REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania prawa do odliczenia podatku VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Moment powstania prawa do odliczenia podatku VAT
Moment powstania prawa do odliczenia podatku VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT dopiero w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał korektę faktury pod warunkiem, że wcześniej nie dokonał odliczenia kwoty podatku wynikającej z pierwotnej faktury. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 23 sierpnia 2017 r. (0114-KDIP1-3.4012.164.2017.1.ISZ).

Sprawa dotyczyła Spółki, która zawarła z kontrahentami umowy o współpracy na dostawy towarów oraz świadczenie usług. Często zdarzało się, że otrzymywała faktury na kwoty wyższe niż określone w umowie. W takich sytuacjach przed uregulowaniem zobowiązania wzywała sprzedawcę do ich skorygowania, jednakże na korektę musiała czekać niekiedy kilka miesięcy. Podatnik dokonywał zapłaty faktury i odliczenia podatku VAT dopiero po otrzymaniu skorygowanej faktury w okresie w którym wpłynęła, w wysokości wynikającej z tego prawidłowego dokumentu. Spółka miała jednak wątpliwości czy postępuje prawidłowo i zwróciła się z zapytaniem do organów podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT (na którą powołał się we wniosku Podatnik) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowiących sumę kwot podatku wynikających z otrzymanych faktur z tytułu nabycia przez podatnika w przypadku o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

Spółka wskazała również art. 86 ust. 19a ustawy o VAT zgodnie z którym w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą, o której mowa w art. 29a ust. 13 i 14, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę fakturę korygującą otrzymał. Natomiast jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

Zdaniem Spółki powyższe oznacza, że jeżeli nie dokonała ona odliczenia podatku naliczonego wynikającego z błędnej (pierwotnej) faktury, ma prawo dokonać takiego odliczenia na bieżąco, w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała fakturę korygującą od sprzedawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem Podatnika. Organ podatkowy wskazał, że stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. b) ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne podają kwoty niezgodne z rzeczywistością. Organ zaznaczył, że przepis ten nie ma zastosowania w odniesieniu do faktycznie zaistniałych transakcji opodatkowanych, w których zmiana ceny została przez obie strony uzgodniona i zaakceptowana. W takiej sytuacji bowiem faktura nie wymaga korygowania, a pozbawienie prawa do odliczenia naruszyłoby zasadę neutralności podatku VAT.

Natomiast faktura zawierająca w pozycjach kwoty niezgodne z rzeczywistością będzie objęta art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. B ustawy o VAT. W ocenie organu podatkowego w sytuacji Spółki, która nie opłaca błędnej faktury i nie odlicza podatku VAT na podstawie tego dokumentu tylko czeka na korektę, zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 19a ww. ustawy. W interpretacji dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że „jeżeli kontrahent w związku z wykonaniem usługi wystawi fakturę VAT, która błędnie, niezgodnie z Umową, wykazuje cenę wyższą niż cena uzgodniona w Umowie za te usługi, w wyniku czego Spółka kieruje do kontrahenta niezwłocznie żądanie jej skorygowania, na podstawie art. 86 ust. 19a zdanie 2 Ustawy VAT, Spółka ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT na bieżąco w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę korygującą od kontrahenta”.

Podsumowując, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z pierwotnej faktury, a tego nie dokonał, ma prawo do dokonania tego odliczenia w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę korygującą od sprzedawcy.

Katarzyna Bartniak
Młodszy konsultant podatkowy
ECDDP Sp z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA