REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najem miejsca postojowego. Można z tego tytułu odliczyć VAT. Ale czy wiesz, jak to zrobić, by nie narazić się na sankcje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Masłowska
Małgorzata Masłowska
parking garaż samochód osobowy najem odliczenie VAT
Najem miejsca postojowego. Można z tego tytułu odliczyć VAT. Ale czy wiesz, jak to zrobić, by nie narazić się na sankcje?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Odliczanie VAT związanego z używaniem samochodów osobowych podlega szczególnym regulacjom. Dotyczą one również odliczania VAT z tytułu najmu miejsca postojowego. Sprawdź, jak to zrobić, by nie narazić się na sankcje.

Odliczanie VAT od wydatków związanych z samochodami osobowymi

REKLAMA

Na podstawie art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika. Przepis ten określa, że podatnik może odliczyć jedynie 50% podatku naliczonego od wydatków związanych z użytkowaniem samochodów. Wyjątki od tej reguły dotyczą niektórych typów pojazdów oraz samochodów wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej, lecz nie obejmują osobowych samochodów, które są wykorzystywane do celów „mieszanych” (tzn. gdy istnieje możliwość ich wykorzystania na cele prywatne, na przykład przez pracowników).

REKLAMA

Zgodnie z art. 86a ust. 2 ustawy o VAT do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zaliczają się:
1) nabycie, import lub wytworzenie tych pojazdów oraz nabycie lub import ich części składowych,
2) użytkowanie tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3,
3) nabycie lub import paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Czy można odliczyć VAT od najmu parkingu lub garażu?

Do często ponoszonych wydatków związanych z samochodami należą koszty najmu miejsc parkingowych (garażowych). Pojawia się zatem wątpliwość, czy wydatki ponoszone na wynajem miejsc parkingowych stanowią koszty ogólne związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, czy też koszty te należy przypisać do konkretnego pojazdu. Należy podkreślić, że w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków związanych z najmem miejsc parkingowych kluczowe znaczenie ma okoliczność, czy miejsce garażowe jest przypisane do konkretnego samochodu.
W przypadku gdy miejsce jest przypisane do konkretnego pojazdu i związane jest z ograniczonym do 50% odliczeniem podatku naliczonego od wydatków dotyczących tego miejsca postojowego, również to ograniczenie stosuje się do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast w sytuacji gdy miejsce nie jest przypisane do konkretnego samochodu, w stosunku do tego miejsca przysługuje prawo odliczenia 100% podatku naliczonego.
Często podatnicy, odliczając podatek naliczony z faktury otrzymanej z tytułu najmu miejsc postojowych, zapominają o tym ograniczeniu. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy od tego samego podmiotu nabywane są usługi najmu powierzchni biurowej oraz usługi najmu miejsc postojowych w garażu podziemnym. Wówczas podatnicy często odliczają podatek na zasadach analogicznych do odliczenia od powierzchni biurowej, czyli w wysokości 100% podatku wynikającego z faktur otrzymywanych od wynajmującego.

Przykład 1

Podatnik ponosi wydatki na wynajem powierzchni biurowych wraz z wynajętymi miejscami parkingowymi, gdzie w umowie najmu miejsca parkingowe są przypisane konkretnym samochodom służbowym wykorzystywanym do celów mieszanych. Podatnik odlicza zarówno od najmu biura, jak i od miejsc parkingowych 100% podatku naliczonego. Jednak takie postępowanie jest nieprawidłowe. W odniesieniu do miejsc parkingowych podatnik powinien odliczyć 50% podatku wynikającego z faktury od wynajmującego.

W niniejszym przykładzie zastosowanie znajduje ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86a ustawy o VAT. Wydatki związane z najmem miejsc parkingowych dotyczącym konkretnego samochodu są bezpośrednio związane z danym pojazdem. Tym samym do wydatków poniesionych w związku z użytkowaniem tego miejsca, mają zastosowanie te same zasady w zakresie odliczenia podatku naliczonego, które obowiązują dla danego samochodu.

Przykład 2

Podatnik opłaca abonament na miejsca garażowe na parkingu podziemnym. Miejsca te są wykorzystywane zarówno przez pracowników, jak i kontrahentów przyjeżdżających na spotkania do siedziby podatnika. Miejsca parkingowe nie są przypisane do konkretnych samochodów.

W tym przypadku wydatki ponoszone na ww. abonament należy uznać za ogólne koszty funkcjonowania podatnika. W konsekwencji, jeśli między tymi usługami a czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika występuje związek, w stosunku do opisanych miejsc parkingowych przysługuje prawo odliczenia 100% podatku naliczonego.

Pełna treść artykułu dostępna w kompleksowej bazie wiedzy INFORLEX

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA