otrzymał fakturę i zrealizował zapłatę za towar. Na podstawie tej faktury dokonał odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za marzec 2023 r. Po pewnym czasie zorientował się, że sprzedawca, wystawiając fakturę, wpisał w niej nieprawidłowe dane w zakresie jego adresu. 17 maja 2023 r. sporządził notę korygującą, którą przekazał sprzedawcy do akceptacji. Potwierdzenie akceptacji noty korygującej uzyskał jednak dopiero 15 czerwca 2023 r.

W takim przypadku termin uzyskania akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury nie wpływa w żaden sposób na prawo nabywcy do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktury otrzymanej w marcu 2023 r. W związku z zaistniałą sytuacją nabywca nie będzie więc obowiązany do dokonywania jakichkolwiek korekt rozliczenia podatku od towarów i usług za marzec 2023 r.

W ostatnim czasie kwestia akceptacji not korygujących przez wystawcę faktury była przedmiotem interpretacji organów podatkowych. W rozpatrywanym stanie faktycznym nabywca sporządzał noty korygujące, zmieniając swój numer NIP podawany w fakturach, i przekazywał je sprzedawcy - firmie leasingowej. Ta jednak nie zaakceptowała otrzymanych not korygujących. W takiej sytuacji, wydając 27 stycznia 2023 r. interpretację indywidualną (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.931.2022.1.WN), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że skoro w wystawionych przez firmę leasingową fakturach błędnie podano numer NIP nabywcy, to w tym przypadku dopuszczalne jest skorygowanie takiej wadliwości faktur za pomocą wystawionych not korygujących. W konsekwencji w interpretacji stwierdzono:

(…) brak akceptacji noty nie skutkuje brakiem możliwości odliczenia podatku VAT z faktury pierwotnej zawierającej błędny numer NIP nabywcy.

Stanowisko organów podatkowych w kwestii konsekwencji braku akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury jest zatem jednoznaczne. Ta niewątpliwie korzystna dla podatników interpretacja jest oparta na założeniu, że błąd w fakturze, który można naprawić poprzez wystawienie noty korygującej, nie wpływa na przysługujące nabywcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w otrzymanej fakturze. W efekcie nawet gdyby odpowiednia nota korygująca w ogóle nie została wystawiona, nabywca i tak nie utraciłby prawa do odliczenia podatku naliczonego. Tym bardziej prawa tego nie może zmieniać brak akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury. Normy art. 106k ust. 2 ustawy o VAT wskazują wprawdzie na taki obowiązek, jednak nie ma on większego znaczenia dla przysługujących nabywcy uprawnień. Ewentualne uchybienie w tym zakresie nie będzie miało tym samym wpływu na poprawność otrzymanej faktury. Należy podkreślić, że przepisy art. 86 ustawy o VAT, regulujące kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur, nie warunkują tego prawa uzyskaniem akceptacji wystawionej noty korygującej. Odliczenia podatku naliczonego w takich przypadkach nie wykluczają również normy art. 88 ustawy o VAT.

W prezentowanej interpretacji indywidualnej organ podatkowy uznał pomyłkę w numerze NIP nabywcy za błąd o charakterze formalnym, niewpływający na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego. Warto to podkreślić, gdyż kwestia ta wywoływała sporo kontrowersji i była przedmiotem sporów podatników z organami podatkowymi. Obecnie jeśli na podstawie pozostałych danych zawartych w fakturze możliwa jest jednoznaczna identyfikacja nabywcy towarów lub usługobiorcy, to pomimo błędu w numerze NIP organy podatkowe z reguły potwierdzają już zachowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Oczywiście przy założeniu, że faktura odzwierciedla rzeczywiste zdarzenie gospodarcze podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie występują inne przesłanki negatywne wykluczające odliczenie podatku naliczonego.

 

Powołane interpretacje organów podatkowych:

 

Ewa Kowalska, ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA