REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czy warto złożyć VAT-26?
Czy warto złożyć VAT-26?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chyba daliśmy się wszyscy wystraszyć restrykcjami, które pociąga za sobą złożenie VAT-26. To wcale nie jest aż tak groźne, lecz podatnicy złożyli przez pierwsze trzy miesiące zgłoszenia na niewiele ponad 50 tys. pojazdów, czyli tyle, co nic.

Przywileje podatkowe, które daje zgłoszenie VAT-26, są jednak bardzo duże: pełne odliczenie podatku naliczonego związane ze wszystkimi nakładami, a przede wszystkim zakupem paliwa.

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik może – w przypadku nabycia pojazdu – odliczyć całość podatku naliczonego, a jeżeli zakupił go w ciągu 60 miesięcy – dokonać tego poprzez korektę zgodnie z art. 90b ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie ma również żadnych ograniczeń w złożeniu VAT- 26 w celu zmiany przeznaczenia pojazdu: nasz niezbyt fachowy ustawodawca zapomniał wprowadzić:

- minimalny okres, na który pojazd musi być zgłoszony przy pomocy VAT-26,

REKLAMA

- obowiązek korekty odliczenia w przypadku zmiany przeznaczenia pojazdu przed upływem tego okresu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli podatnik będzie skrupulatnie przestrzegał obowiązków ustawowych wynikających ze złożenia VAT-26, to jego bezpieczeństwo prawne dokonanych odliczeń nie jest zagrożone.

Na czym obowiązki te polegają? Musi on:

- określić zasady użytkowania tych pojazdów, które wykluczają ich użycie na cele inne niż działalność gospodarcza,

- prowadzić ewidencję przebiegu tych pojazdów potwierdzającą ich użycie na te cele,

- potwierdzać na koniec każdego okresu rozliczeniowego autentyczność wpisów w tych ewidencjach.

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

I to wszystko, czyli wcale nie tak dużo. Najważniejsze jest to, aby pojazd był wykorzystywany wyłącznie na cele działalności gospodarczej podatnika.

Aby zrozumieć sens tego pojęcia należy przywołać treść art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, który definiuje cel przeciwstawny do tego przeznaczenia. Jest nim nieodpłatne wykorzystanie tego pojazdu na cele:

- osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowionych osób prawnych oraz członków stowarzyszeń,

- nie wymienione w pkt 1), jeżeli jest to cel inny niż działalność gospodarcza.

Refakturowanie od 1 stycznia 2014 r.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury w 2014 roku

Oczywiście najistotniejsze znaczenie mają cele określone w pkt 1), czyli cele osobiste podatnika, pracowników, wspólników i członków organów stanowionych osób prawnych (zarządu, rad nadzorczych, komisji rewizyjnych). Na czym ów cel osobisty polega?

Osoby te musiałyby korzystać z pojazdów w ten sposób, aby zaspokoić swoje potrzeby osobiste. Musi to być jednak wykorzystanie samoistne, czyli podporządkowane wyłącznie i głównie tym potrzebom, np. w postaci wyjazdów na wczasy przy pomocy tego pojazdu.

Jeżeli natomiast pojazdy te będą wykorzystywane na cele działalności gospodarczej, zaspokajając przy okazji niektóre potrzeby osobiste, to oczywiście nie może to mieć wpływu na prawa i obowiązki podatnika. Bowiem każdy fakt wykorzystania pojazdu na cele działalności gospodarczej zaspokaja pośrednio jakąś potrzebę osobistą, np. kierowcy, który nie musi iść tylko musi jechać, co zwalnia go z określonego wysiłku. Nie można przecież utożsamiać wszelkich „korzyści osobistych” związanych z posługiwaniem się pojazdem służbowym z „wykorzystaniem na cele osobiste”, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA