REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury w 2014 roku

Odliczenie VAT z duplikatu faktury w 2014 roku
Odliczenie VAT z duplikatu faktury w 2014 roku
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli faktura uległa zniszczeniu lub zaginęła, zanim dotarła do nabywcy, prawo do odliczenia VAT powstaje w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu.

Kiedy odliczyć z duplikatu faktury?

Zobacz również: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

29 stycznia 2014 r. opłaciłam domenę internetową na podstawie faktury pro forma. Faktury nie otrzymałam, więc w kwietniu wystąpiłam o duplikat faktury. Duplikat został wystawiony 9 kwietnia 2014 r. Kiedy mogę odliczyć VAT? Czy w dacie wystawienia duplikatu, czy może należy skorygować deklarację VAT-7 za styczeń 2014 r.?

Podatek naliczony z otrzymanego duplikatu może Pani odliczyć w ramach deklaracji VAT-7 za miesiąc otrzymania duplikatu lub w ramach deklaracji VAT-7 za jeden z dwóch kolejnych miesięcy. Nie musi Pani (ani nie może) korygować deklaracji VAT-7 za styczeń 2014 r.

Duplikat jest ponownie wystawioną, na wniosek nabywcy, fakturą zawierającą takie dane, jak w kopii faktury, której oryginał uległ zniszczeniu albo zaginął, opatrzoną wyrazem „duplikat”. Duplikat faktury czy faktury korygującej ma moc prawną równą fakturze pierwotnej. Dokumentuje to samo zdarzenie gospodarcze co faktura pierwotna i stanowi na równi z nią podstawę odliczenia podatku naliczonego. Tak podsumował istotę duplikatu Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 5 czerwca 2012 r. (sygn. IBPP3/443-225/12/KG). A zatem na podstawie otrzymywanych duplikatów faktur podatnicy mogą odliczać podatek naliczony. Kiedy więc powstaje prawo do odliczenia VAT z duplikatu faktury?

REKLAMA

Jeśli chodzi o odliczanie VAT z duplikatów faktur, to zasadniczo podatnik może się zetknąć z trzema scenariuszami:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) faktura w ogóle nie dotarła do nabywcy,

2) faktura dotarła do nabywcy, ale zaginęła bądź uległa zniszczeniu, zanim odliczono VAT,

3) faktura dotarła do nabywcy, ale zaginęła bądź uległa zniszczeniu po odliczeniu z niej VAT.

Z pytania wynika jednak, że w omawianej sytuacji mamy do czynienia z pierwszym przypadkiem, gdyż ewidentnie Czytelniczka wskazuje na fakt, iż nie otrzymała faktury pierwotnej.

Jeśli egzemplarz faktury przeznaczony dla nabywcy uległ zniszczeniu lub zaginął, zanim dotarł do nabywcy (tj. przed otrzymaniem przez nabywcę), to prawo do odliczenia powstaje w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Odpowiednie zastosowanie mają w tym zakresie wyjaśnienia organów podatkowych, wydawane co prawda na podstawie przepisów obowiązujących do końca 2013 r., ale aktualne również obecnie. Wskazane stanowisko zaprezentował przykładowo w interpretacji indywidualnej:

• Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z 31 października 2012 r. (sygn. IPTPP4/443-521/12-4/UNR) czy

• Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 20 grudnia 2012 r. (sygn. IPPP2/443-1010/12-2/KG).

W drugiej interpretacji organ podatkowy stwierdził:

Istotnym w przedmiotowym przypadku dla określenia terminu prawa do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego jest fakt, iż Wnioskodawca przed otrzymaniem duplikatów przedmiotowych faktur nie był nigdy w posiadaniu ich oryginałów. Nie odnotowano wpływu przedmiotowych dokumentów do firmy, ani też nie były one zarejestrowane w księgach podatkowych Spółki.

Analizując okoliczności przedstawione w złożonym wniosku wskazać należy, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w stosunku do otrzymanych duplikatów faktur Podatnik uzyskał w dacie ich otrzymania tj. w miesiącu marcu 2012 r., które to prawo mógł zrealizować w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał przedmiotowe duplikaty, bądź za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie dokonał obniżenia kwoty podatku naliczonego zawartego w przedmiotowych fakturach w terminach określonych w art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy, prawo to może skutecznie zrealizować poprzez złożenie korekty deklaracji VAT na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT. Zaznaczenia wymaga fakt, iż w przedmiotowym przypadku zostały wypełnione zarówno przesłanki podmiotowe, jak i przedmiotowe. Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku VAT nabył usługi służące wykonywaniu czynności opodatkowanych tym podatkiem, przy czym jak wynika ze złożonego wniosku nie zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Z uwagi na powyższe należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż Spółka będzie miała prawo pomniejszyć podatek należny VAT w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymała duplikat faktury, bądź w miesiącu następnym na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jaka część działań optymalizacyjnych w VAT jest oszustwem wg art. 268 Kodeksu karnego?


Podsumowując zatem, faktura, której duplikat wystawiono 9 kwietnia 2014 r., nigdy do Pani nie dotarła. Otrzymanie faktury pro forma nie ma tu znaczenia. A zatem podatek naliczony z otrzymanego duplikatu może Pani odliczyć w ramach deklaracji VAT-7 za miesiąc otrzymania duplikatu lub w ramach deklaracji VAT-7 za jeden z dwóch kolejnych miesięcy. Nie ma zatem w przedstawionej sytuacji konieczności (ani możliwości) dokonania odliczenia w drodze korekty deklaracji VAT-7 za styczeń 2014 r.

Podkreślić przy tym należy, że z punktu widzenia powstania prawa do odliczenia istotna jest data otrzymania faktury/duplikatu faktury, a nie data wystawienia faktury/duplikatu faktury.

Jeżeli faktura uległa zniszczeniu lub zaginęła, zanim dotarła do nabywcy, prawo do odliczenia VAT powstaje w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu.

29 stycznia 2014 r. podatniczka opłaciła domenę internetową na podstawie faktury pro forma. W związku z nieotrzymaniem faktury podatniczka wystąpiła o wystawienie duplikatu przez sprzedawcę. Sprzedawca wystawił duplikat 30 kwietnia 2014 r. Do podatniczki dotarł on pocztą 5 maja 2014 r. W tej sytuacji podatniczka nie może odliczyć podatku naliczonego z duplikatu w ramach deklaracji VAT-7 za kwiecień 2014 r., lecz dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za maj 2014 r. lub w ramach deklaracji VAT-7 za czerwiec lub lipiec 2014 r..

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86 ust. 10, art. 86 ust. 10b pkt 1 oraz art. 86 ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA