REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury w 2014 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Odliczenie VAT z duplikatu faktury w 2014 roku
Odliczenie VAT z duplikatu faktury w 2014 roku
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli faktura uległa zniszczeniu lub zaginęła, zanim dotarła do nabywcy, prawo do odliczenia VAT powstaje w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu.

Kiedy odliczyć z duplikatu faktury?

Zobacz również: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

29 stycznia 2014 r. opłaciłam domenę internetową na podstawie faktury pro forma. Faktury nie otrzymałam, więc w kwietniu wystąpiłam o duplikat faktury. Duplikat został wystawiony 9 kwietnia 2014 r. Kiedy mogę odliczyć VAT? Czy w dacie wystawienia duplikatu, czy może należy skorygować deklarację VAT-7 za styczeń 2014 r.?

Podatek naliczony z otrzymanego duplikatu może Pani odliczyć w ramach deklaracji VAT-7 za miesiąc otrzymania duplikatu lub w ramach deklaracji VAT-7 za jeden z dwóch kolejnych miesięcy. Nie musi Pani (ani nie może) korygować deklaracji VAT-7 za styczeń 2014 r.

Duplikat jest ponownie wystawioną, na wniosek nabywcy, fakturą zawierającą takie dane, jak w kopii faktury, której oryginał uległ zniszczeniu albo zaginął, opatrzoną wyrazem „duplikat”. Duplikat faktury czy faktury korygującej ma moc prawną równą fakturze pierwotnej. Dokumentuje to samo zdarzenie gospodarcze co faktura pierwotna i stanowi na równi z nią podstawę odliczenia podatku naliczonego. Tak podsumował istotę duplikatu Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 5 czerwca 2012 r. (sygn. IBPP3/443-225/12/KG). A zatem na podstawie otrzymywanych duplikatów faktur podatnicy mogą odliczać podatek naliczony. Kiedy więc powstaje prawo do odliczenia VAT z duplikatu faktury?

REKLAMA

Jeśli chodzi o odliczanie VAT z duplikatów faktur, to zasadniczo podatnik może się zetknąć z trzema scenariuszami:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) faktura w ogóle nie dotarła do nabywcy,

2) faktura dotarła do nabywcy, ale zaginęła bądź uległa zniszczeniu, zanim odliczono VAT,

3) faktura dotarła do nabywcy, ale zaginęła bądź uległa zniszczeniu po odliczeniu z niej VAT.

Z pytania wynika jednak, że w omawianej sytuacji mamy do czynienia z pierwszym przypadkiem, gdyż ewidentnie Czytelniczka wskazuje na fakt, iż nie otrzymała faktury pierwotnej.

Jeśli egzemplarz faktury przeznaczony dla nabywcy uległ zniszczeniu lub zaginął, zanim dotarł do nabywcy (tj. przed otrzymaniem przez nabywcę), to prawo do odliczenia powstaje w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Odpowiednie zastosowanie mają w tym zakresie wyjaśnienia organów podatkowych, wydawane co prawda na podstawie przepisów obowiązujących do końca 2013 r., ale aktualne również obecnie. Wskazane stanowisko zaprezentował przykładowo w interpretacji indywidualnej:

• Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z 31 października 2012 r. (sygn. IPTPP4/443-521/12-4/UNR) czy

• Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 20 grudnia 2012 r. (sygn. IPPP2/443-1010/12-2/KG).

W drugiej interpretacji organ podatkowy stwierdził:

Istotnym w przedmiotowym przypadku dla określenia terminu prawa do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego jest fakt, iż Wnioskodawca przed otrzymaniem duplikatów przedmiotowych faktur nie był nigdy w posiadaniu ich oryginałów. Nie odnotowano wpływu przedmiotowych dokumentów do firmy, ani też nie były one zarejestrowane w księgach podatkowych Spółki.

Analizując okoliczności przedstawione w złożonym wniosku wskazać należy, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w stosunku do otrzymanych duplikatów faktur Podatnik uzyskał w dacie ich otrzymania tj. w miesiącu marcu 2012 r., które to prawo mógł zrealizować w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał przedmiotowe duplikaty, bądź za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie dokonał obniżenia kwoty podatku naliczonego zawartego w przedmiotowych fakturach w terminach określonych w art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy, prawo to może skutecznie zrealizować poprzez złożenie korekty deklaracji VAT na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT. Zaznaczenia wymaga fakt, iż w przedmiotowym przypadku zostały wypełnione zarówno przesłanki podmiotowe, jak i przedmiotowe. Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku VAT nabył usługi służące wykonywaniu czynności opodatkowanych tym podatkiem, przy czym jak wynika ze złożonego wniosku nie zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Z uwagi na powyższe należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż Spółka będzie miała prawo pomniejszyć podatek należny VAT w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymała duplikat faktury, bądź w miesiącu następnym na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jaka część działań optymalizacyjnych w VAT jest oszustwem wg art. 268 Kodeksu karnego?


Podsumowując zatem, faktura, której duplikat wystawiono 9 kwietnia 2014 r., nigdy do Pani nie dotarła. Otrzymanie faktury pro forma nie ma tu znaczenia. A zatem podatek naliczony z otrzymanego duplikatu może Pani odliczyć w ramach deklaracji VAT-7 za miesiąc otrzymania duplikatu lub w ramach deklaracji VAT-7 za jeden z dwóch kolejnych miesięcy. Nie ma zatem w przedstawionej sytuacji konieczności (ani możliwości) dokonania odliczenia w drodze korekty deklaracji VAT-7 za styczeń 2014 r.

Podkreślić przy tym należy, że z punktu widzenia powstania prawa do odliczenia istotna jest data otrzymania faktury/duplikatu faktury, a nie data wystawienia faktury/duplikatu faktury.

Jeżeli faktura uległa zniszczeniu lub zaginęła, zanim dotarła do nabywcy, prawo do odliczenia VAT powstaje w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu.

29 stycznia 2014 r. podatniczka opłaciła domenę internetową na podstawie faktury pro forma. W związku z nieotrzymaniem faktury podatniczka wystąpiła o wystawienie duplikatu przez sprzedawcę. Sprzedawca wystawił duplikat 30 kwietnia 2014 r. Do podatniczki dotarł on pocztą 5 maja 2014 r. W tej sytuacji podatniczka nie może odliczyć podatku naliczonego z duplikatu w ramach deklaracji VAT-7 za kwiecień 2014 r., lecz dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za maj 2014 r. lub w ramach deklaracji VAT-7 za czerwiec lub lipiec 2014 r..

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86 ust. 10, art. 86 ust. 10b pkt 1 oraz art. 86 ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA