REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury w 2014 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Odliczenie VAT z duplikatu faktury w 2014 roku
Odliczenie VAT z duplikatu faktury w 2014 roku
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli faktura uległa zniszczeniu lub zaginęła, zanim dotarła do nabywcy, prawo do odliczenia VAT powstaje w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu.

Kiedy odliczyć z duplikatu faktury?

Zobacz również: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur

REKLAMA

REKLAMA

29 stycznia 2014 r. opłaciłam domenę internetową na podstawie faktury pro forma. Faktury nie otrzymałam, więc w kwietniu wystąpiłam o duplikat faktury. Duplikat został wystawiony 9 kwietnia 2014 r. Kiedy mogę odliczyć VAT? Czy w dacie wystawienia duplikatu, czy może należy skorygować deklarację VAT-7 za styczeń 2014 r.?

Podatek naliczony z otrzymanego duplikatu może Pani odliczyć w ramach deklaracji VAT-7 za miesiąc otrzymania duplikatu lub w ramach deklaracji VAT-7 za jeden z dwóch kolejnych miesięcy. Nie musi Pani (ani nie może) korygować deklaracji VAT-7 za styczeń 2014 r.

Duplikat jest ponownie wystawioną, na wniosek nabywcy, fakturą zawierającą takie dane, jak w kopii faktury, której oryginał uległ zniszczeniu albo zaginął, opatrzoną wyrazem „duplikat”. Duplikat faktury czy faktury korygującej ma moc prawną równą fakturze pierwotnej. Dokumentuje to samo zdarzenie gospodarcze co faktura pierwotna i stanowi na równi z nią podstawę odliczenia podatku naliczonego. Tak podsumował istotę duplikatu Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 5 czerwca 2012 r. (sygn. IBPP3/443-225/12/KG). A zatem na podstawie otrzymywanych duplikatów faktur podatnicy mogą odliczać podatek naliczony. Kiedy więc powstaje prawo do odliczenia VAT z duplikatu faktury?

REKLAMA

Jeśli chodzi o odliczanie VAT z duplikatów faktur, to zasadniczo podatnik może się zetknąć z trzema scenariuszami:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) faktura w ogóle nie dotarła do nabywcy,

2) faktura dotarła do nabywcy, ale zaginęła bądź uległa zniszczeniu, zanim odliczono VAT,

3) faktura dotarła do nabywcy, ale zaginęła bądź uległa zniszczeniu po odliczeniu z niej VAT.

Z pytania wynika jednak, że w omawianej sytuacji mamy do czynienia z pierwszym przypadkiem, gdyż ewidentnie Czytelniczka wskazuje na fakt, iż nie otrzymała faktury pierwotnej.

Jeśli egzemplarz faktury przeznaczony dla nabywcy uległ zniszczeniu lub zaginął, zanim dotarł do nabywcy (tj. przed otrzymaniem przez nabywcę), to prawo do odliczenia powstaje w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Odpowiednie zastosowanie mają w tym zakresie wyjaśnienia organów podatkowych, wydawane co prawda na podstawie przepisów obowiązujących do końca 2013 r., ale aktualne również obecnie. Wskazane stanowisko zaprezentował przykładowo w interpretacji indywidualnej:

• Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z 31 października 2012 r. (sygn. IPTPP4/443-521/12-4/UNR) czy

• Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 20 grudnia 2012 r. (sygn. IPPP2/443-1010/12-2/KG).

W drugiej interpretacji organ podatkowy stwierdził:

Istotnym w przedmiotowym przypadku dla określenia terminu prawa do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego jest fakt, iż Wnioskodawca przed otrzymaniem duplikatów przedmiotowych faktur nie był nigdy w posiadaniu ich oryginałów. Nie odnotowano wpływu przedmiotowych dokumentów do firmy, ani też nie były one zarejestrowane w księgach podatkowych Spółki.

Analizując okoliczności przedstawione w złożonym wniosku wskazać należy, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w stosunku do otrzymanych duplikatów faktur Podatnik uzyskał w dacie ich otrzymania tj. w miesiącu marcu 2012 r., które to prawo mógł zrealizować w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał przedmiotowe duplikaty, bądź za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie dokonał obniżenia kwoty podatku naliczonego zawartego w przedmiotowych fakturach w terminach określonych w art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy, prawo to może skutecznie zrealizować poprzez złożenie korekty deklaracji VAT na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT. Zaznaczenia wymaga fakt, iż w przedmiotowym przypadku zostały wypełnione zarówno przesłanki podmiotowe, jak i przedmiotowe. Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku VAT nabył usługi służące wykonywaniu czynności opodatkowanych tym podatkiem, przy czym jak wynika ze złożonego wniosku nie zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Z uwagi na powyższe należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż Spółka będzie miała prawo pomniejszyć podatek należny VAT w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymała duplikat faktury, bądź w miesiącu następnym na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jaka część działań optymalizacyjnych w VAT jest oszustwem wg art. 268 Kodeksu karnego?


Podsumowując zatem, faktura, której duplikat wystawiono 9 kwietnia 2014 r., nigdy do Pani nie dotarła. Otrzymanie faktury pro forma nie ma tu znaczenia. A zatem podatek naliczony z otrzymanego duplikatu może Pani odliczyć w ramach deklaracji VAT-7 za miesiąc otrzymania duplikatu lub w ramach deklaracji VAT-7 za jeden z dwóch kolejnych miesięcy. Nie ma zatem w przedstawionej sytuacji konieczności (ani możliwości) dokonania odliczenia w drodze korekty deklaracji VAT-7 za styczeń 2014 r.

Podkreślić przy tym należy, że z punktu widzenia powstania prawa do odliczenia istotna jest data otrzymania faktury/duplikatu faktury, a nie data wystawienia faktury/duplikatu faktury.

Jeżeli faktura uległa zniszczeniu lub zaginęła, zanim dotarła do nabywcy, prawo do odliczenia VAT powstaje w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu.

29 stycznia 2014 r. podatniczka opłaciła domenę internetową na podstawie faktury pro forma. W związku z nieotrzymaniem faktury podatniczka wystąpiła o wystawienie duplikatu przez sprzedawcę. Sprzedawca wystawił duplikat 30 kwietnia 2014 r. Do podatniczki dotarł on pocztą 5 maja 2014 r. W tej sytuacji podatniczka nie może odliczyć podatku naliczonego z duplikatu w ramach deklaracji VAT-7 za kwiecień 2014 r., lecz dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za maj 2014 r. lub w ramach deklaracji VAT-7 za czerwiec lub lipiec 2014 r..

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86 ust. 10, art. 86 ust. 10b pkt 1 oraz art. 86 ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA