REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania prawa do odliczenia podatku VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Moment powstania prawa do odliczenia podatku VAT
Moment powstania prawa do odliczenia podatku VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT dopiero w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał korektę faktury pod warunkiem, że wcześniej nie dokonał odliczenia kwoty podatku wynikającej z pierwotnej faktury. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 23 sierpnia 2017 r. (0114-KDIP1-3.4012.164.2017.1.ISZ).

Sprawa dotyczyła Spółki, która zawarła z kontrahentami umowy o współpracy na dostawy towarów oraz świadczenie usług. Często zdarzało się, że otrzymywała faktury na kwoty wyższe niż określone w umowie. W takich sytuacjach przed uregulowaniem zobowiązania wzywała sprzedawcę do ich skorygowania, jednakże na korektę musiała czekać niekiedy kilka miesięcy. Podatnik dokonywał zapłaty faktury i odliczenia podatku VAT dopiero po otrzymaniu skorygowanej faktury w okresie w którym wpłynęła, w wysokości wynikającej z tego prawidłowego dokumentu. Spółka miała jednak wątpliwości czy postępuje prawidłowo i zwróciła się z zapytaniem do organów podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT (na którą powołał się we wniosku Podatnik) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowiących sumę kwot podatku wynikających z otrzymanych faktur z tytułu nabycia przez podatnika w przypadku o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

Spółka wskazała również art. 86 ust. 19a ustawy o VAT zgodnie z którym w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą, o której mowa w art. 29a ust. 13 i 14, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę fakturę korygującą otrzymał. Natomiast jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

Zdaniem Spółki powyższe oznacza, że jeżeli nie dokonała ona odliczenia podatku naliczonego wynikającego z błędnej (pierwotnej) faktury, ma prawo dokonać takiego odliczenia na bieżąco, w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała fakturę korygującą od sprzedawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem Podatnika. Organ podatkowy wskazał, że stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. b) ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne podają kwoty niezgodne z rzeczywistością. Organ zaznaczył, że przepis ten nie ma zastosowania w odniesieniu do faktycznie zaistniałych transakcji opodatkowanych, w których zmiana ceny została przez obie strony uzgodniona i zaakceptowana. W takiej sytuacji bowiem faktura nie wymaga korygowania, a pozbawienie prawa do odliczenia naruszyłoby zasadę neutralności podatku VAT.

Natomiast faktura zawierająca w pozycjach kwoty niezgodne z rzeczywistością będzie objęta art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. B ustawy o VAT. W ocenie organu podatkowego w sytuacji Spółki, która nie opłaca błędnej faktury i nie odlicza podatku VAT na podstawie tego dokumentu tylko czeka na korektę, zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 19a ww. ustawy. W interpretacji dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że „jeżeli kontrahent w związku z wykonaniem usługi wystawi fakturę VAT, która błędnie, niezgodnie z Umową, wykazuje cenę wyższą niż cena uzgodniona w Umowie za te usługi, w wyniku czego Spółka kieruje do kontrahenta niezwłocznie żądanie jej skorygowania, na podstawie art. 86 ust. 19a zdanie 2 Ustawy VAT, Spółka ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT na bieżąco w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę korygującą od kontrahenta”.

Podsumowując, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z pierwotnej faktury, a tego nie dokonał, ma prawo do dokonania tego odliczenia w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę korygującą od sprzedawcy.

Katarzyna Bartniak
Młodszy konsultant podatkowy
ECDDP Sp z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA