REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od alkoholu dla kontrahenta. Inaczej traktowany poczęstunek a inaczej prezent

Odliczenie VAT od alkoholu dla kontrahenta. Inaczej traktowany poczęstunek a inaczej prezent
Odliczenie VAT od alkoholu dla kontrahenta. Inaczej traktowany poczęstunek a inaczej prezent
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy można odliczyć VAT od zakupu alkoholu dla kontrahenta? Czy ma znaczenie, że alkohol jest kupiony jako prezent, czy jako poczęstunek podczas spotkania biznesowego?

Czy można odliczyć VAT od zakupu alkoholu dla kontrahenta?

Przykład

Podatnik otrzymał fakturę za alkohol, który kupił, by poczęstować nim kontrahenta. Wydatki są uznawane przez podatnika za niestanowiące kosztów uzyskania przychodu (NKUP). Czy jest on uprawniony do odliczenia VAT z takiej faktury?

Jeżeli w analizowanej sprawie podatnik nabył alkohol w innym celu niż przekazanie w prezencie kontrahentowi, to odliczenie VAT może zostać zakwestionowane przez organy podatkowe. W takiej sytuacji rekomendowanym rozwiązaniem będzie nieodliczanie VAT przez podatnika z faktur dokumentujących zakup alkoholu. Szczegóły w dalszej części artykułu.

 

REKLAMA

Autopromocja

Odliczenie VAT jest podstawowym uprawnieniem czynnego podatnika VAT nabywającego towary i usługi służące do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Prawo do odliczenia VAT jest niekiedy ograniczane w sytuacjach enumeratywnie wskazanych w ustawie. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych (z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób oraz usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży).

Zatem odliczenie VAT generalnie będzie możliwe jeśli zostaną spełnione pozytywne warunki (w postaci związku nabywanych towarów lub usług z czynnościami opodatkowanymi) oraz niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Zakup alkoholu spożywanego podczas spotkań biznesowych a odliczenie VAT

Każdy przypadek zakupu alkoholu dla kontrahenta należy zatem przeanalizować odrębnie pod kątem wystąpienia ww. przesłanek. Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że organy podatkowe często kwestionują prawo do odliczania VAT od zakupu alkoholu nabywanego w ramach usług gastronomicznych czy spożywanego podczas spotkań biznesowych. Odmawiają tego prawa z uwagi na brak związku zakup alkoholu z czynnościami opodatkowanymi.

Przykładowo w interpretacji z 5 kwietnia 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.11.2019.7.KBR) organ podatkowy, analizując zakup alkoholu w celu organizacji imprezy, w której uczestniczyli kontrahenci, jednoznacznie odmówił odliczenia VAT od takich zakupów, stwierdzając przy tym, że:
Nabywanie alkoholu nie jest ani wprost ani pośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy. (…) W ocenie Organu nie występuje wystarczający związek pomiędzy nabyciem alkoholu, a celem realizowanego przedsięwzięcia, w szczególności utrzymania i rozwoju współpracy z klientami i kontrahentami a także motywowania pracowników do bardziej efektywnej pracy. W konsekwencji, świadczenie polegające na zakupie alkoholu nie jest związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę, a jedynie służy celom osobistym, prywatnym uczestników imprez. Zakup alkoholu nie ma związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia kompleksowej usługi organizacji obu gal oraz imprezy plenerowej w zakresie w jakim usługa ta dotyczy zapewnienia alkoholu.

Podobnie organ wskazał w interpretacjach z: 9 stycznia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.528.2018.1.AP), 11 stycznia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.529.2018.2.AP), 17 lipca 2023 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.225.2023.2.MR) oraz w interpretacji zmieniającej wydanej przez szefa KAS 5 maja 2022 r. (sygn. DOP7.8101.157.2020.HEMD).

Ważne

Jak z tego wynika, ugruntowane jest stanowisko organów podatkowych, które restrykcyjnie podchodzą do kwestii odliczania VAT od zakupu alkoholu. Zatem odliczenie VAT z takich faktur może się wiązać z ryzykiem zakwestionowania przez organ podatkowy rozliczeń podatnika.

Zakup alkoholu przeznaczonego do przekazania kontrahentowi jako prezent

Nieco inaczej kształtuje się stanowisko organów w zakresie odliczenia VAT od zakupu alkoholu, który jest następnie przekazywany kontrahentom podatnika jako upominek. W tym bowiem przypadku organy są skłonne zaakceptować prawo do odliczenia VAT od zakupu alkoholu, dostrzegając przy tym chociażby pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi (sprzedażą towarów lub usług) na rzecz obdarowanego kontrahenta (por. interpretację z 18 sierpnia 2017 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.235.2017.1.RR).

Podsumowując zatem, jeżeli w analizowanej sprawie podatnik nabył alkohol w innym celu niż przekazanie go w prezencie kontrahentowi, to odliczenie VAT może zostać zakwestionowane przez organy podatkowe z uwagi na ich restrykcyjne stanowisko w tym zakresie. Rekomendowanym rozwiązaniem będzie nieodliczanie VAT przez podatnika z faktur dokumentujących zakup alkoholu.

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 kwietnia 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.11.2019.7.KBR)
  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 stycznia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.528.2018.1.AP)
  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 stycznia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.529.2018.2.AP)
  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lipca 2023 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.225.2023.2.MR)
  • interpretacja zmieniająca wydana przez Szefa KAS 5 maja 2022 r. (sygn. DOP7.8101.157.2020.HEMD)

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA