REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak akceptacji noty korygującej a prawo do odliczenia VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Brak akceptacji noty korygującej a prawo do odliczenia VAT
Brak akceptacji noty korygującej a prawo do odliczenia VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Błędy popełnione przez sprzedawcę w wystawionej fakturze mogą być naprawione poprzez sporządzenie odpowiedniej faktury korygującej. W niektórych przypadkach dopuszczalne jest również wystawienie noty korygującej, która powinna być każdorazowo akceptowana przez wystawcę faktury. Wątpliwości wywołuje kwestia konsekwencji braku takiej akceptacji i jej wpływu na prawo nabywcy do odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanej faktury. Obecnie organy uznają, że brak takiej akceptacji nie wpływa na prawo do odliczenia VAT.

Ewentualne błędy w wystawionych fakturach co do zasady należy naprawiać sporządzając odpowiednie faktury korygujące. Ustawodawca przewidział również przypadki, w których błędy w fakturach mogą być naprawiane nie tylko poprzez sporządzenie faktury korygującej.

REKLAMA

Kiedy można wystawić notę korygującą?

W razie występujących w fakturze błędów mniejszej wagi, o charakterze formalnym, możliwe jest wystawienie faktury nazywanej notą korygującą. Należy podkreślić, że nota korygująca jest dokumentem pozwalającym na korygowania błędów niemających wpływu na istotę transakcji. W efekcie nota nie może zmieniać podmiotów biorących udział w transakcji, jej wartości oraz zakresu realizowanej dostawy towarów lub świadczenia usług. Nota korygująca nie wpływa również na przysługujące nabywcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury. W przeciwieństwie do faktury korygującej nota korygująca nie jest jednak sporządzana przez wystawcę faktury, lecz przez nabywcę towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą nieprawidłowe dane.

Ważne

Nota korygująca nie jest sporządzana przez wystawcę faktury, lecz przez nabywcę towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą nieprawidłowe dane.

Szczegółowe zasady wystawiania not korygujących są określone przez postanowienia art. 106k ustawy o VAT. Według ust. 1 wskazanego przepisu nota korygująca nie może być wystawiana w zakresie zmiany danych wynikających z art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy. W konsekwencji notą korygującą nie można zmieniać:

  • miary i ilości (liczby) dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług;
  • ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto);
  • kwot wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, które nie były uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  • wartości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto);
  • stawki podatku od towarów i usług;
  • sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  • kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  • kwoty należności ogółem.

Jakie elementy powinna zawierać nota korygująca?

Wystawiając notę korygującą, zgodnie z art. 106k ust. 3 ustawy, należy oznaczyć ją wyrazami: "NOTA KORYGUJĄCA" oraz zawrzeć w niej następujące elementy:

  • numer kolejny i datę wystawienia noty korygującej;
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
  • dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6, tj. datę wystawienia, kolejny jej numer jednoznacznie identyfikujący fakturę, dane podatnika i nabywcy oraz ich adresy i numery, pod którymi są zidentyfikowani na potrzeby podatku od towarów i usług, datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów albo wykonania usługi, a w przypadku faktur zaliczkowych - datę otrzymania zapłaty, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  • wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Jakie są konsekwencje braku akceptacji noty korygującej lub późniejszego jej uzyskania?

Ustawodawca wskazał ponadto na obowiązek uzyskania akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury (art. 106k ust. 2 ustawy o VAT). Przepisy ustawy o VAT nie zawierają jednak żadnych regulacji dotyczących konsekwencji braku takiej akceptacji. W szczególności ustawa nie zawiera rozwiązań podobnych do obowiązujących przy sporządzaniu faktur korygujących, gdzie prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego zależy od uzgodnienia warunków korekty z nabywcą. Jak wskazano, notą korygującą można zmieniać tylko te dane, które nie wpływają na istotę transakcji. Takie błędy nie wykluczają natomiast prawa nabywcy towaru lub usługi do odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanej faktury. Skoro sporządzenie noty korygującej nie wpływa na uprawnienia przysługujące nabywcy, nie powinien ich zmieniać również brak uzyskania jej akceptacji przez wystawcę faktury, ewentualnie uzyskanie takie akceptacji w późniejszym terminie.

Ponadto organy podatkowe uznają, że możemy mówić o dorozumianej akceptacji noty przez wystawcę faktury w przypadku braku sprzeciwu z jego strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

22 marca 2023 r. podatnik VAT dokonał zakupu towarów od krajowego kontrahenta. W tym samym dniu otrzymał fakturę i zrealizował zapłatę za towar. Na podstawie tej faktury dokonał odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za marzec 2023 r. Po pewnym czasie zorientował się, że sprzedawca, wystawiając fakturę, wpisał w niej nieprawidłowe dane w zakresie jego adresu. 17 maja 2023 r. sporządził notę korygującą, którą przekazał sprzedawcy do akceptacji. Potwierdzenie akceptacji noty korygującej uzyskał jednak dopiero 15 czerwca 2023 r.

W takim przypadku termin uzyskania akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury nie wpływa w żaden sposób na prawo nabywcy do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktury otrzymanej w marcu 2023 r. W związku z zaistniałą sytuacją nabywca nie będzie więc obowiązany do dokonywania jakichkolwiek korekt rozliczenia podatku od towarów i usług za marzec 2023 r.

W ostatnim czasie kwestia akceptacji not korygujących przez wystawcę faktury była przedmiotem interpretacji organów podatkowych. W rozpatrywanym stanie faktycznym nabywca sporządzał noty korygujące, zmieniając swój numer NIP podawany w fakturach, i przekazywał je sprzedawcy - firmie leasingowej. Ta jednak nie zaakceptowała otrzymanych not korygujących. W takiej sytuacji, wydając 27 stycznia 2023 r. interpretację indywidualną (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.931.2022.1.WN), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że skoro w wystawionych przez firmę leasingową fakturach błędnie podano numer NIP nabywcy, to w tym przypadku dopuszczalne jest skorygowanie takiej wadliwości faktur za pomocą wystawionych not korygujących. W konsekwencji w interpretacji stwierdzono:

(…) brak akceptacji noty nie skutkuje brakiem możliwości odliczenia podatku VAT z faktury pierwotnej zawierającej błędny numer NIP nabywcy.

Stanowisko organów podatkowych w kwestii konsekwencji braku akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury jest zatem jednoznaczne. Ta niewątpliwie korzystna dla podatników interpretacja jest oparta na założeniu, że błąd w fakturze, który można naprawić poprzez wystawienie noty korygującej, nie wpływa na przysługujące nabywcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w otrzymanej fakturze. W efekcie nawet gdyby odpowiednia nota korygująca w ogóle nie została wystawiona, nabywca i tak nie utraciłby prawa do odliczenia podatku naliczonego. Tym bardziej prawa tego nie może zmieniać brak akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury. Normy art. 106k ust. 2 ustawy o VAT wskazują wprawdzie na taki obowiązek, jednak nie ma on większego znaczenia dla przysługujących nabywcy uprawnień. Ewentualne uchybienie w tym zakresie nie będzie miało tym samym wpływu na poprawność otrzymanej faktury. Należy podkreślić, że przepisy art. 86 ustawy o VAT, regulujące kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur, nie warunkują tego prawa uzyskaniem akceptacji wystawionej noty korygującej. Odliczenia podatku naliczonego w takich przypadkach nie wykluczają również normy art. 88 ustawy o VAT.

W prezentowanej interpretacji indywidualnej organ podatkowy uznał pomyłkę w numerze NIP nabywcy za błąd o charakterze formalnym, niewpływający na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego. Warto to podkreślić, gdyż kwestia ta wywoływała sporo kontrowersji i była przedmiotem sporów podatników z organami podatkowymi. Obecnie jeśli na podstawie pozostałych danych zawartych w fakturze możliwa jest jednoznaczna identyfikacja nabywcy towarów lub usługobiorcy, to pomimo błędu w numerze NIP organy podatkowe z reguły potwierdzają już zachowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Oczywiście przy założeniu, że faktura odzwierciedla rzeczywiste zdarzenie gospodarcze podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie występują inne przesłanki negatywne wykluczające odliczenie podatku naliczonego.

 

Powołane interpretacje organów podatkowych:

 

Ewa Kowalska, ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA