REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od alkoholu dla kontrahenta. Inaczej traktowany poczęstunek a inaczej prezent

Odliczenie VAT od alkoholu dla kontrahenta. Inaczej traktowany poczęstunek a inaczej prezent
Odliczenie VAT od alkoholu dla kontrahenta. Inaczej traktowany poczęstunek a inaczej prezent
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy można odliczyć VAT od zakupu alkoholu dla kontrahenta? Czy ma znaczenie, że alkohol jest kupiony jako prezent, czy jako poczęstunek podczas spotkania biznesowego?

Czy można odliczyć VAT od zakupu alkoholu dla kontrahenta?

Przykład

Podatnik otrzymał fakturę za alkohol, który kupił, by poczęstować nim kontrahenta. Wydatki są uznawane przez podatnika za niestanowiące kosztów uzyskania przychodu (NKUP). Czy jest on uprawniony do odliczenia VAT z takiej faktury?

Jeżeli w analizowanej sprawie podatnik nabył alkohol w innym celu niż przekazanie w prezencie kontrahentowi, to odliczenie VAT może zostać zakwestionowane przez organy podatkowe. W takiej sytuacji rekomendowanym rozwiązaniem będzie nieodliczanie VAT przez podatnika z faktur dokumentujących zakup alkoholu. Szczegóły w dalszej części artykułu.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odliczenie VAT jest podstawowym uprawnieniem czynnego podatnika VAT nabywającego towary i usługi służące do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Prawo do odliczenia VAT jest niekiedy ograniczane w sytuacjach enumeratywnie wskazanych w ustawie. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych (z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób oraz usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży).

Zatem odliczenie VAT generalnie będzie możliwe jeśli zostaną spełnione pozytywne warunki (w postaci związku nabywanych towarów lub usług z czynnościami opodatkowanymi) oraz niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Zakup alkoholu spożywanego podczas spotkań biznesowych a odliczenie VAT

Każdy przypadek zakupu alkoholu dla kontrahenta należy zatem przeanalizować odrębnie pod kątem wystąpienia ww. przesłanek. Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że organy podatkowe często kwestionują prawo do odliczania VAT od zakupu alkoholu nabywanego w ramach usług gastronomicznych czy spożywanego podczas spotkań biznesowych. Odmawiają tego prawa z uwagi na brak związku zakup alkoholu z czynnościami opodatkowanymi.

Przykładowo w interpretacji z 5 kwietnia 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.11.2019.7.KBR) organ podatkowy, analizując zakup alkoholu w celu organizacji imprezy, w której uczestniczyli kontrahenci, jednoznacznie odmówił odliczenia VAT od takich zakupów, stwierdzając przy tym, że:
Nabywanie alkoholu nie jest ani wprost ani pośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy. (…) W ocenie Organu nie występuje wystarczający związek pomiędzy nabyciem alkoholu, a celem realizowanego przedsięwzięcia, w szczególności utrzymania i rozwoju współpracy z klientami i kontrahentami a także motywowania pracowników do bardziej efektywnej pracy. W konsekwencji, świadczenie polegające na zakupie alkoholu nie jest związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę, a jedynie służy celom osobistym, prywatnym uczestników imprez. Zakup alkoholu nie ma związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia kompleksowej usługi organizacji obu gal oraz imprezy plenerowej w zakresie w jakim usługa ta dotyczy zapewnienia alkoholu.

Podobnie organ wskazał w interpretacjach z: 9 stycznia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.528.2018.1.AP), 11 stycznia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.529.2018.2.AP), 17 lipca 2023 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.225.2023.2.MR) oraz w interpretacji zmieniającej wydanej przez szefa KAS 5 maja 2022 r. (sygn. DOP7.8101.157.2020.HEMD).

Ważne

Jak z tego wynika, ugruntowane jest stanowisko organów podatkowych, które restrykcyjnie podchodzą do kwestii odliczania VAT od zakupu alkoholu. Zatem odliczenie VAT z takich faktur może się wiązać z ryzykiem zakwestionowania przez organ podatkowy rozliczeń podatnika.

Zakup alkoholu przeznaczonego do przekazania kontrahentowi jako prezent

Nieco inaczej kształtuje się stanowisko organów w zakresie odliczenia VAT od zakupu alkoholu, który jest następnie przekazywany kontrahentom podatnika jako upominek. W tym bowiem przypadku organy są skłonne zaakceptować prawo do odliczenia VAT od zakupu alkoholu, dostrzegając przy tym chociażby pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi (sprzedażą towarów lub usług) na rzecz obdarowanego kontrahenta (por. interpretację z 18 sierpnia 2017 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.235.2017.1.RR).

Podsumowując zatem, jeżeli w analizowanej sprawie podatnik nabył alkohol w innym celu niż przekazanie go w prezencie kontrahentowi, to odliczenie VAT może zostać zakwestionowane przez organy podatkowe z uwagi na ich restrykcyjne stanowisko w tym zakresie. Rekomendowanym rozwiązaniem będzie nieodliczanie VAT przez podatnika z faktur dokumentujących zakup alkoholu.

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 kwietnia 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.11.2019.7.KBR)
  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 stycznia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.528.2018.1.AP)
  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 stycznia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.529.2018.2.AP)
  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lipca 2023 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.225.2023.2.MR)
  • interpretacja zmieniająca wydana przez Szefa KAS 5 maja 2022 r. (sygn. DOP7.8101.157.2020.HEMD)

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA